Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


Poezekat schreef op 08-01-2022 om 15:16:

Ik denk dat iedereen wel wil dat het hoger onderwijs zijn deuren weer zal openen.

Ja, iedereen ‘wil’ het wel maar het gebeurt evengoed niet. Dus wat heb je eraan als iedereen het ‘wil’ maar je intussen nog steeds op je kamertje zit te verpieteren? Er zijn keuzes gemaakt. Jongeren hebben lasten te dragen gekregen omwille van het collectief en het welzijn van 50+-ers met overgewicht. In de eerste fase vond ik dat verdedigbaar. Toen wist helemaal niemand waar we precies mee te maken hadden. Bij de tweede lockdown vond ik het al meer twijfelachtig: kunnen we die bescherming van kwetsbaren niet op een andere manier waarborgen dan dit (weer) te vragen van deze groep die zelf weinig risico loopt maar wel veel last heeft van de schoolsluitingen? Nu na vaccinatie vind ik het volstrekt onaanvaardbaar dat de rechten van mensen die niet in wetenschap geloven voor het recht op onderwijs gaan. Als dat iets zegt over de waarde die je als overheid zelf aan deugdelijk onderwijs hecht, is het compleet het verkeerde signaal. Onze overheid waarborgt beter de rechten van vaccinweigeraars dan van studenten. Bijzonder toch. En intussen vinden de vaccinweigeraars zichzelf zielig, alsof ze steeds het onderspit delven. Duh, de politiek danst naar hun pijpen! Nog steeds! 


En anders maar met mondkapjes op in de collegezaal, dat zal wellicht nog een klein beetje uitmaken.

Mija schreef op 08-01-2022 om 15:36:

[..]

Ja, iedereen ‘wil’ het wel maar het gebeurt evengoed niet. Dus wat heb je eraan als iedereen het ‘wil’ maar je intussen nog steeds op je kamertje zit te verpieteren? Er zijn keuzes gemaakt. Jongeren hebben lasten te dragen gekregen omwille van het collectief en het welzijn van 50+-ers met overgewicht. In de eerste fase vond ik dat verdedigbaar. Toen wist helemaal niemand waar we precies mee te maken hadden. Bij de tweede lockdown vond ik het al meer twijfelachtig: kunnen we die bescherming van kwetsbaren niet op een andere manier waarborgen dan dit (weer) te vragen van deze groep die zelf weinig risico loopt maar wel veel last heeft van de schoolsluitingen? Nu na vaccinatie vind ik het volstrekt onaanvaardbaar dat de rechten van mensen die niet in wetenschap geloven voor het recht op onderwijs gaan. Als dat iets zegt over de waarde die je als overheid zelf aan deugdelijk onderwijs hecht, is het compleet het verkeerde signaal. Onze overheid waarborgt beter de rechten van vaccinweigeraars dan van studenten. Bijzonder toch. En intussen vinden de vaccinweigeraars zichzelf zielig, alsof ze steeds het onderspit delven. Duh, de politiek danst naar hun pijpen! Nog steeds!


Zo denk ik er ook over hoor, vorig jaar had ik nog overal begrip voor maar nu zijn er al zoveel mensen gevaccineerd, ook veel jongeren, en nog steeds al die maatregelen en een lockdown. 

Poezekat schreef op 08-01-2022 om 15:16:

Ik denk dat iedereen wel wil dat het hoger onderwijs zijn deuren weer zal openen.

Ja, vind ik ook. De groep 18-30 jarigen is weliswaar minder gevaccineerd dan gemiddeld en vaker besmet, maar het openen van het hoger onderwijs zal niet leiden tot nog meer besmettingen in die groep, want ze zitten kennelijk toch al teveel en te dicht bij en op elkaar. 

Kyana schreef op 08-01-2022 om 15:10:

Iemand een tik geven omdat ze zich niet aan de maatregelen wil houden is natuurlijk belachelijk en vernederend. Ik kan me niet voorstellen dat je zo omgaat met je moeder of sowieso met mensen. Als iemand zich niet aan de maatregelen kan houden dan kan je nog altijd zelf afstand houden. En hoe kan een persoon in een rolstoel nu andere mensen handen geven/omhelzen als die mensen 1,5 meter afstand houden? En als die mensen geen 1,5 meter afstand houden dan houden ze zich dus zelf niet aan de maatregelen. Als ze geen hand wil geven aan schoonmoeder dan kunnen ze dat ook gewoon zelf tegen schoonmoeder zeggen, daar hoeft de zoon niet tussen te komen. En als die mensen schoonmoeder wel een hand willen geven en schoonmoeder wil dat ook dan is dat, ook als je het onverstandig vind, hun eigen keuze als volwassenen.

Ik kijk duidelijk anders naar die tik. Ik zie het niet als bewust beleid maar als een impulsieve ‘nou weet ik het ook niet meer’ &€)€;@-actie. Natuurlijk ga je niet actief propageren dat ouderen of wie dan ook een tik moeten krijgen als ze niet luisteren. Maar ik heb heus ook wel eens iets onverkwikkelijks gedaan naar mijn kinderen, zowel verbaal als fysiek. En ik heb naar mijn vader toe er ook wel eens een lullige, kwetsende opmerking uitgeflapt (over hygiëne) omdat er niet doorheen te komen was op een normale manier. En we hebben geen goed beeld van die situatie op die begrafenis. Ik kan me best voorstellen dat je iets lomps doet, wat dan voor alle partijen een schrikeffect heeft. We hoeven het er natuurlijk niet over te hebben of je mensen mag slaan of kwetsen. Natuurlijk ‘mag’ dat niet. Maar het gebeurt dus wel. Net zoals dat ik ook wel eens tegen mijn kinderen heb geschreeuwd en ze ook wel eens een tik heb gegeven (waar ik me dan achteraf helemaal niet fijn over voelde). En ik zeg nog maar een keer: iedereen die dat soort verlies van zelfbeheersing helemaal niet kent en nooit meemaakt, benijd ik zeer! Maar het is niet mijn werkelijkheid. Niet van mezelf en ook niet wat ik van anderen zie. Mensen komen gewoon geregeld echt vervelend uit de hoek. 

Daglichtlamp schreef op 08-01-2022 om 15:17:

Ja dat vind ik ook, al het onderwijs weer open. Jongeren lopen geen groot risico, al lopen ze volgens mij wel kans op long covid (maar goed, dat zijn individuele risico's, en een ieder heeft de kans gehad om te vaccineren). Personeel heeft de kans gehad om hun booster te nemen. Er is geen reden om het onderwijs dicht te laten.

Ik vermoed dat de keuze niet was: MBO/HBO/Uni open of niet maar: basisscholen en voortgezet open of niet. Nu emmeren we wel over de eerste optie maar die was wellicht helemaal niet 'im frage'?

Mija schreef op 08-01-2022 om 15:36:

[..]

Ja, iedereen ‘wil’ het wel maar het gebeurt evengoed niet. Dus wat heb je eraan als iedereen het ‘wil’ maar je intussen nog steeds op je kamertje zit te verpieteren? Er zijn keuzes gemaakt. Jongeren hebben lasten te dragen gekregen omwille van het collectief en het welzijn van 50+-ers met overgewicht. In de eerste fase vond ik dat verdedigbaar. Toen wist helemaal niemand waar we precies mee te maken hadden. Bij de tweede lockdown vond ik het al meer twijfelachtig: kunnen we die bescherming van kwetsbaren niet op een andere manier waarborgen dan dit (weer) te vragen van deze groep die zelf weinig risico loopt maar wel veel last heeft van de schoolsluitingen? Nu na vaccinatie vind ik het volstrekt onaanvaardbaar dat de rechten van mensen die niet in wetenschap geloven voor het recht op onderwijs gaan. Als dat iets zegt over de waarde die je als overheid zelf aan deugdelijk onderwijs hecht, is het compleet het verkeerde signaal. Onze overheid waarborgt beter de rechten van vaccinweigeraars dan van studenten. Bijzonder toch. En intussen vinden de vaccinweigeraars zichzelf zielig, alsof ze steeds het onderspit delven. Duh, de politiek danst naar hun pijpen! Nog steeds!


Helemaal eens maar dat geldt voor mij ook voor alle andere zaken (winkels, horeca, theater en toneel). Ik denk gewoon dat de avondklokrellen een grote invloed hebben gehad. Het is ook niet meer uit te leggen als dit (studenten) nog langer dan 2 wk duurt. Dat vind ik dan nu wel de max. Maar de besmettelijkheid is gigantisch hoor ik om mij heen: vriendengroep keurig allemaal negatief getest en toch allemaal corona gekregen. 

Thomass schreef op 08-01-2022 om 16:38:

[..]

Ik vermoed dat de keuze niet was: MBO/HBO/Uni open of niet maar: basisscholen en voortgezet open of niet. Nu emmeren we wel over de eerste optie maar die was wellicht helemaal niet 'im frage'?

De kwestie zou moeten zijn: al het onderwijs is essentieel, dus dat moet open blijven. Hoe kunnen we dat voor elkaar krijgen? En dan ga je vanuit daar redeneren. 

Hier in (niet heel erg grote) studentenstad zijn er inderdaad ook een berg besmettingen, 3-4x zoveel als een weekje terug, met lockdown en de scholen zijn nog niet begonnen.
Niet alleen studenten, maar ook medewerkers komen weer van heinde en verre terug, met of zonder virus als souvenir.
Boosteren, de vingers kruisen en de universiteitspoorten maar weer open gooien, je kan er nauwelijks aan ontkomen.

Mija schreef op 08-01-2022 om 15:36:

[..]

Ja, iedereen ‘wil’ het wel maar het gebeurt evengoed niet. Dus wat heb je eraan als iedereen het ‘wil’ maar je intussen nog steeds op je kamertje zit te verpieteren? Er zijn keuzes gemaakt. Jongeren hebben lasten te dragen gekregen omwille van het collectief en het welzijn van 50+-ers met overgewicht. In de eerste fase vond ik dat verdedigbaar. Toen wist helemaal niemand waar we precies mee te maken hadden. Bij de tweede lockdown vond ik het al meer twijfelachtig: kunnen we die bescherming van kwetsbaren niet op een andere manier waarborgen dan dit (weer) te vragen van deze groep die zelf weinig risico loopt maar wel veel last heeft van de schoolsluitingen? Nu na vaccinatie vind ik het volstrekt onaanvaardbaar dat de rechten van mensen die niet in wetenschap geloven voor het recht op onderwijs gaan. Als dat iets zegt over de waarde die je als overheid zelf aan deugdelijk onderwijs hecht, is het compleet het verkeerde signaal. Onze overheid waarborgt beter de rechten van vaccinweigeraars dan van studenten. Bijzonder toch. En intussen vinden de vaccinweigeraars zichzelf zielig, alsof ze steeds het onderspit delven. Duh, de politiek danst naar hun pijpen! Nog steeds!


Al vanaf september vorig jaar erger ik mij er rot aan dat onderwijs een soort van luxe is geworden in plaats van een recht. De clubjes van mijn ouders zijn bijna altijd open gebleven, terwijl alle kleinkinderen die studeren al die tijd thuis zaten. En ook nu, waar is die discussie? Waar zijn de boze directieleden van hbo's en universiteiten? Waar zijn de boze studenten? Dat laatste weten we, die zitten murmw geslagen thuis op de bank en weten niet eens meer hoe ze de normale dagelijkse dingen moeten doen, zoals naar de les gaan en daarna samen studeren in de bieb. 

Pief schreef op 08-01-2022 om 17:06:

[..]

Al vanaf september vorig jaar erger ik mij er rot aan dat onderwijs een soort van luxe is geworden in plaats van een recht. De clubjes van mijn ouders zijn bijna altijd open gebleven, terwijl alle kleinkinderen die studeren al die tijd thuis zaten. En ook nu, waar is die discussie? Waar zijn de boze directieleden van hbo's en universiteiten? Waar zijn de boze studenten? Dat laatste weten we, die zitten murmw geslagen thuis op de bank en weten niet eens meer hoe ze de normale dagelijkse dingen moeten doen, zoals naar de les gaan en daarna samen studeren in de bieb.

Hoezo, wat voor clubjes? Volledig legaal? Nooit dicht bij een lockdown? Dat is mijn ervaring niet hoor. 

Pief schreef op 08-01-2022 om 17:06:

[..]

Al vanaf september vorig jaar erger ik mij er rot aan dat onderwijs een soort van luxe is geworden in plaats van een recht. De clubjes van mijn ouders zijn bijna altijd open gebleven, terwijl alle kleinkinderen die studeren al die tijd thuis zaten. En ook nu, waar is die discussie? Waar zijn de boze directieleden van hbo's en universiteiten? Waar zijn de boze studenten? Dat laatste weten we, die zitten murmw geslagen thuis op de bank en weten niet eens meer hoe ze de normale dagelijkse dingen moeten doen, zoals naar de les gaan en daarna samen studeren in de bieb.

Dat herken ik niet. De activiteiten van mijn vader zijn in 2020 vrijwel allemaal tot stilstand gekomen en een groot deel daarvan is ook niet weer op gang gekomen. De eerste de beste keer dat er een activiteit van zijn ouderenclub doorging (in november, alles mocht immers) kreeg prompt 20% van de gasten Corona. Grote domper dus. De enige activiteiten die zijn doorgegaan, zijn de informele bijeenkomsten met 1 of 2 mensen. Ik denk dat zijn familie elkaar in al die tijd misschien drie keer in complexe samenstelling heeft gezien. In periodes dat het ‘mocht’ en ‘kon’. Mijn vader is ook echt wel verpieterd en mentaal achteruitgegaan in deze periode, als alleenstaande oudere. Het is voor mij dan ook geen leedcompetitie. 

Mija schreef op 08-01-2022 om 18:02:

[..]

Dat herken ik niet. De activiteiten van mijn vader zijn in 2020 vrijwel allemaal tot stilstand gekomen en een groot deel daarvan is ook niet weer op gang gekomen. De eerste de beste keer dat er een activiteit van zijn ouderenclub doorging (in november, alles mocht immers) kreeg prompt 20% van de gasten Corona. Grote domper dus. De enige activiteiten die zijn doorgegaan, zijn de informele bijeenkomsten met 1 of 2 mensen. Ik denk dat zijn familie elkaar in al die tijd misschien drie keer in complexe samenstelling heeft gezien. In periodes dat het ‘mocht’ en ‘kon’. Mijn vader is ook echt wel verpieterd en mentaal achteruitgegaan in deze periode, als alleenstaande oudere. Het is voor mij dan ook geen leedcompetitie.

pcies ik herken dat ook totaal niet. Biljarten, vrijwilligerswerk enz ging allemaal niet door. Het enige wat hij doet is fietsen en wandelen. Soms alleen soms met een buurman. er is helemaal niks aan, ook voor hen niet. 

Mija schreef op 08-01-2022 om 18:02:

[..]

Dat herken ik niet. De activiteiten van mijn vader zijn in 2020 vrijwel allemaal tot stilstand gekomen en een groot deel daarvan is ook niet weer op gang gekomen. De eerste de beste keer dat er een activiteit van zijn ouderenclub doorging (in november, alles mocht immers) kreeg prompt 20% van de gasten Corona. Grote domper dus. De enige activiteiten die zijn doorgegaan, zijn de informele bijeenkomsten met 1 of 2 mensen. Ik denk dat zijn familie elkaar in al die tijd misschien drie keer in complexe samenstelling heeft gezien. In periodes dat het ‘mocht’ en ‘kon’. Mijn vader is ook echt wel verpieterd en mentaal achteruitgegaan in deze periode, als alleenstaande oudere. Het is voor mij dan ook geen leedcompetitie.

Mija ik heb je een inbox gestuurd. 

Bakblik schreef op 08-01-2022 om 19:06:

[..]

Mija ik heb je een inbox gestuurd.

😀 Ik heb je geantwoord 👋🏻

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.