Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


Hier gaat het wel. Ze mogen nog naar de jeugdbeweging, ze spreken af met hun vrienden. België, dus momenteel mag hier wel meer dan in Nederland. Onze kinderen houden van online les, daar hoor ik ze ook niet over klagen. Ze klagen eigenlijk nergens over, ook niet toen ze enkel buiten met hun vrienden mochten afspreken, en ze in skipak in een veldje gingen zitten (vorig jaar). En er een avondklok was tussen 24 en 5. 
Ik vind het wel ontzettend sneu, ze hebben al heel veel gemist. Maar zelf klagen ze niet, eigenlijk.

(de oudste is 20, de andere twee zijn nog tiener trouwens). 


Veel sterkte voor iedereen wiens kinderen het moeilijk hebben !

Mija schreef op 08-01-2022 om 18:02:

[..]

Dat herken ik niet. De activiteiten van mijn vader zijn in 2020 vrijwel allemaal tot stilstand gekomen en een groot deel daarvan is ook niet weer op gang gekomen. De eerste de beste keer dat er een activiteit van zijn ouderenclub doorging (in november, alles mocht immers) kreeg prompt 20% van de gasten Corona. Grote domper dus. De enige activiteiten die zijn doorgegaan, zijn de informele bijeenkomsten met 1 of 2 mensen. Ik denk dat zijn familie elkaar in al die tijd misschien drie keer in complexe samenstelling heeft gezien. In periodes dat het ‘mocht’ en ‘kon’. Mijn vader is ook echt wel verpieterd en mentaal achteruitgegaan in deze periode, als alleenstaande oudere. Het is voor mij dan ook geen leedcompetitie.

Nee, het is geen leed competitie, maar het gaat wel om keuzes die gemaakt worden door het kabinet. Dat zit hem in de kleine dingen. Bijvoorbeeld het sporten tot vijf uur. Dat betekende dat mijn pubers niet meer konden sporten, mijn ouders van in de tachtig wel. En mijn ouders zullen vast mazzel gehad hebben, maar de studenten in de familie hebben het het al bijna twee jaar met nauwelijks fysiek onderwijs moeten doen terwijl de hobby's van mijn ouders in clubverband in totaal een maand of drie dicht hebben gezeten. Ik gun het ze van harte hoor, ze worden heel ongelukkig van thuis zitten, maar het is natuurlijk hartstikke krom. Bij vergelijkbare clubjes zijn ouderen met bosjes omgevallen, want natuurlijk zat iedereen ook gezellig binnen met een drankje zonder afstand of ventilatie. Gelukkig zijn ze daar zelf te verstandig voor. 

Ik gun iedereen zijn contacten en hobby’s, maar onderwijs zou bovenaan de lijst moeten staan en niet onderaan, zoals nu.  

onderaan staat de horeca. Op 1 de discotheken,  concertzalen enzo. Die zijn nog niet weer open geweest.  

Friezinnetje schreef op 09-01-2022 om 00:00:

onderaan staat de horeca. Op 1 de discotheken, concertzalen enzo. Die zijn nog niet weer open geweest.

Jawel, de clubs zijn in de zomer open geweest en toen weer in het najaar. Wel tot 24 uur en met coronapas. Mijn zoon is vaker naar de club geweest dan naar de uni sinds hij 18 is. En de horeca is nog veel meer open geweest. 

Tuurlijk verdienen die het allemaal ook om open te gaan. Maar onderwijs vind ik dan nog wel van een hele andere orde. Dat is een universeel grondrecht.

ik vind dit hele gedoe voor iedereen erg, maar toch wel in het bijzonder voor jongeren en ouderen. 
Ik gedraag me zelf ook onuitstaanbaar naar mijn ouders toe, maar soms probeer ik even door hun bril te kijken en getver, dan vind ik mezelf toch niet zo leuk. 

Verder vind ik het wel van belang dat we niet te veel in kampen denken. Laten we er geen wedstrijd van maken, wie het het best doet en wie het slechts. (Iemand schreef over afgelopen zomer, volgens mij hield toen niemand zich nog ergens aan) 
Dat er gebaald wordt over ongevaccineerden snap ik wel, maar hoe terecht is dat nu werkelijk? Zijn zij werkelijk het grote probleem of wordt dat zo gebracht? En hoe zet je dat af tegen bijv obesitas. 
Doodeng idee ook, dat bepaald gedrag afwijzen in zo’n korte tijd volkomen geaccepteerd is geworden. Daar moeten we toch niet naar toe willen? 

Pief schreef op 08-01-2022 om 23:45:

[..]

Nee, het is geen leed competitie, maar het gaat wel om keuzes die gemaakt worden door het kabinet. Dat zit hem in de kleine dingen. Bijvoorbeeld het sporten tot vijf uur. Dat betekende dat mijn pubers niet meer konden sporten, mijn ouders van in de tachtig wel. En mijn ouders zullen vast mazzel gehad hebben, maar de studenten in de familie hebben het het al bijna twee jaar met nauwelijks fysiek onderwijs moeten doen terwijl de hobby's van mijn ouders in clubverband in totaal een maand of drie dicht hebben gezeten. Ik gun het ze van harte hoor, ze worden heel ongelukkig van thuis zitten, maar het is natuurlijk hartstikke krom. Bij vergelijkbare clubjes zijn ouderen met bosjes omgevallen, want natuurlijk zat iedereen ook gezellig binnen met een drankje zonder afstand of ventilatie. Gelukkig zijn ze daar zelf te verstandig voor.

Ik gun iedereen zijn contacten en hobby’s, maar onderwijs zou bovenaan de lijst moeten staan en niet onderaan, zoals nu.

Nou doe je net of het een bewuste keuze van het kabinet is om pubers/jongeren sporten te ontzeggen en bejaarden het juist te gunnen. Het is meer toeval dat je gepensioneerde ouders wel kunnen sporten maar je kinderen niet. Ligt er maar net aan welke mogelijkheden je sport en vereniging heeft om binnen de maatregelen te kunnen sporten.

De meeste schoolgaande of studerende jongeren zijn niet alle werkdagen van 8 tot 5 onder de pannen, dus er zijn er zat die doordeweeks overdag kunnen sporten. De achttien-minners mogen vanaf vandaag al weer tot 20:00 uur, dat schept bij een hoop verenigingen weer mogelijkheden voor hen. 

skik schreef op 09-01-2022 om 08:56:

[..]

Nou doe je net of het een bewuste keuze van het kabinet is om pubers/jongeren sporten te ontzeggen en bejaarden het juist te gunnen. Het is meer toeval dat je gepensioneerde ouders wel kunnen sporten maar je kinderen niet. Ligt er maar net aan welke mogelijkheden je sport en vereniging heeft om binnen de maatregelen te kunnen sporten.

De meeste schoolgaande of studerende jongeren zijn niet alle werkdagen van 8 tot 5 onder de pannen, dus er zijn er zat die doordeweeks overdag kunnen sporten. De achttien-minners mogen vanaf vandaag al weer tot 20:00 uur, dat schept bij een hoop verenigingen weer mogelijkheden voor hen.

Dat is natuurlijk geen toeval. Iedereen weet dat de meeste pubers, jongeren en werkende volwassenen overdag niet kunnen sporten. Dan houd je de gepensioneerden over. Dat is geen hogere wiskunde.

Pief schreef op 09-01-2022 om 00:10:

[..]

Jawel, de clubs zijn in de zomer open geweest en toen weer in het najaar. Wel tot 24 uur en met coronapas. Mijn zoon is vaker naar de club geweest dan naar de uni sinds hij 18 is. En de horeca is nog veel meer open geweest.

Tuurlijk verdienen die het allemaal ook om open te gaan. Maar onderwijs vind ik dan nog wel van een hele andere orde. Dat is een universeel grondrecht.

nou, alleen van het zomer dus in 2 jaar. Poeh. 

En ik vind het voor de jongeren ook vreselijk hoor, laten we wel zijn. Maar het zal ook schelen wat je jongere zelf doet. Ik zie om me heen toch veel jongeren van alles doen, met vrienden in kleine groepjes, aan het werk, op zaterdagavond toch met een man of 5-6 gezellig samen zitten. En ja, dat laatste mag niet, maar deze groepsgrootte vind ik nog niet heel erg. Beter dan dat ze met een man of 20 zitten. 

En ik hoop ook dat de scholen weer helemaal open kunnen, want er is veel achterstand voor iedereen. En liever morgen dan nog een week wachten. 

Friezinnetje schreef op 09-01-2022 om 09:18:

[..]

nou, alleen van het zomer dus in 2 jaar. Poeh.

En ik vind het voor de jongeren ook vreselijk hoor, laten we wel zijn. Maar het zal ook schelen wat je jongere zelf doet. Ik zie om me heen toch veel jongeren van alles doen, met vrienden in kleine groepjes, aan het werk, op zaterdagavond toch met een man of 5-6 gezellig samen zitten. En ja, dat laatste mag niet, maar deze groepsgrootte vind ik nog niet heel erg. Beter dan dat ze met een man of 20 zitten.

En ik hoop ook dat de scholen weer helemaal open kunnen, want er is veel achterstand voor iedereen. En liever morgen dan nog een week wachten.

Het hoger onderwijs is nog minder geheel open geweest dan de clubs. Idioot maar waar. Ik heb een student thuis die anderhalve maand deels fysiek onderwijs heeft kunnen volgen. En dat gaat dan om een paar uur per week. De rest was nog online. 

Het gaat vooral om het onderwijs inderdaad, dat moet gewoon altijd helemaal open blijven.

Sterker nog, gezien de schade van de lockdowns voor iedereen mag wat mij betreft het uitgangspunt worden: we gaan niet meer in lockdown. Welke maatregelen kunnen we dan treffen? 

Pinokkio schreef op 09-01-2022 om 00:12:


Dat er gebaald wordt over ongevaccineerden snap ik wel, maar hoe terecht is dat nu werkelijk? Zijn zij werkelijk het grote probleem of wordt dat zo gebracht? En hoe zet je dat af tegen bijv obesitas.
Doodeng idee ook, dat bepaald gedrag afwijzen in zo’n korte tijd volkomen geaccepteerd is geworden. Daar moeten we toch niet naar toe willen?

Als iedereen gevaccineerd was lagen de ziekenhuizen toch echt niet zo vol als nu. Mensen die dat nog steeds ontkennen zijn niet wijs. Doordat de ziekenhuizen zo vol zijn kunnen gewone behandelingen geen plaats vinden. 

Pinokkio schreef op 09-01-2022 om 00:12:

ik vind dit hele gedoe voor iedereen erg, maar toch wel in het bijzonder voor jongeren en ouderen.
Ik gedraag me zelf ook onuitstaanbaar naar mijn ouders toe, maar soms probeer ik even door hun bril te kijken en getver, dan vind ik mezelf toch niet zo leuk.

Verder vind ik het wel van belang dat we niet te veel in kampen denken. Laten we er geen wedstrijd van maken, wie het het best doet en wie het slechts. (Iemand schreef over afgelopen zomer, volgens mij hield toen niemand zich nog ergens aan)
Dat er gebaald wordt over ongevaccineerden snap ik wel, maar hoe terecht is dat nu werkelijk? Zijn zij werkelijk het grote probleem of wordt dat zo gebracht? En hoe zet je dat af tegen bijv obesitas.
Doodeng idee ook, dat bepaald gedrag afwijzen in zo’n korte tijd volkomen geaccepteerd is geworden. Daar moeten we toch niet naar toe willen?

Wat ik doodeng vind is dat er een grote groep mensen is die denken dat wetenschap “ook maar een mening” is en die halsstarrig weigeren aan de oplossing mee te werken. 
De vergelijking met obesitas is ook een verkeerde. Obesitas is een uiterst ingewikkeld probleem waar minder “eigen schuld” in zit waar je denkt en wat ook eens moeilijk op te lossen is. Een vaccinatie is werkelijk in een paar seconden gezet, maar maak er een uur van in verband met reizen en wachten. 

Pief schreef op 09-01-2022 om 09:03:

[..]

Dat is natuurlijk geen toeval. Iedereen weet dat de meeste pubers, jongeren en werkende volwassenen overdag niet kunnen sporten. Dan houd je de gepensioneerden over. Dat is geen hogere wiskunde.

Dan zou je ook kunnen beargumenteren dat werklozen lekker kunnen sporten, winkelen en de kroeg in (toen die nog tot 5 uur geopend waren) en fulltime werkenden doordeweeks niks. Scholieren en studenten hebben geen 40 uur per week les, tussendoor naar de sportschool of je training volgen die je altijd al kon volgen qua programma zou moeten lukken. En gelukkig mochten 18-minners en 27-minners gedurende maatregelen wel sporten toen volwassenen het helemaal niet mochten, of in groepen sporten terwijl volwassenen alleen in hun eentje mochten, tot 20:00 uur sporten. Ik vind juist dat als er aan één groep gedacht wordt het juist kinderen, pubers en jongeren zijn, met een hoop maatregelen. Alleen die veel te lange sluiting van fysiek hoger onderwijs, daar snap ik nou echt niks van.

Thomass schreef op 09-01-2022 om 12:16:

[..]

Als iedereen gevaccineerd was lagen de ziekenhuizen toch echt niet zo vol als nu. Mensen die dat nog steeds ontkennen zijn niet wijs. Doordat de ziekenhuizen zo vol zijn kunnen gewone behandelingen geen plaats vinden.

Ik weet het niet Thomass. Als het helemaal helder zou zijn was het misschien een ander verhaal. Het is me niet helemaal helder. Net zoals het me niet helemaal helder is in hoeverre mensen met obesitas precies de bedden bezetten. 

Wat me wel helder is is dat het echt de moeite waard is sterk terughoudend te zijn in het aanwijzen van eendimensionale oplossingen. Het geeft weer hele nieuwe, andere problemen. Waarvan je in feite ook een risico analyse moet doen.
Dat laatste gebeurt uiteraard ook wel, ik had toch liever gezien dat dat gebeurd zou zijn voordat groepen mensen weggezet zijn. 

Tango

Tango

09-01-2022 om 14:07 Topicstarter

Pief schreef op 09-01-2022 om 09:03:

[..]

Dat is natuurlijk geen toeval. Iedereen weet dat de meeste pubers, jongeren en werkende volwassenen overdag niet kunnen sporten. Dan houd je de gepensioneerden over. Dat is geen hogere wiskunde.

Het wel of niet overdag kunnen sporten is ook nog afhankelijk van welke sport je doet. Dochter van 20 gaat normaliter naar de sportschool. Voor haar lukte dat nog wel om het tussen werk en school overdag in te plannen. Zoon zit op voetbal en hij zou misschien wel voor 17.00 u. kunnen voetballen, maar de trainer die overdag werkt kan dat niet. Dan zit je dus toch met een probleem. 
Overigens vind ik het sportgebeuren zoals we het afgelopen jaar hebben meegemaakt ook werkelijk te zot voor worden, bijna net zo erg als het gedoe met de scholen.
We hebben alle variaties wel gehad volgens mij, voetballen zonder publiek, kleedkamers dicht, kantines dicht, trainen tot 17.00 u, 20.00 u, jeugd wel trainen, jeugd niet trainen etc. etc. Echt niet te volgen gewoon. Dat zou toch veel eenvoudiger kunnen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.