Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

100 euro voor kraamzorg is te veel geld

Vaker minder kraamzorg voor zwangere vrouwen met geldproblemen - https://nos.nl/l/2447780

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede? 


Jonagold schreef op 10-10-2022 om 09:53:

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede?

Pardon? Dus mensen die geldproblemen hebben mogen van jou geen kinderen krijgen? Moeten ze ook een minimaal IQ hebben? Ga je schamen!

nou, uhm.. ik vind dat als je iets wil, je moet kijken of de randvoorwaarden wel een beetje op orde zijn ja. 

Leene schreef op 10-10-2022 om 21:50:

[..]

 als er wel een kinderwens is maar weinig geld..wat dan??


dan is er geen enkel probleem. je hoeft niet rijk te zijn om kinderen te krijgen/nemen/hebben

maar als er géén geld is, of je hebt je prioriteiten niet op orde en vindt je aquarium belangrijker dan gezond eten in de koelkast, dan denk ik dat een kind op de wereld zetten niet hetgeen is waar je mee bezig moet zijn. de kinderwens is niet heilig. het is een verdomd zware verantwoordelijkheid

Broadway schreef op 11-10-2022 om 10:50:

[..]

nou, uhm.. ik vind dat als je iets wil, je moet kijken of de randvoorwaarden wel een beetje op orde zijn ja.

Niet alle zwangerschappen zijn bewust gepland, dat ten eerste. Verder zijn er tegenwoordig hele volksstammen die die randvoorwaarden niet, of pas veel later in hun leven, op orde krijgen. Een eigen huis is voor jongeren echt geen vanzelfsprekendheid meer. Of dat nou gaat om (sociale) huur of koop. Een huis kost tegenwoordig zoveel dat er nog maar heel weinig overblijft om van te leven. Moeten al die jongelui dan maar niet aan kinderen beginnen?

En voor de mensen die zeggen dat kinderen krijgen niet vanzelfsprekend zou moeten zijn, dat eerst aan allerlei voorwaarden moet zijn voldaan (wie bepaalt die?): als we op die manier het geboortecijfer drastisch verlagen, wie gaat jou dan later verzorgen? Je huis schilderen? Je brood bakken? Je pensioen en AOW betalen? Kortzichtig is het, om nu te roepen dat de belastingbetaler niet op zou moeten draaien voor de kinderwens van een ander. Die kinderen zijn onze toekomst.

Leene schreef op 10-10-2022 om 23:22:

[..]

Ik zeg helemaal niet dat je niet moet nadenken. En ja ik heb ook echt wel eens de haren uit mijn hoofd getrokken als iemand weer zwanger was terwijl wij wisten dat het slecht liep in een gezin. Ik heb in al mijn posts gezegd dat ik van dichtbij heb gezien dat het voor sommige vrouwen inderdaad niet verstandig was om een kind te krijgen...
Maar je kunt mij hysterisch noemen ( wat ik denk ik niet ben) maar ik vind de toon van andere reageerders soms echt ongelooflijk. Ik heb de voorbeelden aangehaald, die ga ik niet herhalen. Die kun jij ook lezen. Buitengewoon onaangenaam.
Vind jij dat dan wel rationeel?? en niet hysterisch?
Er zijn soms gewoon gezinnen die altijd aan de ondergrens blijven zitten met hun inkomen. Moet je dan maar zeggen. Nou helaas pindakaas .. je kunt beter helemaal geen kinderen krijgen.

Wat betreft die 100 euro.. daar heb ik ook al het nodige over gezegd. Ja soms kan het beter zijn om die dan maar te vergoeden. Maar sommige gezinnen willen helemaal geen kraamzorg en in ieder geval niet zo veel. Zo'n krantenartikel haalt dan opeens van alles in mensen naar boven.. en niet het beste. Terwijl dat krantenartikel mij niet eens zoveel zegt ( want is het alleen armoede... geen idee..) en ik daar ook niet zo door geschokt ben.
Ik wil best discussiëren maar baal ( om het even netter te zeggen ) van die uitspraken die sommigen hier bezigen, onnadenkend en onaangenaam.

ik denk dat we het over het algemeen gewoon eens zijn met elkaar, maar dat je ergens, door je ervaring?, een trigger hebt ergens. 

als ik dit van je lees dan is dat zo ongeveer precies wat bijna iedereen zegt hier, maar jij lijkt er op een of andere manier andere waarde aan te hangen. 

Jonagold schreef op 11-10-2022 om 11:11:

[..]

Niet alle zwangerschappen zijn bewust gepland, dat ten eerste. Verder zijn er tegenwoordig hele volksstammen die die randvoorwaarden niet, of pas veel later in hun leven, op orde krijgen. Een eigen huis is voor jongeren echt geen vanzelfsprekendheid meer. Of dat nou gaat om (sociale) huur of koop. Een huis kost tegenwoordig zoveel dat er nog maar heel weinig overblijft om van te leven. Moeten al die jongelui dan maar niet aan kinderen beginnen?

En voor de mensen die zeggen dat kinderen krijgen niet vanzelfsprekend zou moeten zijn, dat eerst aan allerlei voorwaarden moet zijn voldaan (wie bepaalt die?): als we op die manier het geboortecijfer drastisch verlagen, wie gaat jou dan later verzorgen? Je huis schilderen? Je brood bakken? Je pensioen en AOW betalen? Kortzichtig is het, om nu te roepen dat de belastingbetaler niet op zou moeten draaien voor de kinderwens van een ander. Die kinderen zijn onze toekomst.

Dus omdat jij iemand wil om je gat te wassen als je oud bent, mogen kinderen maar gewoon in slechte situaties opgroeien. Mensen met kinderen krijgen al zoveel geld, op een gegeven moment houdt het gewoon op hoor. Je moet toch een piep klein beetje zelf gewoon je broek op kunnen houden.

Jonagold schreef op 11-10-2022 om 11:11:

[..]

Niet alle zwangerschappen zijn bewust gepland, dat ten eerste. Verder zijn er tegenwoordig hele volksstammen die die randvoorwaarden niet, of pas veel later in hun leven, op orde krijgen. Een eigen huis is voor jongeren echt geen vanzelfsprekendheid meer. Of dat nou gaat om (sociale) huur of koop. Een huis kost tegenwoordig zoveel dat er nog maar heel weinig overblijft om van te leven. Moeten al die jongelui dan maar niet aan kinderen beginnen?

En voor de mensen die zeggen dat kinderen krijgen niet vanzelfsprekend zou moeten zijn, dat eerst aan allerlei voorwaarden moet zijn voldaan (wie bepaalt die?): als we op die manier het geboortecijfer drastisch verlagen, wie gaat jou dan later verzorgen? Je huis schilderen? Je brood bakken? Je pensioen en AOW betalen? Kortzichtig is het, om nu te roepen dat de belastingbetaler niet op zou moeten draaien voor de kinderwens van een ander. Die kinderen zijn onze toekomst.

die randvoorwaarden zijn het kind bieden wat het nodig heeft. en dat is geen hypermoderne kinderwagen en elk jaar op vakantie om die maar vast uit de lucht te halen. 

ik ben in een arm gezin opgegroeid en tot mijn 13de 4x op vakantie geweest. 2x in een geleende tent een paar dagen naar een camping een dorp verderop en 2x met mijn tante mee naar een huisje in de herfstvakantie. ik ben daar helemaal niet slechter van geworden. 

Als degenen waar de jonge mensen inwonen (ouders?) het ok vinden kunnen ze toch een kind krijgen? was vroeger vrij normaal. geen huis dus je trouwde in bij je (schoon) ouders en bouwde vanaf dat moment je leven op. dan kon het gebeuren dat je eerste kind geboren werd terwijl je nog inwoonde. 

en hoezo belastingbetaler? ik wil een goede basis voor elk kind. dat gaat maar deels over geld. dat gaat over het geld, een gedegen thuissituatie en geborgenheid. 

Ik ben het wel eens met Leene dat armoede een ontzettend complex vraagstuk is waar geen gemakkelijke oplossingen voor zijn. Er wordt hier wel erg vanuit onze eigen bubbel gedacht van slimme mensen die meestal in goede omstandigheden zijn opgegroeid en doordachte keuzes maken. Ik vermoed dat er maar weinig mensen die in armoede leven hier op het forum zitten. 

Als je gewoon niet intelligent genoeg bent om het leven te overzien of je om wat voor reden dan ook niet kunt bedenken dat een kind geld kost, maak je andere keuzes dan wij. Of misschien maak je geen keuzes, maar komt dat kind er toch. Dan kunnen wij wel roepen dat dat onverstandig is, en dat is het waarschijnlijk ook, maar het kind is er. En dat is er niet één, maar dat zijn er 220.000 in 2023. En die kinderen kunnen er niks aan doen, maar wij als samenleving wel. Want we zijn er allemaal bij gebaat dat deze kinderen wel een goede plek in de samenleving krijgen en er aan kunnen bijdragen. Het lijkt mij dan ook zinvoller om het erover te hebben hoe wij als samenleving ervoor kunnen zorgen dat deze kinderen uit de situatie komen waarin hun ouders zitten, dan over hoe dom hun ouders zijn om een kind te krijgen als ze geen 100 euro voor kraamzorg kunnen betalen. 

https://www.scp.nl/actueel/nieuws/2022/09/20/armoede-daalt-door-maatregelen-kabinet-scp-plaatst-wel-kanttekeningen

Ik vind dit altijd prachtige discussies als ik eerlijk ben. Net om de relletjes, maar zien hoe en waarom mensen reageren en vanuit welk straatje. Meestal het: ik deed het beter-straatje, met het afkeurende hoofdschudden over de domheid van velen.
Er uitkomen doe je niet met zoveel mensen en eerlijk gezegd snap ik alle kanten als ik door de emotie heen lees. In ieders reactie zit wel iets waarmee je het eens bent.

Er valt voor alles wat te zeggen en toe te voegen; mogen vrouwen van boven de pak m beet 50 nog wel zwanger worden, mogen mensen die workaholic zijn en maar deels voor hun kinderen zorgen nog wel zwanger worden, mensen met een geestelijke of lichamelijke beperking dan, of mensen die hun kinderen met een nanny op laten groeien of in het internaat "stoppen", of mensen die gewoon heel slecht zijn in opvoeden, mogen die nog? En verslaafden? 

Ik denk dat in alle gevallen je doet aan schadebeperking. En dat je er veel van kun vinden, maar dat het net zo onverantwoord is om een kind op de wereld te brengen onder slechtere omstandigheden, als dat het onverantwoord is je in wilt grijpen of verbieden.


Daarnaast is er altijd een grote groep die overal lak aan zal hebben; die doen aan niets wat geadviseerd wordt en dat komt op andermans bordje. Dat is in alle lagen van de bevolking zo en dat kwam met bv corona heel sterk naar voren.

Ik heb ook wel eens mijn bedenkingen gehad bij situaties uit bijvoorbeeld vier handen op één buik. Dat zo'n meisje dan zegt 'ik ben wel aan de pil maar ik ben er niet zo goed in om die te slikken'. Dat ik dacht: Als dat al te veel verantwoordelijkheid is, wat moet dat dan worden met een kind?
Een kind als mode item idem dito. Het is geen paar schoenen dat je weg kunt doen als het niet meer leuk is.
Tegelijkertijd hadden mensen vroeger veel minder keuze. Kinderen kwamen er gewoon. Er zullen vast mensen zijn die, als ze de keuze hadden gehad, minder kinderen op de wereld hadden gezet. Dat neemt niet weg dat ze niet van die kinderen houden of er niet goed voor hebben gezorgd. Dat geldt voor ongeplande zwangerschappen net zo goed.

Dit soort problematiek is te complex voor een eenzijdig oordeel. Er zijn vast ook meisjes met een nare jeugd die graag een baby willen om eindelijk eens onvoorwaardelijke liefde te ervaren. Die wens is heel legitiem, maar hun situatie vaak verre van ideaal om een kind op de wereld te zetten. Of mensen die door het krijgen van een kind recht hebben op allerlei toeslagen en subsidies (die ook weer wegvallen als het kind 18 is) en het daardoor beter hopen te krijgen. 

En los van dit alles; lichamelijke integriteit is niet voor niks een grondrecht. Bepalen dat iemand verplicht anticonceptie moet nemen of geen kind mag krijgen gaat heel ver. Daar is weinig geld echt niet voldoende reden voor. 

Je moet ook nog de parkeerkosten van de kraamzorg betalen. Dat kan flink oplopen in de stad. 😉
Rond de hele zwangerschap viel het me wel op dat sommige dingen niet vergoed werden, zoals de NIPT (80 euro geloof ik?) waardoor die minder toegankelijk zijn voor mensen met minder geld. Dat vond ik toen heel raar. Gelukkig wordt de NIPT binnenkort eindelijk wel vergoed.
Er wordt al zó veel betaald rondom zwangerschap, die hele verloskundebranche… dit kan er dan ook wel bij.

Geronimo3 schreef op 11-10-2022 om 10:41:

[..]

Misschien ligt het aan mij maar je maakt er wel een beetje een rassenkwestie van terwijl het gewoon gaat over een inkomen. Je hebt genoeg mensen met een minimum inkomen die zich wel voorbereiden op de komst van een kind en of die nu wel of geen kraamzorg willen, het gaat erom of je die in de eerste instantie wel kan betalen.

Iedereen heeft het recht om een kind te krijgen maar om er meer dan 1 te krijgen terwijl het al sappelen is met de eerste is een slecht idee (ongeacht je afkomst). Natuurlijk zijn er gemeenschappen die tegen anti-conceptie zijn en er graag een stuk of 6 krijgen (voor je begint over cultuurverschillen, de Biblebelt gelooft ook niet in anti-conceptie) maar leggen de financiële druk van een gezin wel neer bij de belastingbetaler. Meer dan 1 kind krijgen is meer een hobby dan noodzaak, waarom moet daar de belastingbetaler daar voor opdraaien? 

Waarom moet volgens jouw logica één belastingbetaler (het kind) opdraaien voor de AOW en de stijgende zorgkosten van twee personen? Het geboortecijfer per vrouw ligt nu op 1,62 en nu al kampen we met personeelstekorten en een topzware vergrijsde laag. Kinderen zijn geen privéhobby. Wat dan wel? 
- Een diepgevoelde wens of drang die enorm sterk kan zijn. Daarin ingrijpen, ook door het te duur te maken, is een vergaande ingreep in de levens van mensen. 
- Aanvulling van de bevolking: belastingbetalers en mensen die het werk doen.

Ik denk dat de meeste mensen het er wel over eens zijn dat het in sommige omstandigheden beter is als mensen geen kinderen krijgen. Dan kun je beter proberen de omstandigheden te veranderen: minder armoede, meer kennis, een realistischer beeld van wat het hebben van kinderen inhoudt.

Kinderen zijn geen hobby. Een hobby daar kun je weer mee stoppen als je het niet meer leuk vindt. En kinderen zijn ook de werknemers van de toekomst. Ik investeer daar met liefde in. 
In China hadden ze ooit één kind politiek. Voor het eerste kind werd alles bekostigd, voor alle kinderen daarna niet. Onderwijs niet, gezondheidszorg niet, helemaal niks. Dat moeten we echt niet willen, dat een kind niet naar school kan of dood gaat omdat de ouders de zorg niet kunnen betalen.
Ze zijn daar in China inmiddels vanwege een jongensoverschot weer vanaf gestapt, mensen mogen daar nu drie kinderen krijgen. Maar nog steeds willen veel mensen daar niet meer kinderen omdat ze allemaal als enig kind zijn opgegroeid en het allemaal best duur is.
Het past ook niet bij een liberale democratie als Nederland dat de overheid voor ons gaat bepalen of en hoeveel kinderen we mogen krijgen.

Volgens mij zijn we het niet zo oneens met je, Leene. Je lijkt het anders op te vatten

Suusje.

Suusje.

11-10-2022 om 12:31 Topicstarter

Jonagold schreef op 11-10-2022 om 11:11:

[..]

Niet alle zwangerschappen zijn bewust gepland, dat ten eerste. Verder zijn er tegenwoordig hele volksstammen die die randvoorwaarden niet, of pas veel later in hun leven, op orde krijgen. Een eigen huis is voor jongeren echt geen vanzelfsprekendheid meer. Of dat nou gaat om (sociale) huur of koop. Een huis kost tegenwoordig zoveel dat er nog maar heel weinig overblijft om van te leven. Moeten al die jongelui dan maar niet aan kinderen beginnen?

En voor de mensen die zeggen dat kinderen krijgen niet vanzelfsprekend zou moeten zijn, dat eerst aan allerlei voorwaarden moet zijn voldaan (wie bepaalt die?): als we op die manier het geboortecijfer drastisch verlagen, wie gaat jou dan later verzorgen? Je huis schilderen? Je brood bakken? Je pensioen en AOW betalen? Kortzichtig is het, om nu te roepen dat de belastingbetaler niet op zou moeten draaien voor de kinderwens van een ander. Die kinderen zijn onze toekomst.

Nou die kinderen van deze groep mensen gaan mijn huis niet schilderen en mij verzorgen want ze hebben geleerd dat niet werken ook loont. Hun ouders en grootouders zijn waarschijnlijk in armoede opgegroeid. Al dan niet uit een andere cultuur. Een stel wat allebei werkt voor minimumloon kan prima 100 euro aan kraamzorg betalen. Een alleenstaande in de bijstand niet en die komt er ook nooit uit als die begint aan kinderen. 

Leene

Leene

11-10-2022 om 12:32

Broadway schreef op 11-10-2022 om 11:12:

[..]

ik denk dat we het over het algemeen gewoon eens zijn met elkaar, maar dat je ergens, door je ervaring?, een trigger hebt ergens.

als ik dit van je lees dan is dat zo ongeveer precies wat bijna iedereen zegt hier, maar jij lijkt er op een of andere manier andere waarde aan te hangen.

Ja en nee. Natuurlijk vind ik ook dat sommige mensen op een bepaald moment beter niet of nog niet een kind kunnen krijgen. Ik heb wel geleerd me af te vragen. "Waarom denk ik dat deze mensen beter geen kind kunnen krijgen en klopt dat eigenlijk wel?"

Bovendien wat is armoede? sommige mensen hebben die 100 euro  niet of niet voor kraamzorg over.. maar hebben wel een stabiel gezin en veel familie leden om hen heen. Anderen nemen dan wel die kraamzorg maar hebben zo weinig sociaal netwerk en maken op andere punten zoveel onhandige keuzes dat ze het niet redden. 

Waar ik me tegen verzet is het " met name blanke hoogopgeleide makkelijke praten" wat je hier soms tegen komt. Je moet eerst: een baan, je leven op de rit, spaargeld, een huis etc etc. Maar ook dat is niet altijd handig. Want het is allang duidelijk dat je te lang kan wachten en dat het zeer verlangde kind dan wel eens helemaal niet kan komen. Wie zijn wij om te beslissen wie wel of wie niet een kind mogen. De geschiedenis heeft geleerd dat van bovenaf opleggen soms dramatisch kan aflopen. China is al aangehaald. Met zijn 1 kind politiek waardoor er veel meisjes werden geaborteerd en er uiteindelijk een jongensoverschot overbleef.

Wat mij ook triggert zijn bepaalde zeer boude uitspraken in deze discussie, er wordt  gezegd dat sommigen "gewoon geen kinderen moeten krijgen"
En dat is toch echt heel wat anders dan zo'n programma 'nu niet zwanger' waar men met vrouwen praat en ze probeert te laten inzien dat een kind op dit punt in hun leven niet wenselijk is. Maar daar krijgen ze ook verdere hulp.. bijvoorbeeld met onderwijs, uit de schulden komen, een netwerk opbouwen. Daar heb je wat aan. Dat is niet hetzelfde als van achter je toetsenbord dingen op het internet te zetten als:  "het is 2022 je hoeft niet zwanger te worden en een kind te krijgen, kinderen krijgen is meer dan hun haar mooi invlechten en ze in leuke jurkjes hijsen en met ze gaan shoppen ( wat zijn dat nu voor vooroordelen? ) Ze kosten mij belasting geld" etc etc 
Tsja mijn belasting gaat ook wel eens naar dingen waar ik niet achter sta. Als we zo gaan beginnen. 
Maar bovenal denk ik dat we beter kunnen inzetten op het dichten van de kloof tussen arm en rijk en dat gebeurt bepaald niet op dit moment. 
Nou ja ik kan eindeloos doorgaan ik moet er nu echt een punt aan draaien.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.