Ginny Twijfelvuur
03-09-2015 om 19:18
Because we carry...
Graag wil ik deze actie onder jullie aandacht brengen!
Heb je nog een draagzak of draagdoek liggen? Deze kun je inleveren bij Because we carry. Er is blijkbaar een heel netwerk over Nederland uitgerold waar je deze kunt inleveren en zij zorgen ervoor dat ze in Lesbos bij de Syrische vluchtelingen komen.
Voor meer informatie kun je gaan naar:
https://www.facebook.com/events/600025363473454
Of even googlen op Because we carry.
M Lavell
20-09-2015 om 13:45
We zijn er bang genoeg voor
#507 " Toch is dat laatste nog maar zeer de vraag. Het is één ding om de weg te vinden naar het parlement en de moderne media. Maar heeft hij ook enig idee waarnaar die weg zal leiden?"
Dat kan alleen achteraf geanalyseerd worden.
Maar als ik een gok mag doen op basis van de trends die nu gaande zijn, dan zou het best wel eens kunnen dat Wilders dat helemaal niet weet en zelfs dat hem dat niet interesseert, als hij maar plaats mag nemen in de ceremoniële presidentszetel (de PVV is anti monarchie).
Martin Bosma is het brein. Christenzionisme is de ideologie.
https://christenzionistorg.wordpress.com/about/
"Het is de diepe overtuiging onder (een deel van de) christenen dat de terugkeer van Joden naar Israël in overeenstemming is met Bijbelse profetie, en voorafgaat aan de wederkomst van Jezus Christus."
Het is de ideologie de in de Bible belt hoogtij viert en Christenen voor Israël voedt in een niet aflatende strijd tegen alles en iedereen die het niet met ze eens is en die dus 'antisemiet' toegeworpen krijgt.
(gisteren nog te zien bij de eo).
Liegen voor Israël noemt Jominee het https://jominee.wordpress.com/2013/11/06/liegen-voor-israel/ en hij krijgt er wild spuugende reacties op. Een keer doorklikken en je zit bij de vrienden van Bosma. Een keer klikken en je komt dit soort zinnen tegen "Maar het alternatief is een Kalasjnikov pakken en ze voor hun sodemieter gaan schieten. " https://martienpennings.wordpress.com//?s=jaap+hamburger&search=Gaan
In het streven de Joden te doen terugkeren naar het beloofde land, de profetieën waar te maken, is alles geoorloofd. Ook angst aanjagen. Ook doen alsof we hier overspoeld worden door de Islam die het te doen is de joden te vernietigen.
Knokploegen, ja.
Misschien wel samen met de Turken van de AK Partij. Het momentum is daar ook al zijn de belangen schijnbaar tegenstrijdig. Ze doelen op korte termijn op hetzelfde.
Maar ik vrees toch dat dat een weinig te beredeneren spanning is die ook weer zomaar zonder aanleiding kan leeglopen: als de vluchtelingenstroom plots staakt, is het ook zo weer over.
Waar ik echt boos over word is dit http://nos.nl/artikel/2058540-scp-directeur-meer-inspraak-over-komst-vluchtelingen.html
Meneer Kim Putters doet alsof mensenrechten afhankelijk kunnen zijn van handopsteking (hij is niet de eerste of de enige). Hij doet bovendien alsof er tijd is om zo'n procedure democratisch (met alle bezwaarprocedures van dien) uit te zitten.
Er gaan al mensen dood, niet alleen in bootjes. Ook bij opvang, feitelijk mensenhandel, in de regio. http://www.vice.com/nl/video/europe-or-die-libische-migrantenhandel-1293
Nog even en dat soort kampen bevinden zich ook aan de randen van Europa, voor gesloten grenzen. Ik bedoel echt even. Het kan er binnen twee weken al zo uit zien. Net zo mager, net zo als beesten behandeld. Net zo verhandeld in ruil voor geld. De eerste tekenen daarvan hebben we al gezien in Hongarije.
Het is de vraag wat 'opinion leaders' als Gerard Joling dan doen.
Roept hij dan nog steeds om besluitvaardige politici "Waarom verdorie niet blijven hameren op politici, die niks besluiten? Iedereen weet toch zo goed wat er moet gebeuren, maar niemand durft het te zeggen." of gaat het tegen die tijd al over eindoplossingen? (http://www.gerardjoling.nl/2015/vluchten-kan-niet-meer/)
Wie roept er met hem mee tegen die tijd; zijn lieve vriendin Karin Bloemen, zijn collega Hans van den Boom en wat zal Danny doen? Blijven ze met hem mee zingen, of laten ze hem een toontje lager zingen?
Zolang de meerderheid blijft denken dat het meer over hebberigheid dan over bestaansnood gaat, zolang de massa meent dat je dit onderwerp in een artikeltje over Cirq Stiletto kunt bespreken, zolang zal de roep om dichte grenzen toenemen.
Net als toen zal de goegemeente niet willen weten en niet bedoelen dat dat mogelijk leidt tot genocide.
De omstandigheden lenen zich eenvoudig voor grote ommekeer door kleine veranderingen. Dat was toen in Duitsland zo (crisiswetgeving) en dat is nu in Europa en de westerse wereld al zo sinds de anti terrorisme wetgeving ingevoerd direct na 9/11
Nederland is helemaal klaar voor een totalitair regime.
Stenna
20-09-2015 om 15:29
gelukszoekers
NRC van dit weekend: een dubbelpagina met foto's uit Syrie en vluchtelingenkampen, met onderliggende vraag "zou u niet vluchten?"
En een interview met een hoogleraar "geluk" over zijn nieuwe boek, met de uitspraak: "iedereen is een gelukszoeker" (dat zijn mensen van nature).
Soms zo blij met mijn krant. Die ooit, lang geleden, rechts gevonden werd....
skik
20-09-2015 om 16:21
Topper
"We hebben het de laatste dagen allemaal op tv gezien. Een snotaap van 16 die net 2 weken in een asielzoekerscentrum zit ‘’Iek hebben recht op een haus’’ sprak hij."
Wow, die heeft in twee weken al een beetje Nederlands geleerd, wat een topper! (om maar even in Jolingterminologie te blijven.
skik
Kaaskopje
20-09-2015 om 22:53
Miriam
In het streven de Joden te doen terugkeren naar het beloofde land, de profetieën waar te maken, is alles geoorloofd. Ook angst aanjagen. Ook doen alsof we hier overspoeld worden door de Islam die het te doen is de joden te vernietigen.===
Ik heb na me een beetje in Wilders verdiept te hebben, de indruk dat dit een van zijn drijfveren is.
Mark74
21-09-2015 om 10:13
Slovenie
Allahu Akbar schreeuwende "vluchtelingen" bestormen Sloveense politie.
Prachtig hoor. Echt een aanwinst.
http://www.dagelijksestandaard.nl/2015/09/vluchtelingen-in-slovenie-vallen-politie-aan/
Mark74
21-09-2015 om 10:15
Een leugen
Is het trouwens. Al die hoogopgeleide "vluchtelingen" die hier onze cultuur komen verrijken.
Mark74
21-09-2015 om 10:19
Zelfs
De Gutmenschen zien het niet meer zitten.
Kijk deze SPD-politica eens janken. Het loopt volledig uit de hand!
http://nieuws.tpo.nl/2015/09/20/vluchtelingencrisis-in-duitsland-voltrekt-zich-een-ramp/
vlinder72
21-09-2015 om 11:05
Vluchtelingen en informatie
Die vluchtingen gaan niet op de bonnefooi richting Europa. Ze weten waar ze naar toe willen en waarom. Helaas klopt die waarom vaak niet.
Ze hebben (volkomen onjuist) gehoord dat ze in sommige landen in Europa direct een huis krijgen, maandelijks 2000 euro en een baan en dat verwachten ze ook echt. Dus krijg je van die " snotapen" die eisen stellen en mannen in Oostenrijk die zichzelf volkomen belachelijk maken met hun hongerstaking en eisen.
Sneu. Natuurlijk springt de pers daar dan weer bovenop en krijg je weer van die verontwaardigde filmpjes en facebook berichten.
Ik blijf erbij dat het grootste probleem niet de vluchtelingen zelf zijn maar de mensensmokkelaars met hun wilde verhalen en mensen in Europa zelf zijn. De vluchtelingen kijken ook t.v. en hebben ook Facebook. Ze zien hoe in Duitsland mensen met applaus verwelkomd worden. Ze zien hoe mensen massaal spullen inzamelen en dat uitdelen. Het enige dat ze moeten doen is veel geld betalen aan smokkelaars en de juiste route plannen naar het noorden van Europa.
Stenna
21-09-2015 om 11:19
leugen
Mark, op je link naar elsevier staat nergens dat het een leugen is, maar dat het onbekend is. Dat klopt wel, we weten eigenlijk weinig van deze mensen. Er kunnen relatief hoogopgeleiden onder zitten (het zijn toch andere vluchtelingen dan in voorafgaande jaren) het kan ook niet zo zijn. We weten het niet.
De emotionele SPD politica uit Beieren speelt een goedkope vrouwentruc uit, lijkt me. Hulp los krijgen van andere deelstaten door "ten einde raad" tranen te vergieten.
M Lavell
21-09-2015 om 11:21
Zo de waard is
Mark, je mist het punt, zie onder
Ondertussen is wat meneer Spencer zegt flauwekul.(uit de link #517 )
Hij denkt dit "‘stroom van asielzoekers’ meer is, maar een zogenaamde ‘hijrah.’ Een hijrah is een ‘jihad zonder geweld': een ‘jihad’ door emigratie." en motiveert dat met een citaat uit de koran. Op diezelfde manier denkt een goed deel van de aanhang van Wilders (hijzelf incluis?) dat de heiland weer keert als alle Joden naar Israël zijn gegaan. Nu kun je dat van die laatsten, de Christenzionisten, nog uit hun eigen mond lezen. Ze denken het echt. Wat die meneer uit die link beweert heeft ie zelf bedacht. Het laat zien hoe hij omgaat met geloofsboeken.
Het is een beetje een domme omgang, want zoals Israël helemaal niet alle joden van de wereld kan herbergen (wat er ook geschreven staat), is het praktisch onmogelijk om vijfhonderdmiljoen moslims zo ver te krijgen om in gammele bootjes en te voet naar Europa te krijgen. Die moeten bovendien van steeds verder weg komen.
Het letterlijk nemen van bijbelboeken is suf.
Dat de dagelijkse standaard dat serieus neemt - en jij ook - zegt meer over dat blad - en jou- dan over wat er werkelijk gaande is.
Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
Maar uiteindelijk: het doet er niet toe. Zelfs als er ook onder de ontheemden mensen zouden zijn die geloven dat ze met een heilige wandeling bezig zijn. Voor ons gaat op dat ze er al zijn. Dat het er veel zijn. Ze lopen daar. Er is geen tijd om je ook maar iets af te vragen. Voor de zoveelste keer: net als een ongewenst of onverwacht kind. Je kunt niet meer jamaren of jammeren. Je moet aan de bak.
Het alternatief is laten verhongeren achter hoge hekken, schieten, laten verdrinken of actief vernietigen.
Mark74
21-09-2015 om 11:38
In Oostenrijk
Zijn inmiddels een groep moslim"vluchtelingen" in hongerstaking gegaan uit protest tegen hun "schandalge" behandeling.
Zelfs de meest elementaire basisbehoeften van de heren asielzoekrs wordt geschonden door de fascistische Oostenrijkse staat!
Ze eisen ze een normal bedrag vooor zakgeld, heel redelijk allemaal.
Een bedrag van 2000 euro per maand. Toch wel het minimum dat je zou mogen verlangen als zakgeld!
http://diversitymachtfrei.blogspot.nl/2015/09/austria-muslims-go-on-hunger-strike.html
M Lavell
21-09-2015 om 11:39
Van wie?
"Ze hebben (volkomen onjuist) gehoord dat ze in sommige landen in Europa direct een huis krijgen, maandelijks 2000 euro en een baan en dat verwachten ze ook echt. "
Dat is volgens mij een prietpraat om mensen zwart te maken.
Wat er wel aan de hand is, is dat de Syrische vluchtelingen oorspronkelijk uit een seculiere tamelijk westerse staat komen met een grote middenklasse. Mensen met een huis, een baan, kinderen die naar school gaan. Deze mensen ambiëren dat. Ze zullen geen genoegen nemen met vluchtelingenhulp in de vorm van zakjes rijst en bakjes water zoals dat in het verleden bij grote hongersnoden in Afrika gegeven is.
"Ik blijf erbij dat het grootste probleem niet de vluchtelingen zelf zijn maar de mensensmokkelaars met hun wilde verhalen en mensen in Europa zelf zijn"
Ik sluit niet uit dat dat in Turkije georchestreerd is. zie ook "http://nos.nl/artikel/2057229-franse-consul-verkocht-vluchtelingen-bootjes.html"
Ze zal niet de enige zijn die er een winkeltje van gemaakt heeft.
Diep verscholen in Turkije, in een gebied waar journalisten niet heen mogen, worden meer dan 2 miljoen vluchtelingen opgevangen. Onder erbarmelijke omstandigheden. Al jaren. Zonder onderwijs voor de kinderen, zonder uitzicht op werk of woning.
Erdogan, zijn Akpartij en zijn aanhangers willen deze mensen niet in Turkije opnemen. Juist omdat ze een seculiere staat gewend zijn. Erdogan wil geen seculiere staat. Hij wil van Turkije een Islamitische staat maken. Illegale knokploegen, aanhangers van Erdogan, plegen aanslagen tegen politieke partijen, kranten en pesterijen tegen koerden.
Het leger voert bombardementen uit.
In die strijd is het hek open gezet. Het hek van de vluchtelingen kampen in het verboden gebied, richting strand en richting grens.
Volgens mij hoef je mensen helemaal niet zo veel wijs te maken om uit die omgeving weg te willen. Al zal dat wijsmaken wel gebeuren.
vlinder72
21-09-2015 om 11:40
Mark74
Ik heb net al eerder gezegd. Dat verzinnen die mensen niet zelf. Deze vluchtelingen komen naar Europa met een volkomen verkeerd beeld van Europa. Dit is ze wijs gemaakt en dat verwachten ze ook.
Misschien zijn die mannen in Oostenrijk wel oprecht gekwetst omdat ze denken dat iedereen dat krijgt maar zij niet.
Mark74
21-09-2015 om 11:42
Stenna
Als iemand stellig beweert dat die asielzoekers gemiddeld zeer hoogopgelid ijn en allemaal binnen no-time een enorme verrijking zijn voor ons land, terwijldiegenen niks heft om die uitspraak op te baseren, dan legit die persoon gewoon.
Ik kan ook wel met zekerheid beweren dat op planeet X die rond ster Y draait, blauwe mannetjes wonen die in schotels rondvliegen. Het kan nog waar zijn ook. Zonder bewijs of zefls goede aanwijzingen voor die stelling is dat toch echt een leugen.
Mark74
21-09-2015 om 11:44
@Lavell
Jouw opmerkingen en complottheorieen over WIlders en obscure christenzionisten die in de spoedig komende eindtijd geloven zijn te bespottelijk voor woorden.
Ze zijn geen commentaar waard en volkomen uit de luicht gegrepen.
Ik weet onderhand wel dat jij graag in Joodse complottheorieen gelooft. Ik vind het alleen maar zielig.
Mark74
21-09-2015 om 11:48
@vlinder72
Oprecht gekwetst?
Ze zouden zich moeten schamen!
Als je echt als vluchteling op de vlucht bent om je leven te redden, dan ben je dankbaar voor alle hulp, dan ga je niet de mensen die je verwelkomt hebben en je opvangen, van eten, kleding en basuisbehoeften voorzien schofferen door ze te chanteren met een hongerstaking vooor meer zakgeld. Want chantage, dat is het en wel van de grofste soort!
De lui die dit doen zijn gewoon walgelijke smeerlappen.
M Lavell
21-09-2015 om 11:50
Ben je het ermee eens?
Mark, de link die je plaatst heeft het over 20 hongerstakers. De foto lijkt als twee druppels water op een foto van IS waarop slachtoffers een tekst omgehangen krijgen.
Ik geloof niet dat het een grote kwestie is Mark.
Wat de christenzionisten en de link met Wilders betreft: dat is geen complottheorie. Die mensen geloven dat nu eenmaal. Dat zeggen ze zelf, zie de links die ik gaf. Daarin kun je ook de link met Wilders vinden.
Ben je het ermee eens?
"Ik weet onderhand wel dat jij graag in Joodse complottheorieen gelooft. Ik vind het alleen maar zielig."
Ah, ja dus. Je maakt er meteen een Joods complot van. Nog even en je beweert dat ik Antisemiet ben. Dat is de techniek van de Wildersaanhangers en de Christenzionisten.
M Lavell
21-09-2015 om 11:53
Nu moet je oppassen
Mark "De lui die dit doen zijn gewoon walgelijke smeerlappen."
Dat mag je vinden, maar hou wel in de gaten dat het er maar 20 zijn.
Bega niet de fout om op basis van dat ene bericht te doen alsof alle vluchtelingen verdacht zijn.
Je raakt in je opportunisme het randje van haat zaaien.
En dat is strafbaar.
Mark74
21-09-2015 om 11:59
Ga toch weg Lavell
De mannen die dit doen, die in hongerstaking gaan, vind ik idnerdaad walgelijke snmeerlappen. Dat is geen haatzaaierij. Dat is het benoemen van het gedrag dat deze heren tentoonspreiden.
Ik had het heel duidelijk overde hongerstakers, dat jij daar "alle vluchtelingen" in elest is jouw problem en zegt meer over jou dan over mij.
Ik weet dat je dat er dolgraag in zou willen lezen, ik weet ok dat jij dolgraag mensen als ik zou willen aangeven. Dat zou me althans niks verbazen.
Mark74
21-09-2015 om 12:01
@Lavell
Geef mij een link waarin Wilders klip en klaar zegt dat hij de Apocalyps verwacht zodra alle Joden terug zijn in Israel, dat hij dat gelooft, dat dat zijn streven is.
Tot die tijd ben je voor mij gewoon een leugenares.
M Lavell
21-09-2015 om 12:01
Hou het goed in de gaten
Ik vind het prima dat jij je energie verspilt aan 20 van de misschien wel 200.000 mensen op drift.
Hou wel in de gaten dat het over die 20 gaat.
In een discussie over het totaal doet het er dus niet toe.
Het wel inbrengen in zo'n discussie, is op het randje.
Ginny Twijfelvuur
21-09-2015 om 12:04
Niet voor Mark
Maar voor wie graag wat verder kijkt dan zijn neus lang is....
http://www.hpdetijd.nl/2015-09-19/vluchtelingendebat-wordt-gemanipuleerd-valse-beelden/
Mark74
21-09-2015 om 12:06
Je kletst uit je nek Lavell
Ik reageerde op de mannen die in hongerstaking gingen. Iets anders kun je er niet uit halen.
Dat wil jij wel, maar dat deed ik niet. Ik hoef dus niks goed in de gaten te houden. Ik zat niet op het randje en ik schreef niks onoirbaars of zelfs strafbaars.
Gaat toch henen met je loze en infantiele bedreigingen.
Ondertussen wacht ik met smart op de bewijzen van het Joods-Christelijke-Zionistische complot waar Wilders bij betrokken is!
Mijn God zeg, wat stel jij jezelf voor schut!
Mark74
21-09-2015 om 12:09
@Ginny
Er wordt ontzettend veel gemanipuleerd. Zelfs de foto van het jongetje dat verdronken was, is gemanipuleerd.
Het NOS-journal laat voornamelijk vrouwen en kinderen zien, terwijl meer dan 80% (en dat zijn echte cifers) jonge mannen zijn.
M Lavell
21-09-2015 om 12:12
Wat wil je weten?
Mark "Geef mij een link waarin Wilders klip en klaar zegt dat hij de Apocalyps verwacht zodra alle Joden terug zijn in Israel, en Ondertussen wacht ik met smart op de bewijzen van het Joods-Christelijke-Zionistische complot waar Wilders bij betrokken is!"
Ik help je graag aan informatie Mark.
Maar je moet wel even duidelijk zijn in wat je wil weten. Ik heb geen link naar een apocalyps of een joods christelijk zionistisch complot. Ik heb het daar niet over gehad.
Misschien is het wel genoeg als je nog eens terug zoekt wat je bedoelt en wat ik wel geschreven heb en waar ik al naar verwezen heb.
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik dat wel.
vlinder72
21-09-2015 om 12:16
Want Mark74
Het jongetje leeft nog en speelt vrolijk met zijn broertje en moeder ergens veilig in een asielzoekrscentrum in Europa?
Mark74. Foto's zijn altijd om een beeld te creeren. Maar dat jongetje is echt verdronken en lag echt dood op het strand. Net zo akelig als de foto van dat verdronken meisje in haar roze legging drijvend in de zee.
Het feit dat de vader wel of niet fout zat. Wel of niet een echte vluchteling was doet er niet toe. Dat jongetje blijft dood op het strand liggen
Kaaskopje
21-09-2015 om 16:34
Gezocht naar info over de hongerstakers, Mark
in Oostenrijk en het valt me op dat ik alleen E.J. Bron en Powned kan vinden. Hoezo nieuws vanuit een bepaalde hoek?
Bij sommige onderwerpen, vind ik de bijdragen van Miriam af en toe tenenkkrommend, maar bij dit onderwerp en wel vaker als het om politiek gaat, kan ik niet anders zeggen dan dat zij het zo verwoord dat ik er volledig achter kan staan. Dat zal vast komen omdat we voor zover ik weet min of meer aan de zelfde kant staan. Hierbij dus mijn steun aan haar relaas.
Als je bijvoorbeeld niet wilt zien dat Wilders een dubbele agenda heeft, moet je dat vooral doen. Mijn interpretatie van Wilders: het zal hem worst zijn wie er op hem stemmen, als hij er maar invloedrijk door wordt. Hij is een volksmenner met een missie. Als hij er baat bij gehad had om de rijkere Nederlanders tot doelgroep te maken, dan had hij dat gedaan. Waarom zat hij anders bij de VVD? (je weet het... eigen interpretatie) Maar daar zijn er nu eenmaal minder van dan van de Jannen met de Pet en Modaal die zich benadeeld voelen door de overheid.
Mark, ik zie op Facebook heel veel medestanders van je en ik ben daar ongeruster over dan voor de vluchtelingen. Je kunt niet verwachten dat onder ál die vluchtelingen geen een rot eitje zit. Maar dat rotte ei mag je niet tot belichaming van alle vluchtelingen uitroepen. Op Facebook willen gevaarlijk veel mensen ons in de hoek van 'ons volk' duwen. Net zo min als mijn landgenoten mij in dat 'ons' kunnen kletsen, is er ook geen 'zij' bij de vluchtelingen. Al is het makkelijk om dat wel te doen.
Wat "allahu akbar" betreft: In algemenere zin wordt het allahoe akbar gebruikt als een leuze om te bevestigen dat Allah groter is (dan God), oftewel: de God van Abraham, Noach, Mozes, Jezus en Mohammed wordt verondersteld groter en belangrijker te zijn dan die van andere (niet-abrahamitische) religies. (Wikipedia-info).
De 'kreet' kun je als negatief ervaren, omdat het bij negatieve activiteiten wordt uitgeroepen. Dat is vervelend aan dat soort zaken. Iets wat niet negatief was, komt in een ander daglicht te staan. Dat wil niet zeggen dat de 'roepers' extremistische motieven hebben om dat te zeggen.
M.i. kun je Christenen dan veroordelen om 'God zij geprezen' of iets dergelijks, als ze dat van pure blijdschap en/of opluchting uitroepen.
Dat jij het over Guttmenschen hebt als je het over andersdenkenden hebt, vind ik best verontrustend. Ik zie dat vooral terugkomen bij mensen die hakenkruisen en nationalistische kenmerken hebben op hun Facebookpagina. Ik hoop dat jij daar niet bij hoort.
rode krullenbol
21-09-2015 om 18:04
Hercules op de tweesprong? Vooralsnog niet!
Vanuit een historisch perspectief bekeken, is de nachtmerrie geschetst in #512 de natste droom van vermoedelijk elke neonazi. Grote groepen zogenaamd ‘minderwaardige’, van hun vrijheid en mensenrechten beroofde mensen vastgezet in kampen; als dat geen fijne, nostalgische herinneringen oproept bij hun! Ongetwijfeld is het hun evenzeer een groot, sadistisch genoegen om hun (ideologisch bepaalde) visie op de islam dwingend op te leggen aan hun joodse medemens. Deze praktijk is uiteraard de grootst mogelijke gotspe (misleiding) denkbaar.
Het gegeven dat zij zich ermee inlaten – en ‘mind you’; dat doen ze! – , levert op zichzelf het historische bewijs, dat Geert Wilders en de zijnen antisemitisch zijn. En als de vluchtelingencrisis iets duidelijk maakt? Dan is het wel, hoezeer sektarische clubs als de PVV erin zijn geslaagd hun xenofobe agenda op te dringen aan de politiek.
Maar nu. Het door hun gewenste ‘Fort Europa’ is inmiddels gevallen; het credo ‘grenzen dicht’ een loze kreet gebleken. Tegelijkertijd blijkt het te ontbreken aan een gedegen vluchtelingenbeleid. Het is de hoogste tijd om lering te trekken uit deze uiterst pijnlijke geschiedenis.
Het is wel duidelijk: als we te veel luisteren naar extreemrechtse fascisten, dan is het binnen afzienbare tijd afgelopen met onze democratische rechtsorde en vrede.
Nu krabt menigeen zich al wat langer dan vandaag achter de oren over de vraag hoe – (vooral) ook in tijden van nood! – democratie en vrede te bewaren. Alleen al de opkomst van het extreemrechtse gedachtegoed en de populariteit die dit in bepaalde kringen geniet, hebben tot nadenken gestemd. Het antwoord op die vraag is ook redelijk bekend. Het staat verwoord in grondwet, nationale wet- en regelgeving en internationale verdragen.
Het domweg overschreeuwen en de mond snoeren van de tegenstanders van democratie is geen democratische oplossing voor het meningsverschil over onze staatsvorm. Sinds jaar en dag kunnen ook zij, net als alle andere staatsburgers, binnen de grenzen van de wet vrijelijk hun woord doen. Ook zij hebben inspraak in het beleid. Ook zij kunnen zich vertegenwoordigd weten. Elke democraat acht dit van cruciaal belang voor een goed functionerende democratie. Dat betekent natuurlijk niet, dat iedereen maar heeft te dansen naar de pijpen van extreemrechtse leiders. Ook al willen zij dit graag: zij zijn hier niet de baas.
De keus waar extreemrechtse politiek leiders op aansturen, is die van Hercules op de tweesprong: de smalle weg naar de hemel (vrede) of de brede weg naar de hel (oorlog). Ik geef het ruiterlijk toe: zolang zij slechts een kleine minderheid vertegenwoordigen, ligt deze keuze al vast en is dus eigenlijk helemaal geen sprake van een keuze. Vooralsnog wil het overgrote deel van de bevolking namelijk helemaal niet op voet van oorlog leven met een groot deel van de wereldbevolking, die ook nog eens voor een (klein) deel hun directe naaste is. Zij keuren het maken van een onderscheid tussen superieure en inferieure mensen af en hanteren met alle liefde het principe van menselijke gelijkwaardigheid.
Intussen vraag ik me af, of het Hollandse zuinigheid is, die Premier Rutte weerhoudt van het uiten van optimistische slogans als Obama’s “Yes we can” en Merkels “Wir schaffen das”, of een gebrek aan (zelf)vertrouwen?
Hoe dan ook is het nu zaak om vooral haast te maken met het op poten zetten van een gedegen vluchtelingenbeleid en alles wat daarbij komt kijken. Er staat veel op het spel.
Rode krullenbol