Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kleedgeld 21 jarige

"Maar qua kleding, hoe pakken jullie dat aan ?"

Betalen en regelen ze zelf vanaf dat ze studeren.

Bakblik schreef op 06-03-2025 om 15:49:

[..]

Iedere student in Nederland heeft (indien begonnen voor het 30e levensjaar) recht op een aantal jaar basisbeurs. Hoezo krijgen jouwe kinderen geen basisbeurs dan?

Tijdens de master krijgen ze nu toch ook geen basisbeurs ? Gold in de tijd van mijn zoon in iedergeval. 

Izza schreef op 06-03-2025 om 16:29:

[..]

Volgens krijgt iedereen gewoon een basisbeurs. Daarnaast zorgtoeslag en een bijbaan lijkt mij standaard (tenzij je een kind met beperkingen bent). Uitwonende studenten krijgen een Uitwonende beurs en kunnen daarnaast lenen.

Een student die ik ken is na zijn studie terug naar huis gegaan. Had een prima baan en kon door heel zuinig te leven de schuld grotendeels terugbetalen (niet geheel). Anderen die ik ken werken volledig in de vakanties en hoeven daardoor niet of minimaal te lenen. Er zijn tal van opties.

Nou, ik wil je uit die droom helpen. De oudste kreeg 5 jaar helemaal niks (pechgeneratie) en de ander iets van 100 euro per maand. Dat is fijn, maar absoluut niet genoeg. Bovendien moet ze flink veel stage lopen, en zijn die stages lang niet allemaal betaald. Dus veel verder dan af en toe in het weekend of een week of wat in de vakantie komt ze niet. Dus nee, niet alle studenten zijn in de gelegenheid om flink bij te verdienen en zo zelf in hun levensonderhoud te voorzien.

Verder ben ik van mening dat lenen iets is voor als het echt niet anders kan. 

Tuinfluiter schreef op 06-03-2025 om 17:49:

[..]

Tijdens de master krijgen ze nu toch ook geen basisbeurs ? Gold in de tijd van mijn zoon in iedergeval.

Nu wel

Tuinfluiter schreef op 06-03-2025 om 17:49:

[..]

Of ze tijdens de master basisbeurs krijgen weet ik niet maar als je als 22 jarige pas begint aan je bachelor heb je recht op 4 jaar basisbeurs volgens mij. 

Inhoudelijk: wij betalen 100 euro per maand voor kleed- en zakgeld. 
De een redt het daar makkelijk mee, de ander komt altijd geld tekort. Zelfde financiële opvoeding gehad. Dus of dat nou zo heel veel verschil maakt, vraag ik me ook sterk af. 

Dees! schreef op 06-03-2025 om 17:53:

[..]

Nou, ik wil je uit die droom helpen. De oudste kreeg 5 jaar helemaal niks (pechgeneratie) en de ander iets van 100 euro per maand. Dat is fijn, maar absoluut niet genoeg. Bovendien moet ze flink veel stage lopen, en zijn die stages lang niet allemaal betaald. Dus veel verder dan af en toe in het weekend of een week of wat in de vakantie komt ze niet. Dus nee, niet alle studenten zijn in de gelegenheid om flink bij te verdienen en zo zelf in hun levensonderhoud te voorzien.

Verder ben ik van mening dat lenen iets is voor als het echt niet anders kan.

Dit ja. 

Mijn oudste kampt al sinds september 2022 met gezondheidsproblemen. Die heeft tijden helemaal niet gewerkt of wat losse klussen gedaan in de kerstvakantie. Daarna online bijles gegeven 2 uurv in de week.  Ze moet echt per periode en soms per week kijken hoeveel ze kan werken. 

Weet staat er een periode voor de deur met 5 dagen per week lab dan is het weekend echt nodig om bij te tanken.  Ze heeft weer een bijles klantje voor anderhalf uur in de week dan heeft ze toch wat inkomsten. 

Jesse_1 schreef op 06-03-2025 om 17:25:

"Maar qua kleding, hoe pakken jullie dat aan ?"

Betalen en regelen ze zelf vanaf dat ze studeren.

Dat ligt er helemaal aan hoeveel en óf ze naast hun studie in staat zijn om te werken.

(Winter) jassen, schoenen en sport zijn prijzig, dus dat sponsoren we sowieso.

Ik weet zo even geen bedragen te noemen, wat ze nodig hebben, krijgen ze.

Zilver_gray schreef op 06-03-2025 om 18:13:

[..]

Dat ligt er helemaal aan hoeveel en óf ze naast hun studie in staat zijn om te werken.

(Winter) jassen, schoenen en sport zijn prijzig, dus dat sponsoren we sowieso.

Ik weet zo even geen bedragen te noemen, wat ze nodig hebben, krijgen ze.

Waarom reageer je nu op mij?

TO stelt een vraag hoe anderen dat aanpakken (ik quote nota bene de openingstopic) en daar geef ik antwoord op. Dus hoe WIJ dat aanpakken. Zonder oordeel of wat dan ook over anderen of andere situaties.

Jesse_1 schreef op 06-03-2025 om 18:43:

[..]

Waarom reageer je nu op mij?

TO stelt een vraag hoe anderen dat aanpakken (ik quote nota bene de openingstopic) en daar geef ik antwoord op. Dus hoe WIJ dat aanpakken. Zonder oordeel of wat dan ook over anderen of andere situaties.

Ja ik heb niet goed gekeken. Ik heb verkeerd gequote. Van mij zeker geen oordeel over hoe anderen het doen. 

Bakblik schreef op 06-03-2025 om 16:40:

[..]

Ik heb vandaag voor de ene student in overleg sokken gehaald, omdat er niks heels meer uit de was kwam. Hij krijgt wel een tikkie om ze te betalen. Zelf kopen hoeft niet zelf betalen wel😜

Je kunt best een keer sokken meenemen. Waar het om gaat is dat je niet een volwassen kind nog structureel moet ondersteunen bij het kopen van kleding. Of iets simpels als sokken. Een gezonde jongvolwassene moet zelf het inzicht krijgen in wat er nodig is, wanneer het moet worden vervangen en wat dat kost. Als je met 23 jaar nog steeds niet je eigen onderbroekjes kunt kopen (omdat je moeder dat altijd doet) is er wat mij betreft wat mis gegaan in de opvoeding. 

Izza schreef op 06-03-2025 om 20:00:

[..]

Je kunt best een keer sokken meenemen. Waar het om gaat is dat je niet een volwassen kind nog structureel moet ondersteunen bij het kopen van kleding. Of iets simpels als sokken. Een gezonde jongvolwassene moet zelf het inzicht krijgen in wat er nodig is, wanneer het moet worden vervangen en wat dat kost. Als je met 23 jaar nog steeds niet je eigen onderbroekjes kunt kopen (omdat je moeder dat altijd doet) is er wat mij betreft wat mis gegaan in de opvoeding.

En waar staat dat het initiatief bij moeder lag? Misschien heeft de zoon in kwestie wel gezegd 'he mam, ik heb sokken nodig maar zit heel de week op school/stage en in het weekend moet ik werken, zou jij even naar de winkel kunnen gaan?'

MamaE schreef op 06-03-2025 om 20:24:

[..]

En waar staat dat het initiatief bij moeder lag? Misschien heeft de zoon in kwestie wel gezegd 'he mam, ik heb sokken nodig maar zit heel de week op school/stage en in het weekend moet ik werken, zou jij even naar de winkel kunnen gaan?'

Ik had hem onder druk gezet. Als hij voor woensdag zelf geen passende hele sokken had gekocht dan zou ik ze halen en dan kwalitatief goeie.  Ik had te vaak de vraag: Zijn mijn sokken al gewassen? Nu heeft hij weer 10 paar hele sokken. 

Mijn werkende 25-jarige die al jaren op zichzelf woont, krijgt nog steeds haar oude zak- en kleedgeld, € 62,50 per maand. Ik mis het niet en zij kan het goed gebruiken. Ook haar telefoonrekening gaat van mijn creditcard. Dat was bij het afsluiten het handigst.

Bakblik schreef op 06-03-2025 om 20:32:

[..]

Ik had hem onder druk gezet. Als hij voor woensdag zelf geen passende hele sokken had gekocht dan zou ik ze halen en dan kwalitatief goeie. Ik had te vaak de vraag: Zijn mijn sokken al gewassen? Nu heeft hij weer 10 paar hele sokken.

Waarom moet ie passende hele sokken hebben? En waarom wast 'ie niet zijn eigen kleding?

Ik heb het idee dat sommige mensen mij heel makkelijk met de kinderen vinden en ze verwen maar dit zou ik echt nooit doen. Sinds ze kleedgeld kregen heb ik nooit meer op eigen initiatief  sokken of andere kleding gekocht. Wanneer ze bepaalde kleding perse schoon moesten hebben, deden ze het zelf in de wasmachine. En dan heb ik het over kinderen van twaalf. En kapotte kleding is toch echt je eigen pakkie-an.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.