Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


MamaE schreef op 06-01-2022 om 19:02:

[..]

Ik wist eigenlijk niet of ik moest lachen of dat het treurig is. Als een ziekenhuisbezoekje of elk ander noodzakelijk kwaad buitenshuis al een uitje is ligt de lat wel heel laag.

Nou ja, ze deed in ieder geval vrolijk en gezellig bij de oogarts en werkte goed mee. Het vorige bezoekje viel samen met een uitje naar het bos van school dat ze dus moest missen en daar baalde ze zo van dat ik met een bloedchagrijnig kind in het ziekenhuis zat. Dan liever zoals vandaag.

Je kan er maar beter om lachen,  dan is er nog iets te lachen. Het gewone bijzonder maken, dan is een bezoekje aan de oogarts een uitje. 

Bakblik schreef op 06-01-2022 om 20:38:

[..]

Je kan er maar beter om lachen, dan is er nog iets te lachen. Het gewone bijzonder maken, dan is een bezoekje aan de oogarts een uitje.

Dat is waar. Van de nood een deugd maken en de kleine dingen in het leven ook waarderen. Wat dat betreft kan ik soms echt nog wel wat van mijn kind leren. En je hebt gelijk dat het een heerlijk kind is hoor. Maar dat was ze voor corona ook al.

Daglichtlamp schreef op 06-01-2022 om 20:37:

[..]

Ja dat speelt ongetwijfeld ook mee. Maar ik vind de veel snellere toename in deze leeftijdsgroep wel opvallend. Dat geeft toch aan dat deze groep relatief meer contacten heeft dan de andere leeftijdsgroepen. (of veel meer tot testen bereid is, dat zou natuurlijk ook nog kunnen).

Ik denk dat die leeftijdsgroep vaker een zelftest doet. 

Poezekat schreef op 07-01-2022 om 12:35:

[..]

Ik denk dat die leeftijdsgroep vaker een zelftest doet.

Inderdaad, tot afgelopen kerst hadden mijn ouders (generatie 75 +) nog nooit een (zelf)test gedaan. Was "geen aanleiding voor". Met een beetje snot in de neus ga je toch niet testen! Mijn student heeft al ruim 35 zelftests achter de rug en 8 testen bij de GGD. Steeds negatief dus dat was positief, toch waren er ook wel studenten die er met een zelftest achter kwamen dat ze positief waren. Dan moeten ze alsnog naar de GGD en was hun besmetting dus een geregistreerde.

De bejaarde in mijn omgeving die kerst 2020 behoorlijk verkouden was niet getest is maar wel gevaccineerd later heeft nu inbegrepen klachten maar weet niet of zij covid heeft gehad.  Is het longcovid? Niemand die het weet want door de vaccinatie is niet meer te bepalen of zij ooit covid heeft gehad. 

Bakblik schreef op 07-01-2022 om 12:47:

[..]

Inderdaad, tot afgelopen kerst hadden mijn ouders (generatie 75 +) nog nooit een (zelf)test gedaan. Was "geen aanleiding voor". Met een beetje snot in de neus ga je toch niet testen! Mijn student heeft al ruim 35 zelftests achter de rug en 8 testen bij de GGD. Steeds negatief dus dat was positief, toch waren er ook wel studenten die er met een zelftest achter kwamen dat ze positief waren. Dan moeten ze alsnog naar de GGD en was hun besmetting dus een geregistreerde.

De bejaarde in mijn omgeving die kerst 2020 behoorlijk verkouden was niet getest is maar wel gevaccineerd later heeft nu inbegrepen klachten maar weet niet of zij covid heeft gehad. Is het longcovid? Niemand die het weet want door de vaccinatie is niet meer te bepalen of zij ooit covid heeft gehad.

Kunnen ze dat ook niet in iemands bloed zien of iemand al covid heeft gehad? Weet het niet hoor, ik zeg ook maar wat. 

Studenten zijn inderdaad al veel meer gewend om de zelftesten te doen, die kunnen ze via school krijgen. Hier pas ook nog een jongvolwassene die een positieve zelftest had en bij de GGD ook positief testte. 

Oh, over dat testen.... Schoonmoeder wilde dat ook niet, terwijl ze op bezoek was geweest in het ziekenhuis, bij iemand die (bleek een dag later) corona had. Pas nadat wij hebben gezegd dat ze dan voorlopig niet hier hoefde te komen en wij daar niet heen zouden gaan heeft ze getest. 
En als ik hier zie hoe vaak er een staafje in de neus verdwijnt, denk ik echt wel dat de jongeren vaker testen.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

07-01-2022 om 13:02

Bakblik schreef op 07-01-2022 om 12:47:

[..]

Inderdaad, tot afgelopen kerst hadden mijn ouders (generatie 75 +) nog nooit een (zelf)test gedaan. Was "geen aanleiding voor". Met een beetje snot in de neus ga je toch niet testen! 

Pfff, ben echt wel een beetje klaar met die generatie. Zo blij met mijn ouders van rond de 80 die zich gewoon verantwoordelijk gedragen en die ik daarom gewoon nog serieus kan nemen. 

Ik denk dat het echt wel helpt dat studenten die testen gratis kunnen krijgen. Dat zou zo voor iedereen moeten zijn.

Imi

Imi

07-01-2022 om 13:12

Poezekat schreef op 07-01-2022 om 13:00:

[..]

Kunnen ze dat ook niet in iemands bloed zien of iemand al covid heeft gehad? Weet het niet hoor, ik zeg ook maar wat.

Alleen als je pas ziek geweest bent. Bij de meeste mensen zijn er na 3-6 maanden geen antistoffen meer in het bloed aanwezig. Bij mij waren ze na 3 maanden al helemaal weg, terwijl ik goed ziek geweest ben.

Door vaccinatie maak je ook antistoffen aan en dan is niet meer te onderscheiden of die door ziekte of door vaccinatie aangemaakt zijn.

Daglichtlamp schreef op 07-01-2022 om 13:08:

Ik denk dat het echt wel helpt dat studenten die testen gratis kunnen krijgen. Dat zou zo voor iedereen moeten zijn.

Dit inderdaad. Ik snap best dat mensen niet voor elke bijeenkomst een test gaan doen voor een paar euro. Zeker voor minderbedeelden is dat niet te betalen.

Voor een kerstdiner met de hele familie vind ik het overigens geen gekke eis.
Maar niet voor elke keer dat we even een uurtje op de koffie gaan bij mijn ouders.
Mijn ouders hebben ook niet zoveel contacten verder. 

Wednesday schreef op 07-01-2022 om 13:02:

[..]

Pfff, ben echt wel een beetje klaar met die generatie. Zo blij met mijn ouders van rond de 80 die zich gewoon verantwoordelijk gedragen en die ik daarom gewoon nog serieus kan nemen.

Mijn zussen en ik zijn er ook wel een beetje klaar mee en zitten er wat meer bovenop.  Voor kerst doen we allemaal een test en anders komen we niet langs en zo geschiedde. Maar geen groot familie kerstdiner met 16 man.  Verdeeld over 3 dagen hebben mijn ouders de kinderen en kleinkinderen gezien tijdens een kopje koffie of een wijntje. 

Tantes van mij hebben zonder testen gewoon alle kinderen en kleinkinderen tegelijk op bezoek gehad afgelopen kerst. Snap mijn neven en nichten echt niet. Vraag ook altijd aan mijn ouders als ik daar naartoe ga of ze nog contact hebben gehad met tante T of M. Die zijn zo onvoorzichtig. 

Mijn kinderen zijn zo toe aan een "normaal" leven dat ze echt 2x per week testen als ze dan naar school/ uni mogen of vrienden kunnen zien. 

Mijn ouders (vooral mijn moeder) zien het nut van testen ook niet in en zien ook niet in waarom ze afstand zouden moeten houden want ze zijn toch geboosterd? 
Ik ben er ook wel klaar mee. Dat weten ze ook wel. 

AlisonH schreef op 07-01-2022 om 14:31:

Mijn ouders (vooral mijn moeder) zien het nut van testen ook niet in en zien ook niet in waarom ze afstand zouden moeten houden want ze zijn toch geboosterd?
Ik ben er ook wel klaar mee. Dat weten ze ook wel.

Mijn vader, tachtiger, heeft dit soort dingen ook. Dan krijg je dus gesprekken als: “Maar waar is dat testen dan voor? Ik ben toch gevaccineerd?” “Je kan evengoed besmet raken pap.” “Hè? Werken die vaccinaties dan niet?” “Heel goed tegen ernstige ziekte. Minder goed tegen besmetting.” “Maar als ik besmet zou zijn, zou ik dat toch wel merken?” Ik heb ook gewoon de indruk dat hij het niet echt meer overziet. Er zitten ook zoveel nuances in. Een keer dat het gesprek helemaal ontspoorde in ‘ja maren’ heb ik het erbij laten zitten. De keer daarna ben ik gewoon bij hem aangekomen met een test, heb ik aangekondigd dat hij die ter plekke ging doen en heb ik dat gemotiveerd met “Dat hebben we met z’n allen afgesproken.” Vervolgens heb ik hem er doorheen gepraat. Dat ging toen vlot. Soms moet je ze net als peuters benaderen: niet teveel keus geven, goed (voor)structureren en precies genoeg uitleggen, niet teveel 😂. 

Mija schreef op 07-01-2022 om 15:28:

[..]

Mijn vader, tachtiger, heeft dit soort dingen ook. Dan krijg je dus gesprekken als: “Maar waar is dat testen dan voor? Ik ben toch gevaccineerd?” “Je kan evengoed besmet raken pap.” “Hè? Werken die vaccinaties dan niet?” “Heel goed tegen ernstige ziekte. Minder goed tegen besmetting.” “Maar als ik besmet zou zijn, zou ik dat toch wel merken?” Ik heb ook gewoon de indruk dat hij het niet echt meer overziet. Er zitten ook zoveel nuances in. Een keer dat het gesprek helemaal ontspoorde in ‘ja maren’ heb ik het erbij laten zitten. De keer daarna ben ik gewoon bij hem aangekomen met een test, heb ik aangekondigd dat hij die ter plekke ging doen en heb ik dat gemotiveerd met “Dat hebben we met z’n allen afgesproken.” Vervolgens heb ik hem er doorheen gepraat. Dat ging toen vlot. Soms moet je ze net als peuters benaderen: niet teveel keus geven, goed (voor)structureren en precies genoeg uitleggen, niet teveel 😂.

Prachtig Mija. Inderdaad net als peuters behandelen!😉😊 Zomer 2021, de oudjes waren net volledig gevaccineerd,  hadden we een uitvaart (niet corona gerelateerd) waar we naartoe moesten met schoonmoeder.  Die is al jaren niet goed fit dus voor die gelegenheid hadden we een rolstoel geregeld.  Hoefden we niet gearmd met haar te lopen en konden we nog iets van afstand houden.  

Ik ben toch geprikt?  Ik ben niet gevaarlijk! Nee ma maar het is beter zo. De uitvaartleider legde wel 2 of 3 keer uit dat er geen handen werden gegeven en zeker geen omhelzingen. 

Vanuit die rolstoel probeerde schoonmoeder toch iedereen de hand te schudden en naar zich toe te trekken voor een omhelzing. Net als bij een peuter bleven we maar verbieden Nee, niet doen! Uiteindelijk heeft ze van mijn man zelfs een corrigerende tik gehad.

Wie zich als een peuter gedraagt.........

Zo te zien moet er nog een draadje bij komen, hoe doorstaan jullie oude ouders de lockdown?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.