Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Elene

Elene

30-04-2009 om 12:46

Bizar ! auro rijdt in op menigte....in apeldoorn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tigre

Tigre

09-05-2009 om 17:17

Grijns tirza

Klinkt als een politieke partij hé?

Ach

het grappige is dat ik de eerste posting helemaal niet richtte op Narcis maar zij wel dat zo voelde, kijk en dan wordt het interessant om nog eens een pittige reactie te maken, het feit dat Narcis zich vervolgens uit haar hoek laat lokken en mij ook nog eens een knauw terug wil geven geeft al aan dat het nog best wel wat kan worden.

DUS: zet hem op Narcis !

Ik heb verder ook niets met 'NL moet door' ik had niet de indruk dat het leven gestopt was daar is gelukkig meer voor nodig dan 1 akelig incident in Apeldoorn.

Die fohn

haha, dan gebeurt er dus niets. ach in een depressieve bui wil ik ook wel eens verzuchten dat ik uit het raam wil springen, maar ja dan breek ik alleen mijn arm. Ook sneu, want dan gaan ze bij de ehbo vragen hoe het gekomen is en dat is dan ook weer zo'n afgang.

Trouwens google eens op 'zelfmoord konijntjes' dat is mijn bron van vermaak als ik depressief ben.

Lol nikus

of als je jezelf wil opknopen en het touw breekt en je verstuikt je enkel... dan moet je hinkelend naar de ehbo, oh genant. En dan hinkelend naar dat ding waar de nummertjes uitkomen maar die is dan natuurlijk op dat moment stuk.

haha

of je staat voor de trein en dat ding rijdt opeens de andere kant op, dat je op de verkeerde rails staat. HAHA

Jakiro

Jakiro

09-05-2009 om 19:34

Krullend haar

Deze meisjes hebben nooit meer krullend haar....
http://www.telegraaf.nl/buitenland/3598658/__Zusjes_dood_door_fohn_in_bad__.html

Jakiro

siem

siem

09-05-2009 om 20:49

Nee

Dat ben ik niet, narcis.
Ik kan je alleen maar zeggen dat alles mogelijk is, zelfs de dingen als een dak boven je hoofd en voorzien in je eigen levensonderhoud.
Je hoeft het alleen maar te willen. Het is hard werken, vechten en geen nee accepteren. Lukt het niet via de juiste weg dan moet je opzoek naar een sluiproute.
Maar niks doen is geen optie. En niks doen is ook een belabert voorbeeld voor je kinderen, net zo belaberd als die fohn.

Wel echt zielig en naar

vind ik dat er nog iemand is overleden terwijl die herdenking gisteren was.

Ik vond het al zo debiel vroeg, een herdenking terwijl er nog mensen op de intensive care liggen... Nee heel stom. En dan die familie en geliefden die dan die herdenking op tv voorbij zien komen terwijl zij nog iemand in het ziekenhuis hebben liggen. Zo stom ! Ze hadden die herdenking toch kunnen doen zodra al die mensen van de ic af waren, nu stond er dus gewoon 1 *&%^&*^ kaars te weinig op dat lelijke theaterpodium (waarom moet zoiets in Orpheus ???)

Mamba

Mamba

09-05-2009 om 23:43

Nee, dat was een ander meisje

Er waren twee meisjes in het ziekenhuis, één van acht en één van veertien. Die van acht ging naar huis en was gisteren jarig, die van veertien heeft is ook thuis maar heeft haar moeder verloren.

Monique D*

Monique D*

10-05-2009 om 17:31

Eenzaamheid, frustraties, contacten leggen en praten

Ik heb die uitzending van Rondom 10 gezien. Dat was gemaakt naar aanleiding van de vorige uitzending waarin werd gesproken over de daad van Karst T. In deze uitzending waren mensen aan het woord die begrip hadden voor deze daad. Zij waren allen in een situatie gekomen waarin zij het niet meer zagen zitten. Dan kunnen negatieve gevoelens, gevoed door boosheid op hun situatie die hun is overkomen een eigen leven leiden..
Karst T. werd omschreven als een rustige man die eigenlijk eenzaam bleek te zijn. Iedereen was verrast door die daad, zelfs zijn ouders hadden geen idee wàt die Karst tot deze daad heeft gedreven. Dus hij heeft aan niemand verteld, zelfs niet aan zijn ouders, dat hij door die tegenslagen (echtscheiding, twee keer ontslagen en zijn huis kwijt) het niet meer zag zitten. Omdat hij het dit niet heeft geuit dan bestaat de kans dat gedachten een eigen leven gaan leiden en het fenomeen "vernauwend denken" treedt dan op. Wraakgevoelens ontstaan dan die hij dan in een opperste staat van waanzinnigheid geuit heeft op de koninklijke familie.. en de obstakels, gevormd door de mensen die toevallig op zijn pad bevonden hadden gewoon pech dat zij op de verkeerde plaats en tijd stonden..
Wat ik vermoed is dat die Karst naar de buitenwereld zich als een man presenteert die alles aan kan, maar de wanhoop nabij was. Hij sprak zijn gevoelens (boosheid) niet uit! En ja, dan kunnen die gedachten een eigen leven leiden, wat dus op die bewuste koninginnedag is gebeurd.
Als je je frustraties uit (maakt niet uit tegen wie, maatschappelijk werk, SOS-lijn, internetfora of een hele goede vriend/familielid) kan je, mede door reacties van de andere persoon, rationaal gaan denken. D.w.z. je kan dan de problemen relativeren. Daarom zeg ik, ook tegen Narcis: PRAAT! PRAAT ZOVEEL MOGELIJK en hou het niet voor jezelf, de frustratie wordt alsmaar groter en groter. Doordat Narcis haar gevoelens uit ontstaan er tegenreacties. De een is erg bot, de ander voelt mee, maar ze kan er wèl wat mee. Dat heb ik gemerkt n.a.v. de laatste posting van Narcis. Je gaat dan toch de zaken relativeren en dat is de bedoeling! Uithuilen, praten (wat te doen) en kijken (misschien met goedbedoelde raad) hoe je het probleem oplost. Soms lijkt het alsof die problemen niet opgelost kunnen worden, zeker als er meer problemen zijn, maar praten, je problemen bespreken en tips/raad accepteren brengen je een heel eind op weg. En als je uitgehuild en getroost bent dan verzamel je moed om er tegen aan te gaan. Er zijn veel mensen die in dezelfde situatie zitten en het toch hebben gered, òf ze proberen het beste van te maken. En om op de been te blijven, zeker als je, op weg om wat aan het probleem te doen, geconfronteerd raakt met meer tegenslagen, leg dit uit aan die vertrouwenspersoon, zodat je begrip krijgt en daardoor meer kracht ontwikkelt om daar ook wat aan te doen (of een tip om een andere weg te bewandelen om je uiteindelijk doel te bereiken). En wees met kleine beetjes tevreden, zeker als het volledige doel, dat je voor ogen hebt, niet lukt.
Mijn tip: ga eens in een asielzoekerscentrum werken. Daar hoor je verhalen die er niet om liegen! Dan is jouw eigen situatie helemaal niets hierbij vergeleken. Die mensen hebben helemaal niets, geen huis, geen werk, geen familie, niet eens een land.. en dan kunnen ze ook uit dit land uitgeknikkerd worden. En dan? Het kan altijd erger.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2009 om 23:55

Het kan erger

Monique... Dan is jouw eigen situatie helemaal niets hierbij vergeleken. Die mensen hebben helemaal niets, geen huis, geen werk, geen familie, niet eens een land.. en dan kunnen ze ook uit dit land uitgeknikkerd worden. En dan? Het kan altijd erger. ...
Er is al meer hierover gezegd, maar je moet zélf het gevoel hebben dat het bij anderen erger is dan bij jouzelf. Als een ander dat zegt voelt dat toch een beetje aan alsof die ander jouw problemen bagatelliseert. Het kan best zijn dat het bij een ander erger kan, maar in het leven van degene die in de ellende zit is een heel erge rotsituatie het ergste wat hij op dat moment heeft moeten doormaken. Het is ook goed om te erkennen dat diegene in zo´n rotsituatie zit. Een bevestiging dus. ´Goed... je hebt nu het gevoel dat het niet erger kan, maar hoe kunnen we er voor zorgen dat het weer beter gaat?´ En van daaruit kun je iemand misschien de helpende hand bieden. Als je vervolgens vraagt om mee te gaan naar een asielzoekerscentrum kan dat nooit kwaad volgens mij, maar niet voor een soort wedstrijdje ´wie is er het ellendigst aan toe´.

siem

siem

11-05-2009 om 08:33

Dood redeneren

Dat doe je als je denkt het kan erger.
En dat is een valkuil die je moet vermijden. De lijn tussen arme-ik en maar ik ga er niet dood aan dus niet zeuren is zeer dun. Ik kreeg bijvoorbeeld enorm op mijn donder toen ik mijn visie op mijn problemen gaf namelijk: Ach, ik zit even zonder huis en inkomsten, dat komt waarschijnlijk wel weer een keer goed, moet je je voorstellen dat je met je kinderen in een oorlog zit, of dat je kind ongeneselijk ziek is, dat is veel erger.
Daarmee nam ik mijn situatie en dus mezelf niet serieus genoeg. Zonder inkomsten en van het ene familie-lid naar het andere hoppen met je kids is namelijk wel heel erg en dat mag je ook erg vinden. Niet gehoord worden door instanties die er zijn voor elke nederlander (gemeente, belastingdienst, woningbouwcoorporatie etc.) wekt enorme woede op. Vreselijke afkeer voor alles wat Nederland is.
Door al die familie en vrienden ben ik geen (onschuldige) ambtenaren aangevlogen. Al die mensen gingen met elk bezoek aan dergelijk instanties met mij mee om mij vooor stommiteiten te behoeden.
Het eerste wat er in mij opkwam toen er iets bekand werd over Karst zijn achtergrond was dan ook, jee, ik had ook een zwarte suzuki kunnen hebben! Wat ben ik gezegend met al die mensen om mij heen.
Het advies dat ik kreeg/krijg van de hulpverlening die ik krijg is: geef uiting aan je woede, onderzie je problemen, doe niet alsof er niets aan de hand is. Wat niet in hoeft te houden dat je je in je problemen gaat wentelen en moet gaan zwelgen in zelfmedelijden. Jezelf serieus nemen en weten wat je probleem is, dat is belangrijk. En dan eerst gaan kijken welk probleem het simpelst op te lossen is en daarmee beginnen. Heb je een goed resultaat als dat gelukt is dan vind je vanzelf meer kracht om het volgende en moeilijkere probleem aan te pakken. Maar dan moet je er wel iets aan willen doen.

Tinus_p

Tinus_p

11-05-2009 om 11:09

Siem

siem:
"Het eerste wat er in mij opkwam toen er iets bekand werd over Karst zijn achtergrond was dan ook, jee, ik had ook een zwarte suzuki kunnen hebben! Wat ben ik gezegend met al die mensen om mij heen."
Dat past mooi bij wat ik eerder al dacht over deze discussie. Je kunt Karst T wel veroordelen en zeggen dat hij het anders had moeten doen (zie ook wat er tegen Narcis is gezegd), en dat is op een bepaalde manier ook wel terecht, maar daarmee verander je niets aan de situatie. Karst T deed het nu eenmaal, blijkbaar omdat hij 'de weg kwijt was'. Dus je wel zeggen dat hij niet had mogen verdwalen, maar daarmee komt hij niet vanzelf terug op het rechte pad.

Tirza G.

Tirza G.

11-05-2009 om 11:48

Nikus

Je schrijft:
Je mag best roepen dat je depressief bent als je er ook maar wat mee doet.
///////
Waarom? Waarom moet je er wat mee doen?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

11-05-2009 om 13:49

Maar (nikus)

welke keuze vind jij dan dat je vanuit die eigen verantwoordelijkheid moet maken? Als we het er dan over eens zijn (waar ik over twijfel) dat iedereen toch altijd verantwoordelijk is voor zijn eigen handelen, wat is dan de goeie keuze volgens jou?
Jij schrijft telkens: ik heb de therapeut gebeld, dat is mijn verantwoordelijkheid. Tja, jij vult dat dus blijkbaar zo in. Je kunt je ook op laten nemen, ook een invulling van die verantwoordelijkheid? Of is dat niet de goeie? Je kunt er ook een eind aan maken, ook een invulling van die verantwoordelijkheid.
Ik heb het idee dat jij bedoelt: er is altijd een moment dat je nog zo helder bent dat je hulp kunt inschakelen. En dát noem jij het nemen van je verantwoordelijkheid. Tja. Daar kun je over discussieren. Sowieso of dat heldere moment er altijd bij iedereen is en ten tweede wat je daar dan mee dóet.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

11-05-2009 om 19:23

Ja maar nikus

Als je man niet was thuisgekomen, was je er niet meer geweest. Nú herken je het en schakel je tijdig hulp in, tóen blijkbaar niet. En zou dat bij niet meer suicidalen zo zijn? Dat het lukt voordat ze herkennen dat dít het moment is om hulp in te roepen?

Verder schrijf je (in een andere posting):
Ja, bij iedereen is er een keuze moment. Dat is wat zowel de psychiater als de therapeut mij destijds vertelde en ik ben het eens. Zoals ik al zei, dat is mijn mening.
/////////
Eh, het is dus de mening van de deskundigen en jij bent het er nu mee eens omdat je suicide niet gelukt is. Al die ervaringsdeskundigen, bij wie de suicide wél lukte, hebben waarschijnlijk een andere mening.

Tirza

Monique D*

Monique D*

12-05-2009 om 21:56

Verschillende soorten suicidalen

Een heleboel suicidalen plegen zonder voorafgaande signalen zelfmoord. Die mensen wèten wat ze willen en ze willen ook niet dat iemand ze van hun daad vanaf houdt (ze nemen dus hun eigen verantwoordelijkheid). Zou Karst bij die groep behoren? Ik vraag mij eigenlijk af of hij daadwerkelijk op dat moment suicidaal was.
Een heleboel suicidalen zeggen (waarschuwen) van te voren dat ze zelfmoord willen plegen. Blijkbaar in de hoop dat hun omgeving tijdig kan ingrijpen. Dit is dus een schreeuw om hulp of aandacht.
Zo zijn er ook suicidalen die zelfmoord gebruiken als chantagemiddel. Zij doen soms een poging, waarvan ze weten dat dit zal mislukken. Mijn eerste vriendje behoorde tot de laatste groep. Hij zei dat hij zelfmoord zou plegen als ik hem zou verlaten. Het eind van het liedje was dat hij mij had verlaten.. nee, hij was niet uit het leven gestapt, maar heeft mij verlaten voor een ander meisje. En hij leeft nog steeds!-)
En ik heb ook nooit begrepen waarom zelfmoordenaars bij hun daad zich niets aantrekken van hun omgeving, totdat een vriendin van mij, die manisch depressief is, mij erop wees dat je in zo'n toestand alleen met jezelf bezig bent. De omgeving kan je op dat moment niets schelen. Dus als je jezelf voor de trein gooit dan heb je op dat moment maling aan wat die machinist door zal maken.. zou dit ook betrekking hebben op die Karst die onschuldige mensen doodreed om zichzelf op die manier van kant te maken? Die vriendin was wel in een toestand dat zij de drang om zelfmoord te plegen herkende en dit als signaal herkende om zichzelf vrijwillig te laten opnemen. Zij had dus wel die heldere momenten..
Ook herinner ik mij nog een moment van de lagere school: een buurman van die school, die zichzelf van kant wilde maken had in huis een gasfles laten ontploffen. Op dat moment liepen er klasgenootjes van mij langs dat huis. Zij kregen vreselijke brandwonden. De zelfmoordpoging van die vent was geslaagd. Ook hij heeft er niet bij stilgestaan dat hij door zijn daad onschuldige mensen (zijn buren en voorbijgangers) zou treffen.. ik vergeet dat nooit, ik kan mij nog dat krijsende kind met haar verschroeide hoofd in de kamer van de bovenmeester als de dag van gisteren herinneren. En de blussende brandweer en ambulances.. die mensen hebben geen idee wat ze allemaal kunnen aanrichten.

Tirza G.

Tirza G.

12-05-2009 om 23:18

Nou monique

Je bent behoorlijk stellig moet ik zeggen (ze doen dit, ze denken dat). Ik heb vandaag weer veel bijgeleerd tijdens het kijken naar een ouwe Dr.Phil show.
http://www.drphil.com/shows/show/1145
Bij hem te gast Dr. Thomas Joiner, die onderzoek doet naar zelfmoord en er een boek over heeft geschreven. Hij geeft héle duidelijke richtlijnen die eigenlijk bij alle suicidale mensen overeen komen. De drie dingen waaraan je een mogelijke zelfmoordenaar kunt herkennen. Leerzaam, heel leerzaam.

Tirza

Anneja

Anneja

13-05-2009 om 10:01

Die drie dingen

en het is vast ook nuttig om te weten hoeveel mensen die *niet* suicidaal zijn die drie dingen doen. Leuk als 100% van een subgroep (suicidale personen in dit geval) bepaald gedrag vertoont, maar als zeg 20% van niet-suicidale mensen dat ook doet shciet dat niet zo op natuurlijk.

anne

Rafelkap

Rafelkap

13-05-2009 om 10:07

Tja

Ik ken alleen al 3 eenzame/zonderlinge mannen (2 hier in de straat, 1 is mijn zwager), voldoen aan de beschrijving aan dhr K, maar die stappen niet in een autootje om mensen omver te rijden. Gelukkig maar. Je blijft dit altijd wel houden denk ik, mensen die eigenlijk hulp zouden moeten zoeken, maar die dat zelf niet inzien.

Tirza G.

Tirza G.

13-05-2009 om 12:34

Ik weet niet of dat mag van dr.phil

In de show werd elke keer de suicide-helpline er bij genoemd en dat nummer kun je natuurlijk niet bellen vanuit NL. Maar goed.
De 1e was het gevoel dat je anderen tot last bent. Dat ze eigenlijk net zo goed of misschien wel beter af zijn zónder jou. Je bent tóch alleen maar lastig/vervelend/lelijk.
De 2e was sociale vervreemding, eenzaamheid, het gevoel hebben dat niemand je zal missen.
De 3e was géén angst hebben voor pijn. Zelfmoord plegen is éng, doet zeer, heeft te maken met pijn, bloed of andere enge dingen.
Goed. Die drie dingen, als iemand die "heeft", dan is het risico op zelfmoord groot. En de rest van de uitzending ging over wat je dan mérkt aan iemand - als buitenstaander. Dat zat hem vaak in subtiele verbalen aanwijzingen (ach, wat maakt het ook uit of ik meega of niet) en in roekeloos gedrag. Interesse krijgen/hebben in wapens, gif, daar informatie over opzoeken enzovoort. Niet uitkijken bij het oversteken, van dat soort dingen. Wat doet het er toe of ik er ben of niet.

En toen was het einde van mijn bandopname Dr. Thomas Joiner heeft ook een boek geschreven, verkrijgbaar via amazon.com

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-05-2009 om 14:03

Nououououou

Bij de meeste zelfmoorden met medicijnen is er een heftige reactie van het lichaam, met braken etc., vaak toch ook niet echt een pretje.

Tirza

Monique D*

Monique D*

16-05-2009 om 12:34

Tirza, ik mis nog een groep

Hoe suicidalen onder te verdelen:

"De 1e was het gevoel dat je anderen tot last bent. Dat ze eigenlijk net zo goed of misschien wel beter af zijn zónder jou. Je bent tóch alleen maar lastig/vervelend/lelijk.

De 2e was sociale vervreemding, eenzaamheid, het gevoel hebben dat niemand je zal missen.

De 3e was géén angst hebben voor pijn. Zelfmoord plegen is éng, doet zeer, heeft te maken met pijn, bloed of andere enge dingen."

Dit is een mooie onderverdeling. Maar ik mis nog een groep. Dat is de dwang om jezelf te vermoorden, zoals wat mijn vriendin had. Mijn vriendin had gewoon, zonder dat zij een reden had, de neiging om zich van kant te maken. Zij was dan beland in een diepe depressie en kreeg het gevoel dat zij het moest doen. Gelukkig herkende ze dit altijd op tijd en liet zich dan vrijwillig opnemen in het Valeriuskliniek.
Als die sombere depressie over was dan was zij ontzettend actief, zij kon de hele wereld aan, haar mond stond geen moment stil.. zij deed vreemde dingen als mensen van de straat in huis halen onder het mom dat zij een heel goed contact met ze had omdat zij ze van vorige levens kende..
Ook had zij een keer in een psychose haar huis in de fik gestoken en werd daarna langdurig behandeld in Santpoort. Mijn vriendin kon je niet indelen in een van die groepen van die dokter waar Tirza mee kwam. Gelukkig gaat het nu goed met mijn vriendin. Door medicijnen zijn die enorme tegenstellingen (manisch depressief) afgevlakt en leidt nu een heel regelmatig leven. Ook heeft zij een hele lieve vriend die haar goed ondersteunt. Ook hij heeft een psychiatrisch verleden, ik denk dat zij daarom veel steun bij hem vindt.

Monique D*

Monique D*

16-05-2009 om 12:48

Iets nieuws onder de zon m.b.t. karst

Bij SBS6 (dacht ik) deelde men mede dat door onderzoek bij vrienden van Karst men erachter kwam dat hij een enorme hekel had aan het Koningshuis. De belastingbetaler moet opdraaien voor de kosten van het koningshuis, die zelf als het ware omkomen in het geld. En daar kon hij zich enorm over opwinden, zeker omdat hij zijn baan en huis is kwijtgeraakt.. en dan nog blijft de vraag open waarom hij dan met een kleine Suzuki tegen een bus aan is geknald zonder explosieven, etc.
Daarvoor werd er beweerd aan de hand van tatouages op het lichaam van Karst dat hij extreem-rechts was.. dan vraag ik mij nog af waarom zijn actie was gericht tegen het Koninklijk Huis.

Plien

Plien

16-05-2009 om 17:31

Monique d

'Dit is een mooie onderverdeling. Maar ik mis nog een groep.'

Volgens mij bedoelde Tirza geen 3 aparte groepen, maar 3 kenmerken die suïcidale mensen alle 3 hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2009 om 17:32

Op zichzelf staand

is zijn afkeer van het Koningshuis niet direct een bewijs. Mijn schoonmoeder gruwelt ook van het koningshuis maar die gaat er niet op af. Ik schaar SBS nieuws overigens bij Telegraaf nieuws, ik wacht altijd even af wat een andere krant of omroep erover te melden heeft...

Nivea

Nivea

16-05-2009 om 20:30

Zonder te speculeren...

Zonder te willen speculeren... Ik las vandaag een column in de TC Tubantia (jaja) van een psycoloog. Hij gaf aan waarom het zijn inziens geen terroristische aanslag of zelfmoordpoging is. Hij stelde dat er in de psychologie zoiets bestaat als 'amok'. Hoe hij het beschreef, pastte het precies in het plaatje wat we beetje bij beetje krijgen van Karst T.

Tirza G.

Tirza G.

16-05-2009 om 22:29

In die groepsindeling

Worden mensen met een psychiatrisch verleden uitgesloten. Je kunt discussieren over het feit of iemand die zelfmoord pleegt wel helemaal lekker in zijn paasei is, maar het ging eigenlijk (die 3 factoren, zoals Plien terecht opmerkt: alledríe) over die mensen die een gewoon leven lijken te leiden.

Tirza

Narcis

Narcis

17-05-2009 om 14:44

Excuses

Mensen, ik moet mijn excuses aanbieden voor mijn posting met de fohn.
Ik ben depressief maar zover had ik niet mogen gaan. Ik heb jullie er diep mee gekwest. Fladderbeestje vooral. Pandia, ik dank je voor je mailaanbod. Als je wil mailen (andersom doe ik niet, sorry) vraag dan mijn mailadres aan de redactie. Nikus, Siem en Tirza: jullie zijn lief. En Mandarijnen kunnen pittig zijn en toch zoet.

Monique D*

Monique D*

17-05-2009 om 15:02

Vraag aan nivea: link sturen tc tubantia

Nivea:
"Ik las vandaag een column in de TC Tubantia (jaja) van een psycoloog. Hij gaf aan waarom het zijn inziens geen terroristische aanslag of zelfmoordpoging is. Hij stelde dat er in de psychologie zoiets bestaat als 'amok'."
Kan je een link sturen van die site of via copy/paste de tekst van de psycholoog plaatsen over dat "amok"?

Narcis

Narcis

17-05-2009 om 18:56

Nikus

Thx!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.