TumTum
06-03-2025 om 07:29
Kleedgeld 21 jarige
Wij overwegen voortaan een vast bedrag per kwartaal aan onze 21-jarige zoon te geven. Daarmee moet hij zelf zijn kleding regelen (muv sokken/ondergoed). Tot nu toe kwam hij meestal bij Sting, WE, Jack & Jones en soms C&A.
Welk bedrag is redelijk?
We zaten zelf te denken aan ca. € 250,- per kwartaal. Is dat een goed bedrag of te laag/hoog. Hoe doen jullie dit qua kleding.
Overigens gaat hij dan ook zelf zijn abonnement voor sport/telefoon zelf betalen (hij werkt ook). Hij is nog student.
Maar qua kleding, hoe pakken jullie dat aan ?

MissBobby
06-03-2025 om 13:12
oudste is 19 en studeert, woont bij haar vader. Ze krijgt stufi en heeft een bijbaan. Vader betaalt 70% van de studiekosten (collegegeld en boeken) en ik 30%. Verder betaalt hij haar €150 per maand, dit is de alimentatie die eerst naar mij ging. Daarvan kunnen kleding etc betaald worden. Ze betaalt zelf de zorgverzekering en betaalt mij haar telefoonabonnement (voordelig omdat ze met mij meelift). De andere kinderen wonen bij mij en voor hen geldt ook dat ze €150 per maand krijgen van vader en de overige verdeling van de kosten.

Izza
06-03-2025 om 13:25
Echt met 21 jaar nog geen kleedgeld krijgen en dan alsnog doen? Met 18 stopt hier het zak- en kleedgeld. Wij betalen mee aan de studie en ze wonen gratis zolang ze studeren. Verder betalen ze zelf hun kosten. Dat kan prima met een bijbaan en DUO. En natuurlijk krijgen ze wel eens iets van ons (bijvoorbeeld een mooie jas met kerst of de verjaardag).
Met 21 ben je zelfstandig en ouders die blijven voorzien in de kosten helpen daar niet aan mee. Kind kan prima zelf zijn kleding uitzoeken en betalen toch?

TumTum
06-03-2025 om 14:49
De ene ouder kiest ervoor om vanaf 18 of 21 alles zelf te laten betalen, en de ander betaalt vrijwel alles voor de kinderen, zo lees ik hier ook wel.
Ieder doet het naar eigen goeddunken en naar draagkracht. Er is daarin geen goed of fout, toch?
Ze wilden hier nooit kleedgeld, ook mijn andere kind niet. Gewoon af en toe een keer (met mij of vrienden) naar de stad het nodige kopen of het e.e.a. online bestellen en dat is prima.
Maar omdat ik nu graag meer overzicht wil, ga ik nu over naar een bedrag per kwartaal en daar moeten ze het mee doen.
En ze hoeven hier ook geen kostgeld te betalen als ze straks een baan hebben. Kunnen sommigen wat van vinden, maar wij hebben dat geld niet nodig en wij zien liever dat ze daarvan goed sparen straks (ook gezien de woningmarkt hebben ze het hard zat nodig).
Ik heb zelf ook nooit kostgeld hoeven te betalen aan mijn ouders, terwijl die het toch heel minder breed hadden dan wij nu. Maar ook mijn ouders zeiden altijd: zelf hard sparen van je inkomen zolang je thuiswoont, dan kun je het meeste wegzetten. Ze gunden ons een zo goed mogelijke start ❤️ en dat willen wij ook aan onze kinderen meegeven. We kunnen het zo doen, dus dat doen we graag.

Bakblik
06-03-2025 om 14:53
Izza schreef op 06-03-2025 om 13:25:
Echt met 21 jaar nog geen kleedgeld krijgen en dan alsnog doen? Met 18 stopt hier het zak- en kleedgeld. Wij betalen mee aan de studie en ze wonen gratis zolang ze studeren. Verder betalen ze zelf hun kosten. Dat kan prima met een bijbaan en DUO. En natuurlijk krijgen ze wel eens iets van ons (bijvoorbeeld een mooie jas met kerst of de verjaardag).
Met 21 ben je zelfstandig en ouders die blijven voorzien in de kosten helpen daar niet aan mee. Kind kan prima zelf zijn kleding uitzoeken en betalen toch?
Ik hoorde ooit van een wat oudere vriendin dat ze zeker tot het einde van de studententijd van haar kinderen altijd kleedgeld zou blijven geven. Een klein bedrag om via dat geld nog inspraak te hebben op de inhoud van de kledingkast.
Voor de jongeren die via extreme experimenten met kleding op zoek zijn naar hun eigen identiteit kan ik mij dat best voorstellen. Dat er altijd iets in de kast moet hangen waarin ze naar de uitvaart van opa of oma kunnen bijvoorbeeld.
Dit voorbeeld heeft zeker ook meegespeeld bij het besluit om de kinderen hier voorlopig nog kleedgeld te geven. Maar ook het feit dat beiden naast hun studie niet veel uren kunnen maken in hun bijbaan heeft daarbij meegespeeld

Fenyw
06-03-2025 om 15:03
TumTum schreef op 06-03-2025 om 14:49:
En ze hoeven hier ook geen kostgeld te betalen als ze straks een baan hebben. Kunnen sommigen wat van vinden, maar wij hebben dat geld niet nodig en wij zien liever dat ze daarvan goed sparen straks (ook gezien de woningmarkt hebben ze het hard zat nodig).
Ik heb zelf ook nooit kostgeld hoeven te betalen aan mijn ouders, terwijl die het toch heel minder breed hadden dan wij nu. Maar ook mijn ouders zeiden altijd: zelf hard sparen van je inkomen zolang je thuiswoont, dan kun je het meeste wegzetten. Ze gunden ons een zo goed mogelijke start ❤️ en dat willen wij ook aan onze kinderen meegeven. We kunnen het zo doen, dus dat doen we graag.
Mijn oudste heeft in het jaar dat hij niet studeerde kostgeld betaald. Ik heb dat allemaal apart gezet en toen hij niet veel later op zichzelf ging, heeft hij dit bedrag terug gekregen. Hij wist niet dat ik het apart hield en had zelf ook gespaard.

Indira_
06-03-2025 om 15:06
TumTum schreef op 06-03-2025 om 09:01:
In principe is hier ook uitgangspunt dat zolang ze studeren wij vrijwel alles betalen.
Hier is het zakgeld met 18 jaar vervallen en mochten ze in plaats daarvan de stufi (die veel meer was) houden.
Zorgtoeslag ontvangt hij zelf en zorgverzekering betaalt hij ook zelf. Eigen risico is hij elk jaar kwijt en wil hij zelf betalen om eraan te wennen dat hij die kosten gewoon heeft (ook al willen wij die nog betalen). Eventuele andere medische zorg-/tandartskosten betalen wij, zeker bij grote bedragen.
Kapper betalen wij ook. Hij wil zelf tussendoor nog wel es extra gaan, dat betaalt hij dan zelf.
Wij betalen de studie, dus collegegeld, boeken, laptop en andere studiebenodigdheden.
Maar ik wil meer structuur in de kosten voor kleding en daar dus een vast bedrag per kwartaal van maken en succes ermee. En we zullen heus nog wel es wat extra sponsoren als het voorkomt, keer verwennen mag ook natuurlijk.
Maar nu gingen we een paar keer (3x denk ik) naar de stad en kochten dan voor best wat geld aan kleding want koop maar es 4 sweaters, een hoodie, een blouse en 2 spijkerbroeken bij Sting bijv, niks geks in mijn ogen. En de ene keer heb je meer nodig dan de andere keer. En gelukkig kunnen ze nu kleding langer dragen en doen ze met een spijkerbroek een paar jaar. En truien worden ook langer dan 1 seizoen gedragen meestal natuurlijk, maar je mag ook wel wat nieuws.
Tussendoor nog es met vriendin/of een vriend een keer naar de stad en dan zag hij ook wel weer een leuke trui/shirtje. Soms betaalde hij die dan wel zelf hoor. En dan een maand later waren er ineens weer schoenen nodig.
En naar de stad was het dan elke keer zo voor een paar honderd euro en dat wil ik meer verdelen.
Vandaar dat we een globale berekening maakten aan wat de kleding kost en dit nu per kwartaal willen overmaken en dan mag je het zelf regelen.
Geef je dat kwartaal meer uit dan die € 250,- dan volgende kwartaal dus minder kopen of zelf bijleggen. Dat idee een beetje. En voor ons overzichtelijker in de kosten.
Wat bedoel je met ' stufi' houden? Mijn kids krijgen geen basisbeurs en moeten alles lenen. Er valt niks te houden. We betalen rijbewijs, collegegeld en alles wat met studie te maken heeft. Zorgverzekering, telefoon, kapper en af en toe kleding en extraatjes en 200 euro per maand leefgeld. De rest lenen ze. Ze wonen in de grote stad en betalen zich scheel aan een kamer (denk aan 900 euro incl of meer en dat is geen spannende kamer maar wel het enige dat er verkrijgbaar was en het was dat of op straat staan)

Bakblik
06-03-2025 om 15:49
Indira_ schreef op 06-03-2025 om 15:06:
[..]
Wat bedoel je met ' stufi' houden? Mijn kids krijgen geen basisbeurs en moeten alles lenen. Er valt niks te houden. We betalen rijbewijs, collegegeld en alles wat met studie te maken heeft. Zorgverzekering, telefoon, kapper en af en toe kleding en extraatjes en 200 euro per maand leefgeld. De rest lenen ze. Ze wonen in de grote stad en betalen zich scheel aan een kamer (denk aan 900 euro incl of meer en dat is geen spannende kamer maar wel het enige dat er verkrijgbaar was en het was dat of op straat staan)
Iedere student in Nederland heeft (indien begonnen voor het 30e levensjaar) recht op een aantal jaar basisbeurs. Hoezo krijgen jouwe kinderen geen basisbeurs dan?

Anne1234!
06-03-2025 om 15:57
Hier betalen de kinderen kleding sinds hun 18e zelf. Wij betalen studiekosten en zorgkosten. Voor zichzelf hebben ze dus hun studiefinanciering en hun salaris (300-500 euro pm). Voor hun 18e kregen ze 100 euro zak- en kleedgeld.

Izza
06-03-2025 om 16:29
Indira_ schreef op 06-03-2025 om 15:06:
[..]
Volgens krijgt iedereen gewoon een basisbeurs. Daarnaast zorgtoeslag en een bijbaan lijkt mij standaard (tenzij je een kind met beperkingen bent). Uitwonende studenten krijgen een Uitwonende beurs en kunnen daarnaast lenen.
Een student die ik ken is na zijn studie terug naar huis gegaan. Had een prima baan en kon door heel zuinig te leven de schuld grotendeels terugbetalen (niet geheel). Anderen die ik ken werken volledig in de vakanties en hoeven daardoor niet of minimaal te lenen. Er zijn tal van opties.

Ademes
06-03-2025 om 16:30
Bakblik schreef op 06-03-2025 om 15:49:
[..]
Iedere student in Nederland heeft (indien begonnen voor het 30e levensjaar) recht op een aantal jaar basisbeurs. Hoezo krijgen jouwe kinderen geen basisbeurs dan?
De kinderen uit de pechgeneratie hebben geen recht op een basisbeurs. Bij ons zijn er twee uit de pechgeneratie en eentje met een basisbeurs. Ze wonen allemaal op zichzelf en werken erbij. Wij hebben uitgerekend wat ze minimaal nodig hebben om van te leven en te studeren en dat geven we ze als toelage. Jongste krijgt minder, dat wordt aangevuld met de stufi. Voor de extraatjes werken ze. Wij kunnen het betalen en vinden het fijn dat ze niet hoeven lenen.

Izza
06-03-2025 om 16:36
Voor mij is van belang dat kind een bijbaan heeft en zelf zijn eigen vaste lasten betaald. Daar hoort ook kleding bij. Ik ken zoveel jongeren die werkelijk geen idee hebben van de waarde van geld. Geen overzicht over hun financiën en die zelfs in de schulden raken. Gewoon geen financiële opvoeding gehad. Hoe werkt een toeslag of een verzekering? Zak- en kleedgeld is een goed middel om ze dat vanaf jonge leeftijd bij te brengen. Dus ook zelf je sokken kopen. En soms gaat dat verkeerd. Maar daar leer je juist van. Altijd thuiswonen en volledig verzorgd worden leer je weinig van het echte leven.

Bakblik
06-03-2025 om 16:38
Ademes schreef op 06-03-2025 om 16:30:
[..]
De kinderen uit de pechgeneratie hebben geen recht op een basisbeurs. Bij ons zijn er twee uit de pechgeneratie en eentje met een basisbeurs. Ze wonen allemaal op zichzelf en werken erbij. Wij hebben uitgerekend wat ze minimaal nodig hebben om van te leven en te studeren en dat geven we ze als toelage. Jongste krijgt minder, dat wordt aangevuld met de stufi. Voor de extraatjes werken ze. Wij kunnen het betalen en vinden het fijn dat ze niet hoeven lenen.
Als je nu studeert en eventueel alles pechgeneratie beginnen bent krijg je nu toch wel basisbeurs? Mijn dochter had eerst geen basisbeurs alleen reisproduct en nu heeft ze wel basisbeurs. Dus kinderen die nu studeren hebben volgens mij recht op basisbeurs.

Bakblik
06-03-2025 om 16:40
Izza schreef op 06-03-2025 om 16:36:
Voor mij is van belang dat kind een bijbaan heeft en zelf zijn eigen vaste lasten betaald. Daar hoort ook kleding bij. Ik ken zoveel jongeren die werkelijk geen idee hebben van de waarde van geld. Geen overzicht over hun financiën en die zelfs in de schulden raken. Gewoon geen financiële opvoeding gehad. Hoe werkt een toeslag of een verzekering? Zak- en kleedgeld is een goed middel om ze dat vanaf jonge leeftijd bij te brengen. Dus ook zelf je sokken kopen. En soms gaat dat verkeerd. Maar daar leer je juist van. Altijd thuiswonen en volledig verzorgd worden leer je weinig van het echte leven.
Ik heb vandaag voor de ene student in overleg sokken gehaald, omdat er niks heels meer uit de was kwam. Hij krijgt wel een tikkie om ze te betalen. Zelf kopen hoeft niet zelf betalen wel😜

MamaE
06-03-2025 om 17:08
Een bedrag dat 'redelijk' is voor kleedgeld of zakgeld is niet alleen afhankelijk van hoeveel het is, maar ook van wat je er wel en niet van moet betalen. Het maakt nogal uit of je alles zelf moet betalen of dat je ouders schoenen, jassen, sportkleding, kapper, telefoonabonnement, ondergoed, sokken etc. voor hun rekening nemen.
250 per kwartaal lijkt me heel redelijk voor een student. Je hoeft immers niet elke maand nieuwe kleding te kopen en bij een 21-jarige hoop ik dat er inzicht is in hoe vaak je normaal gesproken nieuwe schoenen of een jas nodig hebt en dat het dan handig is om daar wat voor te reserveren. Voordeel is op deze leeftijd ook dat ze niet meer opeens gigantisch de lucht in schieten.