mariska ro
25-01-2025 om 09:17
Gelijk geld besteden
Onze zoon van 21 woont sinds kort samen met zijn vriendin van 26. Als zij jarig is geven wij haar voor een even groot bedrag een cadeau als aan onze zoon. Ook met bv kerst krijgt zij evenveel als onze eigen kinderen. Als we voor onze verjaardagen o.i.d uit eten gaan betalen wij de rekening. Maar haar ouders geven haar bv een cadeau van 100 euro en mijn zoon een cadeau van 20 voor zijn verjaardag. Als ze uit eten gaan verwachten ze dat hij zelf betaalt. ( hij studeert nog) maar ze verlangen wel dat hij meegaat. Van de zomer gingen ze met elkaar naar een festival, ze kochten wel voor hun eigen kinderen een ticket maar niet voor hem. Het zou echt niet in mijn hoofd opkomen om dit zo te doen. Als ik het geld niet heb, dan krijgen ze allemaal iets minder. Of we gaan niet uiteten maar dan kook ik gewoon. Hij probeert zich er niet aan te ergeren hoor maar ben ik de enige die dit een rare houding vindt? Of is dit heel normaal?
Ik kan er niets mee hoor maar ben gewoon erg nieuwsgierig hoe jullie dit zien...
DGHK
26-01-2025 om 08:09
Tuinfluiter schreef op 25-01-2025 om 22:12:
[..]
Ging je dan wel altijd mee. Ik heb dit gelukkig nooit meegemaakt maar ik zou dan waarschijnlijk alleen meegegaan zijn als mijn partner het graag wilde en hij had dan voor mij mogen betalen.
Het ging meestal om 1 uitje per jaar. En man (toen vriend) betaalde idd voor mij, of we gingen beide niet mee. Hij heeft zijn ouders er ook op aangesproken. Maar zij waren altijd heel duidelijk: we betalen alleen voor het eigen gezin.
En dat was voor hun eigen kinderen en kleinkinderen.
Snap dat je het niet voor elk nieuw vriendinnetje doet. Maar na 14 jaar relatie, tsja.
Tuinfluiter
26-01-2025 om 08:40
DGHK schreef op 26-01-2025 om 08:09:
[..]
Het ging meestal om 1 uitje per jaar. En man (toen vriend) betaalde idd voor mij, of we gingen beide niet mee. Hij heeft zijn ouders er ook op aangesproken. Maar zij waren altijd heel duidelijk: we betalen alleen voor het eigen gezin.
Snap dat je het niet voor elk nieuw vriendinnetje doet. Maar na 14 jaar relatie, tsja.
Gelukkig ging je man er wel op een fijne manier mee om. Maar het blijft natuurlijk sneu als je geen entreekaartje betaalt voor de moeder van je kleinkinderen lijkt mij niet bevoordelijk voor de familie band.
IMI-x2
26-01-2025 om 08:43
DGHK schreef op 26-01-2025 om 08:09:
[..]
Dit is in mijn ogen compleet absurd. Gelukkig heb je wel een fijne man.
Rozi
26-01-2025 om 09:06
Ik vind het ook echt raar. Betaal voor iedereen, of als het anders teveel wordt dan bijvoorbeeld een etentje thuis organiseren.
Heeft die vriendin ook nog andere schoonbroers/zussen?
Het zou de familieband niet echt ten goede komen denk ik, zou het gevoel krijgen er niet bij te horen
Anoniemvoornu
26-01-2025 om 09:35
mariska ro schreef op 25-01-2025 om 22:05:
Leuk om te lezen jullie reacties. Denk ook dat er geen goed of fout is hoor. Maar leuk om te lezen hoe jullie het doen.
Zoonlief gaat er prima mee om hoor.
Hij zegt alleen, "ik ga het zelf later anders doen".
Ik lees al, de één doet het zus de ander zo.
Alleen uitnodigen en voor je eigen kinderen betalen dat gaat er niet in bij mij. Maar goed, ieder zijn ding!
Zijn vriendin zal het waarschijnlijk nog veel vervelender vinden ,ik weet wel dat dat bij ons zo is, mijn man vooral in het begin schaamde zich wel voor het gedrag , maar de meeste dingen leveren grappige verhalen op voor later , zoals dus voor je 30ste verjaardag een reep chocolade die ruim 1 jaar over datum is en kerstfiguren heeft , jarig in de zomer
Ademes
26-01-2025 om 13:09
Verjaardagscadeaus snap ik inderdaad wel, zeker als het een prille relatie is. In het geval van je zoon zou ik de bedragen allang op gelijke hoogte hebben.
Maar etentjes of uitjes, ik vind het vrij asociaal om daar een aparte rekening voor te versturen. Ik zou dat echt niet in mijn hoofd halen, zou dat ook betalen als er een 'gewone' vriend van een van de kinderen mee zou gaan. Zeker als ik ze uitnodig.
Marty1984
26-01-2025 om 13:33
Hoe doe je dat trouwens praktisch op restaurant?
2 rekeneningen vragen? Je eigen bon gaan uitpluizen en berekenen wat die biefstuk en die cola heeft gekost en daar een tikkie voor sturen? Hoeveel wijn uit een gezamenlijke fles zoon heeft gedronken?
Hoe doe je dat met eventuele fooi? Hoeveel procent moet zoon daarvan betalen? En heeft hij dan wel zeggenschap over wel of geen fooi?
Ik zou het doodvermoeiend vinden onder familie. Al helemaal als ik zo'n beetje verplicht wordt om mee te gaan.
Sas-OO
26-01-2025 om 15:11
Nooit bij stil gestaan dat veel ouders aan partner van eigen kind evenveel geven. Mijn kinderen ( in de 20) hebben niet veel te besteden en zij krijgen meestal iets waar behoefte aan is, zoals nieuwe schoenen of zo. Of een ruime bijdrage voor een nieuwe laptop.
Partner krijgt een cadeautje.
Maar het principe om beiden gelijk te behandelen, bevalt me wel. Eerstvolgende keer bij stil staan dus.
Uitstapjes, vakantie, etc. met gezin, dan hoeft niemand mee te betalen. Geen onderscheid hierbij.
Anoniemvoornu
26-01-2025 om 16:37
Marty1984 schreef op 26-01-2025 om 13:33:
Hoe doe je dat trouwens praktisch op restaurant?
2 rekeneningen vragen? Je eigen bon gaan uitpluizen en berekenen wat die biefstuk en die cola heeft gekost en daar een tikkie voor sturen? Hoeveel wijn uit een gezamenlijke fles zoon heeft gedronken?
Hoe doe je dat met eventuele fooi? Hoeveel procent moet zoon daarvan betalen? En heeft hij dan wel zeggenschap over wel of geen fooi?
Ik zou het doodvermoeiend vinden onder familie. Al helemaal als ik zo'n beetje verplicht wordt om mee te gaan.
Hier word er gezegd we betalen voor ieder wiens ons achternaam draagt , en laat ik nou zelfs na het trouwen mijn eigen naam hebben gehouden ...vaak wordt , man komt uit grote familie de tent afgehuurd, en voor allen die de naam niet hebben een vast bedrag in rekening gebracht. Ook geen onderscheid in of mensen 16 of 50 zijn, alleen overgrootoma is de uitzondering die is blij met iedereen , zijn ook de enigste feesten waar de hele familie komt opdagen
Kikki39
26-01-2025 om 17:44
dus je man geeft een feest en als je niet jullie achternaam hebt moet je meebetalen aan het feest en anders niet?
En als jullie uiteten gaan, bv vriend van een dochter die al 10 jaar bij elkaar zijn moet zijn eigen etentje betalen. En man van je dochter die getrouwd is en een jaar samen zijn betaald niets. Begrijp ik dit goed?
Anoniemvoornu
26-01-2025 om 18:02
Kikki39 schreef op 26-01-2025 om 17:44:
dus je man geeft een feest en als je niet jullie achternaam hebt moet je meebetalen aan het feest en anders niet?
En als jullie uiteten gaan, bv vriend van een dochter die al 10 jaar bij elkaar zijn moet zijn eigen etentje betalen. En man van je dochter die getrouwd is en een jaar samen zijn betaald niets. Begrijp ik dit goed?
Nee man zijn familie vaders kant , sorry ik vergeet soms dat sommige mensen niet het hele topic lezen , maar dat zijn dus ook van die vreemde snuiters net als de schoonfamilie van to haar zoon, volgens mij zijn we allemaal wel eensgezind dat schoonfamilie en mensen in het algemeen uitnodigen en daarna zelf laten betalen apart is , mijn reactie was na aanleiding van de vraag hoe je dat met betalen regelt.
Schemerlampje
26-01-2025 om 18:14
Anoniemvoornu schreef op 26-01-2025 om 16:37:
[..]
Hier word er gezegd we betalen voor ieder wiens ons achternaam draagt , en laat ik nou zelfs na het trouwen mijn eigen naam hebben gehouden ...vaak wordt , man komt uit grote familie de tent afgehuurd, en voor allen die de naam niet hebben een vast bedrag in rekening gebracht. Ook geen onderscheid in of mensen 16 of 50 zijn, alleen overgrootoma is de uitzondering die is blij met iedereen , zijn ook de enigste feesten waar de hele familie komt opdagen
Nu ben ik wel benieuwd, als je na je trouwen wel de naam van de familie gaat dragen, wordt er dan wel voor je betaald? En als je die naam hebt, maar na je trouwen de naam van je partner aanneemt, moet je dan zelf gaan betalen? En kleinkinderen met een andere achternaam?
Kikki39
26-01-2025 om 18:15
heb wel het hele topic gelezen, maar ik onthoud niet van iedereen de naam als je een reactie geeft.
Ik vind dat wel heel erg van je schoonfamilie, eigenlijk nog erger dan de schoonouders van zoon van TO. Maar ja, iedereen moet maar doen wat ze zelf willen.
Anoniemvoornu
26-01-2025 om 18:19
Schemerlampje schreef op 26-01-2025 om 18:14:
[..]
Nu ben ik wel benieuwd, als je na je trouwen wel de naam van de familie gaat dragen, wordt er dan wel voor je betaald? En als je die naam hebt, maar na je trouwen de naam van je partner aanneemt, moet je dan zelf gaan betalen? En kleinkinderen met een andere achternaam?
Toen ik trouwde en mijn naam hield moest ik ook zelf blijven betalen ik durf het alleen te delen omdat ik hier nog iemand zag die het meegemaakt heeft want echt gelukkig zulk krenterig gedrag is zeldzaam, nu ik een kind heb gegeven heb hoef ik niet meer te betalen maar hoor regelmatig dat ik geen echte .... man zijn achternaam ben 😂
mana_sutiyuq
26-01-2025 om 19:11
Anoniemvoornu schreef op 26-01-2025 om 18:19:
[..]
Toen ik trouwde en mijn naam hield moest ik ook zelf blijven betalen ik durf het alleen te delen omdat ik hier nog iemand zag die het meegemaakt heeft want echt gelukkig zulk krenterig gedrag is zeldzaam, nu ik een kind heb gegeven heb hoef ik niet meer te betalen maar hoor regelmatig dat ik geen echte .... man zijn achternaam ben 😂
En als je man jouw achternaam aanneemt moet hij dan ook gaan betalen?