mariska ro
25-01-2025 om 09:17
Gelijk geld besteden
Onze zoon van 21 woont sinds kort samen met zijn vriendin van 26. Als zij jarig is geven wij haar voor een even groot bedrag een cadeau als aan onze zoon. Ook met bv kerst krijgt zij evenveel als onze eigen kinderen. Als we voor onze verjaardagen o.i.d uit eten gaan betalen wij de rekening. Maar haar ouders geven haar bv een cadeau van 100 euro en mijn zoon een cadeau van 20 voor zijn verjaardag. Als ze uit eten gaan verwachten ze dat hij zelf betaalt. ( hij studeert nog) maar ze verlangen wel dat hij meegaat. Van de zomer gingen ze met elkaar naar een festival, ze kochten wel voor hun eigen kinderen een ticket maar niet voor hem. Het zou echt niet in mijn hoofd opkomen om dit zo te doen. Als ik het geld niet heb, dan krijgen ze allemaal iets minder. Of we gaan niet uiteten maar dan kook ik gewoon. Hij probeert zich er niet aan te ergeren hoor maar ben ik de enige die dit een rare houding vindt? Of is dit heel normaal?
Ik kan er niets mee hoor maar ben gewoon erg nieuwsgierig hoe jullie dit zien...
rionyriony
25-01-2025 om 11:24
Tijd voor wat tegenwicht van zijn kant; wat denkt hij van: "daar heb ik geen geld voor (gereserveerd)" of "komt niet uit met mijn financiële planning dus helaas! Volgende keer beter".
Zolang hij blijft doen zoals anderen verwachten denken zij dat er geen bezwaar is.
Dit geldt voor jullie ook. Zij doen het zo: hun goed recht, en jullie doen het anders, namelijk op jullie manier.
Moederkareltje
25-01-2025 om 11:27
Herfstappeltaart schreef op 25-01-2025 om 11:22:
[..]
Maar is dat geld na het krijgen van jullie kind dan niet voor jullie samen bedoeld? (of voor de baby)
Ja als ik geld krijg heeft man er indirect natuurlijk ook iets aan. Het scheelt hem weer geld aan mij geven voor de kinderen maar ik heb er ook iets voor mijzelf mee gedaan wat man weer onzin vind.
Andersom toen man zijn moeder nog leefde kreeg hij ook bedragen waar hij dingen mee deed die ik onzin vind maar hij heeft ook een stuk besteed aan de auto waar ik ook iets aan heb.
Kataravrouw
25-01-2025 om 12:01
Ik zie mijn schoonkinderen als mijn eigen kinderen, dus ja iedereen krijgt evenveel op wat voor gebied dan ook.
Leer je zoon voor zichzelf opkomen en laat hem overleggen met zijn vriendin. Wat vind zij ervan?
Anoniemvoornu
25-01-2025 om 12:21
Kataravrouw schreef op 25-01-2025 om 12:01:
Ik zie mijn schoonkinderen als mijn eigen kinderen, dus ja iedereen krijgt evenveel op wat voor gebied dan ook.
Leer je zoon voor zichzelf opkomen en laat hem overleggen met zijn vriendin. Wat vind zij ervan?
Dit, mijn man vind het vervelender als ik dat ik van zijn vaders kant anders behandeld wordt en doordat ik me gesteund voel en er wordt erkend dat er onderscheid gemaakt wordt heb ik totaal de behoefte niet om er woorden over te maken bij familie , ook geef ik niets om verplichte onpersoonlijke cadeaus, daarnaast heb ik een super lieve schoonmoeder die dat meer dan goed maakt door oprecht interesse te tonen in mij als persoon en mijn interresses , dat is zoveel meer waard dan een verplicht cadeautje en uitje!
Auwereel
25-01-2025 om 12:43
Als vriend van dochter (eind 20) zou meegaan op vakantie, zou voor hem net zoveel door ons worden uitgegeven als voor dochter.
Maar verjaardag... Mijn kinderen krijgen rond hun verjaardag (einde van het jaar) de schenking die je jaarlijks belastingvrij aan kinderen kan schenken, onder het motto, schenken met warme hand en nog gefeliciteerd!
Dat bedrag ga ik niet schenken aan vriend van dochter. Een verjaardagscadeau krijgt hij wel.
Tuinfluiter
25-01-2025 om 12:46
Ik heb trouwens geen idee hoe dat in de schoonfamilies van mijn kinderen gaat dat is bij ons geen gespreksonderwerp.
Jouw zoon heeft er een probleem mee en ik zou hem adviseren om bij elk uitje en etentje van schoonfamilie zich af te vragen of hij hier geld voor (over) heeft. Als je het zelf moet betalen heb je een goede reden om niet mee te gaan. Zeker als student heb je nu eenmaal niet voor alles geld.
Vind dit trouwens ook wel een onderwerp waar hij met zijn vriendin over moet praten.
RoodVruchtje
25-01-2025 om 13:03
Verjaardagscadeau van andere waarde begrijp ik dan weer wel, als je je kind een bedrag belastingvrij wilt schenken, doe je dat (meestal) ook niet richting aanhang. Ligt er misschien ook aan dat verjaardagen mij persoonlijk niet boeien en dus ook geen cadeau oid hoef.
Bij het uiteten gaan en niet voor hem betalen, dat vind ik wel ontzettend armoeiig. Zou daar als vriendin ook echt iets van zeggen richting ouders, zou me plaatsvervangend schamen namelijk als mijn vriend zijn deel zelf zou moeten afrekenen.
Ik zou gerust ter plaatste zeggen, als een normaal gesprek voeren daarover niets zou opleveren, “stuur mij ook maar een betaalverzoek voor de helft vh bedrag, dan betaal ik dat”, zoiets ….
yasmijn27
25-01-2025 om 13:08
Als je iemand uitnodigd betaal je dat ook. Zelfs als het de buurman is. Als dat anders is vind ik dat gek.
Cadeau weet ik eigenlijk niet. Hier krijgen de kinderen in dec een lekker bedrag, voor alle feestelijkheden van het jaar. En dat zou ik niet aan partners geven. Als ik die partner was zou ik het ook gek vinden als ik dat wel kreeg.
Aviendha
25-01-2025 om 13:10
van de cadeaus is bij ons gelijk, maar kan nog begrip opbrengen voor een andere beslissing.
De andere voorbeelden: geen begrip, dat vind ik abnormaal.
Kimdekim
25-01-2025 om 13:21
Mijn ouders en schoonouders maken geen verschil qua kados tussen eigen kinderen en aanhang. Als ze dat wel zouden doen zou ik dat ook helemal prima vinden. Eigen eten betalen maar wel mee moeten vind ik echt hèèl raar. Als ik zoonlief was zou ik dan dus ook niet mee gaan.
Ellori
25-01-2025 om 13:22
Wij geven zelfs onze beide zussen voor een gelijkwaardig bedrag een kado voor hun verjaardag. Als wij mensen uitnodigen om uit eten te gaan betalen wij. Spreken we af om met vrienden te eten betalen we als stel de helft. Wij proberen in ieder geval zoveel mogelijk mensen hetzelfde te behandelen. Waarbij het kado bedrag voor familie iets hoger ligt. Vrienden krijgen dan weer hetzelfde bedrag als andere vrienden.
Knutselkei
25-01-2025 om 13:56
Kadootjes zijn gelijk. Eten zowiezo, dat betalen wij altijd vor allemaal. Zou dat echt heel gek vinden, net of je er niet bijhoort. Ik zou tegen zoon zeggen dat hij ook een afweging kan maken om niet mee te gaan.
Nou hadden wij een blik van de andere kant.
Onze schoonzoon zei dat zijn ouders hadden gezegd: zullen we met jouw verjaardag uit eten gaan. Dat is goed had hij gezegd. Verwachtte ze achteaf dat hij betaalde. Nou dat vond ik helemaal raar. Hij verdient nog niet veel en dochter studeert nog. Dus dat was flinke hap uit hun maand budget. Kreeg 75 euro voor zijn verjaardag en was het dubbele kwijt aan t etentje.
De schenking krijgen onze kinderen maar is voor beide stellen gewoon te besteden of spaargeld. Zoon gaat dit jaar samen wonen dus schenking gegeven met de melding. Koop er wat van voor in jullie huis.
Herfstappeltaart
25-01-2025 om 14:27
Auwereel schreef op 25-01-2025 om 12:43:
Als vriend van dochter (eind 20) zou meegaan op vakantie, zou voor hem net zoveel door ons worden uitgegeven als voor dochter.
Maar verjaardag... Mijn kinderen krijgen rond hun verjaardag (einde van het jaar) de schenking die je jaarlijks belastingvrij aan kinderen kan schenken, onder het motto, schenken met warme hand en nog gefeliciteerd!
Dat bedrag ga ik niet schenken aan vriend van dochter. Een verjaardagscadeau krijgt hij wel.
Nee dat begrijp ik wel. Dat is ook eigenlijk niet echt een verjaardagscadeau maar dat komt zo uit omdat het rond dezelfde tijd is).
Moxxie
25-01-2025 om 14:53
Verschil in de kado's vind ik niet zo erg, maar een schoonkind anders behandelen dan de eigen kinderen bij een familieuitje vind ik heel ongezellig en onaardig.
Toch vind ik wat je zoon doet het wijste, gewoon hard je best doen om je er niet teveel aan te ergeren. Als hij er iets van zegt of niet meer mee zou gaan is dat alleen maar heel vervelend voor zijn vriendin. Die zal het verschil ook wel zien en voelen, dat is al rot genoeg.
Bakblik
25-01-2025 om 14:58
Moxxie schreef op 25-01-2025 om 14:53:
Verschil in de kado's vind ik niet zo erg, maar een schoonkind anders behandelen dan de eigen kinderen bij een familieuitje vind ik heel ongezellig en onaardig.
Toch vind ik wat je zoon doet het wijste, gewoon hard je best doen om je er niet teveel aan te ergeren. Als hij er iets van zegt of niet meer mee zou gaan is dat alleen maar heel vervelend voor zijn vriendin. Die zal het verschil ook wel zien en voelen, dat is al rot genoeg.
Tot op zekere hoogte mee eens. Maar als de kosten voor een festival zelf dragen betekent dat dat hij het studieboek voor de nieuwe periode niet kan betalen is nee zeggen en niet mee gaan ook een optie. Dat is dan jammer voor de vriendin maar het kan dan even niet financieel.