Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kleedgeld 21 jarige

Wij overwegen voortaan een vast bedrag per kwartaal aan onze 21-jarige zoon te geven. Daarmee moet hij zelf zijn kleding regelen (muv sokken/ondergoed). Tot nu toe kwam hij meestal bij Sting, WE, Jack & Jones en soms C&A.

Welk bedrag is redelijk?
We zaten zelf te denken aan ca. € 250,- per kwartaal. Is dat een goed bedrag of te laag/hoog. Hoe doen jullie dit qua kleding.

Overigens gaat hij dan ook zelf zijn abonnement voor sport/telefoon zelf betalen (hij werkt ook). Hij is nog student.

Maar qua kleding, hoe pakken jullie dat aan ?

Mijn zoon is ook 21 jaar. Hier is de afspraak dat, zolang hij studeert, hij valt onder onze financiën.
Wij maken maandelijks 70 euro aan kleedgeld over en 100 euro zakgeld. Zijn stufi van 120 euro en zijn zorgtoeslag mag hij zelf houden. Hij betaalt zelf zijn zorgverzekering omdat hij de zorgtoeslag ontvangt.  Voor de rest betalen wij zijn studie en studieboeken, eigen bijdrage, eigen risico van de zorgkosten, tandarts, kapper, scooterverzekering en telefoonkosten. 

Beetje flauw: NU PAS?

Hier kregen ze vanaf 16  (zijn nu 23 en 20) zak en kleedgeld. Daarvoor alleen zakgeld.  Het bedrag was €65 en daar moesten ze alles van doen.  Ook winterjassen, sportkleding sokken en ondergoed, de kapper en hun telefoonabonnement. Het lidmaatschap van de balclub betalen wij. 
Beiden hebben er ook altijd een bijbaan bij en ze studeren dus krijgen studiefinanciering. Ze redden het prima. En geld dat ze niet hebben kunnen ze niet uitgeven dus dat is keuzes maken. Ze kunnen niet iedere week met vrienden eten bij de Italiaan voorafgaand aan de borrel van de studievereniging, een keer patat of van huis meegenomen brood hoort ee dan ook bij. 

Beide kinderen hebben overigens voor hun studie speciale kleding nodig en ook dat betalen ze zelf.  Dochter moet op het lab kleding aan van natuurlijke materialen en zoon heeft broeken met zakken aan de zijkant en veiligheidsschoenen nodig. Wat niet wil zeggen dat ze nooit eens iets van ons krijgen,  omdat we dat leuk vinden om te geven of als het allemaal even echt niet lukt. 

De zorgtoeslag maken ze aan ons over, omdat ze bij ons voordelig op de polis kunnen blijven staan zolang ze studeren. Eigen risico betalen wij. 

Edit: €250 per kwartaal lijkt mij een prima bedrag zeker gezien wat je van plan bent daarnaast nog voor hem te betalen.  Zoals je in mijn verhaal hebt kunnen lezen kan het ook met minder maar het hangt er natuurlijk van af wat je zelf te besteden hebt en hoeveel kinderen je te voorzien hebt van geld om rond te komen. 

Hier heeft zoon kleedgeld ontvangen tot het moment dat de kinderbijslag stopte. Het idee daar achter was namelijk dat hij leert sparen voor dingen die je wilt hebben. Dat lukt natuurlijk nog niet zo goed dus als hij kleding nodig heeft krijgt hij dit tot op zekere mate. Gelukkig heeft hij genoeg kleding.
Hij houd zelf zijn zorgtoeslag maar maakt zijn stufi naar ons over. Dit zetten we voor het grootste deel opzij voor hem. Eigen risico moet hij zelf betalen en alle troep die hij wil eten en drinken naast alles wat we in huis hebben ook. De rest betalen wij voor hem. Maar hij weet ook dat als het allemaal even niet lukt we heb helpen.
Hij heeft inmiddels wel weer een bijbaan waar hij voor zijn leeftijd goed mee verdient dus daar houd hij genoeg van over om de dingen te betalen die hij zelf moet betalen.
Er zal een goede reden zijn om je kind nu pas kleedgeld te geven maar ik vind dat je met 21 dat eigenlijk niet meer nodig moet hebben.

Waarom m.u.v. sokken/ ondergoed? Een 21 jarige kan dat toch ook zelf regelen?

TumTum

TumTum

06-03-2025 om 09:01 Topicstarter

In principe is hier ook uitgangspunt dat zolang ze studeren wij vrijwel alles betalen.

Hier is het zakgeld met 18 jaar vervallen en mochten ze in plaats daarvan de stufi (die veel meer was) houden.

Zorgtoeslag ontvangt hij zelf en zorgverzekering betaalt hij ook zelf. Eigen risico is hij elk jaar kwijt en wil hij zelf betalen om eraan te wennen dat hij die kosten gewoon heeft (ook al willen wij die nog betalen). Eventuele andere medische zorg-/tandartskosten betalen wij, zeker bij grote bedragen.

Kapper betalen wij ook. Hij wil zelf tussendoor nog wel es extra gaan, dat betaalt hij dan zelf.
Wij betalen de studie, dus collegegeld, boeken, laptop en andere studiebenodigdheden.

Maar ik wil meer structuur in de kosten voor kleding en daar dus een vast bedrag per kwartaal van maken en succes ermee. En we zullen heus nog wel es wat extra sponsoren als het voorkomt, keer verwennen mag ook natuurlijk.
Maar nu gingen we een paar keer (3x denk ik) naar de stad en kochten dan voor best wat geld aan kleding want koop maar es 4 sweaters, een hoodie, een blouse en 2 spijkerbroeken bij Sting bijv, niks geks in mijn ogen. En de ene keer heb je meer nodig dan de andere keer. En gelukkig kunnen ze nu kleding langer dragen en doen ze met een spijkerbroek een paar jaar. En truien worden ook langer dan 1 seizoen gedragen meestal natuurlijk, maar je mag ook wel wat nieuws.
Tussendoor nog es met vriendin/of een vriend een keer naar de stad en dan zag hij ook wel weer een leuke trui/shirtje. Soms betaalde hij die dan wel zelf hoor. En dan een maand later waren er ineens weer schoenen nodig.
En naar de stad was het dan elke keer zo voor een paar honderd euro en dat wil ik meer verdelen.
Vandaar dat we een globale berekening maakten aan wat de kleding kost en dit nu per kwartaal willen overmaken en dan mag je het zelf regelen.
Geef je dat kwartaal meer uit dan die € 250,- dan volgende kwartaal dus minder kopen of zelf bijleggen. Dat idee een beetje. En voor ons overzichtelijker in de kosten.

hier kleedgeld tot 18. Dan zijn ze uitgegroeid dus amper meer wat nodig.  De studie betalen wij. De rest zij
Voor de duidelijkheid, kostgeld betaal je pas als je een baan heb, dus zolang je studeert en thuis woont betalen wij ook onderdak en eten en tandpasta en douchespul ligt ook in de kast.  Dus letterlijk het enige wat ze zelf hoeven te betalen is leuke dingen en kleding, een telefoon abo en je zorgverzekering dat tel ik echt niet mee want de zorgtoeslag dekt praktisch alles.    En de stufi dekt dat alles makkelijk als ik de studie betaal plus je kan ook werken

Het hangt er van af hoeveel je kan betalen, hoeveel kleding hij al heeft en wat je voorheen uitgaf. Een redelijk bedrag is wat je tot nog toe zelf aan hem uitgaf.
Hier is het in de loop der tijd flink omhoog gegaan, met name toen het bedrag van de stufi onverwacht omlaag ging.

Ik betaal:
Zorgverzekering
Alle zorgkosten (tandarts, fysio, voorgeschreven crèmes enz)
Kapper
1x winterschoenen, 1x zomerschoenen per jaar
Een winterjas als de oude op en versleten is
Studie en alle studiegerelateerde kosten -excursies, computerprogramma's
Sport + sportkleding
Telefoonabonnement 
Per maand krijgt elk kind los van bovenstaande €225. Zorgtoeslag mogen ze zelf houden. Ze zijn uitwonend.

Ik betaal sport omdat ik het heel belangrijk vind dat ze sporten en financiën mogen geen belemmering zijn. Telefoonabonnement is erg goedkoop, ooit kregen ze dat omdat ik wil dat ze bereikbaar zijn en dat is zo gebleven. €7.50 per maand.

Naast hun studie werken ze veel en ze nemen dat wat ze krijgen niet als vanzelfsprekend. Vaak sturen ze geen tikkie voor bepaalde dingen.
Huisvesting, eten en gezellig leven betalen ze zelf.

We kunnen het betalen maar we ontzeggen onszelf zeker bepaalde zaken om dit zo te kunnen doen.

TumTum schreef op 06-03-2025 om 09:01:

In principe is hier ook uitgangspunt dat zolang ze studeren wij vrijwel alles betalen.

Hier is het zakgeld met 18 jaar vervallen en mochten ze in plaats daarvan de stufi (die veel meer was) houden.

Zorgtoeslag ontvangt hij zelf en zorgverzekering betaalt hij ook zelf. Eigen risico is hij elk jaar kwijt en wil hij zelf betalen om eraan te wennen dat hij die kosten gewoon heeft (ook al willen wij die nog betalen). Eventuele andere medische zorg-/tandartskosten betalen wij, zeker bij grote bedragen.

Kapper betalen wij ook. Hij wil zelf tussendoor nog wel es extra gaan, dat betaalt hij dan zelf.
Wij betalen de studie, dus collegegeld, boeken, laptop en andere studiebenodigdheden.

Maar ik wil meer structuur in de kosten voor kleding en daar dus een vast bedrag per kwartaal van maken en succes ermee. En we zullen heus nog wel es wat extra sponsoren als het voorkomt, keer verwennen mag ook natuurlijk.
Maar nu gingen we een paar keer (3x denk ik) naar de stad en kochten dan voor best wat geld aan kleding want koop maar es 4 sweaters, een hoodie, een blouse en 2 spijkerbroeken bij Sting bijv, niks geks in mijn ogen. En de ene keer heb je meer nodig dan de andere keer. En gelukkig kunnen ze nu kleding langer dragen en doen ze met een spijkerbroek een paar jaar. En truien worden ook langer dan 1 seizoen gedragen meestal natuurlijk, maar je mag ook wel wat nieuws.
Tussendoor nog es met vriendin/of een vriend een keer naar de stad en dan zag hij ook wel weer een leuke trui/shirtje. Soms betaalde hij die dan wel zelf hoor. En dan een maand later waren er ineens weer schoenen nodig.
En naar de stad was het dan elke keer zo voor een paar honderd euro en dat wil ik meer verdelen.
Vandaar dat we een globale berekening maakten aan wat de kleding kost en dit nu per kwartaal willen overmaken en dan mag je het zelf regelen.
Geef je dat kwartaal meer uit dan die € 250,- dan volgende kwartaal dus minder kopen of zelf bijleggen. Dat idee een beetje. En voor ons overzichtelijker in de kosten.

Zolang ze studeren vrijwel alles betalen is prima. Maar om ze te leren verstandig met geld om te gaan kregen ze bij ons al vanaf 16 zak en kleedgeld.  Je betaalt het dan als ouders "indirect" het bedrag bepaal je als ouders wat ze er daadwerkelijk voor kopen betalen ze zelf.  Dan leren ze ook van fouten. Dat ieder seizoen 8 shirts van de primark kopen duurder is dan investeren in 8 shirts waar je een paar seizoenen mee kunt doen bijvoorbeeld. Als je als ouder steeds de pinpas trekt is het voor de pubers/jongvolwassenen toch minder zichtbaar.

Fenyw schreef op 06-03-2025 om 09:16:

Het hangt er van af hoeveel je kan betalen, hoeveel kleding hij al heeft en wat je voorheen uitgaf. Een redelijk bedrag is wat je tot nog toe zelf aan hem uitgaf.
Hier is het in de loop der tijd flink omhoog gegaan, met name toen het bedrag van de stufi onverwacht omlaag ging.

Ik betaal:
Zorgverzekering
Alle zorgkosten (tandarts, fysio, voorgeschreven crèmes enz)
Kapper
1x winterschoenen, 1x zomerschoenen per jaar
Een winterjas als de oude op en versleten is
Studie en alle studiegerelateerde kosten -excursies, computerprogramma's
Sport + sportkleding
Telefoonabonnement
Per maand krijgt elk kind los van bovenstaande €225. Zorgtoeslag mogen ze zelf houden. Ze zijn uitwonend.

Ik betaal sport omdat ik het heel belangrijk vind dat ze sporten en financiën mogen geen belemmering zijn. Telefoonabonnement is erg goedkoop, ooit kregen ze dat omdat ik wil dat ze bereikbaar zijn en dat is zo gebleven. €7.50 per maand.

Naast hun studie werken ze veel en ze nemen dat wat ze krijgen niet als vanzelfsprekend. Vaak sturen ze geen tikkie voor bepaalde dingen.
Huisvesting, eten en gezellig leven betalen ze zelf.

We kunnen het betalen maar we ontzeggen onszelf zeker bepaalde zaken om dit zo te kunnen doen.

En ze zijn uitwonend?

Eindigt deze regeling nog een keer of loopt het door tot je eigen einde??

Ik ben echt stomverbaasd maar dit verklaart wel waarom de jeugd itt mezelf vroeger allemaal geld als water lijkt te hebben

Hoeveel kleding heeft een 21 jarige nodig? Ik betaalde op die leeftijd mijn kleding, make-up en verzorgingsproducten allemaal zelf. Leerde ik ook goed met geld om gaan. En het zorgde ervoor dat ik mij niet hoeften te verantwoorden bij mijn moeder. Als ik haar geld had aangenomen zou ik elke uitgave moeten uitleggen. Brrrr....

ik vind het sowieso allemaal wat. 21 is toch volwassen tweede stap. Niet 18 eerste stap volwassen. Wanneer is derde stap scheepsrecht volwassen tegenwoordig, 30 ofzo. 
Maargoed als jij het kan besteden. Ik ben alleen zo bang dat ze verwend als de pest raken. Net als dat ze op kamers gaan niet meer goed genoeg vinden. Net als dat mensen ons huis al te klein voor één persoon vinden. Verwendheid is echt de pest. Je komt er nooit meer vanaf, hoe hoger de standaard gelegd wordt hoe meer land ze zien waar ze neerbuigend op neerkijken. En dat, die attitude, is de pest.

Moederkareltje schreef op 06-03-2025 om 09:39:

ik vind het sowieso allemaal wat. 21 is toch volwassen tweede stap. Niet 18 eerste stap volwassen. Wanneer is derde stap scheepsrecht volwassen tegenwoordig, 30 ofzo.
Maargoed als jij het kan besteden. Ik ben alleen zo bang dat ze verwend als de pest raken. Net als dat ze op kamers gaan niet meer goed genoeg vinden. Net als dat mensen ons huis al te klein voor één persoon vinden. Verwendheid is echt de pest. Je komt er nooit meer vanaf, hoe hoger de standaard gelegd wordt hoe meer land ze zien waar ze neerbuigend op neerkijken. En dat, die attitude, is de pest.

Dat met “verwend” valt allemaal reuze mee. Er zijn genoeg situaties te bedenken dat ouders hun kinderen voor langere tijd (financieel) willen ondersteunen. 

Moederkareltje schreef op 06-03-2025 om 09:39:

Dit is echt zo niet waar. Hier namelijk een oud verwent geval. Ik kreeg zo goed als alles wat ik wilde hebben tot het niet meer kon want we hadden niet eens geld om eten te kopen eigenlijk. Ik ben er prima vanaf gekomen hoor. Kan echt prima met geld omgaan en sparen voor de dingen die ik echt graag wil hebben. Dus zeggen dat je er nooit meer vanaf komt lijkt me iets teveel van het goede.

absor schreef op 06-03-2025 om 09:27:

[..]

En ze zijn uitwonend?

Eindigt deze regeling nog een keer of loopt het door tot je eigen einde??

Ik ben echt stomverbaasd maar dit verklaart wel waarom de jeugd itt mezelf vroeger allemaal geld als water lijkt te hebben

Ja, staat er boven. Ze zijn uitwonend. Huisvesting, gas, water, licht, plaatselijke belastingen, voeding betalen ze zelf.

Ze studeren allebei nog en ze werken zo veel als mogelijk is.

Kleding via de kringloop, eten kopen op een goedkope markt en via to good too go. Ze weten dat geld niet gratis is en dat wij verwachten dat de studie goed gaat. Als ze geld zouden verkwisten zouden wij denk ik ook niet bijdragen zoals we nu doen.

Een tijdje geleden was het bedrag lager maar ik heb inflatiecorrectie toegepast.

Zodra ze klaar zijn moeten ze alles zelf betalen.

Ze hebben een flinke financiële opvoeding gehad en hebben al járen zak- en kleedgeld.

FruitMoeder schreef op 06-03-2025 om 09:30:

Hoeveel kleding heeft een 21 jarige nodig? Ik betaalde op die leeftijd mijn kleding, make-up en verzorgingsproducten allemaal zelf. Leerde ik ook goed met geld om gaan. En het zorgde ervoor dat ik mij niet hoeften te verantwoorden bij mijn moeder. Als ik haar geld had aangenomen zou ik elke uitgave moeten uitleggen. Brrrr....

Betaalde je ook je eigen vaste lasten? Mijn kinderen zijn uitwonend en betalen dit zelf. Ik geef zak- en kleedgeld en ze moeten zelf weten hoe ze het geld uitgeven.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.