Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-09-2015 om 19:18

Because we carry...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Amare

Amare

11-09-2015 om 12:28

jij bent er wel mee begonnen Mark74

'Tja, ik ben er niet mee begonnen.'

Zomaar wat reacties van jou:

posting 12:
'ben jij nou zo dom of ben ik nou zo slim?'

posting 28:
'Lezen is nou niet bepaald Amare's specialiteit. Je moet het haar maar vergeven'

posting 31:
'Wat ben jij een onnozel stuk vreten zeg'

En dat was alleen de eerste pagina van deze discussie.

Jouw manier van discussiëren is zo zielig, dat de inhoud van je bijdragen niet eens meer een kans krijgt.

Evanlyn

Evanlyn

11-09-2015 om 12:38

Miriam

Dat heb je nou net mis. Het gaat niet alleen om de joden, maar uiteindelijk ook om de rest. Lees mijn posts, luister naar Syrische christenen die dachten dat ze hier veilig waren.

Priscilla

Priscilla

11-09-2015 om 12:40

tja

Evanlyn, ik denk dat er gewoon weinig tegen te houden is. De opvang in de regio puilt uit. Er zijn veel mensen onderweg en die laten zich niet stoppen. Er zijn steeds weer nieuwe routes en als ze gestopt worden, breken ze uit en gaan ze weer verder, hele einde lopend. Het zijn er gewoon heel erg veel, echt heel erg veel. Dus, ja, je kunt wel sommige mensen wel willen toelaten maar andere niet maar zo werkt dat niet. Jij en Eefy lijken alleen de mensen toe te willen laten die jullie bevallen, zelfs over M.Lavell in Frankrijk worden opmerkingen gemaakt waar ik verder maar mijn mening niet over zal loslaten hier. Zo werkt het gewoon niet. Ik weet ook niet hoe het wel moet, hoe kun je zoveel mensen op de vlucht en op drift tegenhouden? Ze laten zich in ieder geval niet tegenhouden bij de grens, laat staan dat mensen die niet aan jullie criteria voldoen tegen kunt houden. Ik weet ook niet waar dit eindigt.

@Amare

Ik kan alleen maar mijn vorige uitlatingen herhalen.

Neem een cursus begrijpend lezen, lees mijn post 291 eens na.Ik stelde dat ik niet degene was die begonnen was met het verwijzen anar andere draadjes. Dat was ik namelijk ook niet.

Sla gerust mijn bijdragen over als je wilt. Het zou toch zonde zijn als dat je naieve wereldbeeld aan zou tasten.

Evanlyn

Evanlyn

11-09-2015 om 12:53

Opvang in de regio

Daar is nog best plaats, als wij er maar voor betalen. En het gaat niet om mensen die ons bevallen, dat vind ik nogal flauw. Ik heb uitentreuren uitgelegd waar het wel om gaat. En wat vind jij nou van het verhaal van Eefy? Mag daar van jou nog wel een tandje bij, dankzij mensen die ons "niet bevallen"? Ga je pas anders denken als er in Nederland doden vallen, of dan nog steeds niet?

Grenzen kunnen best bewaakt worden. In de rest van wereld kan dat ook, dus waarom zou het hier niet kunnen? Maar wij willen het niet.

@Priscilla

Natuurlijk kun je die stroom stoppen. Ze komen omdat ze hier gouden bergen verwachten.

Consequent tegenhouden en terugsturen en vooral geen verblijfsvergunning geven. Geen gezinshereniging en minimale voorzieningen zolang ze hier zijn. Net zolang totdat het duidelijk wordt dat ze hier niet moeten zijn voor hun gedroomde gouden toekomst.

Paddington

Paddington

11-09-2015 om 13:10

Natuurlijk

is het vreselijk voor de mensen om in die situatie te zitten. Daarom pleit ik ook voor hulp daar.

Die voorzieningen waar Passiebloem over praat worden snel minder, mede doordat er nog steeds zoveel asielzoekers naar Nederland komen, waarvan er nog steeds een deel niet integreert. Daarnaast geen dankbaarheid tonen voor wat ze hier krijgen of er zelfs misbruik maken van alle voorzieningen ten koste van de rest van de bevolking.

Gelukkig zijn er ook mensen die wel een bestaan hebben opgebouwd in Nederland, die werken voor hun geld en de Nederlandse cultuur respecteren. Dat soort mensen heeft het soms erg moeilijk in Nederland doordat mensen vooroordelen hebben vanwege het feit dat er asielzoekers in Nederland zijn binnengelaten die wel aan die vooroordelen voldoen.

Dus daarom ben ik voorstander van hulp, maar daar. Zorg dat de mensen daar weer een bestaan kunnen opbouwen.

Dat mensen vluchten voor geweld vind ik erg begrijpelijk, maar zoals het nu gaat snap ik niet. De beelden van de treinstations in Budapest spreken weer boekdelen. Het zijn voornamelijk jongemannen, die vooral aan zichzelf denken.

Een filter inbouwen over wie je het land inhaalt, dat zou erg fijn zijn. Helaas hebben mensen de mogelijkheid om te liegen en kun je dus niemand op zijn/haar woord geloven.

Het klopt dat er in de jaren 90 heelveel mensen uit o.a. voormalig Joegoeslavie hierheen zijn gekomen. In die tijd werkte ik bij COA. Daar zijn op de centra ook behoorlijk veel problemen mee geweest.

Ik heb vooroordelen, helaas wel. Ik probeer ze uit te schakelen en ik ben er mij bewust van. Ik probeer elke kennismaking open in te gaan. Bij COA heb ik namelijk geleerd naast dat mensen je op een negatieve manier kunnen verrassen, je ook gelukkig vaak op een hele positieve manier verrast kan worden.

Wij zijn in Nederland dan wel rijk, maar de laatste jaren leven er in Nederland steeds meer mensen onder de armoedegrens. Onze ouderen die ons land hebben opgebouwd moeten elk dubbeltje omkeren en dan worden we verplicht om nog eens bijna 10.000 mensen extra, naast de normale stroom asielzoekers te voorzien van onderdak, medische zorg en eten? Wat kost dat wel niet?

Weer zo'n

voorbeeld van de kansenparels die we hier binnenhalen.

https://www.youtube.com/watch?v=tl16QDk2sig&feature=youtu.be

passiebloem

passiebloem

11-09-2015 om 15:56

paddington

Die voorzieningen waar Passiebloem over praat worden snel minder, mede doordat er nog steeds zoveel asielzoekers naar Nederland komen, waarvan er nog steeds een deel niet integreert. Daarnaast geen dankbaarheid tonen voor wat ze hier krijgen of er zelfs misbruik maken van alle voorzieningen ten koste van de rest van de bevolking.

Is dit zo? Ik denk dat er nog veel voorzieningen zijn. En er worden wel voorzieningen afgebouwd, maar veel blijft er bestaan. Ik werk als maatschappelijk werker en ik ben soms verbaast wat er ook wel mogelijk is. Zeker als je het mondiaal bekijkt horen wij bij de rijkste landen en dat zal zeker niet snel veranderen. Daarnaast schijnen ouderen gemiddeld het meeste kapitaal te hebben in Nederland.

Welke groepen asielzoekers maken misbruik van voorzieningen en integreren niet? Kun je eens een voorbeeld geven? Ik ken ze namelijk niet. Wat ik vaak hoor zijn het groepen voormalige gastarbeiders waar de mannen hier hard van werkte en de vrouwen thuis bleven en geen Nederlands leerde. Twee derde van de Joegoslaven die naar Nederland zijn gekomen schijnen nog hier te wonen. Hoor je vaak in het nieuws dat deze mensen voor overlast zorgen/ misbruik maken van de voorzieningen en niet geïntegreerd zijn?

Opvang in de regio is er, maar zou veel beter kunnen. Het zou goed zijn als mensen daar echt een bestaan kunnen opbouwen, kunnen werken en hun eigen geld verdienen. Dan zal de trek om naar hier te komen ook afnemen. Ik kan me ook best voorstellen dat je in de regio bepaald wie asiel kijken, kun je kijken wie het meeste nodig heeft om naar hier te komen. Maar als je alleen maar kwetsbare mensen naar hier haalt (afhankelijk van wat je onder kwetsbaar verstaat) haal je ook vooral mensen die gebruik maken van de voorzieningen. Eigenlijk zou het goed zijn als asielzoekers zo snel mogelijk aan het werk kunnen.

Ik vind het nadeel van die youtube filmpjes dat je de context niet ziet. Je weet niet wat er vooraf gegaan is aan het filmpje. Dat gebeurd natuurlijk voortdurend in deze discussie.

Draadje kwijt

@Evanlyn, ik ben eigenlijk door al het aanhalen van gebeurtenissen in de geschiedenis, waar ik geen persoonlijke ervaring in heb, een beetje het draadje kwijt.
Zo ben ik niet op de hoogte van de betekenis van de woorden Godwins en Gotspe. Dat vind ik ook niet zo vreemd, bij mij in de buurt wonen nagenoeg geen joodse gezinnen. Mijn beperkte kennis van het jodendom, deed ik voornamelijk op in de kerk of de godsdienstlessen. Het duizelt mij wel wat hier allemaal aangehaald wordt, neem mij niet kwalijk dat ik niet in ga op wat Eefy heeft meegemaakt, dit was geen gebrek aan empathie meer maar het gevoel van situatie zware pech dat de buurt zo is, welke ik best herken.
Hier woon ik in een wijk waar er subwijken staan, waar ik nooit zou willen wonen omdat ik mij daar niet thuis voel. Mij knaagt het ook als mijn kind met blauwe ogen en blond haar meerdere malen is uitgescholden voor kaaskop of als de kinderen aangeven best te willen verhuizen. Dat voelt ook niet prettig en geeft het gevoel ooit een verkeerde keuze te hebben gemaakt wat woonlokatie betreft. Gelukkig durven ze nog wel naar de winkel te lopen, of naar de tram anders stond ond huis morgen te koop. Ik heb ook niet gevraagd om de grenzen open te gooien, maar we hebben het ermee te doen. Er is niets meer wat een aardbewoner, technisch gezien, kan tegen houden over de aardbol te reizen, of wel soms?

Verder herken ik mij in de reactie van Passiebloem. Ik vind ook dat er ingezet moet worden op herstel en leefbaarheid van deze mensen in Syrië. Berichten over bommen werpen, vind ik zorgwekkend. Waarom al die gebouwen vernielen waar de Syriërs kunnen wonen, leven werken.
Intergreren heeft niet mijn voorkeur. Hele generaties hebben daar een bestaan opgebouwd. Het kan.

@Flanagan

Inzetten op herstel en leefbaarheid in Syrie? We mogen geen bommen gooien?

Het is oorlog daar, dan worden er continu bommen gegooid en granaten afgeschoten.

Als je daar al vrede zou willen brengen dan kan dat alleen door zwaar militair in te grijpen. Haast onbegonnen werk en persoonlijk zou ik niet willen sneuvelen als soldaat voor dat stelletje barbaren dat elkaar daar de kop inslaat.

Een Godwin is niks Joods, er wordt de zogenaamde wet van Godwin mee bedoeld. Het te pas en te onpas vergelijingen trekken aangaande Hitler, WWII end e holocaust etc.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin

Mark74

Nee, ik vind dat we geen bommen mogen werpen. ( wat jij daar ook van vindt)

Maar hoe wil ji dan de mensen helpen? Denk mee in het positieve, anders is het maar tijdverspilling.

Grenzen bewaken Evanlyn

"Grenzen kunnen best bewaakt worden. In de rest van wereld kan dat ook, dus waarom zou het hier niet kunnen? Maar wij willen het niet."

Moet te doen zijn, er wonen tenslotte ook precies nul illegale immigranten in de VS.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-09-2015 om 20:26

Ja maakt een grapje Skik

Toch? ....

Daar zit een complete woestijn tussen en nog maken mensen uit Mexico de oversteek. Ook niet altijd even succes overigens.

Ginny

Natuurlijk is dat een grapje. Een bloedhete, levensgevaarlijke woestijn, een hoog hek en een massa militairen met shoot to kill orders houden mensen uit landen ten zuiden van de VS niet tegen. Dus hoe mensen nou kunnen denken dat een oplossing tegen de vluchtelingenstroom in Europa 'gewoon de grens dichtgooien' is?

skik

Skik,

Ik dacht dat je doelde op de Europese kolonisten die naar het veel belovende continent met de grote toekomst en fortuin reisden, nadat het goud was gevonden. Haha.
Zelfs toen waren de grote oceamen geen belemmering voor een reis omdat in Europa armoede heerste.
Altijd weer die vlucht naar het beloofde land.

mirreke

mirreke

11-09-2015 om 22:37

Veel fouten die als feiten worden gepresenteerd

Dit draadje bevat nogal wat berichten waarin feiten worden verdraaid of zelfs worden verzonnen.

Zoals: opvang in de regio: daar kan best nog wat bij als we er maar voor betalen... ehhh ????

En dan: vluchtelingen komen hier omdat ze hier gouden bergen verwachten... Ik hoor hier weer een toeter als bij een kwis, als je een fout antwoord geeft.

Daarom even wat feiten op een rijtje, met dank aan De Correspondent. Hier de link: https://decorrespondent.nl/3328/15-vragen-en-antwoorden-voor-wie-de-draad-kwijt-is-in-het-vluchtelingendebat/572511047680-3e1074ee

En hier de tekst: LEES deze dan ook. Hij zet dingen wat in perspectief.
OH, en ik ben ook een economisch vluchteling. Wij zijn naar Duitsland verhuisd, omdat daar de huizen groter en goedkoper zijn. Erg? Welnee. Waarom mag je wel naar een andere stad verhuizen om economische redenen, en niet naar een ander land? OF een ander werelddeel? Okay, hier het stuk:

Miljoenen op de vlucht? Europa wordt overspoeld? In de wirwar aan nieuwsberichten over vluchtelingen zou het goed kunnen dat je het overzicht bent kwijtgeraakt. Daarom: de antwoorden op je voor de hand liggende, moeilijke en politiek incorrecte vragen.
15 vragen en antwoorden voor wie de draad kwijt is in het vluchtelingendebat

Correspondent Vooruitgang
Rutger Bregman
Een Syrische vluchteling bij de grens met Hongarije bekijkt de kaart op zijn telefoon. Samen met zijn familie is hij op weg naar Duitsland. Foto: Thomas Campean / Hollandse Hoogte

Een Syrische vluchteling bij de grens met Hongarije bekijkt de kaart op zijn telefoon. Samen met zijn familie is hij op weg naar Duitsland. Foto: Thomas Campean / Hollandse Hoogte

Ruim vier jaar geleden barstte een gruwelijke burgeroorlog uit in Syrië. Miljoenen mensen sloegen in hun eigen land op de vlucht. Maar al snel trokken ze de grens over - op weg naar Turkije, Libanon en Europa. In de wirwar aan nieuwsberichten zou het goed kunnen dat je de draad bent kwijtgeraakt.

Dus bij dezen in sneltreinvaart: de 15 vragen over de vluchtelingencrisis die je niet durfde
Dit artikel is natuurlijk geïnspireerd door dit stuk dat de Washington Post twee jaar terug schreef over Syrië.
te stellen.

1. Oké, vertel, hoe groot is het probleem?
Er is niemand die de omvang van het drama beter kan uitleggen dan de Zweedse professor Hans Rosling. Hij laat zien dat landen als Turkije, Libanon en Jordanië pas echt van een ‘crisis’ kunnen spreken. Relatief gezien komen er maar weinig vluchtelingen naar Europa.

Het verhaal van Rosling in een notendop:

Twaalf van de twintig miljoen Syriërs hebben hun huis verlaten.
Acht van die twaalf miljoen Syriërs zijn in andere delen van het land gaan wonen.
Vier van de twaalf miljoen Syriërs zijn neergestreken in Turkije, Libanon en Jordanië.
Ongeveer 250.000 Syriërs zijn in Europa beland.

Het filmpje van Rosling is een paar maanden oud: intussen zijn er (volgens de laatste telling in juli) nog eens 100.000 Syriërs in Europa gearriveerd.
Hier vind je de laatste cijfers van de UNCHR over de Syrische vluchtelingen.

2. Zo’n 350.000 Syrische vluchtelingen dus. Is dat veel of weinig?
De Hongaarse premier Viktor Orbán waarschuwde onlangs dat Europeanen een minderheid op hun eigen continent worden. Maar in dit tempo kan dat nog eeuwen duren. Ten opzichte van de totale Europese bevolking - ongeveer
Voor deze berekening is deze lijst van bevolkingsaantallen gebruikt (min Turkije en Rusland).
630 miljoen inwoners - vormen de Syrische vluchtelingen namelijk een kleine groep: zo’n 0,05 procent. Er wonen ongeveer evenveel mensen in de stad Utrecht.

In de top 10 van landen die de meeste vluchtelingen ontvangen, staat dan ook geen enkel Europees land. Maar dat neemt weer niet weg dat het aantal vluchtelingen in Europa stijgt. Er zijn sinds de jaren negentig niet zoveel vluchtelingen geweest.

Tip: klik op de twee knoppen bovenaan.

3. Als ze naar Europa komen, waar gaan de meeste vluchtelingen dan naartoe?
In Europa ontvingen Duitsland, Zweden, Italië, Frankrijk en Hongarije in 2014 de meeste vluchtelingen. Duitsland is verreweg de populairste bestemming. Vorig jaar gingen er zo’n 200.000 mensen naartoe en voor 2015 verwacht Duitsland 800.000 nieuwkomers (dit cijfer is niet te checken, sommige experts denken dat het overdreven is).

Maar wie de aantallen in perspectief plaatst, ziet dat de meeste Syrische vluchtelingen nog altijd in Syrië, Libanon, Turkije en Jordanië zijn. Om de zoveel tijd pleit een politicus voor meer ‘opvang in de regio,' maar dit gebeurt al lang en op immense schaal. In Libanon bestaat inmiddels een kwart van de inwoners uit Syrische vluchtelingen.

4. En hoeveel vluchtelingen komen hierheen?
Nederland kreeg vorig jaar 24.500 asielaanvragen. Daarmee staan we op de achtste plek van Europa. Relatief gezien (per 100.000 inwoners) staan we nog lager in het ranglijstje: op de dertiende plek. Trouwens, in de jaren negentig kwamen er méér vluchtelingen naar Nederland dan nu. Toen vroegen gemiddeld 35.000 mensen per jaar asiel aan, in de jaren nul waren dat er nog 16.000 en sinds 2011 is dit aantal gestegen naar 20.000.

5. Zijn er eigenlijk geen rijke landen in het Midden-Oosten die de Syrische vluchtelingen kunnen opvangen?
Goed punt. Amnesty International schreef
De analyse van Amnesty International vind je hier.
het eind 2014 nog: ‘De zes Golfstaten - Qatar, de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Koeweit, Oman en Bahrein - hebben nul hervestigingsplaatsen geboden voor Syrische vluchtelingen.’ Je leest het goed: nul.

Volgens
Dat zei een woordvoerder van de VN tegen Bloomberg.
de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties zijn er wel 500.000 Syriërs in Saoedi-Arabië. Zij kregen eerder een werkvisum en mochten na afloop van hun visum blijven.

6. Even over die reis: hoe komen de vluchtelingen in Europa? Allemaal met de boot?
De beelden van volgepropte, gammele bootjes zijn zo indringend dat je zou denken dat dit de enige manier is waarop mensen naar Europa komen. Niets is minder waar: als je naar de data kijkt, zie je dat de Middellandse Zee voor één derde van de asielzoekers de toegang tot Europa vormt. Minstens zo belangrijk is de route via de lange oostgrens. En bovendien komt één derde van de asielzoekers gewoon legaal binnen, via het vliegtuig, op bijvoorbeeld een werk- of studievisum.

7. Toch begrijp ik niet waarom vluchtelingen honderden euro’s betalen om in een gammele boot te stappen. Waarom nemen ze niet allemaal het vliegtuig?
We roepen opnieuw de hulp in van onze Zweedse professor Hans Rosling.

Dat wil zeggen: vluchtelingen willen niets liever dan het vliegtuig nemen. Ze hebben daar eigenlijk ook het recht op, maar de luchtvaartmaatschappijen zijn bang dat ze een boete krijgen als ze economische migranten aan boord nemen. En dus weigeren ze uit voorzorg iedereen die geen visum heeft.

8. Wacht even - dus die professor zegt dat ons grensbeleid indirect verantwoordelijk is voor duizenden slachtoffers?
Ja. Sinds afgelopen mei houden
Bekijk het project van de Amsterdamse wetenschappers hier.
wetenschappers van de Vrije Universiteit bij hoeveel mensen er omkomen aan de zuidgrens van Europa. Tussen 1990 en 2013 waren het er 3.188. Let wel: het gaat hier om geregistreerde doden. In werkelijkheid zijn er veel meer mensen omgekomen. Zo zijn er volgens
De cijfers van de Internationale Organisatie voor Migratie staan hier.
de Internationale Organisatie voor Migratie in 2014 maar liefst 2.223 vluchtelingen verdronken in de Middellandse Zee. Begin deze week stond de teller voor 2015 al op 2.760. Het aantal slachtoffers neemt, kortom, snel toe.

9. Dat is verschrikkelijk. Toch vraag ik me af: zitten hier niet veel economische ‘gelukzoekers’ bij?
Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat de Syriërs die hun land ontvluchten vrijwel allemaal oorlogsvluchtelingen zijn. Zij krijgen dan ook bijna altijd asiel, net als de meeste vluchtelingen uit Eritrea, Irak en Afghanistan.

Maar het is belangrijk om te weten dat nog niet zo lang geleden - begin dit jaar - asielzoekers uit de Westelijke Balkan de grootste groep vormden. Vooral uit Kosovo
We schreven eerder dit artikel over waarom Kosovo leegloopt.
en Servië staken tienduizenden mensen de grens over. Dit zijn economische migranten op zoek naar werk. Zij misbruiken het asielsysteem eigenlijk: ze weten dat ze teruggestuurd worden, maar in de tussentijd kunnen ze soms wel illegaal werk doen en/of een uitkering ontvangen.

Bron: EASO. (1 juni 2015)
Bron: EASO. (1 juni 2015)

10. Oké, ik begrijp best dat we iets aan het vluchtelingenprobleem moeten doen. Maar toch, ondertussen wordt er ook op onze ouderenzorg bezuinigd.
Volgens de begroting
Bekijk de begroting voor vluchtelingen van de Nederlandse overheid.
van 2015 geeft Nederland 632 miljoen euro uit aan asielzoekers. Hier zit alles bij in: van de Immigratie- en Naturalisatiedienst tot de asielzoekerscentra. 632 miljoen euro is natuurlijk een groot bedrag, maar relatief gezien valt het mee. Het is 0,24 procent van de totale overheidsuitgaven.

Ter vergelijking: aan de ouderenzorg gaf de overheid in 2013 ongeveer 7 procent van haar budget uit - bijna 30 keer zoveel dus. Op de opvang van vluchtelingen wordt bovendien flink bezuinigd. In 2013 was het budget nog 746 miljoen; in 2018 moet dat zijn gedaald naar 582 miljoen.

11. Nog even hoor, maar zijn die Syriërs niet al rijk zat? Waarom zouden ze anders allemaal een smartphone hebben?
De journalist James O’Malley geeft
Het stuk in The Independent vind je hier.
in de Britse krant The Independent een helder antwoord op deze vraag: omdat mobiele telefoons relatief goedkoop zijn en - zeker als je een lange reis maakt - heel nuttig. En bedenk: de wereld bestaat al lang niet meer uit louter rijke landen, waar mensen hippe telefoons kunnen kopen, en arme landen waar mensen verhongeren. De meeste landen zitten ergens tussen die uitersten in. Syrië was voor de uitbraak van de oorlog geen rijk land, maar ook niet arm.

12. Je bedoelt dat de vluchtelingen die hier komen relatief gezien juist wat rijker zijn?
Precies. Naarmate andere landen rijker worden, moeten we dan ook op méér migranten rekenen, niet minder. Reizen is immers een kostbare aangelegenheid - een ticket op een van die gammele bootjes kost al gauw duizend euro. De écht arme sloebers komen überhaupt hun land niet uit of blijven onderweg steken in Turkije, Libanon of Jordanië.

13. Wat een uitzichtloze situatie is dit. Kun je nu eindelijk over de oplossingen beginnen?
Jazeker. We kunnen een hek om Nederland zetten, het Vluchtelingenverdrag opzeggen en al onze humanitaire pretenties vaarwel zeggen. Dan moeten we dus ook ophouden met ons druk maken over verdronken kinderen. Niet ons probleem.

14. Doe even normaal, natuurlijk is dit ook ons probleem. Zijn er geen oplossingen waar mijn geweten mee kan leven?
Die zijn er ook ja. Het goede nieuws is dat Europa al het beste asielsysteem ter wereld heeft. Het slechte nieuws is dat dit systeem nagenoeg onbereikbaar is. We bouwen steeds hogere muren die er niet voor zorgen dat er minder mensen komen, maar dat migranten steeds gevaarlijkere routes nemen. En juist doordat er geen veilige wegen naar Europa zijn, kunnen mensensmokkelaars handenvol geld verdienen.

Dat kan
We schreven eerder dit stuk over de tien beste ideeën voor een humaner asielbeleid.
anders. We kunnen migranten de kans geven om al buiten Europa asiel aan te vragen - precies wat staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Veiligheid en Justitie, VVD) nu voorstelt. Degenen die recht hebben op een vluchtelingenstatus kunnen vervolgens gewoon met het vliegtuig komen.

Maar op de korte termijn zal dit de vluchtelingenstroom natuurlijk niet stoppen. Als we willen voorkomen dat er nog meer mensen sterven, zullen we dan ook veilige routes naar Europa moeten creëren. We zouden ook meer kunnen investeren in de opvang in de regio en in bijvoorbeeld Griekenland en Bulgarije. En we zouden vluchtelingen eerlijker kunnen verdelen over Europa, met een verdeelsleutel die we gezamenlijk afspreken.

15. Kan ik zelf nog iets doen voor vluchtelingen in Nederland?
Natuurlijk. Allereerst kun je politici oproepen om echt aan de slag te gaan met de bovenstaande oplossingen. Teken een petitie, demonstreer en stuur een verontwaardigde tweet de wereld in. Er zijn inmiddels ook tientallen initiatieven
In de reacties onder dit artikel doen lezers van de Correspondent ook tientallen suggesties.
om iets concreters te doen. Op de site ikwilietsdoenvooreenvluchteling.nl staan
Bekijk de website hier.
ze allemaal op een rij. Bedenk: geld doneren is bijna altijd effectiever dan spullen geven. De kosten om de spullen te vervoeren wegen vaak niet op tegen het nut van nog een tweedehands winterjas.

Dit stuk is gebaseerd op de vele artikelen die de correspondenten Karel Smouter en Maite Vermeulen in de afgelopen twee jaar over migratie schreven. Een eerdere versie is voorgelegd aan wetenschappers van de Vakgroep Migratierecht van de Vrije Universiteit. Zij beantwoorden op hun 'Verblijfblog'
Het Verblijfblog vind je hier.
allerlei andere vragen over vluchtelingen.​

Thanksgiving

En de idianen gaven hen eten toen ze van honger omkwamen. (Dat kwam de idianen later wel duur te staan.)
Maar ieder jaar viert Amerika thanksgiving met kalkoen en cranberries en pompoenen. Om de goedheid van de idianen te gedenken. Misschien goed om even bij die hulpvaardige indianen stil te staan.

Mirreke,

Rutger Bregman ( zoon van een dominee) , beheerst zoals altijd, de kunst van een heldere verslaggeving.
Zo te lezen, kan Nederland blijkbaar nog wel wat financiële hulp bieden. Het probleem zit hem naar mijn mening, eerder in een gebrek aan ruimte. Dat een land als Turkije zoveel Syrische vluchtelingen welkom heette, had dat ook niet wat te maken met een overdaad aan ruimte waar ze konden wonen?

Lees punt 2. Flanagan

In heel Europa zijn er Syrische vluchtelingen aangekomen in een aantal vergelijkbaar met de inwoners van Utrecht. Zo'n 0,05 procent van de totale hoeveelheid Europeanen (zonder Rusland en zonder Turkije).
Zie ook Andere Tijden hoe de Nederlandse regering inwoners aanspoorde na de oorlog om te gaan emigreren want Nederland was vol. Met 11 miljoen inwoners.

Flan

De Amerikanen bedanken niet de Indianen maar God op Thanksgiving Day. Het is het equivalant van dankdag voor het gewas. De Amerikanen beschouwen zichzelf ook veel te self made om andere mensen dank verschuldigd te moeten zijn.

skik

Opvang

De opvang en woonruimte blijft een heel groot probleem. Niet voor niets halen de conflicten in asielzoekerscentra regelmatig de voorpagina. Gemeentes die een centrum wilt bouwen, stuiten op tegenstand van omwonenden.

Skik,

In New England zijn ze ook gelovig maar de optocht van pelgrims en indianen, de toneelstukjes en liedjes in kindergarten, was ook in teken van broederschap.

Dag van rouw

http://www.manataka.org/page269.html
" The killings became more and more frenzied, with days of thanksgiving feasts being held after each successful massacre. George Washington finally suggested that only one day of Thanksgiving per year be set aside instead of celebrating each and every massacre. Later Abraham Lincoln decreed Thanksgiving Day to be a legal national holiday during the Civil War -- on the same day he ordered troops to march against the starving Sioux in Minnesota."

Dag van saamhorigjeid ( pull together)

@AnneJ, je pikt net het negatieve stukje uit het verhaal. Over het algemeen zijn Amerikanen juist positief ingesteld. In het belang van vrede tussen de staten onderling, streeft men naar een sociaal eenwording, ze heten niet voor niets USA. Er zijn geen grenzen tussen de staten. Er is veel geleerd van de burgeroorlog tussen noord en zuid.
Om die eenwording te respecteren, zit men met thanksgiving gezamelijk aan tafel en worden nieuwe buren in de straat uitgenodigd en welkom geheten; een dag van broederschap en saamhorigheid. Saamhorigheid en broederschap is ook de boodschap dat ze in New England juist tijdens thanksgiving willen uitsturen.

Uit dezelfde link

'Obviously there is a lot more to the story of Indian/Puritan relations in New England than in the thanksgiving stories we heard as children. Our contemporary mix of myth and history about the "First" Thanksgiving at Plymouth developed in the 1890s and early 1900s. Our country was desperately trying to pull together its many diverse peoples into a common national identity. To many writers and educators at the end of the last century and the beginning of this one, this also meant having a common national history. This was the era of the "melting pot" theory of social progress, and public education was a major tool for social unity. It was with this in mind that the federal government declared the last Thursday in November as the legal holiday of Thanksgiving in 1898.'

Dag van de overwinnaars flanagan

" Today is a time of celebrating for you -- a time of looking back to the first days of white people in America. But it is not a time of celebrating for me. It is with a heavy heart that I look back upon what happened to my People."

De overwinnaars bepalen of het een feestje is, niet de verliezers.

https://en.wikipedia.org/wiki/National_Day_of_Mourning_(United_States_protest)
" The National Day of Mourning is an annual protest organized since 1970 by Native Americans of New England on the fourth Thursday of November, the same day as Thanksgiving in the United States. It coincides with an unrelated but similar protest, Unthanksgiving Day, held on the West Coast."

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-09-2015 om 09:23

Mooie Link Mirreke

Staan een hoop antwoorden in.

maria

maria

12-09-2015 om 10:57

ja Mirreke

Dank voor de link. Fijn om wat antwoorden te lezen.
Ik schrik wel wat van dit draadje, zelfs hier, op ool, zoveel angst en agressie.

In hoeverre het allemaal gaat lukken, we die (relatief weinig) vluchtelingen op kunnen vangen en kansen geven, hangt natuurlijk ook voor een groot gedeelte van onze houding af.

Niet zo heel belangrijk, maar wat ik toch nog wilde vermelden; ik heb genoeg (teveel) ervaring met agressie, oa door een homosexuele relatie. Die ervaringen waren allemaal met blanke Nederlanders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.