Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


Jonagold schreef op 11-01-2022 om 13:12:

Mijn jongvolwassene heeft even een dipje. Mijn man is verkouden en deed gisteren een zelftest. Harstikke positief. Nu kan kind de examens (mbo4 leerjaar 3) niet doen. Want die zijn alleen fysiek. Er is geen alternatief, anders dan herkansen aan het eind van het 4e schooljaar. Dat is natuurlijk wel even heel zuur! Ook werken zit er even niet in, en ook geen bezoek aan een vriend die net ziek en wel terug is gekomen van zijn buitenlandstage. Dus die is echt even zielig. Verplicht thuis zitten met niks te doen, want ook geen lessen...

Ik snap dat kind daar een flinke tik van krijg. Bah bah bah, ben je je aan het voorbereiden op examens en kun je niet meedoen omdat je vader 'ziek' is (dat zegt een test ieder geval). En vervolgens is er niet eens een mogelijkheid om het binnenkort in te halen en wordt dat anderhalf jaar vooruit geschoven. Eerlijk gezegd zou ik hier heel weerspannig van worden en me afvragen of ik wel het braafste jongetje van de klas zou willen zijn in deze fase van de pandemie. Ik heb me echt heel keurig gedragen al die tijd maar in deze fase komt het me zo zinloos voor om een jongere zulke grote gevolgen te laten dragen terwijl evengoed de helft van ons het de komende maanden gaat krijgen. Ik zou geloof ik sjoemelen als ik dacht dat ik ermee weg zou komen. Even afkloppen, ik hoop niet dat ik voor dat soort beslissingen kom te staan. 

Je zou toch verwachten dat er meer mogelijkheden zijn om te herkansen. Nu vraag je erom dat studenten toch hun toetsen komen maken ondanks quarantaine.

Ik denk dat ik zelf mijn kind en test zou laten doen de dag voor het tentamen en bij negatief toch gaan. 

Kan ze niet bij de examencie een vervroegde herkansing aanvragen? Een 3e jaars toets bij je eindexamen van jaar 4 is echt zinloos in een onderwijsproces. Lijkt me een goed argument.

Mija, ja, we hebben serieus overwogen om te doen of onze neus bloedt... Maar kind wilde niet het risico lopen een klasgenoot aan te steken zodat die de examens niet kan doen. Is natuurlijk heel erg lovenswaardig, dus ik ben enorm trots op mijn kind dat de eigen verantwoordelijkheid zo serieus neemt! Maar stiekem vind ik het intussen inderdaad in deze fase wel heel erg overtrokken allemaal.
Ik werk zelf gewoon op kantoor. Mijn leidinggevende is lekker pragmatisch. Ik zit op een eigen kantoor met de deur dicht en het raam open, draag een ffp2 masker als ik koffie ga halen/plassen en heb vandaag brood van huis mee genomen zodat ik het restaurant niet in hoef. No problem. Zo kan het dus ook.
Als we ons afgelopen jaar aan alle regeltjes hadden gehouden hadden we nooit genoeg zorg kunnen leveren aan onze bewoners. Al sinds zomer vorig jaar doen we het zo. Ook de medewerkers in de directe zorg. Zo lang ze zelf geen klachten hebben gewoon aan het werk, ook met positieve familieleden. Wel wordt er hier volop getest (ik mag donderdag ook vanwege mijn man). Pas vorige week hadden een paar bewoners klachten en bleken inderdaad positief. Maar alleen wat verkoudheidsklachten, want allemaal geboosterd. Dus deze werkwijze heeft in de afgelopen maanden geen enkele besmetting van een bewoner opgeleverd. En ook nu lijkt het bij die paar positieve bewoners te blijven. Die worden overigens mede verzorgd door positief geteste medewerkers met weinig of geen klachten. Mijn collega's voelen zich namelijk niet happy als ze met een loopneus en verder geen klachten thuis moeten blijven zitten . Zo zitten de meeste medewerkers in de zorg niet in elkaar...

Fijn! Je bent terecht trots op je kind!

Ik zit in de ouderraad, ik ga daar eens kritische vragen stellen . Vind het ook een vreemde gang van zaken, en nogal teleurstellend. Verder erg tevreden over deze school hoor. Maar nu even niet...
Testen, tja, het is deze en de halve volgende week, dus dat zou dan elke dag testen worden. En de kans dat kind ergens deze week ook positief test. Kind heeft het ook al netjes gemeld bij de leerjaarcoördinator. Dus dat gaat nu toch niet meer.

Auwereel schreef op 11-01-2022 om 12:59:

Docenten hier die hebben lesgegeven in mondkapjes-situatiein collegezalen: heb je dan lesgevend ook een mondkapje op? Met of zonder microfoon?

Ja, ik heb wel lesgegeven met een mondkapje voor maar alleen in kleinere lokalen. In grote collegezalen tot nog toe niet omdat je gemakkelijk afstand kan houden en er een spatscherm zit. Dan zou je zeker een microfoon nodig hebben, zelfs bij kleinere werkcolleges vind ik het met mondkapje heel lastig om me verstaanbaar te maken en ook nog genoeg adem over te houden. Voor slechthorende mensen is het echt heel lastig.

Jonagold schreef op 11-01-2022 om 14:01:

Mija, ja, we hebben serieus overwogen om te doen of onze neus bloedt... Maar kind wilde niet het risico lopen een klasgenoot aan te steken zodat die de examens niet kan doen. Is natuurlijk heel erg lovenswaardig, dus ik ben enorm trots op mijn kind dat de eigen verantwoordelijkheid zo serieus neemt! Maar stiekem vind ik het intussen inderdaad in deze fase wel heel erg overtrokken allemaal.

Mosterd

Pief schreef op 11-01-2022 om 12:57:

Wat dan wel weer grappig is, er zijn voorlopig nog helemaal niet voldoende goede mondkapjes te koop.

'Goede raad is voorraad': Oldenzaalse Die Grenze-eigenaar heeft miljoenen mondkapjes type 2 #rtvoost


https://www.rtvoost.nl/nieuws/2050095/Goede-raad-is-voorraad-Oldenzaalse-Die-Grenze-eigenaar-heeft-miljoenen-mondkapjes-type-2

Laat die nou ook in ons dorp zitten. Na werktijd direct even langs gefietst om er wat in te slaan 😊


Tango schreef op 11-01-2022 om 11:21:

[..]

Bedankt! Ik was het even kwijt.
W.b. die mondkapjes, ik snap daar helemaal niets meer van. Hoe gaan ze controleren of je wel een type 2 mondkapje draagt? Ik zie zelf echt het verschil niet met andere wegwerpmondkapjes. 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5279973/advies-outbreak-management-team-type-ii-mondkapje dat zie je echt wel hoor. 

Jonagold schreef op 11-01-2022 om 14:01:

Mija, ja, we hebben serieus overwogen om te doen of onze neus bloedt... Maar kind wilde niet het risico lopen een klasgenoot aan te steken zodat die de examens niet kan doen. Is natuurlijk heel erg lovenswaardig, dus ik ben enorm trots op mijn kind dat de eigen verantwoordelijkheid zo serieus neemt! Maar stiekem vind ik het intussen inderdaad in deze fase wel heel erg overtrokken allemaal.
Ik werk zelf gewoon op kantoor. Mijn leidinggevende is lekker pragmatisch. Ik zit op een eigen kantoor met de deur dicht en het raam open, draag een ffp2 masker als ik koffie ga halen/plassen en heb vandaag brood van huis mee genomen zodat ik het restaurant niet in hoef. No problem. Zo kan het dus ook.
Als we ons afgelopen jaar aan alle regeltjes hadden gehouden hadden we nooit genoeg zorg kunnen leveren aan onze bewoners. Al sinds zomer vorig jaar doen we het zo. Ook de medewerkers in de directe zorg. Zo lang ze zelf geen klachten hebben gewoon aan het werk, ook met positieve familieleden. Wel wordt er hier volop getest (ik mag donderdag ook vanwege mijn man). Pas vorige week hadden een paar bewoners klachten en bleken inderdaad positief. Maar alleen wat verkoudheidsklachten, want allemaal geboosterd. Dus deze werkwijze heeft in de afgelopen maanden geen enkele besmetting van een bewoner opgeleverd. En ook nu lijkt het bij die paar positieve bewoners te blijven. Die worden overigens mede verzorgd door positief geteste medewerkers met weinig of geen klachten. Mijn collega's voelen zich namelijk niet happy als ze met een loopneus en verder geen klachten thuis moeten blijven zitten . Zo zitten de meeste medewerkers in de zorg niet in elkaar...

Je werkt op kantoor? Hoezo? Je moet thuis werken tenzij dat niet anders kan. Nog los van dat je in isolatie moet. 

Jonagold schreef op 11-01-2022 om 14:04:

Ik zit in de ouderraad, ik ga daar eens kritische vragen stellen . Vind het ook een vreemde gang van zaken, en nogal teleurstellend. Verder erg tevreden over deze school hoor. Maar nu even niet...
Testen, tja, het is deze en de halve volgende week, dus dat zou dan elke dag testen worden. En de kans dat kind ergens deze week ook positief test. Kind heeft het ook al netjes gemeld bij de leerjaarcoördinator. Dus dat gaat nu toch niet meer.

Zeker doen, die kritische vragen stellen! Ik zou echt heeel hard aandringen bij de school om eerder te laten herkansen. Onze universiteitsstudenten die deze maand examen hebben krijgen de komende maanden heel soepele herkansingsmogelijkheden bij quarantaine of isolatie. Terwijl het anders 'maar' wachten tot augustus is.  

Tango

Tango

11-01-2022 om 22:59 Topicstarter

Thomass schreef op 11-01-2022 om 19:03:

[..]

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5279973/advies-outbreak-management-team-type-ii-mondkapje dat zie je echt wel hoor.

Oja? Ik zie niet zoveel verschil tussen die twee rechter mondkapjes. Die linker is een FPP2 mondkapje, maar die zijn dus niet nodig. 

Tango schreef op 11-01-2022 om 22:59:

[..]

Oja? Ik zie niet zoveel verschil tussen die twee rechter mondkapjes. Die linker is een FPP2 mondkapje, maar die zijn dus niet nodig.

Ik ook niet. Ik ga ook geen nieuwe kopen. Ik heb nog heel wat doosjes liggen, die gaan eerst op. En FFP2 kapjes heb ik ook voor als afstand houden echt niet mogelijk is (trein /vliegtuig (mijn man reist nog steeds veel) en als wij in het buitenland zijn waar het verplicht is)

Zouden ze trouwens gratis gaan worden want die mondkapjes zijn best duur. Ik kan mij voorstellen dat het voor veel mensen best lastig betaalbaar is (zeker ffp2 en de nieuwe II kapjes)

Plantenbak schreef op 11-01-2022 om 23:19:

[..]

Ik ook niet. Ik ga ook geen nieuwe kopen. Ik heb nog heel wat doosjes liggen, die gaan eerst op. En FFP2 kapjes heb ik ook voor als afstand houden echt niet mogelijk is (trein /vliegtuig (mijn man reist nog steeds veel) en als wij in het buitenland zijn waar het verplicht is)

Zouden ze trouwens gratis gaan worden want die mondkapjes zijn best duur. Ik kan mij voorstellen dat het voor veel mensen best lastig betaalbaar is (zeker ffp2 en de nieuwe II kapjes)

Ik vermoed dat het een advies gaat worden en op sommige plekken misschien op termijn verplicht, zoals in het openbaar vervoer. Er zijn er helemaal niet genoeg om nu te verplichten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.