Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


EmmaT schreef op 10-01-2022 om 16:40:

[..]

De vaccinaties werken tegen ernstig ziek worden en ic-opname. Het werkt minder goed tegen besmettingen. Wanneer snapt men dat verschil nou eens? Liever besmet met vaccin en snel weer beter dan zonder vaccin en meer kans op ziekenhuisopname en/of ic. En nee, niet iedereen gaat naar de ic. Maar alleen opschalen ic en verder geen vaccins of maatregelen, zie je het voor je? Hoe dan? Je moet aan meedere knoppen draaien.

Het is inderdaad niet het een of het ander. We kunnen dit niet zonder vaccins, maar we kunnen het ook duidelijk niet met deze ic- capaciteit.

Tango

Tango

10-01-2022 om 22:55 Topicstarter

Willen alle mensen die alleen maar over IC-capaciteit en vaccineren kunnen schrijven, even naar een ander draadje vertrekken? Het ging hier toch over jongeren in lockdown? Het zal er allemaal wel deels mee te maken hebben, maar jullie dwalen wel ver af hoor  
Weer on topic, dochter mocht hier naar het HBO omdat ze tentamen had. Ze was gewoon blij om weer wat klasgenoten te zien en te spreken. Komende week ook weer een aantal tentamens en hopelijk kan ze daarna weer live naar school, met mondkap, 2G maakt haar allemaal niet uit. Ze heeft vorig jaar al een stage gelopen in België, waar ze overwegend een mondkapje moest dragen, dus dat is ze wel gewend. 
Wanneer is er eigenlijk weer een persconferentie, vroegen we ons vanavond af? Weet iemand dat?

Vrijdag is er weer een persconferentie. In ieder geval is Dijkgraaf voor openen van het mbo en hoger onderwijs. Ik denk dan inderdaad wel met mondkapje. Maar jeetje, dat mondkapjesbeleid is dan wel weer een soap zeg!

Tango schreef op 10-01-2022 om 22:55:

Willen alle mensen die alleen maar over IC-capaciteit en vaccineren kunnen schrijven, even naar een ander draadje vertrekken? Het ging hier toch over jongeren in lockdown? Het zal er allemaal wel deels mee te maken hebben, maar jullie dwalen wel ver af hoor
Weer on topic, dochter mocht hier naar het HBO omdat ze tentamen had. Ze was gewoon blij om weer wat klasgenoten te zien en te spreken. Komende week ook weer een aantal tentamens en hopelijk kan ze daarna weer live naar school, met mondkap, 2G maakt haar allemaal niet uit. Ze heeft vorig jaar al een stage gelopen in België, waar ze overwegend een mondkapje moest dragen, dus dat is ze wel gewend.
Wanneer is er eigenlijk weer een persconferentie, vroegen we ons vanavond af? Weet iemand dat?

Vrijdag volgens mij:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5279465/de-jonge-corona-lockdown-tempert-grote-verwachtingen-we-moeten
bericht van 7 januari

”Volgende week vrijdag loopt de lockdown af en is er 's avonds weer een nieuwe coronapersconferentie”

Tango

Tango

11-01-2022 om 11:21 Topicstarter

Pief schreef op 10-01-2022 om 23:01:

Vrijdag is er weer een persconferentie. In ieder geval is Dijkgraaf voor openen van het mbo en hoger onderwijs. Ik denk dan inderdaad wel met mondkapje. Maar jeetje, dat mondkapjesbeleid is dan wel weer een soap zeg!

Bedankt! Ik was het even kwijt.
W.b. die mondkapjes, ik snap daar helemaal niets meer van. Hoe gaan ze controleren of je wel een type 2 mondkapje draagt? Ik zie zelf echt het verschil niet met andere wegwerpmondkapjes. En verder vraag ik me of in hoeverre de studenten deze op gaan houden tijdens college's, lessen etc. en dan bedoel ik ook helemaal op, dus ook over de neus Wie gaat dat controleren?

Sociale controle in de groep?  De eerstejaars die met mijn dochter een groep vormen spreken elkaar goed aan op het volgen van de maatregelen.  Er was een plan om in klein comité de online hoorcolleges te volgen deze week met 3 of 4 bij elkaar en testen vooraf.  
Het zal niet overal zo zijn maar de groep van mijn dochter wil zo graag dat het dus echt gebeurt en kapjes dragen binnen gebeurde ook al toen er nog live colleges waren voor de lockdown ten behoeve van een kwetsbare student in de groep.  Samenwerken met de kwetsbare tijdens werkcollege betekent kapje op. 

Tango schreef op 11-01-2022 om 11:21:

[..]

Bedankt! Ik was het even kwijt.
W.b. die mondkapjes, ik snap daar helemaal niets meer van. Hoe gaan ze controleren of je wel een type 2 mondkapje draagt? Ik zie zelf echt het verschil niet met andere wegwerpmondkapjes. En verder vraag ik me of in hoeverre de studenten deze op gaan houden tijdens college's, lessen etc. en dan bedoel ik ook helemaal op, dus ook over de neus Wie gaat dat controleren?

Ik heb ook niet zoveel verstand van de mondkapjes, welk type het dan moet zijn. Maar is het niet een advies??? Ik denk dat de studenten hun mondkapjes wel op zullen houden maar wellicht niet altijd over de neus. Maar dat zie ik nu vaak ook hoor, in het ov bijvoorbeeld, wel over de mond en niet over de neus. 

Het is een advies van het OMT. Of het kabinet dat overneemt en welke vorm het dan krijgt (ook een advies, of een verplichting), is nog niet bekend. 
Het OMT-advies is ingegeven door de besmettlijkheid van de omikronvariant. Type II mondkapjes bieden ook de drager meer bescherming. Het is dus in je eigen belang om je eraan te houden. De meeste mensen houden zich ook aan regels.
Sociale controle, inderdaad. In zo'n groep zou ik ook wel iemand aan durven spreken. En de docent kan mensen erop aanspreken, als hij of zij dat wil. En een docent kan mensen ook wegsturen of, desnoods, zelf vertrekken als mensen de regels niet naleven en ook niet vertrekken. De meeste docenten zullen dat niet doen, maar het kan wel.

Ik heb in de herfst een aantal colleges aan studenten in Frankrijk gegeven. in Frankrijk is inderdaad al een poos een mondkapjes plicht in de klas. Elke student heeft ook een mondkapje bij zich maar het correct dragen doen de meesten dan weer niet. Vaak mondkapje half op (niet over de neus) of alleen op de kin. Sommigen doen hem zelfs af een deel van de tijd. Anderen trekken hem zo van hun gezicht af als ze iets willen zeggen omdat anders niemand ze verstaat. Sowieso zijn die dingen niet handig voor mensen die slechthorend zijn. Ik heb ook geen geweldig gehoor en ik vind het ook enorm lastig om mensen te verstaan.

Nu zullen sommige docenten daar vast strenger op toe zien maar ik ben geen politie agent en ik geef colleges aan volwassenen dus ik ga daar niet altijd te veel op controleren. In elk geval is mijn verwachting dat het in Nederland weinig anders zal gaan, gezien wat ik om me heen zie. 

Mondkapjes zijn vast in theorie heel goed om virusoverdracht te verkopen maar in de praktijk valt dat door het minder goede gebruik wel tegen. 

Ik ben ook docent, maar ik ben niet van plan om in de klas een toestand te gaan maken als ze dat mondkapje maar half op hebben. Ik geef liever les. Bij rondlopen wel dat ding op, maar dat is nu ook al. Als dit advies al wordt overgenomen, want is verwacht een afgezwakte vorm eerlijk gezegd. 
We gaan het zien. Ik zou willen dat we dezelfde keuze maakten als Spanje: ga dit weer behandelen als een griepvirus, schei uit met dat testen bij elke snotneus, plus die quarantaine en isolatie en laat de huisartsen weer monitoren hoe het ervoor staat. 
Wie kwetsbaar is heeft zich inmiddels driedubbel kunnen laten vaccineren. 
Van mijn eigen dochter herken ik wel dat ze heel serieus zijn in het naleven van de maatregelen: testen voor elke samenkomst, thuisblijven en testen bij klachten, niet te grote groepen. Natuurlijk zijn er ook die jongeren die nergens naar kijken en grote feesten geven, die ken ik ook. Maar het zijn er niet zo veel. 

AlisonH schreef op 11-01-2022 om 12:48:

Ik ben ook docent, maar ik ben niet van plan om in de klas een toestand te gaan maken als ze dat mondkapje maar half op hebben. Ik geef liever les. Bij rondlopen wel dat ding op, maar dat is nu ook al. Als dit advies al wordt overgenomen, want is verwacht een afgezwakte vorm eerlijk gezegd.
We gaan het zien. Ik zou willen dat we dezelfde keuze maakten als Spanje: ga dit weer behandelen als een griepvirus, schei uit met dat testen bij elke snotneus, plus die quarantaine en isolatie en laat de huisartsen weer monitoren hoe het ervoor staat.
Wie kwetsbaar is heeft zich inmiddels driedubbel kunnen laten vaccineren.
Van mijn eigen dochter herken ik wel dat ze heel serieus zijn in het naleven van de maatregelen: testen voor elke samenkomst, thuisblijven en testen bij klachten, niet te grote groepen. Natuurlijk zijn er ook die jongeren die nergens naar kijken en grote feesten geven, die ken ik ook. Maar het zijn er niet zo veel.

Nou, precies. Zou idioot zijn als de lockdown voortduurt omdat er teveel mensen in quarantaine moeten bij veel besmettingen.

Wat betreft mondkapjes: ik denk dat bij mijn zoon op de uni ze wel netjes gedragen worden. Ook in de les. De zelftesten gaan ook hard hier thuis. 

Wat dan wel weer grappig is, er zijn voorlopig nog helemaal niet voldoende goede mondkapjes te koop. 

Docenten hier die hebben lesgegeven in mondkapjes-situatiein collegezalen: heb je dan lesgevend ook een mondkapje op? Met of zonder microfoon?

Mijn jongvolwassene heeft even een dipje. Mijn man is verkouden en deed gisteren een zelftest. Harstikke positief. Nu kan kind de examens (mbo4 leerjaar 3) niet doen. Want die zijn alleen fysiek. Er is geen alternatief, anders dan herkansen aan het eind van het 4e schooljaar. Dat is natuurlijk wel even heel zuur! Ook werken zit er even niet in, en ook geen bezoek aan een vriend die net ziek en wel terug is gekomen van zijn buitenlandstage. Dus die is echt even zielig. Verplicht thuis zitten met niks te doen, want ook geen lessen...

Ik vind het een beetje voelen alsof we vlak voor de eindstreep zijn gestruikeld, want ik verwacht dat de cijfers deze week en de volgende met dank aan Omikron enorm zullen exploderen, en daarna net zo snel weer zullen kelderen. En dat alle maatregelen in het vroege voorjaar weer losgelaten kunnen worden, om hopelijk daarna nooit meer terug te komen. Ben ook groot voorstander van de benadering van Spanje. Zie het als een griep. Weliswaar misschien iets gevaarlijker, maar niet zodanig dat we de hele wereld dicht moeten gooien. Niet meer. Het is als met een kanon op een mug schieten. Nou ja, vooruit, een muis dan. Maar dan nog...
Uiteraard is en blijft het ontzettend vervelend voor alle heel kwetsbare (jonge) mensen, maar de schade die we met deze maatregelen allemaal veroorzaken is vele malen groter.

En die mondkapjes, ja, bijna grappig. Ze zijn ook een stuk duurder, dus mensen gaan ze lekker dagenlang/wekenlang gebruiken. Die herbruikbare verdwijnen tenminste nog in de was, deze niet. Dus het is maar de vraag hoeveel hygiënischer die dan zijn...

Ah Jonagold, wat ontzettend balen! Sterkte daar.
Hier een 4e-klasser die gisteren maar 2 uurtjes les had, maar toch pas om 15 uur thuis kwam van school. Ze hadden elkaar zo gemist...
Wat mij betreft laten we jongeren los, zeker als ze gevaccineerd zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.