Pelle
15-08-2011 om 12:22
Annexatiedrift van schoonmoeder (beatrijs)
Beste Beatrijs, mijn schoonmoeder en ik hebben de nodige moeite gehad om aan elkaar te wennen. Gelukkig gaat het nu redelijk goed.
Sinds tweeënhalf jaar is zij oma van onze prachtige dochter, haar eerste kleinkind, en haar oogappel. Nu heeft onze dochter drie oma's en opa's en spreken wij thuis dus over oma 'Hellen', oma 'Mieke' en oma 'Truus'. Helaas heeft mijn schoonmoeder bedacht dat onze dochter haar 'oma Lief' moet noemen. Ze stuurt kaarten ondertekend met 'opa Klaas en oma Lief'. Ik vind dit heel vervelend, mijn dochter is nog op een leeftijd dat zij dit over kan gaan nemen en daarnaast wil ik geen onderscheid maken tussen de verschillende oma's. Hoe maak ik mijn schoonmoeder duidelijk dat ik dit niet wil, zonder dat zij zich hierdoor gekwetst voelt?
Oma wil speciaal zijn
----------------------------
Beste Oma wil speciaal zijn,
Wie zichzelf tot de enige echte 'oma Lief' bombardeert, impliceert dat de andere oma's niet of althans minder lief zijn, en dat is geen geschikte boodschap voor een kleinkind. Ik raad u aan om het nog even aan te zien. Ga niet meteen met uw schoonmoeder in discussie over haar annexatiedrift en haar kennelijke wens om zich van de andere oma's te onderscheiden door zichzelf een ongepaste koosbenaming aan te meten. Uw dochter kan nog niet lezen, en als u haar kaarten van oma voorleest, kunt u het achtervoegsel 'Lief' gewoon weglaten, en zonodig vervangen door haar voornaam. Blijf in de omgang van uw dochter en uw schoonmoeder vasthouden aan de normale aanspreektitel 'oma' zonder naam of andere achtervoegsels. Uw invloed op uw dochter is veel groter dan de hare, dus de kans is niet groot dat uw dochter deze toch wat buitenissige aanspreektitel overneemt.
Misschien waait bij dit ontmoedigingsbeleid oma's behoefte aan uitverkorenheid vanzelf weer over, als ze merkt dat haar zelfverzonnen eretitel niet aanslaat. Als uw schoonmoeder blijft aandringen op een voorkeursbenaming, kunt u tegen haar zeggen: 'Het spijt me, Hellen, maar voor Sterre zijn al haar oma's even lief.'
Beatrijs
Genista
16-08-2011 om 11:18
O ja
De extra grootouders die dat eigenlijk niet zijn Die hebben we ook. Toen de dochters van mijn eigen Beppe zelf allemaal beppe werden, werd zij Beppe Voornaam. Best wel modern eigenlijk, voor iemand van die generatie. Ik heb ook een over-oma gehad, maar die noemde we Oma Achternaam. En ik weet van de overgrootmoeder van mijn moeder (die ik dan verder niet gekend heb maar waaraan ik dan weer weinig gemist schijn te hebben), dat die zich door ieder familielid, hoe dichtbij of ver weg ook, Moeke liet noemen. Grappig hoe die dingen soms groeien.
Is er ook iemand bij wie de opa's en/of oma's door hun andere kleinkinderen anders worden aangesproken dan door je eigen kinderen? Wij waren voor mijn ouders de eerste kleinkinderleveranciers en het werd Pake en Beppe en daarom noemen de kinderen van mijn zus en zwager ze ook Pake en Beppe. Maar dat hoeft natuurlijk niet vanzelfsprekend te zijn.
Henriette123
16-08-2011 om 11:33
Ja genista
Ja mijn moeder werd door door de oudste kleinkinderen van haar 2de man met tante plus naam aangesproken. Deze kinderen hadden hun eigen oma gekend, en waren er dus al toen hun relatie begon. Onze kinderen, en de jongste kleinkinderen van haar 2de man noemden haar oma, die zijn geboren zijn nadat zij waren gaan samen wonen.
Bij mijn man in de familie, noemen sommige kleinkinderen hun oma bij de voornaam, onze kinderen zeggen oma.
Sancy
16-08-2011 om 11:39
Oh! wat ik mis...
Naar aanleiding van Genista's posting schiet me te binnen dat mijn (Friese) moeder het wel eens over háár oma had, die een tijd had ingewoond in hun gezin. Dat was (jawel!) Opoe! Was die ter al voorbijgekomen?
Belle Époque
16-08-2011 om 12:26
Namen noemen
Mijn ouders zijn in de zeventig, maar mijn neefje en nichtje (die nog een andere opa hebben) noemen hen wel oma/opa & voornaam. Mijn kinderen doen dat niet, vermoedelijk omdat ze geen andere grootouders meer hebben. Toen ik zelf nog grootouders had werden ze oma en opa "Achternaam" genoemd.
Mijn eigen oma, die enkele jaren geleden op verschrikkelijk hoge leeftijd overleed, werd na de geboorte van het eerste achterkleinkind "ouwe oma" genoemd en ook als zodanig aangesproken door de achterkleinkinderen. En het staat er misschien wat grof, maar het werd met respect uitgesproken
Mama_Lynn
16-08-2011 om 12:29
Oma, opa en omi
Hier ook een omi, mijn moeder. Niet vanuit het niet willen delen, maar vanuit de Zwitserse achtergrond van mijn moeder. Mijn oma mz. was voor ons ook omi, zo heet het daar. Dus mijn moeder wil ook 'omi' zijn. En om de verwarring te voorkomen is het wel handig.
De andere oma is gewoon oma, de opa's beiden in de wandeling gewoon opa. Hebben wij het erover dan is het opa achternaam. Oude oma, dat is hier mijn mans oma, die inmiddels helaas overleden is een paar maanden geleden. En dan is er nog oma achternaam (andere achternaam), de moeder van schoonmoeder (en oma van mijn man dus).
Lynn
lydia
16-08-2011 om 13:10
Oma en nanna
De ene helft van de familie komt uit Engeland en de andere helft uit Nederland. Dat leidt tot nanna, nanna great (moeder van nanna), grandad en oma. Alle eigenaren van de in dit rijtje ontbrekende functies zijn overleden (verder dan de vierde generatie gaan we niet (-: ).
Vriendelijke groet,
Lydia
muppet2829
16-08-2011 om 13:47
Hoe ga ik dit uitleggen in het kort.......
Mijn opa leeft nog en is al 40 jaar geleden hertrouwd die noemt onze dochter opa met voornaam, want zo noem ik mijn opa ook al mijn hele leven. Zijn vrouw is oma met voornaam. VOoral omdat ik dat ook al mijn hele leven doe. Mijn moeder is oma+voornaam. Mijn vader is opa+voornaam. Zijn vrouw is gewoon alleen voornaam, maar dochter zegt eigenlijk toch altijd oma+voornaam. Mijn schoonmoeder is oma+voornaam. Mijn schoonvader is opa+voornaam. Zijn vrouw wil met voornaam aangesproken worden, maar onze dochter blijft ook hier stug oma+voornaam zeggen. Zodra ze bij 1 van deze mensen is noemt ze iedereen gewoon opa of oma. Alleen als we thuis er over praten noemen we er de voornamen bij.
Ik heb de oma van mijn man ook nog gekend en die noemde ik ook oma. Die vrouw is bijna 98 jaar geworden en heeft onze kleine meid niet meer mee gemaakt.
Hhhmmm dat korte is niet helemaal gelukt, maar de familie is dan ook wel redelijk groot met 2 echte opa's en 2 echte oma's en nog 2 aangetrouwde nieuwe oma's hihi en niet te vergeten mijn eigen opa met vrouw.
Thursday Next
16-08-2011 om 14:13
Hier
2 stellen opa's en oma's, die opa/oma Voornaam worden genoemd als we het over hen hebben. Of gewoon opa en oma, en dan vraagt dochter (5): bedoel je de opa en oma van jouw kant of van papa's kant?
Vroegen noemden wij de opa's en oma's met hun achternaam, dus opa & oma Achternaam. Mijn nichtjes zeiden opa & oma Plaatsnaam, en dat vond ik altijd heel raar. Bovendien woonden mijn opa's en oma's in dezelfde plaats, dus voor ons was dat toch erg lastig geweest.
Dit doet me trouwens denken aan een verstandelijk gehandicaptevrouw waarmee ik gewerkt heb, die elke vroum "Truus" noemde en elke man "Piet". Dus dan was het: komt Truus met de tas vanmiddag werken? Nee, Truus met de bril! Of Piet met de grote voeten. Of Truus met het jasje aan.
Leen13
16-08-2011 om 14:43
Lief
Maar het gaat er natuurlijk om dat oma een naam opdringt aan haar kleinkind waar schoondochter niet op zit te wachten.
Nou ga ik er vanuit dat iemand zelf mag bepalen hoe die genoemd wil worden. En ik zou ook wel willen weten waarom die oma dat zo graag wil dat haar kleinkind haar omalief noemt. Er kan een verhaal achter zitten uit de achtergrond van oma.
Het kan zinvol zijn om dat eens neutraal, zonder oordeel of boosheid, te vragen. En in het aanhoren en bevestigen van dat verhaal kun je mogelijk acceptatie vinden en begrip. En kan het zelfs zijn dat het voor oma minder belangrijk wordt om zo genoemd te worden vanwege jou begrip.
Fiorucci
16-08-2011 om 17:57
Pelle
Schoonvader is heus 70 en vindt het geen punt dat mijn kinderen hem Opa M... noemen....
Valkyre
16-08-2011 om 19:56
Hmm
Vroeger noemden wij onze opa en oma van vaders kant opa en oma achternaam, of opa en oma Emmer (ze woonden in Emmen, dat vonden wij kennelijk een leuke woordspeling...). Bij hen thuis gewoon opa en oma. De ouders van mijn moeder waren gescheiden; we hadden alleen contact met oma Achternaam (ook wel stiekem stomme oma genoemd).
Spruit heeft nog mijn moeder (oma voornaam), en de duitse tak: schoonmoeder (oma voornaam), schoonvader plus vrouw (opa en oma voornaam), en oma van mijn man (ook oma voornaam, en zij is 91!) Bij contact afwisselend oma/opa voornaam en gewoon opa/oma. De oma van mijn man noem ik ook oma, en dat vindt ze fijn
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Tango
16-08-2011 om 21:09
Verwarring
Een beetje een zijstraatje, maar wat hier nogal eens verwarring gaf was het gebruik van oma en ome. Tangoman (of moet ik zeggen manlief) spreekt zijn ooms aan met ome en leerde dit dus ook zo aan de kinderen. Zo hebben ze een ome R. (zwager van mijn man) en een ome H. (broer van man). In het begin zeiden de kinderen dus weleens oma R. en oma H. wat dan weer een opmerking van die personen opleverde natuurlijk, want zij waren toch geen oma!
Fiorucci
16-08-2011 om 21:10
Pelle
Je stelde dat opa en oma voornaam ondenkbaar zou zijn vanwege de leeftijd, vandaar mijn reactie. Ze noemen opa en oma gewoon opa en oma, maar als ze aan mij willen duiden welke oma ze bedoelen, gebruiken ze hun voornaam. Dus Opa M...
En ook op verjaardagen, als er veel familie is en dus meerdere opa's en oma's (want dan zijn de broers en zussen van mijn schoonouders er die ook kleinkinderen hebben) Opa M...zeggen is dan handiger omdat dan de goede opa reageert..
Massi Nissa
16-08-2011 om 21:40
Pelle (volslagen ot)
Volgens mij kwam jij ooit met de tip voor goedgemerkt.nl als je labels nodig hebt voor kinderspullen. Erg goede site, bedankt dus!
Groetjes
Massi
albana
16-08-2011 om 22:06
Wat dachten jullie dan van:
'vroeger' had ik 3 oma's en 2 opa's die allemaal in dezelfde woonplaats woonden en het ergste was, die 3 oma's hadden ook nog 's dezelfde voornaam!
hahaha
Al die geweldige oplossingen van jullie werkten dus niet.
Het ging om de ouders van mijn moeder, mijn overgrootmoeder (moeder van opa) en de broer van opa+vrouw die kinderloos waren en mijn moeder 'medeopgevoed' hadden. Dat werd dus gewoon door mij (het allereerste kleinkind+achterkleinkind want mijn moeder was enigst kind) vanzelf opgelost.
Mijn overgootmoeder heette al 'opoe' (zo noemde mijn moeder haar oma dus) mijn eigen grootouders hadden een hondje dus opa en oma 'hondje' en mijn moeders oom en tante (die medeopvoeders dus, die kinderloos waren) opa en oma 'visje'.
Opgelost probleempje, wel handig zoveel grootouders in 1 woonplaats, ik ging menig vakantie of weekend van de 1 naar de ander en kreeg overal mijn lievelingsteten en we deden alleen leuke dingen (trein rijden ofzo of zwemmen).
Volgens mij zoeken kinderen vanzelf een of andere benaming als ze onderscheid willen. Ik geloof niet dat in de mond gelegde koosnaampjes van oma's overnemen, of de oma moet écht de liefste zijn, dan misschien.......
Overigens hebben ze het bij mijn man in zijn thuisland veel beter voorelkaar. Daar hebben opa's en oma's van beide kanten een andere 'aanspreektitel' dus van moeders kant anders dan van vaderskant. Ook ooms en tantes en oudooms en oudtantes en neven en nichten. Eerst is het wat verwarrend omdat wij dat allemaal niet zo gewend zijn. Maar het is erg handig als er een of andere neef verschijnt die ik nooit gezien heb, kan ik uit de aanspreektitel al opmaken van welke kant ie komt en waarvan hij dus directe familie is of moet zijn, maak je ook geen grote blunders in het eerste kennismakingsgesprek ofzo.
groeten albana
Tirza G.
16-08-2011 om 22:33
Dat albana
Is is heel veel culturen zo. Nederlanders zijn erg spaarzaam met familie-titels en komen niet verder dan over-over-over of achter-achter-achter. In veel talen is er gewoon een woord voor achterachternicht of overovergrootmoeder. Wij maken niet eens onderscheid tussen schoonzus-schoonbroer-zwager en zwagerin. Of tussen een tantezeggertje-nicht en een gewone nicht.
Tirza
Rosase
16-08-2011 om 23:39
Verschillend noemen
Mijn kinderen noemen mijn ouders en mijn schoonouders (dus ook mijn stiefschoonmoeder) opa en oma voornaam.
Mijn neefje noemt mijn ouders opa en oma automerk en zijn andere opa en oma: opa en oma ander automerk.
Bij mijn kinderen is dat gewoon zo gegroeid. Ik heb daar nooit enige sturing aan gegeven en zij hebben dat gewoon zo bepaald. Geen idee eigenlijk hoe ze die voornamen te weten gekomen zijn. Want ik noem mijn schoonvader echt nooit bij de voornaam. Ik zeg nog net geen mijnheer achternaam tegen hem . Ik denk eigenlijk dat ze dit hebben overgenomen van de andere neefjes en nichtjes en dat, consequent als ze zijn, bij mij thuis ook hebben ingevoerd. Mijn ouders zijn rond de 80 en ik heb eigenlijk geen idee wat ze daarvan vinden. Mijn vader vindt dit denk ik wel best en mijn moeder verdenk ik ervan dat ze het maar voor lief neemt, maar liever haar tong eraf bijt dan dat ze er iets van zal zeggen. Nooit bij stil gestaan overigens, bedenk ik me nu pas.
Dat mijn neefje zijn opa en oma anders noemt dan dat mijn kinderen dat doen, komt denk ik door de sturende invloed van mijn zus. Die heeft daar, itt mij, wel wat principes over. Zo mocht neefje mij eigenlijk ook niet Rosase noemen maar alleen maar tante Rosase. En vindt ze het verder prima dat mijn kinderen haar gewoon Rosaseszusnaam noemen en niet tante. Ik daarentegen vind dat ik zelf mag bepalen hoe het kind mij noemt en ben voor Rosase gegaan. En kind heeft, braaf als hij is, dit gewoon overgenomen. En even voor de duidelijkheid: deze discussie tussen mijn zus en mij was gekscherend. We hebben bepaald dat we het niet met elkaar eens zijn en het kind heeft gekozen. Of mijn zus heeft bepaald dat ze het achteraf gezien toch niet zo belangrijk vond. Dat kan ook.
Het neefje en nichtje van mijn neefje noemen hun opa en oma volgens mij trouwens ook opa en oma voornaam. Ik vermoed dus echt dat hier de invloed van mijn zus spreekt.
albana
17-08-2011 om 09:33
O is dat zo? (andere benamingen)
Is dat in veel culturen zo? Nog nooit over nagedacht ook eigenlijk, moet ik eerlijk zeggen.
Het praktische 'nut' ervan wordt me nu de kinderen wat ouder worden ook steeds meer duidelijk. Familiebanden zijn daar nogal 'wijdverspreid' (misschien ook door die benamingen?), ze weten precies wie wat van hun is, een achternicht van moeder of van vaderskant (dus voor de kinderen van opa of van oma's kant) en zelfs als ze het niet weten, herkennen ze elkaar wel aan b.v. de achternaam ofzo. Dan kom je iemand tegen (bankbediende b.v. dit jaar) en dat blijkt een achterneef van man's moeder te zijn (achternaam staat op kaartje of borst van bankbediende) en omdat bankbediende man's naam op moet schrijven heeft hij 'm ook meteen door en dan krijg je zulke gesprekken....: "ooo, ben jij van 'jansen' , van welke jansen? Nou van jansen uit dat en dat dorp (naam dorp van opa van man) Oo en ken jij die en die jansen (voornaam moeder van man), Jaha dat is mijn moeder! Ja, want ik ben de zoon van ...(voornaam moeder van bankbediende) en dat is een nicht van die en die kant van die en die(voornaam moeder van man) jansen."
In Nederland zou zoiets ondenkbaar en onsnapbaar zijn. De nicht van je moeder heet 'achternicht' en die van je vader ook. Zelfs aangetrouwde neven en nichten heten zo. Dus snap je niks van zo'n verhaal. Dáár is het door de andere benamingen meteen duidelijk. Ook voor de kinderen....als ik zeg dat is de 'neef' van je vader weten ze meteen of die van opa's broers/zussen is of van oma's broers/zussen. Dus van wie dié weer familie zijn.
Het duurt even tot je 'm door hebt en al die benamingen kent, maar het is écht handig om familiebanden te begrijpen hoe die in elkaar zitten.
Hier weet ikzelf amper of ooms en tantes van mijn vader/moeder van welke kant zijn. Geen idee. Het zijn gewoon ooms en tantes. Laat staan dat ik kan redeneren of ze een andere achternaam hebben of niet (b.v. zus trouwt en heeft andere achternaam).
Jaha ik heb ze allemaal wél gezien en leren kennen (ik was de oudste tenslotte dus werd aan iedereen getoont) en weet ook nog net hoe ze heten (voornaam+tante/oom) maar aangetrouwd of van welke kant, het is 1 pot nat voor mij.
Daar is het gewoon erg logisch dus begrijpbaar en beredeneerbaar. Zelfs voor een kind, want 13 jarige begint het ook te snappen.
groeten albana
Polly Shearman
17-08-2011 om 12:56
Hier
noemde Oudste zoon zijn opa's en oma's naar hun honden, dat bedacht hij zelf.
het was dus opa en oma Jimmy en opa en oma bobber.
Nu ik meer kinderen heb, nemen die dat over, echter de beide honden zijn allang dood.
We hebben het dus nog steeds over Oma Jimmy en Oma Bobber, terwijl jongste zoon die honden nooit heeft gezien, en dus niet eens weet waar die namen vandaan komen, en middelste gewoon zich niet meer kan herinneren dat die honden er waren. Oudste heeft het besloten, en zo zal het blijven.
Genista
17-08-2011 om 13:36
Polly
Dat soort dingen blijven inderdaad. De meneer die wij intern met "Joepie Lada" aanduiden, heet nog altijd zo, al heeft hij inmiddels al met vijf andere merken gereden
Temet
18-08-2011 om 10:02
Albana
Het kan nog erger. Mijn partner is een Indonesische Chinees. En bij die groep (en ik vermoed bij alle Chinezen) is er niet alleen verschil tussen tantes van vader- en van moederskant, maar maakt ook de plaats in de rij nog uit. Dus er is een aanspreektitel voor 'eerste zuster van moeder' en een andere voor 'tweede zuster van moeder' en zo verder.
Daar doen ze in zijn familie niet echt aan trouwens, al zijn tantes heten Ie.
Heet iemand bij hem tante, dan is het dus *geen* familie, want naar goed Indonesisch/Indisch gebruik worden alle vrouwelijke kennisen van de generatie van je ouders aangesproken met 'tante'.
Hij heeft dan trouwens wel weer een "oom B" die werkelijk een broer van zijn moeder is, maar de meeste van zijn ooms zijn geen familie. Dit om de verwarring voor de buitenstaanders erin te houden
Groeten,
Temet
dirksmama
18-08-2011 om 11:23
Temet
hier in Indonesie hoor je naast 'oom' en 'tante' als respectvolle term voor oudere of meerdere ook nog wel 'opa' en 'oma', al wordt dat ook wel voor de grap gebruikt.
Om het verwarrend te maken, in de maleisische Disney serie Upin en Ipin heet de oma 'opah'...
dirksmama
18-08-2011 om 11:27
Groot en klein
oudste noemde alles opa/oma voornaam. Eigenlijk omdat nichtje dat half jaar ouder is dat ook deed.
Jongste kwam met grote en kleine oma. Toen we eens vroegen waarom, was haar antwoord 'die is dikker', terwijl er weinig verschil is. Grote oma is wel meer aanwezig als ze ergens is.
Kraanvogel
19-08-2011 om 22:25
Nog lang niet relevant (maar toch een dilemma)
Kind is vier maanden, dus op dit moment noemen alle opa's en oma's zichzelf nog gewoon 'opa' en 'oma'. Maar ik heb al wel een ander probleem ontdekt.
Vroegah noemden wij de ene (leuke) helft opa Voornaam en oma Voornaam; en de andere (minder leuke) helft opa Achternaam en oma Achternaam. Dat waren overigens de ouders van mijn vader. Als we de hele 'unit' tegelijk aanduidde dan was dat 'opa en oma komen vanavond' voor de leuke helft, en 'opa en oma Achternaam komen volgende week' voor de minder leuke helft.
Maar nu heeft ons kind gewoon vier leuke grootouders, die op individueel niveau allemaal opa of oma Voornaam heten (nu nog althans). Maar ik weet niet hoe ik ze samen moet noemen. De ouders van mijn man is makkelijk; dat is gewoon weer 'opa en oma Achternaam'. Mijn ouders kan ik natuurlijk ook 'opa en oma Achternaam' noemen, maar dan heten ze opeens hetzelfde als *mijn* vervelende opa en oma. Maar opa-Voornaam-en-oma-Voornaam is ook zo lang (oma's naam heeft vier lettergrepen).
*zucht*, we zijn er nog niet uit. Misschien opa en oma gewoon verbieden langs te komen. Dan worden ze vanzelf vervelend, en dan klopt het weer
Overigens zie ik geen van de grootouders doen zoals in de vraag aan Beatrijs. Hoewel wij hier wel de 'running joke' hebben om mensen heel expliciet als 'de liefste' aan te duiden (al dan niet genuanceerd als 'het liefste oudste kleinkind'). Maar dat terzijde.
Kraanvogel
Weer
19-08-2011 om 22:31
Out of the box kraanvogel!
Je zult bijnamen moeten verzinnen. Inspiratie genoeg in dit draadje! Is er niet een opa/oma veel dikker dan de andere? Of heeft een huisdier?
Kraanvogel
19-08-2011 om 23:53
Dan weet ik wel wat (weer)
Dat wordt dan duidelijk 'opa & oma druk' en 'opa & oma rustig'.
Kraanvogel.
Vic
20-08-2011 om 11:36
Kinderen verzinnen het zelf
Mijn oudste noemt mijn ouders tegen mij altijd 'jouw ouders' en haar andere opa en oma 'opa en oma'. Wel een beetje pijnlijk en het geeft ook duidelijk de voorkeur weer. Als we er zijn zegt ze trouwens gewoon 'opa en oma'. De overoma's heten beide 'oude oma achternaam'. Jongste heeft van haar vaders kant geen echte grootouders, maar noemt de moeder van de ex van haar vader 'oma naam huisdier'. Jongste noemt mijn moeder 'oma handje' omdat ze een hand heeft die het niet doet (is verzonnen door mijn nichtje). De namen zijn allemaal door de kinderen zelf verzonnen, maar ik vind ze niet allemaal even geslaagd
Tineke
20-08-2011 om 13:29
Grootmama
Ik had altijd een grootmama/grootpapa en een oma (zonder opa, toen ik hem veel later leerde kennen werd dat grootvader).
Mijn kinderen hebben een oma-voornaam en opa-voornaam en een "omagrootje" plus opa. Mijn grootmama en grootpapa werden door mijn kinderen ook zo genoemd, en mijn oma werd door mijn kinderen 'mooie oma' genoemd, vanwege de vele sieraden.
Als een oma graag een bepaalde benaming wil krijgen, valt dat best te 'verdienen', een oma-lief moet dan gewoon de hele dag alles en iedereen lief noemen, dan wordt ze vanzelf wel oma-lief genoemd. Mijn moeder zegt tegen een kleinkind bijv. altijd een bepaald troetelnaampje, met als gevolg dat hij haar zo noemt.
albana
21-08-2011 om 09:08
Volgorde en namen (temet)
Daar ook, de oudste broer/zus, de jongste broer/zus daar zijn 'aparte' benamingen voor. Voor die ertussen zijn ook benamingen, maar die 'snap' ikzelf nooit zo goed of ik weet wel welke het zijn, maar de volgorde weet ik niet ervan.En dan ook nog met dus de benaming van welke kant ervoor.
Omdat het anders met hun eigen naam erbij van die lange lappen worden, verbasteren ze het wel.En dat wordt dan hun 'aanspreektitel' zeg maar. Dus i.p.v. oom-pietje-de jongste, wordt het oom-jonkie ofzoiets.
Dus al die familieleden hebben een 'aanspreektitel' die bij officiëlere toestanden wordt gebruikt (als hij wordt voorgesteld of als je 'm nog niet vaak hebt gezien) en als je 'm langer en beter kent mag je zeggen: "Hallo oom jonkie".
Het lijkt misschien ingewikkeld maar het zit taaltechnisch erg logisch in elkaar, dus uit het woord alleen (zelfs als je het niet zou begrijpen) kan je het al wel destileren.
Laatst kwamen we bij verre familie en daar waren meer 'ooms' qua aantal bij elkaar dan ik ooit had meegemaakt, dus ik hoorde opeens benamingen die ik nog nooit had gehoord, maar ik snapte 'm meteen.
Oudste (18) heeft de clou al jaren door, jongste begon deze zomer de logica er ook van in te zien.
Die hoorde ik zelfs debateren met een nichtje waar ze vaak mee speelt :" Dus die en die is joúw oom? De broer van je vader?"
groeten albana