Manichka
18-09-2024 om 16:25
Bijna obees
Goedemiddag, ben al een tijdje bezorgd over onze zoon (19) die de laatste jaren best dik is geworden.
Volgens hem is zijn BMI net niet obees dus het is geen probleem. Hij vervangt spijkerbroek voor een joggingbroek en een oversized tshirt daarbij, opgelost!
Ik maak me zorgen vooral over de gevolgen van zijn dikworden, zoals hartproblemen, vaatziekten en diabetes.
Hij eet vooral 's nachts wanneer hij ah studeren is. Hij woont op kamers maar weekenden is die thuis.
Ook eet hij graag snoep en gebak (gemaakt door zijn vriendin).
Vroeger was hij heel actief, sportief en bewoog veel maar nu vindt hij sport niet zo leuk.
Wij ouders zijn juist heel sportief en helemaal niet dik, ook nooit geweest. Ook eten we heel gezond.
Hij is, trouwens, hierover ook niet echt te spreken.
Volgens hem is hij helemaal niet dik en we overdrijven.
Ik hoop dat hij eindelijk het licht zal zien maar maak me toch zorgen.
Iemand een tip of ervaring?
Of moet ik hem toch gewoon laten in zijn doen, hij is tenslotte volwassen :-/
Bedankt!
Wieder
19-09-2024 om 20:08
felija schreef op 19-09-2024 om 20:04:
[..]
Waarom denk je dat ik dat niet doe? Waarom denk je dat ik goedbedoelde opmerkingen maak over haar gewicht? Ik vraag het hier juist, hoe men erin staat wat dat aangaande.
En ik geef daar antwoord op. Nou ja, niet op hoe men daarover denkt, ik spreek voor mezelf.
LydiaDietz
19-09-2024 om 20:10
felija schreef op 19-09-2024 om 20:02:
[..]
Dat snap ik, het is ook belachelijk dat er zo over gedacht wordt. Ik zie haar niet eens als iemand met overgewicht. Ik zie haar als mijn zus, voor wie ik veel bewondering heb, alleen als ze zelf met iets komt wat haar dwars zit, denk ik: o ja! Da's waar!
Zelf ben ik psychisch minder sterk dan haar, dat wordt richting mij terecht ook benoemd, waneer dat aan de orde is, is dat dan niet hetzelfde?
Maakt het jou verdrietig dat ze dit benoemen? Als het antwoord ja is, dan zouden ze dat gewoon niet moeten doen. Als jij het prettig vindt en het als leermoment kan zien is er natuurlijk niets aan de hand. En ik betwijfel of wildvreemden jou toeroepen dat je minder aankan dan een ander. Of dat er onder een artikel over psychisch minder sterke vrouwen tig reacties staan dat dit .... zou promoten, of dat psychisch minder sterke vrouwen goor zijn, of "grappige" memes van vrouwen in tranen ofzo.
LydiaDietz
19-09-2024 om 20:14
Wieder schreef op 19-09-2024 om 20:07:
[..]
Heel eerlijk? Vind ik ook raar. Waar komt die drijfveer vandaan om andermans zwakke plekken te benoemen?
Nou exact dit. Want mensen weten dit van zichzelf. Echt. Wildvreemden herinneren je er wel aan indien je zelf al een tijd niet in de spiegel had gekeken. Wees een veilige haven waar je zus met haar tekortkomingen zichzelf mag zijn zonder ook daar te horen dat ze niet goed genoeg is. Want ook al is dat niet jouw boodschap is dat wel wat ze hoort. Dus uit liefde 😉 hou je je mond en ga je gezellig wandelen samen.
felija
19-09-2024 om 20:27
LydiaDietz schreef op 19-09-2024 om 20:10:
[..]
Maakt het jou verdrietig dat ze dit benoemen? Als het antwoord ja is, dan zouden ze dat gewoon niet moeten doen. Als jij het prettig vindt en het als leermoment kan zien is er natuurlijk niets aan de hand. En ik betwijfel of wildvreemden jou toeroepen dat je minder aankan dan een ander. Of dat er onder een artikel over psychisch minder sterke vrouwen tig reacties staan dat dit .... zou promoten, of dat psychisch minder sterke vrouwen goor zijn, of "grappige" memes van vrouwen in tranen ofzo.
Geen wildvreemden, maar mijn naasten, bedoel ik, ze vragen me dan of ze er iets over mogen vragen En dan zeg ik ja of nee, al naar gelang het uitkomt.
Het lijkt soms alsof er nog taboes zijn omtrent dit soort zaken: (ernstig) overgewicht, allerhande psychische aandoeningen, dingen die mensen persoonlijk raken. Alsof je het daar maar beter gewoon niet over kunt hebben. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Maar ik zit dit topic te kapen en dat is niet mijn bedoeling.
felija
19-09-2024 om 20:28
Wieder schreef op 19-09-2024 om 20:07:
[..]
Heel eerlijk? Vind ik ook raar. Waar komt die drijfveer vandaan om andermans zwakke plekken te benoemen?
Misschien teveel het willen begrijpen/doorgronden?
Kersje
19-09-2024 om 20:35
LydiaDietz schreef op 19-09-2024 om 20:14:
[..]
Nou exact dit. Want mensen weten dit van zichzelf. Echt. Wildvreemden herinneren je er wel aan indien je zelf al een tijd niet in de spiegel had gekeken. Wees een veilige haven waar je zus met haar tekortkomingen zichzelf mag zijn zonder ook daar te horen dat ze niet goed genoeg is. Want ook al is dat niet jouw boodschap is dat wel wat ze hoort. Dus uit liefde 😉 hou je je mond en ga je gezellig wandelen samen.
Precies ja, alsof ze het zgn advies van hun naasten pas écht serieus nemen.
Kersje
19-09-2024 om 20:37
felija schreef op 19-09-2024 om 20:28:
[..]
Misschien teveel het willen begrijpen/doorgronden?
En wat heeft dat in het verleden ooit opgeleverd? Maar vooral doen als die behoefte zo sterk aanwezig is, maar wees dan ook niet verbaasd als dit geen resultaat oplevert en hou er dan ook mee op vooral.
felija
19-09-2024 om 20:38
Kersje schreef op 19-09-2024 om 20:37:
[..]
En wat heeft dat in het verleden ooit opgeleverd? Maar vooral doen als die behoefte zo sterk aanwezig is, maar wees dan ook niet verbaasd als dit geen resultaat oplevert en hou er dan ook mee op vooral.
Nogmaals: ik heb het niet over mezelf.
Kersje
19-09-2024 om 20:41
felija schreef op 19-09-2024 om 20:38:
[..]
Nogmaals: ik heb het niet over mezelf.
Vanwaar steeds dat ‘ja maar’ dan?
felija
19-09-2024 om 20:43
Kersje schreef op 19-09-2024 om 20:41:
[..]
Vanwaar steeds dat ‘ja maar’ dan?
In zijn algemeenheid, waarom doen mensen wat ze doen en waarom zeggen we bepaalde dingen wel en juist niet en wat voor drijfveer zit daarachter?
Wieder
19-09-2024 om 20:53
felija schreef op 19-09-2024 om 20:43:
[..]
In zijn algemeenheid, waarom doen mensen wat ze doen en waarom zeggen we bepaalde dingen wel en juist niet en wat voor drijfveer zit daarachter?
Zo hé, da's een brede vraagstelling! Wat wil je concreet weten?
ToetieToover
19-09-2024 om 21:35
Ik lees hier met enige verbazing. Mijn schoonzoon vindt mij vast een vreselijke heks want ik heb gezegd dat ik het heel erg vind dat hij rookt. Overigens had hij het toen zelf over zijn gezondheid. En aan dochter en schoonzoon vraag ik hoe het koken inmiddels gaat (alleen mijn dochter heeft leren koken) en of mijn volwassenen kind gezond eet vraag ik ook. Ik geef verder geen commentaar op hun uiterlijk maar toch zeker wel op hun gedrag. Mijn dochter werd vroeger op school voor alles wat dun is uitgemaakt en vond dat niet leuk, en ze is nog steeds slank. Slank is niet hetzelfde als gezond. Ik breng boodschappen voor mijn moeder mee en ze bestelde laatst iets van rauwkost uit de aanbieding waarvan ik het dan nodig vind te vermelden dat er 25 gram suiker in zit. Ik kan dus best commentaar hebben, ben ik bang. Niet dat mijn moeder zich daardoor van de wijs laat brengen maar ze moet op haar bloedsuiker letten en dan geef ik haar informatie. Ik breng het uiteraard gewoon mee. Met (eenmalig) commentaar er gratis bij.
Ted68
19-09-2024 om 21:37
Ik lees hier met grote verbazing...... van mij mag dit gesloten worden.... De realiteit is anders.....
Ginevra
19-09-2024 om 21:51
felija schreef op 19-09-2024 om 19:35:
[..]
Als het zo simpel was, hoeven we onze naaste dus niet te helpen met wat dan ook als diegene er niet heel direct en specifiek om vraagt.
Ik ben een aantal kilo’s te zwaar. In welk opzicht help jij mij als je dat benoemt? Nee, geen uitvluchten over dat je je zorgen maakt, ik wéét al dat ik te zwaar ben. Hoe, ik herhaal: hoe, gaat het nou helpen als je zegt dat ik te zwaar ben?
Ik ben werkelijk nieuwsgierig naar welk effect mensen dan verwachten van die behulpzame opmerking.
felija
19-09-2024 om 22:06
Ginevra schreef op 19-09-2024 om 21:51:
[..]
Ik ben een aantal kilo’s te zwaar. In welk opzicht help jij mij als je dat benoemt? Nee, geen uitvluchten over dat je je zorgen maakt, ik wéét al dat ik te zwaar ben. Hoe, ik herhaal: hoe, gaat het nou helpen als je zegt dat ik te zwaar ben?
Ik ben werkelijk nieuwsgierig naar welk effect mensen dan verwachten van die behulpzame opmerking.
Wat lezen mensen slecht, waarom voelt men zich zo aangevallen? Ik heb keer op keer gezegd, dat ik het zo juist niet zou benoemen, maar hoe dan wel? Kennelijk raakt het een gevoelige snaar. Nogmaals: als een naaste met klachten bij jou komt, die te maken kunnen hebben met/het gevolg zijn van overgewicht, maar dat wordt niet specifiek benoemd, wat zeg je dan? Is dat dan verboden terrein?
Kennelijk is het ondenkbaar dat in het geval van overgewicht je je oprecht zorgen maakt daarover. Net zoals je je zorgen kunt maken om iemand met psychische problemen, teveel drinken, roken. Het lijkt mij nogal wiedes dat je dat niet nog eens letterlijk benoemt, omdat diegene dat al weet, maar wat mag dan wel, is toegestaan?
Er worden mij dingen in de schoenen geschoven, die ik niet heb gezegd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.