Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Gelijk geld besteden

Onze zoon van 21 woont sinds kort samen met zijn vriendin van 26. Als zij jarig is geven wij haar voor een even groot bedrag een cadeau als aan onze zoon. Ook met bv kerst krijgt zij evenveel als onze eigen kinderen. Als we voor onze verjaardagen o.i.d uit eten gaan betalen wij de rekening.  Maar haar ouders geven haar bv een cadeau van 100 euro en mijn zoon een cadeau van 20 voor zijn verjaardag. Als ze uit eten gaan  verwachten ze dat hij zelf betaalt. ( hij studeert nog) maar ze verlangen wel dat hij meegaat. Van de zomer gingen ze met elkaar naar een festival, ze kochten wel voor hun eigen kinderen een ticket maar niet voor hem. Het zou echt niet in mijn hoofd opkomen om dit zo te doen. Als ik het geld niet heb, dan krijgen ze allemaal iets minder. Of we gaan niet uiteten maar dan kook ik gewoon. Hij probeert zich er niet aan te ergeren  hoor maar ben ik de enige die dit een rare houding vindt? Of is dit heel normaal? 
Ik kan er niets mee hoor maar ben gewoon erg nieuwsgierig  hoe jullie dit zien... 

van dat cadeau snap ik nog wel. Maar van dat uiteten vind ik heel vreemd ls je iemand uitnodigt dat die dan zelf moet betalen., ook het festival zou ik dan als ouder ook voor de vriend betalen. En inderdaad mochten ze het niet kunnen betalen dan maar niet uiteten.

Wij krijgen van schoonouders ook allemaal hetzelfde maar het is eenieders goed recht om het anders te doen. Als hij zich eraan ergert moet hij er wat van zeggen of niet meegaan.

Ja normaal , leuk is anders , mijn man zijn vader zijn familie is dat type , zijn ouders zijn gescheiden, we zijn al meer dan 10 jaar samen en ik krijg voor mijn verjaardag meestal niks, ik heb ook wel eens een reep chocolade gekregen die een jaar over de datum was ,man krijgt wel altijd een cadeau maar ik wordt natuurlijk wel verwacht op alle familie dagen. Ook als man niet kan want dan ben je wel ineens onderdeel van de familie. Je doet er niks aan jammer genoeg , ik heb gelukkig een hele lieve schoonmoeder die geen onderscheid maakt , net zoals jullie zoon jullie heeft. 
Het is vervelend en bij uitjes die geld kosten kan zoon zeker aangeven dat het even niet uitkomt i.v.m de kosten of met vriendin bespreken dat ze dan samen zijn deel betalen, toen mijn relatie nog pril was en mijn man de enige met een rijbewijs, betaalde ik bijv mee aan benzine/parkeerkosten als we naar mijn familie op bezoek gingen. 

Als wij als ouders een uitje of etentje organiseren betalen wij dat voor iedereen. Nu krijgen ze met verjaardag en feestdagen allemaal voor een zelfde bedrag aan cadeautjes. Toen mijn kinderen nog studeerden had ik voor hun een hoger budget. Ze kregen dan vaak ook een praktische cadeau, nieuwe schoenen of winterjas

Kikki39 schreef op 25-01-2025 om 09:27:

van dat cadeau snap ik nog wel. Maar van dat uiteten vind ik heel vreemd ls je iemand uitnodigt dat die dan zelf moet betalen., ook het festival zou ik dan als ouder ook voor de vriend betalen. En inderdaad mochten ze het niet kunnen betalen dan maar niet uiteten.

Van dat cadeau snap ik ook niet. Gelijke monniken, gelijke kappen bij onze (schoon)kinderen.

Als wij mensen mee uit eten vragen, betalen wij. Voor iedereen.

ik vind het ook abnormaal. Maar cadeautjes geven is nou eenmaal een vrijwillig iets.
En als je een student uitgenodigd, kan je er wel vanuit gaan dat hij geen geld heeft, voor uitjes, dus dat zou ik ook best storend vinden. Maar dat kan hij ook gewoon zelf aangeven natuurlijk. " Nee, ik kan niet mee, dat is te duur." Hij hoeft niet krom te liggen, voor mensen die zelf geen rekening met hem houden.

Als je de partner van je kind uitnodigt om mee te gaan betaal je toch gewoon. Is toch niet meer dan normaal. En met verjaardagen geef ik mijn kinderen nog net iets meer, omdat ze studeren. Maar alle partners krijgen hetzelfde. Net zoals kadootjes die ik uit de vakantie voor ze mee neem...

Het hoeft niet helemaal gelijk te zijn in cadeaus, ik krijg meestal wel meer van mijn moeder dan mijn man terwijl zij ook een hele goede band hebben. Mijn man boeit dit totaal niet. Ik geef zelf m'n kinderen nogal dure cadeaus voor hun verjaardag, dat zou ik voor schoonkinderen misschien ook niet zo snel doen, misschien ook wel hoor maar ik heb ze nog niet. Als ze eenmaal samenwonen zouden het wel meer cadeaus worden waar ze samen wat aan hebben denk ik. Maar het niet betalen voor een etentje of kaartjes als je ergens heen gaat vind ik wel heel erg raar. Dat zou hier nooit gebeuren. 

Je eigen kinderen wat meer als cadeau geven vind ik niet per se heel vreemd maar het verschil tussen 100 en 20 euro wel groot. 

Als je iemand mee uit vraagt voor een etentje of evenement, dan zou ik dat wel betalen. Zeker als ze verwachten dat hij mee gaat. Dan doen ze net alsof ze over zijn geld beschikken en bepalen waar hij het aan uit moet geven. Hij kan ook een keer zeggen dat hij er geen geld voor heeft. Niks mis mee en ook een signaal naar schoonouders dat het niet allemaal vanzelfsprekend is.

Hier de ene keer krijgt bv zoon een duurder kado en schoondochter goedkoper, maar ik zoek 't uit op wat ze graag willen hebben. Een volgend jaar zou het zo maar andersom kunnen zijn, dat schoondochter meer krijgt dan zoon.
Heb het idee dat dat verwachtingen of standaard regels hiermee overboord gaan.
Mee uit eten vragen is idd dan ook betalen, tenzij vantevoren afspreken dat kosten verdeeld worden of dat iemand zelf betaald

Ik heb nog geen schoonkinderen maar zou ze gewoon meenemen als we uit eten gaan en ze niet zelf laten betalen.  Ik nodig uit dus ik betaal.
Dat cadeau snap ik nog wel een soort van.  Onze oudste heeft een half jaar een relatie gehad.  In die tijd was vriendje jarig.  We hebben hem toen en cadeau gegeven maar niet voor de €80 die we meestal besteden voor onze eigen kinderen. Als de relatie langer duurt en ze echt gaan samenwonen en met elkaar verder willen dan wordt het meer eigen en denk ik wel dat ik de waardes gelijk zal trekken. 
Als wij ooit nog met ons gezin de gedroomde vakantie gaan doen in Scandinavië zullen we dat met zijn allen betalen en als er een schoonkind mee gaat dat zal die ook een eigen deel moeten betalen met als onze eigen kinderen.  Als schoonkind dat niet ziet zitten, omdat Scandinavië haar niet trekt of dat het te duur is dan is er de keuze om niet mee te gaan. 

Bakblik schreef op 25-01-2025 om 10:56:

Ik heb nog geen schoonkinderen maar zou ze gewoon meenemen als we uit eten gaan en ze niet zelf laten betalen. Ik nodig uit dus ik betaal.
Dat cadeau snap ik nog wel een soort van. Onze oudste heeft een half jaar een relatie gehad. In die tijd was vriendje jarig. We hebben hem toen en cadeau gegeven maar niet voor de €80 die we meestal besteden voor onze eigen kinderen. Als de relatie langer duurt en ze echt gaan samenwonen en met elkaar verder willen dan wordt het meer eigen en denk ik wel dat ik de waardes gelijk zal trekken.
Als wij ooit nog met ons gezin de gedroomde vakantie gaan doen in Scandinavië zullen we dat met zijn allen betalen en als er een schoonkind mee gaat dat zal die ook een eigen deel moeten betalen met als onze eigen kinderen. Als schoonkind dat niet ziet zitten, omdat Scandinavië haar niet trekt of dat het te duur is dan is er de keuze om niet mee te gaan.

Als de relatie nog in een beginstadium is snap ik het ook wel. Maar toen onze dochter ging samenwonen heb ik ze gelijk behandeld qua waarde cadeaus.

Uitnodigen en dan schoonzoon aparte rekening geven vind ik onbeschoft. De kinderen een ander cadeau geven qua waarde vind ik niet raar. Waarom is iemand daar überhaupt zo mee bezig? Het zou mij m'n reet roesten dat ik bloemen krijg op mijn verjaardag van schoonfamilie en man een dure trui van zijn familie. Andersom krijg ik ook geld van mijn vader als ik jarig ben of een kind gebaard heb en man krijgt een klop op zijn schouder en een stevige hand.

Moederkareltje schreef op 25-01-2025 om 11:20:

Uitnodigen en dan schoonzoon aparte rekening geven vind ik onbeschoft. De kinderen een ander cadeau geven qua waarde vind ik niet raar. Waarom is iemand daar überhaupt zo mee bezig? Het zou mij m'n reet roesten dat ik bloemen krijg op mijn verjaardag van schoonfamilie en man een dure trui van zijn familie. Andersom krijg ik ook geld van mijn vader als ik jarig ben of een kind gebaard heb en man krijgt een klop op zijn schouder en een stevige hand.

Maar is dat geld na het krijgen van jullie kind dan niet voor jullie samen bedoeld? (of voor de baby)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.