Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


Tango

Tango

04-01-2022 om 22:04 Topicstarter

Hier had dochter 2 of 3 dagen per week les op HBO school sinds de start van het schooljaar in september. En dat vond ze maar wat fijn na een jaar alleen maar MBO online. Het was niet altijd handig gepland want soms had ze ineens een online les en daarna een les op school wat qua reistijd dan niet haalbaar was om allebei te doen. Dan koos ze er eerder voor om de les op school te doen, of om op school ook de online les te volgen. Blijkbaar is het dus heel verschillend per HBO-school. Ik ben blij dat dochter wel die maanden naar school kon. Ze hebben zelfs nog een studiereis naar Antwerpen gedaan, net voordat we hier weer in Lockdown gingen. 

Pief schreef op 04-01-2022 om 23:47:

https://www.trouw.nl/onderwijs/commissie-scholen-moeten-altijd-open-blijven-ook-als-er-een-virus-rondwaart~bd27dd2f/

Goed stuk Pief, zou een mooie investering zijn. Dit kabinet echter (en ook het volgende) ziet onderwijs als een kostenpost, en dan dat gemier met de gemeentes. 

Je zou er bijna een petitie om willen starten.

EmmaT schreef op 05-01-2022 om 00:13:

[..]

Goed stuk Pief, zou een mooie investering zijn. Dit kabinet echter (en ook het volgende) ziet onderwijs als een kostenpost, en dan dat gemier met de gemeentes.

Je zou er bijna een petitie om willen starten.

Ik denk ook echt dat we te weinig stennis schoppen over het dichtgooien van het hoger onderwijs. 

Fourtyfour schreef op 04-01-2022 om 21:37:

En er zijn (waren) ook hogescholen waar je niet meer online kon deelnemen. Oftewel je zit ziek thuis dan heb je pech gehad.

Zoals het altijd al was dus, voor de pandemie.

Tango

Tango

05-01-2022 om 17:29 Topicstarter

skik schreef op 05-01-2022 om 17:24:

[..]

Zoals het altijd al was dus, voor de pandemie.

Ja maar met het verschil dat je nu veel sneller geacht wordt thuis te blijven. Voorheen gingen studenten natuurlijk gewoon met een verkoudheid naar school. 

skik schreef op 05-01-2022 om 17:24:

[..]

Zoals het altijd al was dus, voor de pandemie.

Dat weet hij niet, hij heeft alleen maar pandemie onderwijs gehad op het HBO.

Als ik het snelle tempo zie waarin de besmettingen toenemen onder jongvolwassenen krijg ik in elk geval niet de indruk dat dit nu de groep is die zich echt goed houdt aan de maatregelen. Ik vraag me zelfs af of het openen van de universiteiten en de hogescholen nog echt invloed gaan hebben op het hoge tempo waarin covid zich momenteel verspreidt in deze leeftijdsgroep. 

Daglichtlamp schreef op 06-01-2022 om 18:02:

Als ik het snelle tempo zie waarin de besmettingen toenemen onder jongvolwassenen krijg ik in elk geval niet de indruk dat dit nu de groep is die zich echt goed houdt aan de maatregelen. Ik vraag me zelfs af of het openen van de universiteiten en de hogescholen nog echt invloed gaan hebben op het hoge tempo waarin covid zich momenteel verspreidt in deze leeftijdsgroep.

Deze leeftijdsgroep heeft wel de mogelijkheid om zich te laten boosteren. De hele groep 1ejaars wat mijn dochter in zit doet dat ook keurig. 

Mijn zoon mag maandag weer naar school, niet geboosterd (want te jong) en een flink percentage van de klas hekemaal niet ingeënt.  Ik ben er bang voor dat hij binnenkort thuis zit met corona. In zijn klas op school waren het hele jaar al regelmatig besmettingen, bij mijn dochter niet. 

Wat verdrietig om te lezen dat sommige van jullie kinderen en hun vrienden het zo zwaar hebben. Ik hoop echt dat het hele onderwijs én sport snel weer open mag.
Want kinderen mogen vanaf maandag wel naar school inclusief gymles, maar na school in een zelfde gymzaal sporten, dat mag dan weer niet.

Mijn man werkt in het vo en in zijn mentorklas waren ze overwegend blij met de heropening van de scholen. Een paar leerlingen die wat klaagden over weer vroeg opstaan en door de kou fietsen, maar dat lijkt me niet echt een argument om de scholen langer dicht te houden.

Onze dochter is ook blij dat ze maandag weer naar school mag. Toen ik haar van de week meldde dat we donderdag naar de oogarts moesten reageerde ze met 'oh gezellig, toch nog een uitje deze week'. 

MamaE schreef op 06-01-2022 om 18:23:


Onze dochter is ook blij dat ze maandag weer naar school mag. Toen ik haar van de week meldde dat we donderdag naar de oogarts moesten reageerde ze met 'oh gezellig, toch nog een uitje deze week'.

 Heerlijk, zo'n kind dat de oogarts als uitje ziet.  Dochter van 19 ziet haar boosterprik morgen ook maar als uitje. Ze kon heel snel terecht, in haar studentenstad. Gaat ze met de trein doen morgen. Zij kan gratis met haar studentenkaart,  moet ze wel alleen. Ik ga niet mee. 

Wednesday schreef op 04-01-2022 om 14:03:

[..]


Nee, dat wil ik dus ook niet. Mijn man is ondernemer in een getroffen sector, dit zou hem nog verder kapot maken. Ik wil 1G waarbij de G staat voor gevaccineerd.

Dus 2G: gevaccineerd of genezen!

Bakblik schreef op 06-01-2022 om 18:33:

[..]

Heerlijk, zo'n kind dat de oogarts als uitje ziet. Dochter van 19 ziet haar boosterprik morgen ook maar als uitje. Ze kon heel snel terecht, in haar studentenstad. Gaat ze met de trein doen morgen. Zij kan gratis met haar studentenkaart, moet ze wel alleen. Ik ga niet mee.

Ik wist eigenlijk niet of ik moest lachen of dat het treurig is. Als een ziekenhuisbezoekje of elk ander noodzakelijk kwaad buitenshuis al een uitje is ligt de lat wel heel laag.

Nou ja, ze deed in ieder geval vrolijk en gezellig bij de oogarts en werkte goed mee. Het vorige bezoekje viel samen met een uitje naar het bos van school dat ze dus moest missen en daar baalde ze zo van dat ik met een bloedchagrijnig kind in het ziekenhuis zat. Dan liever zoals vandaag.

Daglichtlamp schreef op 06-01-2022 om 18:02:

Als ik het snelle tempo zie waarin de besmettingen toenemen onder jongvolwassenen krijg ik in elk geval niet de indruk dat dit nu de groep is die zich echt goed houdt aan de maatregelen. Ik vraag me zelfs af of het openen van de universiteiten en de hogescholen nog echt invloed gaan hebben op het hoge tempo waarin covid zich momenteel verspreidt in deze leeftijdsgroep.

Ik denk eerlijk gezegd  ook dat de besmettelijkheid ontzettend groot is. Dus als je niet veel anders doet dan anders in vorige lockdowns is het veel sneller mis?

Gr Angela

Angela1967 schreef op 06-01-2022 om 20:32:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd ook dat de besmettelijkheid ontzettend groot is. Dus als je niet veel anders doet dan anders in vorige lockdowns is het veel sneller mis?

Gr Angela

Ja dat speelt ongetwijfeld ook mee. Maar ik vind de veel snellere toename in deze leeftijdsgroep wel opvallend. Dat geeft toch aan dat deze groep relatief meer contacten heeft dan de andere leeftijdsgroepen. (of veel meer tot testen bereid is, dat zou natuurlijk ook nog kunnen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.