Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kleedgeld 21 jarige

Fenyw schreef op 06-03-2025 om 20:50:

[..]

Waarom moet ie passende hele sokken hebben? En waarom wast 'ie niet zijn eigen kleding?

Ik heb het idee dat sommige mensen mij heel makkelijk met de kinderen vinden en ze verwen maar dit zou ik echt nooit doen. Sinds ze kleedgeld kregen heb ik nooit meer op eigen initiatief sokken of andere kleding gekocht. Wanneer ze bepaalde kleding perse schoon moesten hebben, deden ze het zelf in de wasmachine. En dan heb ik het over kinderen van twaalf. En kapotte kleding is toch echt je eigen pakkie-an.

Nou no way dat iedereen hier zijn eigen kleding wast! 

We gaan niet voor 2 paar sokken een trommel draaien bij wijze van spreken. Ik was 2 donkerbonte wassen per week en als je niet genoeg sokken hebt om in dat ritme mee te draaien dan moet je nieuwe sokken kopen. Bij acute paniek van op zondag tijdens het werk uitgescheurde broek wil ik wat aanpassen maar die nieuwe broek moet er zo snel mogelijk komen.  

Bakblik schreef op 06-03-2025 om 20:57:

[..]

Nou no way dat iedereen hier zijn eigen kleding wast!

We gaan niet voor 2 paar sokken een trommel draaien bij wijze van spreken. Ik was 2 donkerbonte wassen per week en als je niet genoeg sokken hebt om in dat ritme mee te draaien dan moet je nieuwe sokken kopen. Bij acute paniek van op zondag tijdens het werk uitgescheurde broek wil ik wat aanpassen maar die nieuwe broek moet er zo snel mogelijk komen.

Precies. De trommel gaat op bepaalde dagen aan. En het is dus je eigen verantwoordelijkheid dat je voldoende kleding of sokken hebt. En dat je kleding bij de wasmachine of in de wasmand ligt. Anders heb je dus geen schone kleding meer. 

Beter is het als volwassen kinderen zelf de was doen (niet alleen die 2 sokken maar gewoon de donkere was die klaarligt). Ipv te wachten tot iemand anders dat voor ze doet. 

Izza schreef op 06-03-2025 om 21:19:

[..]

Precies. De trommel gaat op bepaalde dagen aan. En het is dus je eigen verantwoordelijkheid dat je voldoende kleding of sokken hebt. En dat je kleding bij de wasmachine of in de wasmand ligt. Anders heb je dus geen schone kleding meer.

Beter is het als volwassen kinderen zelf de was doen (niet alleen die 2 sokken maar gewoon de donkere was die klaarligt). Ipv te wachten tot iemand anders dat voor ze doet.

Beter?  Nou nee! 

Ik draai hier de wassen op schappelijke tijden, rekening houdend met de buren in onze gehorige huizen.  Als zoon hier zelf gaat wassen op tijden dat hij achter zijn gebrek aan sokken komt dan is iedereen hier wel heel vroeg wakker. 

Ik heb nooit dagen gehad dat ik niet waste. Toen de kinderen nog thuis woonden was het twee keer per dag en in het weekend drie keer per dag. Ze konden indien nodig prima hun eigen kleding op kleur gesorteerd samen met wat andere kleding wassen. Meer dan genoeg was in dit huishouden. Ik heb altijd voor iedereen gewassen, voorwaarde was wel dat het in de wasmand lag. Als je dan misgrijpt terwijl er zo vaak wordt gewassen is het je eigen schuld.
Zo zie je maar weer dat het in elk huishouden verschilt. Ik had wekelijks zo veel was dat het gek is als je zonder kleding komt te zitten. Als ze iets speciaals nodig hadden, kwam er een verzoek of ik een bepaalde kleur eerst kon wassen. Bij geen tijd van mijn kant deden ze dat zelf.

Fenyw schreef op 06-03-2025 om 21:34:

Ik heb nooit dagen gehad dat ik niet waste. Toen de kinderen nog thuis woonden was het twee keer per dag en in het weekend drie keer per dag. Ze konden indien nodig prima hun eigen kleding op kleur gesorteerd samen met wat andere kleding wassen. Meer dan genoeg was in dit huishouden. Ik heb altijd voor iedereen gewassen, voorwaarde was wel dat het in de wasmand lag. Als je dan misgrijpt terwijl er zo vaak wordt gewassen is het je eigen schuld.
Zo zie je maar weer dat het in elk huishouden verschilt. Ik had wekelijks zo veel was dat het gek is als je zonder kleding komt te zitten. Als ze iets speciaals nodig hadden, kwam er een verzoek of ik een bepaalde kleur eerst kon wassen. Bij geen tijd van mijn kant deden ze dat zelf.

Ik was ook voor iedereen.  Wat in de wasmanden ligt heb je binnen 4 dagen weer schoon terug, wit kan in de winter wat langer duren. 

Als je maar 4 paar hele sokken hebt en geen sokken met gaten wil dragen heb je te weinig en moet er nieuw gekocht worden. 

Ik heb tikkie al betaald gekregen. 

Ik heb ook altijd alles betaald voor mijn zoon en hij kreeg zakgeld zolang hij thuis heeft gewoond, ook toen hij al een goede baan had. Kleedgeld heeft hij nooit gehad. Hij bestelde alles zelf online en ik betaalde dat dan. Hij heeft daar nooit misbruik van gemaakt. Kostgeld heeft hij nooit hoeven te betalen. Ik had liever dat hij spaarde en een leuk leven kon leiden. Hij ging elk weekend uit en heeft mooie vakanties gehad met vrienden. Ik heb hem een bepaald bedrag gegeven na het overlijden van zijn vader (geen jubelton). Samen met het bedrag wat hij zelf had gespaard kon hij in zijn eentje een huis kopen en natuurlijk vanwege een goede baan. Ja, ik heb hem verwent maar ik geef liever met de warme hand dan met de koude. Hij is inmiddels 32 en hij kan prima met geld om gaan. 

ik vind het wel rijkelijk laat. Mijn kinderen krijgen vandaag een jaar of 14 al kleedgeld. Eerst niet zoveel, daar hoeven ze dan ook niet alles van te betalen. 
Mijn 18 jarige krijgt niets meer. Hij mag wel zijn stufi houden, dat is iets meer dan voorheen zak- en kleedgeld bij elkaar. Als hij meer nodig heeft zoekt ie maar een baantje. Ik vind dit juist erg belangrijk zodat hij leert dat geld eindig is en dat je soms moeite moet doen voor iets dat je graag hebben wilt. Net als ik. Als ik constant maar met de pinpas sta te wapperen, lijkt het me lastig voor hem om dat te leren. 

Wij betalen wel zijn collegegeld, boeken, laptop en overige spullen voor zijn studie. Zijn zorgverzekering minus zorgtoeslag is haast niks en dat betaalt hij ook zelf. 

watertoren schreef op 07-03-2025 om 08:00:

Ik heb ook altijd alles betaald voor mijn zoon en hij kreeg zakgeld zolang hij thuis heeft gewoond, ook toen hij al een goede baan had. Kleedgeld heeft hij nooit gehad. Hij bestelde alles zelf online en ik betaalde dat dan. Hij heeft daar nooit misbruik van gemaakt. Kostgeld heeft hij nooit hoeven te betalen. Ik had liever dat hij spaarde en een leuk leven kon leiden. Hij ging elk weekend uit en heeft mooie vakanties gehad met vrienden. Ik heb hem een bepaald bedrag gegeven na het overlijden van zijn vader (geen jubelton). Samen met het bedrag wat hij zelf had gespaard kon hij in zijn eentje een huis kopen en natuurlijk vanwege een goede baan. Ja, ik heb hem verwent maar ik geef liever met de warme hand dan met de koude. Hij is inmiddels 32 en hij kan prima met geld om gaan.

En heb je dan ook al een leuke schoondochter en een kleinkind op komst?

Tjod22 schreef op 07-03-2025 om 19:36:

ik vind het wel rijkelijk laat. Mijn kinderen krijgen vandaag een jaar of 14 al kleedgeld. Eerst niet zoveel, daar hoeven ze dan ook niet alles van te betalen.
Mijn 18 jarige krijgt niets meer. Hij mag wel zijn stufi houden, dat is iets meer dan voorheen zak- en kleedgeld bij elkaar. Als hij meer nodig heeft zoekt ie maar een baantje. Ik vind dit juist erg belangrijk zodat hij leert dat geld eindig is en dat je soms moeite moet doen voor iets dat je graag hebben wilt. Net als ik. Als ik constant maar met de pinpas sta te wapperen, lijkt het me lastig voor hem om dat te leren.

Je hoeft toch niet altijd als hij iets wil met je pinpas te wapperen?

Ook als je kind klein is doe je dat toch niet? Dan zeg je toch ook vaak "nee, doen we niet, vraag maar voor je verjaardag of geld voor je verjaardag" ?

Als het goed is hebben ze dus helemaal geen eigen inkomen nodig om allang te weten dat geld niet uit een onuitputtelijke bron komt.

Nick90 schreef op 07-03-2025 om 20:04:

[..]

Mijn zoon heeft zijn hele leven al gezegd dat hij absoluut geen kinderen wil. Ik word nooit oma en dat vind ik niet erg, in tegendeel ik vind dat fijn. Mijn man leeft niet meer maar hij zei ook van ik vind het niet erg dat wij nooit opa en oma worden. Hij had een goede vriend die 10 jaar ouder was dan hij. Dan wilde hij afspreken maar dat kon dan niet omdat de kleinkinderen kwamen. Hij dacht er hetzelfde over als ik. Geen zin meer om gebonden te zijn. Wat schoondochter betreft daar kan ik weinig over zeggen want dat is nog pril. Zij is ook 32 en staat net zo in het leven als mijn zoon. Reizen, uit gaan en genieten van het leven. Ik heb haar al wel een paar keer ontmoet en kan het goed met haar vinden.

Is de telefoonrekening echt zo hoog bij studenten dat ouders er aan mee moeten betalen? Ik betaal nog geen eens 7 euro per maand en toestel is maar 150 euro en doe er al 4 jaar mee. En als ze zorgtoeslag krijgen vind ik het ook logisch dat ze daar hun zorgverzekering van betalen. 

FruitMoeder schreef op 10-03-2025 om 10:19:

Is de telefoonrekening echt zo hoog bij studenten dat ouders er aan mee moeten betalen? Ik betaal nog geen eens 7 euro per maand en toestel is maar 150 euro en doe er al 4 jaar mee. En als ze zorgtoeslag krijgen vind ik het ook logisch dat ze daar hun zorgverzekering van betalen.

Mijn kinderen sparen zelf voor hun toestel. Of ze kunnen een oude van ons krijgen. Bellen doet de jeugd tegenwoordig niet meer. Alles gaat digitaal en bijna overal is WiFi. Dus de kosten voor een telefoon kunnen minimaal zijn. 

Nick90 schreef op 07-03-2025 om 20:04:

[..]

Waarom zou dat van belang zijn? En dat staat volledig los van dit hele onderwerp...

FruitMoeder schreef op 10-03-2025 om 10:19:

De telefoon wordt vaak gebruikt als hotspot voor de laptop om tijdens treinreizen door te kunnen werken. Voor bankzaken ed heb je een wat nieuwere mobiel nodig omdat de app anders niet werkt ivm veiligheidseisen.

Mijn kinderen kopen zelf een telefoon en ik betaal minimaal mee aan hun telefoonrekening.

Fenyw schreef op 10-03-2025 om 14:20:

[..]

De telefoon wordt vaak gebruikt als hotspot voor de laptop om tijdens treinreizen door te kunnen werken. Voor bankzaken ed heb je een wat nieuwere mobiel nodig omdat de app anders niet werkt ivm veiligheidseisen.

Mijn kinderen kopen zelf een telefoon en ik betaal minimaal mee aan hun telefoonrekening.

Oefff nu voel ik mij zo oud. Ik wist dat het kon om het als hotspot te gebruiken, maar ik doe dat zelf niet. Gewoon op mijn 4G totdat ik een berichtje krijg dat ik op 85 procent van mijn abbonnement zit. En dat is meestal aan het einde van de maand.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.