Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Justine Pardoen (Ouders Online)

Justine Pardoen (Ouders Online)

14-04-2013 om 22:19

Brief van ouders online over de nieuwe ontwikkelingen rond de zorg voor jeugd-- lees even mee!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
passiebloem

passiebloem

19-05-2013 om 07:16

Blom

Blom,

Wat een afschuwelijk verhaal. Helaas herkenbaar dat het zo loopt. Jammer dat de hulpverlening zo het systeem lijdend laten zijn. (er moet een diagnose zijn, want dan kun je hulp verlenen.) Misschien was je veel meer geholpen met een paar gesprekken met een goede opvoedcoach die met je mee gedacht had over concrete situaties waar je tegen aanloopt, en je tips had kunnen geven die bij jullie situatie passen.

gr Passiebloem

Hoop vervlogen

Mogelijk zijn de lichaampjes van de twee kinderen gevonden. Wat een drama.

Tsjor

Kiki

Kiki

19-05-2013 om 23:42

Emine

ik vind jouw reactie echt smakeloos. Twee jochies zijn onder tragische omstandigheden omgekomen en het enige waar jij je druk over maakt is dat er wellicht meer 'overheidsbemoeienis' komt.

In dit geval had die omgang waarschijnlijk al tijden geleden gestopt moeten zijn, maar dan was vader waarschijnlijk als slachtoffer in de "geweldige" Darkhorsesite gekomen.

Kiki

In zo'n geval zo er standaard begeleidde omgang moeten zijn, maar ook dat is schaars en een gedoe om daar voor in aanmerking te komen.
Het is helaas de ervaring dat er in een aantal zaken kinderen overleden zijn waar het gevolg was dat er meer overheidsbemoeienis is gekomen. Daar ervaren we nog dagelijks de gevolgen van. Het is cynisch maar ik ben bang dat Emine gewoon gelijk heeft.
Terwijl zelfs meer dan 10 instanties niet kunnen voorkomen dat een ouder op een vreselijke manier de kinderen ombrengt kunnen wel alle ouders op een vreselijke manier geterroriseerd worden met wantrouwen en overheidsmaatregelen. Dat besef wil maar niet doordringen.

Ja kiki

Ik maak me er inderdaad zorgen om wat de sector met dit-zoals ik het zelf al bestempelde- tragische verhaal gaat doen en of nu ook andere kinderen en gescheiden ouders aangepakt gaan worden omdat er weer eens geblunderd is, zoals ook de zaak Savanne een ongewenst effect had. Mag ik?

En dan nog iets, het lijkt me niet dat jij je erover uit kunt spreken of ik mij al dan niet alleen hier druk over maak. Ik vind dat nogal een domme uitspraak van je. Zou hetzelfde zijn als de uitspraak: 'Twee jongens komen om en het enige wat Kiki doet is Emine aanspreken omdat ze iets zegt over de jeugdzorg.'Is net zo dom toch?

Bovendien

....uitte ik mijn zorg hierover voordat de jongens gevonden werden.

De wereld is niet maakbaar

Het grote probleem lijkt me hier dat de wereld niet maakbaar is. Mensen blijven mensen en doen soms elkaar gruwelijke dingen aan. Natuurlijk zou je alles willen voorkomen, maar het is een illusie te denken dat dit lukt.

Ja, Emine, het kan goed dat BJZ hierdoor weer de boel strakker aan gaat trekken. Maar in hoeverre komt dat omdat BJZ zelf in een kramp schiet vanwege een onhaalbare opdracht? Het staat alweer in de krant, BJZ heeft geblunderd omdat er al zolang hulpverleners bij het gezin betrokken waren die langs elkaar heenwerkten? Alsof betere hulp alles had kunnen voorkomen.

Er zijn mensen die prima kunnen bedriegen en manipuleren. Die iedereen een rad voor ogen kunnen draaien.
Er zijn ouders die hun kinderen betrekken in hun eigen conflicten.
Er zijn ouders die het verschil niet kunnen zien tussen het belang van de kinderen en hun eigen belang.

Ook als de hulpverlening wel goed georganiseerd is zullen dit soort dingen gebeuren. En da's het probleem, daar willen we ons als maatschappij niet bij neerleggen. We zoeken een zondenbok, omdat dit voorkomen had moeten worden. Dat dit niet te voorkomen was, daar willen we met zijn allen niet aan. Iemand had dit moeten zien, moeten herkennen, had vader tegen moet houden, want er moeten signalen geweest zijn.
Natuurlijk zijn er achteraf signalen geweest, en dat zijn dezelfde signalen die mensen geven die nooit in hun hoofd zouden halen om hun kinderen maar een haar op hun hoofd te krenken.

Maar goed, zolang wij als maatschappij niet kunnen accepteren dat gruwelijke dingen die gebeuren met kinderen bij het leven horen, zullen er vingers wijzen naar verantwoordelijke organisaties die op hun beurt in een kramp gaan schieten omdat ze ook wel weten dat volmaaktheid niet haalbaar is, maar ze die toch moeten leveren.

Het is voor ouders dus absoluut noodzakelijk je te realiseren dat er geen hulp mogelijk is bij echtscheiding en bij huiselijk geweld. Het is voor hulporganisaties leugenachtig om te doen alsof die hulp er wel is en er dan een eigen plaatje overheen te leggen waardoor ouders en kinderen er een probleem bij krijgen.
Dat is natuurlijk zwart wit. Ik had een hele goede counselor bij de vrouwenhulpverlening die me hielp keuzes te maken, zonder dat er 'ingegrepen' werd.

klant

klant

20-05-2013 om 14:27

Verkeerde instantie

Vader was ontzettend de weg kwijt, dat kan niet anders. Die had dus hulp moeten hebben van een uitstekende psychiater. Als iemand een gevaar voor anderen lijkt, kan dat ook gedwongen. Daar was natuurlijk ook de veiligheid van de kinderen het meest mee gediend geweest, als je de vader adequate hulp biedt. Een pedagoog of psycholoog op afstand die zich door derden laat inlichten en dan regelingen bedenkt voor de kinderen, volstaat natuurlijk niet.
Dat is de tragiek. GGZ zaken laten beslissen door mensen wier taak en competentie dat niet is. En ja Gerry, risico dat dingen mis gaan, is er altijd. Maar dat risico is wat kleiner als niet het verkeerde circuit zaken op zich neemt. En het is noodzakelijk dat we de risicos zo klein mogelijk maken.

Margriet*

Margriet*

20-05-2013 om 21:19

Helaas

Post ik twee keer hetzelfde bericht in twee verschillende draadjes. Soms Is het niet kies om je eigen situatie naast die van deze gruwelijke gebeurtenis te willen leggen en vergelijkingen te willen trekken. En nog erger te willen verklaren, te beschuldigen etc etc Dames dit lijkt me zo een moment... STOP!

klant

klant

20-05-2013 om 21:48

Margriet jammer voor je

De inspectie jeugdzorg zal hier ongetwijfeld een onderzoek gaan doen. De uitkomsten zullen openbaar zijn. Ook in dit geval zal nog verder over het optreden van BJZ worden gepubliceerd. Het is een openbaar belang en een openbare kwestie hoe de (gedwongen) (jeugd)hulpverlening functioneert. Dat betekent dat er in het openbaar over zal worden gepraat. Of jij dat nu kies vindt of niet.
Want openbaar maken van fouten kan de veiligheid van kinderen dienen. En de veiligheid van kinderen gaat voor.

Margriet*

Margriet*

20-05-2013 om 21:57

Klant

Een inspectie onderzoek of eigen ervaringen gebruiken om deze zaak te willen verklaren/te veroordelen, te beschuldigen. Volgens mij was ik vrij helder dat laatste vind ik onkies.

Margriet*

Margriet*

20-05-2013 om 21:59

Ik mis in je rijtje de huisarts, de volwassen GGZ ...

Margriet

Wat dacht je, 'laat ik de HO-STOP-boodschap eens in praktijk brengen'?

Dat vind ik nou ongepast. Je weet dat de HO-STOP-boodschap bedoeld is om iemand tot rust te laten komen (bv als die helemaal niet door het lint gaat), maar niet om een discussie te smoren?

Sorry, kheb ook school gehad.....

klamt

klamt

20-05-2013 om 22:18

En wat ik nog vergat margriet

Het is aan forumbeheer om discussies die te 'onkies' worden stop te zetten. Forumbeheer ziet kennelijk nog geen reden voor drang of dwang. Jouw rol is die van bezoeker. Je kunt forumbeheer wel verzoeken om de door jou gepast geachte stilte. Daarvoor gebruik je de envelop knop op dit forum

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.