Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

100 euro voor kraamzorg is te veel geld

Vaker minder kraamzorg voor zwangere vrouwen met geldproblemen - https://nos.nl/l/2447780

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede? 


Het was al vér voor de komst van de pil gewoonte dat veel mensen wachtten met het starten van een gezin totdat ze een gezin konden onderhouden. In de generatie van mijn grootouders (en ik ben al boven de 50) was het beslist niet ongebruikelijk dat een stel lang verloofd was tot ze konden trouwen (lees: dat het qua inkomen te doen was om zwanger te raken). En mijn grootouders deden aan periodieke onthouding zoals zoveel stellen, zodat het aantal kinderen beperkt bleef. 

En ja dan kan er vast wel iemand een tegenvoorbeeld verzinnen met behoeftige gezinnen en zo, maar ik wil maar zeggen dat het heus niet zo onvoorstelbaar is dat mensen hun gezinsplanning afstemmen op wat er financieel kan. Daar hoef je niet van te kotsen of te spugen (wat een hysterische manier van discussiëren zeg…), dat is gewoon rationeel en van alle tijden.
Dat is geen kwestie van verbieden, dat is een besluit dat mensen zelf nemen en het mag best ter discussie staan wanneer het wel en niet slim is om zwanger te raken. 

Iets anders is, dat als een kind er eenmaal is, het zorg nodig heeft en in een beschaafd land laat je kinderen niet verkommeren. Je zou de discussie kunnen voeren of 100 euro aan kraamzorg daarin essentieel is, misschien is dat zo, dat is een open vraag. Maar goed, een rationele discussie is kennelijk moeilijk te voeren over dit onderwerp. 

Leene

Leene

10-10-2022 om 23:09

Kyana schreef op 10-10-2022 om 22:50:

Niemand moet 100 euro uitgeven voor kraamzorg. Als je geen kraamzorg wil dan is dat ook prima.

Maar het is niet verstandig om aan kinderen te beginnen als je basale zorg niet zelf kan bekostigen.

Ik ben het echt wel met je eens hoor Kyana.. maar beschrijf dan wel eens wat je bedoelt met basale zorg. Want ja voor sommigen is dat een goed bedje.. een mooie opgepimpte kamer etc. 

ik zal je eens een voorbeeld geven:

We begeleiden eens een echtpaar, weinig geld, heel weinig geld.. ze hadden geen kinderwagen.  Voor ons toch een basaal iets nietwaar. Mijn collega had toevallig een nichtje die nog een kinderwagen had, een oud ding maar het voldeed nog prima. 
Dus die heeft ze hen gegeven!. Kom ik enkele dagen later, zie ik die kinderwagen nergens ( en ze woonden op een kleine flat dus verstoppen kun je een kinderwagen niet) ik eens gepolst. Er werd wat verlegen gekeken, er was schaamte etc. Heb het maar even laten zitten maar ik kreeg al zo'n idee wat er aan de hand was. En dat werd later bevestigd door een buurvrouw die wij ook kenden ( en van roddelen hield wat niet zo netjes was maar ik had zelf al zo iets gedacht).. ze hadden de kinderwagen verkocht!. niet voor veel geld maar ze wilden liever geld en daar iets voor kopen ( ik weet niet eens wat eerlijk gezegd) Hun kind droegen ze wel in een draagdoek dat waren ze toch gewend.

Verder prima ouders, er werd echt goed voor hun kinderen gezorgd... is dit ideaal?.. nou nee misschien niet maar kun je zeggen dat die kinderwagen basaal is... Hadden wij ze anders moeten begeleiden.. misschien wel. 

Ik vind het maar lastig allemaal, ik heb wel geleerd dat je niet zomaar moet oordelen en de westerse waarden en normen niet altijd maar als hoogverheven moet zien. Maar armoede is een groot probleem maar dan ook nog zeggen dat ze beter geen kinderen moeten krijgen. 
Het is allemaal te complex om er oneliners tegen aan te gooien.

Leene

Leene

10-10-2022 om 23:22

Ginevra schreef op 10-10-2022 om 23:07:

Het was al vér voor de komst van de pil gewoonte dat veel mensen wachtten met het starten van een gezin totdat ze een gezin konden onderhouden. In de generatie van mijn grootouders (en ik ben al boven de 50) was het beslist niet ongebruikelijk dat een stel lang verloofd was tot ze konden trouwen (lees: dat het qua inkomen te doen was om zwanger te raken). En mijn grootouders deden aan periodieke onthouding zoals zoveel stellen, zodat het aantal kinderen beperkt bleef.

En ja dan kan er vast wel iemand een tegenvoorbeeld verzinnen met behoeftige gezinnen en zo, maar ik wil maar zeggen dat het heus niet zo onvoorstelbaar is dat mensen hun gezinsplanning afstemmen op wat er financieel kan. Daar hoef je niet van te kotsen of te spugen (wat een hysterische manier van discussiëren zeg…), dat is gewoon rationeel en van alle tijden.
Dat is geen kwestie van verbieden, dat is een besluit dat mensen zelf nemen en het mag best ter discussie staan wanneer het wel en niet slim is om zwanger te raken.

Iets anders is, dat als een kind er eenmaal is, het zorg nodig heeft en in een beschaafd land laat je kinderen niet verkommeren. Je zou de discussie kunnen voeren of 100 euro aan kraamzorg daarin essentieel is, misschien is dat zo, dat is een open vraag. Maar goed, een rationele discussie is kennelijk moeilijk te voeren over dit onderwerp.

Ik zeg helemaal niet dat je niet moet nadenken. En ja ik heb ook echt wel eens de haren uit mijn hoofd getrokken als iemand weer zwanger was terwijl wij wisten dat het slecht liep in een gezin. Ik heb in al mijn posts gezegd dat ik van dichtbij heb gezien dat het voor sommige vrouwen inderdaad niet verstandig was om een kind te krijgen...
Maar je kunt mij hysterisch noemen ( wat ik denk ik niet ben) maar ik vind de toon van andere reageerders soms echt ongelooflijk. Ik heb de voorbeelden aangehaald, die ga ik niet herhalen. Die kun jij ook lezen. Buitengewoon onaangenaam.
Vind jij dat dan wel rationeel?? en niet hysterisch?
Er zijn soms gewoon gezinnen die altijd aan de ondergrens blijven zitten met hun inkomen. Moet je dan maar zeggen. Nou helaas pindakaas .. je kunt beter helemaal geen kinderen krijgen.

Wat betreft die 100 euro.. daar heb ik ook al het nodige over gezegd. Ja soms kan het beter zijn om die dan maar te vergoeden. Maar sommige gezinnen willen helemaal geen kraamzorg en in ieder geval niet zo veel. Zo'n krantenartikel haalt dan opeens van alles in mensen naar boven.. en niet het beste. Terwijl dat krantenartikel mij niet eens zoveel zegt ( want is het alleen armoede... geen idee..) en ik daar ook niet zo door geschokt ben. 
Ik wil best discussiëren maar baal ( om het even netter te zeggen ) van die uitspraken die sommigen hier bezigen, onnadenkend en onaangenaam.

Leene

Leene

10-10-2022 om 23:49

overigens zit de pil niet in het basispakket. Tot 21 jaar geloof ik wel ( dat was zo, maar ik weet niet of het nog zo is)
Ben ik het ook niet mee eens, zou wel vergoed moeten worden. Maar dan nog blijft er een groep vrouwen die slecht anticonceptie gebruikt, helaas. 
Maar dat zijn dan weer niet altijd die vrouwen die kiezen voor weinig kraamzorg....het leven is niet zwart-wit.. 

Ginevra schreef op 10-10-2022 om 23:07:

Het was al vér voor de komst van de pil gewoonte dat veel mensen wachtten met het starten van een gezin totdat ze een gezin konden onderhouden. In de generatie van mijn grootouders (en ik ben al boven de 50) was het beslist niet ongebruikelijk dat een stel lang verloofd was tot ze konden trouwen (lees: dat het qua inkomen te doen was om zwanger te raken). En mijn grootouders deden aan periodieke onthouding zoals zoveel stellen, zodat het aantal kinderen beperkt bleef.

En ja dan kan er vast wel iemand een tegenvoorbeeld verzinnen met behoeftige gezinnen en zo, maar ik wil maar zeggen dat het heus niet zo onvoorstelbaar is dat mensen hun gezinsplanning afstemmen op wat er financieel kan. Daar hoef je niet van te kotsen of te spugen (wat een hysterische manier van discussiëren zeg…), dat is gewoon rationeel en van alle tijden.
Dat is geen kwestie van verbieden, dat is een besluit dat mensen zelf nemen en het mag best ter discussie staan wanneer het wel en niet slim is om zwanger te raken.

Iets anders is, dat als een kind er eenmaal is, het zorg nodig heeft en in een beschaafd land laat je kinderen niet verkommeren. Je zou de discussie kunnen voeren of 100 euro aan kraamzorg daarin essentieel is, misschien is dat zo, dat is een open vraag. Maar goed, een rationele discussie is kennelijk moeilijk te voeren over dit onderwerp.

Dit is ook niet meer dan normaal toch. Mensen hebben zelfbeschikkingsrecht maar dat betekent niet dat ze altijd slimme keuzes maken die in het belang van een kind zijn. Als je zwanger wordt en geen 100 euro apart kan zetten voor kraamhulp dan is dat inderdaad niet verstandig, hoe ga je dat dan doen met andere onvoorziene kosten? Er kan altijd iets gebeuren waardoor het financieel tegen zit. Maar bewust zwanger worden wanneer je echt geen 100 euro op de spaarrekening hebt kan je gewoon beter niet doen. Tijdens een zwangerschap zelf heb je ook al extra kosten. Wil je bijvoorbeeld de niptest doen dan kost dat al 175,-. Of wil je in het ziekenhuis bevallen zonder medische noodzaak dan kost dat ook al rond de 400,- volgens mij. Dat soort keuzes kan je dan al niet maken. Je hoeft niet rijk te zijn om aan kinderen te beginnen maar een beetje nadenken voor je aan kinderen begint is wel handig.

Suusje.

Suusje.

11-10-2022 om 08:15 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 11-10-2022 om 07:52:

[..]

Dit is ook niet meer dan normaal toch. Mensen hebben zelfbeschikkingsrecht maar dat betekent niet dat ze altijd slimme keuzes maken die in het belang van een kind zijn. Als je zwanger wordt en geen 100 euro apart kan zetten voor kraamhulp dan is dat inderdaad niet verstandig, hoe ga je dat dan doen met andere onvoorziene kosten? Er kan altijd iets gebeuren waardoor het financieel tegen zit. Maar bewust zwanger worden wanneer je echt geen 100 euro op de spaarrekening hebt kan je gewoon beter niet doen. Tijdens een zwangerschap zelf heb je ook al extra kosten. Wil je bijvoorbeeld de niptest doen dan kost dat al 175,-. Of wil je in het ziekenhuis bevallen zonder medische noodzaak dan kost dat ook al rond de 400,- volgens mij. Dat soort keuzes kan je dan al niet maken. Je hoeft niet rijk te zijn om aan kinderen te beginnen maar een beetje nadenken voor je aan kinderen begint is wel handig.

En dit is precies wat ik bedoel. Ik snap ook heus wel dat er ook vrouwen zijn die geen kraamzorg willen. Het gaat er ook niet om of je de kraamzorg wil betalen. Waar het wel om gaat is of sommige mensen de juiste prioriteiten stellen en een normale keueze kunnen maken. Niet gehinderd door het idee dat je het zo leuk vindt om het haar van je dochter te vlechten, met haar te pronken in haar kleertjes of samen te shoppen.

Zet je leven op de rit. Zorg voor minimaal een opleiding en een baan en spaargeld. We hebben hier niet in een tweede of derdewereldland. En kom niet aan met 20-25 jarigen die snel een kind willen omdat het met 35 jaar mischien niet meer lukt. (Zum kotzen).

We kunnen niet voor een ander gaan bepalen of die wel of niet een kind mag krijgen. Dat zou ik ook helemaal niet willen. 
Zo lang je het zelf voor elkaar kunt krijgen, valt daar weinig aan te verbieden. Iets met lichamelijke integriteit. Je kunt wel mensen bewust maken van wat er allemaal bij komt kijken en ze proberen te overtuigen van dat het in bepaalde situaties geen goed idee is.

Leene

Leene

11-10-2022 om 09:57

Suusje. schreef op 11-10-2022 om 08:15:

[..]

En dit is precies wat ik bedoel. Ik snap ook heus wel dat er ook vrouwen zijn die geen kraamzorg willen. Het gaat er ook niet om of je de kraamzorg wil betalen. Waar het wel om gaat is of sommige mensen de juiste prioriteiten stellen en een normale keueze kunnen maken. Niet gehinderd door het idee dat je het zo leuk vindt om het haar van je dochter te vlechten, met haar te pronken in haar kleertjes of samen te shoppen.

Zet je leven op de rit. Zorg voor minimaal een opleiding en een baan en spaargeld. We hebben hier niet in een tweede of derdewereldland. En kom niet aan met 20-25 jarigen die snel een kind willen omdat het met 35 jaar mischien niet meer lukt. (Zum kotzen).

Maar Suusje wat zijn normale keuzes?? Wat normaal is voor jou is niet altijd normaal voor anderen.

Allereerst: wij krijgen in het westen laat kinderen, heel laat en voor sommige vrouwen is uitstel afstel. Ik zeg niet dat 20-25 jarigen kinderen krijgen omdat ze bewust denken "dan lukt het niet meer als ik 35 ben" Er is ook heel veel cultuur bij. Bovendien kregen nog niet zo lang geleden hier vrouwen ook veel vroeger kinderen. Het is geen misdaad om kinderen vroeg te krijgen. Het kan juist verstandiger zijn. En het is ook niet zo dat alleen vrouwen onder de 25 geen juiste keuzes maken of arm zijn.

Je leven op de rit krijgen: ja dat zou heel mooi zijn maar wat nu als je in armoede opgroeit. ( nogmaals armoede is niet alleen een gebrek aan geld, soms wel, vaak niet) Hoe kun je sparen als je geen geld hebt? Wat nu als je jarenlang jonge mantelzorger bent geweest en je door alle stress geen opleiding hebt kunnen afmaken.  Mag je dan geen kinderen? Dat is eigenlijk wat je beweert. Nou ja jij gaat het ze niet verbieden maar eigenlijk vinden jij en anderen dit wel.. maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Verplichte anticonceptie?? en wie gaat dat dan beslissen.
Ik heb heel veel discussies gevoerd.. juist vanwege mij ervaringen. En echt ik ben het met iedereen eens als er gezegd wordt "sommige mensen kunnen maar beter geen kinderen krijgen"  Hugo de Jonge heeft het balletje eens opgeworpen toen hij wethouder van onderwijs en Jeugdzaken was in Rotterdam. Pieter van Vollenhove heeft het eens benoemd ( in welke hoedanigheid weet ik niet meer, zal wel een of andere commissie zijn waar hij in zat) En ik snapte ze.. echt. Maar hoe ga je het doen? en is het eerlijk, moet je niet meer proberen mensen uit de armoede te halen. Minimaal een opleiding een baan en spaargeld. Ja dat zou mooi zijn. Maar ik ken zat mensen met een baan die geen spaargeld hebben omdat ze verrekte weinig verdienen, vrouwen die een baan hebben maar meer overhouden toen ze in de bijstand zaten. De zgn armoede val.

Zoals gezegd heeft de GGD  ( geloof ik) wel programma's  "nu niet zwanger" nunietzwanger.nl google daar maar eens op. Er wordt echt wel wat geprobeerd.


Je hebt het over normale keuzes maken en vervolgens zeg je: "Niet gehinderd door het idee dat je het zo leuk vind om het haar van je dochter te vlechten, met haar te pronken in haar kleertjes en samen te shoppen" Wat en wie bedoel je daarmee?

Laat eens raden.. heb je het over creoolse mensen ( ik gooi ze nu maar eens even op een grote hoop) die inderdaad vaak de mooiste kunst werken van het haar van hun dochters maken? ( overigens gratis, vaak niet eens elastiekjes nodig) of heb je het niet over hen?  Heb je het over mensen die hun dochters in prinsessen kleertjes hijsen en denk je dat het daardoor komt dat ze geen geld hebben? Dat kan maar vaak ook niet.. veel van die mensen hebben veel lagere uitgaven. Gaan niet op vliegvakantie, ga niet op wintersport.. kinderen hebben minder speelgoed.

Heb je eigenlijk wel door hoe denigrerend je je uitlaat over hele bevolkingsgroepen.
je bent buitengewoon beledigt omdat ik je uitspraken en die van anderen "om te kotsen" heb genoemd. Daar blijf je maar op terug komen. Maar ondertussen heb je denk ik niet in de gaten hoe je andere mensen wegzet... hoe jullie blijkbaar vinden dat iedereen die niet volgens onze standaarden leeft maar geen kinderen moet krijgen. Waarom? Omdat jullie standaarden het beste zijn?? Denk eens door, hoe wil je dan bereiken dat er geen kinderen meer in armoede opgroeien? 
Geef mij nu eens een keer echt antwoord.. hoe wil jíj Suusje voorkomen dat er kinderen in armoede opgroeien? Alleen maar zeggen dat mensen die geen 100 euro voor kraamzorg over hebben geen kinderen zouden moeten krijgen? en als je dat dan vind hoe ga je dat dan voor elkaar krijgen?

Kijk aub uit met zomaar wat zeggen.. en op een nare toon mensen wegzetten. Want hoezeer ik soms ook vond dat mensen niet altijd verstandige keuzes maakten en hoezeer ik het ook eens ben dat je beter eerst je leven op de rit kan krijgen, ik zie wel de mensen voor mij. De vele honderden vrouwen die we daar begeleidden.  Veel van hen hadden hulp nodig. En natuurlijk mag je met mensen praten en hen er op wijzen op het feit dat het niet zo handig is om nu een kind te krijgen. Dat gebeurt ook, echt. Maar ik vind het moreel onjuist om te zeggen dat je blijkbaar alleen kinderen mag krijgen als je een baan hebt waarin je genoeg verdient, je aan bepaalde standaarden kunt voldoen etc.
Maar in plaats van hier te discussiëren kunnen we ( mezelf incluis) misschien beter eens heel goed nadenken hoe we de kloof tussen arm en rijk kleiner maken ( maar die wordt alleen maar groter) hoe we het onderwijs voor de lagere sociale klassen kunnen verbeteren etc. 

I rest my case..


Natuurlijk zijn er mensen die geen kraamhulp willen en het geld liever anders besteden. Ook zijn er mensen die na de komst van kinderen door omstandigheden in de financiele problemen zijn gekomen. Het gaat mij om de mensen die al flinke financiele problemen hebben en dan toch bewust een kind op de wereld zetten. Dat mogen ze wel maar ik vind het onbegrijpelijk en onverantwoord. Ik vind dat je een kind wel wat te bieden moet hebben en nee dat hoeft geen luxe te zijn maar wel een volle maag. Verschrikkelijk dat er kinderen zijn die zonder ontbijt naar school gaan en zelfs flauw vallen van de honger. Zoiets moet je niet bewust willen veroorzaken. De mensen waart ik het over heb kunnen beter geen kinderen krijgen en ja dat is sneu maar niet alles in het leven is te bereiken. Ik ga ook geen auto kopen als ik geen geld heb voor benzine en ik koop geen hond als ik geen geld heb voor voer of voor de dierenarts. 

Leene

Leene

11-10-2022 om 10:24

@watertoren: veel mensen krijgen niet bewust kinderen.. dat is het probleem.  En weer een heel andere discussie. Sommigen gebruiken niet eens goed anticonceptie, of kunnen het niet betalen. Het gaat mij erom dat mensen nadenken voordat ze iets zeggen. Natuurlijk kunnen sommige mensen beter geen kinderen krijgen of nog even wachten. Maar onder deze discussie ligt het armoede vraagstuk en die is complex. Te complex om eventjes af te doen met bepaalde stellingen en op hoge toon zeggen dat sommigen dan maar geen kinderen moeten krijgen... voor je het weet kom je wel in een heel nare discussie terecht.
En het zonder eten naar school gaan kwam al wel voor maar niet zoveel als nu en dat heeft toch echt wel te maken met de inflatie en hoge gasprijzen etc. 
We moeten allemaal met minder doen en misschien ook meer delen. Maar goed ik ga nu echt stoppen met deze discussie

Ik heb ooit een controle gedaan bij een kinderdagverblijf in een buurt met veel sociale problemen. Daar was het een tijd mode om als tienermeisje met een baby rond te lopen. Die meiden hadden geen idee, sommige waren 20 en hadden al 4 kinderen die hele dagen naar dat kinderdagverblijf gingen en maar klagen dat hun vriendin maar 10 euro per maand voor de opvang moest betalen en zij 12 euro.

Dat is geen bewuste keuze en dit soort meisjes zouden wat mij betreft een prikpil moeten hebben.

Leene schreef op 11-10-2022 om 09:57:

[..]

Maar Suusje wat zijn normale keuzes?? Wat normaal is voor jou is niet altijd normaal voor anderen.

Allereerst: wij krijgen in het westen laat kinderen, heel laat en voor sommige vrouwen is uitstel afstel. Ik zeg niet dat 20-25 jarigen kinderen krijgen omdat ze bewust denken "dan lukt .........

Maar in plaats van hier te discussiëren kunnen we ( mezelf incluis) misschien beter eens heel goed nadenken hoe we de kloof tussen arm en rijk kleiner maken ( maar die wordt alleen maar groter) hoe we het onderwijs voor de lagere sociale klassen kunnen verbeteren etc.

I rest my case..


Misschien ligt het aan mij maar je maakt er wel een beetje een rassenkwestie van terwijl het gewoon gaat over een inkomen. Je hebt genoeg mensen met een minimum inkomen die zich wel voorbereiden op de komst van een kind en of die nu wel of geen kraamzorg willen, het gaat erom of je die in de eerste instantie wel kan betalen.

Iedereen heeft het recht om een kind te krijgen maar om er meer dan 1 te krijgen terwijl het al sappelen is met de eerste is een slecht idee (ongeacht je afkomst). Natuurlijk zijn er gemeenschappen die tegen anti-conceptie zijn en er graag een stuk of 6 krijgen (voor je begint over cultuurverschillen, de Biblebelt gelooft ook niet in anti-conceptie) maar leggen de financiële druk van een gezin wel neer bij de belastingbetaler. Meer dan 1 kind krijgen is meer een hobby dan noodzaak, waarom moet daar de belastingbetaler daar voor opdraaien? 

Persoonlijk ben ik een voorstander dat we alles betalen voor het eerste kind en alles wat daarna komt gewoon voor eigen kosten is. Dat de anticonceptie en maandverband, gratis zou moeten zijn, daar ben ik wel een voorstander van. Menstruatie is wat je overkomt en geen keuze, jammer dat de regering het nog steeds op het bordje gooit van vrouwen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

11-10-2022 om 10:43

Decembermamma schreef op 11-10-2022 om 10:30:

Ik heb ooit een controle gedaan bij een kinderdagverblijf in een buurt met veel sociale problemen. Daar was het een tijd mode om als tienermeisje met een baby rond te lopen. Die meiden hadden geen idee, sommige waren 20 en hadden al 4 kinderen die hele dagen naar dat kinderdagverblijf gingen en maar klagen dat hun vriendin maar 10 euro per maand voor de opvang moest betalen en zij 12 euro.

En?

Battle-Royale schreef op 11-10-2022 om 10:43:

[..]

En?

Dat geeft aan hoe bewust de keuze voor een kind was, een mode artikel waar je verder de hele week nauwelijks maar omkijkt. Broertje van 5 haalt de kleinere broers en zussen op, dat gebeurde op een gegeven moment. Dit zijn onder anderen de mensen die geen kraamzorg zullen betalen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

11-10-2022 om 10:47

Decembermamma schreef op 11-10-2022 om 10:44:

[..]

Dat geeft aan hoe bewust de keuze voor een kind was, een mode artikel waar je verder de hele week nauwelijks maar omkijkt. Broertje van 5 haalt de kleinere broers en zussen op, dat gebeurde op een gegeven moment. Dit zijn onder anderen de mensen die geen kraamzorg zullen betalen.

Ik denk dat dat een vooroordeel is, jonge moeders krijgen van alles vergoed hier en kijken meestal niet op een cent meer of minder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.