Manichka
18-09-2024 om 16:25
Bijna obees
Goedemiddag, ben al een tijdje bezorgd over onze zoon (19) die de laatste jaren best dik is geworden.
Volgens hem is zijn BMI net niet obees dus het is geen probleem. Hij vervangt spijkerbroek voor een joggingbroek en een oversized tshirt daarbij, opgelost!
Ik maak me zorgen vooral over de gevolgen van zijn dikworden, zoals hartproblemen, vaatziekten en diabetes.
Hij eet vooral 's nachts wanneer hij ah studeren is. Hij woont op kamers maar weekenden is die thuis.
Ook eet hij graag snoep en gebak (gemaakt door zijn vriendin).
Vroeger was hij heel actief, sportief en bewoog veel maar nu vindt hij sport niet zo leuk.
Wij ouders zijn juist heel sportief en helemaal niet dik, ook nooit geweest. Ook eten we heel gezond.
Hij is, trouwens, hierover ook niet echt te spreken.
Volgens hem is hij helemaal niet dik en we overdrijven.
Ik hoop dat hij eindelijk het licht zal zien maar maak me toch zorgen.
Iemand een tip of ervaring?
Of moet ik hem toch gewoon laten in zijn doen, hij is tenslotte volwassen :-/
Bedankt!
felija
19-09-2024 om 19:35
Wieder schreef op 19-09-2024 om 19:32:
[..]
Als ze toch om hulp vraagt geef je dat. En zo niet, dan niet.
Als het zo simpel was, hoeven we onze naaste dus niet te helpen met wat dan ook als diegene er niet heel direct en specifiek om vraagt.
Wieder
19-09-2024 om 19:37
Wat wil je nu horen dan? Ze weet het. Het heeft geen toegevoegde waarde het te zeggen.
LydiaDietz
19-09-2024 om 19:37
felija schreef op 19-09-2024 om 19:24:
[..]
Ik vind flink overgewicht hebben toch echt van een andere categorie dan een extra wijntje en in een grote stad gaan wonen.
Grappig want 1 extra wijntje (dus geen alcoholisme, maar al dat ene wijntje) vergroot al de kans op kanker, beroertes en een vroegtijdige dood. Het leven in een grote stad vergroot de kans op depressies en een ongezonde levensstijl. Overgewicht kan ongezond zijn. Bovenstaande kan ook ongezond zijn. Bij het ene hebben mensen eigen verantwoordelijkheid en hoef je daar niks van te vinden. Bij het andere mag je daar heel veel van vinden. Uit liefde.
felija
19-09-2024 om 19:40
Wieder schreef op 19-09-2024 om 19:37:
Wat wil je nu horen dan? Ze weet het. Het heeft geen toegevoegde waarde het te zeggen.
Het weten en ermee omgaan, zijn twee heel verschillende dingen. Ik zou zelf graag hebben, dat men eerlijk tegen me was, in plaats van het juist niet te hebben over de olifant in de kamer.
Wieder
19-09-2024 om 19:44
felija schreef op 19-09-2024 om 19:40:
[..]
Het weten en ermee omgaan, zijn twee heel verschillende dingen. Ik zou zelf graag hebben, dat men eerlijk tegen me was, in plaats van het juist niet te hebben over de olifant in de kamer.
Ik zou denken: komt ze weer. Wil ze dat ik er iets mee doe of wil ze me gewoon een kutgevoel geven.
Ik rook niet en ik drink niet. Jeej voor mij. Geeft mij dat nu het recht om, uit liefde uiteraard, omdat ik me zorgen maak, aan rokers die een biertje drinken (mijn broer bijvoorbeeld) uit te leggen dat het niet goed is wat ze doen?
felija
19-09-2024 om 19:46
LydiaDietz schreef op 19-09-2024 om 19:37:
[..]
Grappig want 1 extra wijntje (dus geen alcoholisme, maar al dat ene wijntje) vergroot al de kans op kanker, beroertes en een vroegtijdige dood. Het leven in een grote stad vergroot de kans op depressies en een ongezonde levensstijl. Overgewicht kan ongezond zijn. Bovenstaande kan ook ongezond zijn. Bij het ene hebben mensen eigen verantwoordelijkheid en hoef je daar niks van te vinden. Bij het andere mag je daar heel veel van vinden. Uit liefde.
Je vergelijkt dus serieus iemand met bijna obesitas met iemand die een tweede wijntje drinkt en in de stad gaat wonen? In het eerste geval ben je al een flinke stap verder, of mag je dat ook al niet zeggen?
felija
19-09-2024 om 19:50
Wieder schreef op 19-09-2024 om 19:44:
[..]
Ik zou denken: komt ze weer. Wil ze dat ik er iets mee doe of wil ze me gewoon een kutgevoel geven.
Ik rook niet en ik drink niet. Jeej voor mij. Geeft mij dat nu het recht om, uit liefde uiteraard, omdat ik me zorgen maak, aan rokers die een biertje drinken (mijn broer bijvoorbeeld) uit te leggen dat het niet goed is wat ze doen?
Wat een rare achterdochtige manier van denken, alsof je alleen een enome bemoeial kunt zijn en er altijd op uit bent om me verheven te voelen boven die ander. Het volgende gesprek is het andersom en ben ik degene die weer eens met iets zit/iets stoms heeft gedaan. Het is wederkerig, leek me logisch.
Wieder
19-09-2024 om 19:51
felija schreef op 19-09-2024 om 19:50:
[..]
Wat een rare achterdochtige manier van denken, alsof je alleen een enome bemoeial kunt zijn en er altijd op uit bent om me verheven te voelen boven die ander. Het volgende gesprek is het andersom en ben ik degene die weer eens met iets zit/iets stoms heeft gedaan. Het is wederkerig, leek me logisch.
In dit geval vind ik je een bemoeial die zich verheven voelt boven de ander. Of je dat verder in dagelijks gebruik bent, daar kan ik niet over oordelen, want ik ken je niet.
LydiaDietz
19-09-2024 om 19:52
felija schreef op 19-09-2024 om 19:35:
[..]
Als het zo simpel was, hoeven we onze naaste dus niet te helpen met wat dan ook als diegene er niet heel direct en specifiek om vraagt.
Niet als je weet dat iets gevoelig ligt en je weet dat jouw poging om te helpen toch niets doet behalve de ander weer een steek toebrengt. Want overgewicht wordt gekoppeld aan lui, vies, geen rem, lelijk, geen zelfbeheersing etc etc. En misschien dat jij persoonlijk die gedachten er niet bijhebt maar dat is wel de boodschap die jaren onbewust en bewust is meegegeven.
Jouw zus heeft allang van wildvreemden gehoord dat ze te dik is. Leest in bladen dat ze te dik is. Leest in dit soort topics dat ze te dik is. Hoort als ze bij de dokter komt voor een ontstoken vinger dat dat misschien te maken heeft met haar overgewicht. Ze hoeft het niet ook van jou te horen.
felija
19-09-2024 om 19:56
Wieder schreef op 19-09-2024 om 19:51:
[..]
In dit geval vind ik je een bemoeial die zich verheven voelt boven de ander. Of je dat verder in dagelijks gebruik bent, daar kan ik niet over oordelen, want ik ken je niet.
Ik vind mijn zus sterker dan ikzelf, dat overgewicht van haar doet daar niets aan af.
Wieder
19-09-2024 om 19:57
felija schreef op 19-09-2024 om 19:56:
[..]
Ik vind mijn zus sterker dan ikzelf, dat overgewicht van haar doet daar niets aan af.
Nou, geef haar dat dan mee in plaats van goedbedoelde opmerkingen over haar gewicht
LydiaDietz
19-09-2024 om 20:00
felija schreef op 19-09-2024 om 19:46:
[..]
Je vergelijkt dus serieus iemand met bijna obesitas met iemand die een tweede wijntje drinkt en in de stad gaat wonen? In het eerste geval ben je al een flinke stap verder, of mag je dat ook al niet zeggen?
Inderdaad. Dat tweede wijntje is dus ook erg ongezond en draagt bij aan forse gezondheidsrisico's. Maar is niet frowned upon. Ik geloof direct dat overgewicht ongezonder kan zijn hoor. Maar als we ons zo'n zorgen maken om de gezondheid van anderen kan je best de komende keren bij het borrelen tegen een vriendin zeggen dat ze dat tweede wijntje beter niet neemt. Uit liefde.
felija
19-09-2024 om 20:02
LydiaDietz schreef op 19-09-2024 om 19:52:
[..]
Niet als je weet dat iets gevoelig ligt en je weet dat jouw poging om te helpen toch niets doet behalve de ander weer een steek toebrengt. Want overgewicht wordt gekoppeld aan lui, vies, geen rem, lelijk, geen zelfbeheersing etc etc. En misschien dat jij persoonlijk die gedachten er niet bijhebt maar dat is wel de boodschap die jaren onbewust en bewust is meegegeven.
Jouw zus heeft allang van wildvreemden gehoord dat ze te dik is. Leest in bladen dat ze te dik is. Leest in dit soort topics dat ze te dik is. Hoort als ze bij de dokter komt voor een ontstoken vinger dat dat misschien te maken heeft met haar overgewicht. Ze hoeft het niet ook van jou te horen.
Dat snap ik, het is ook belachelijk dat er zo over gedacht wordt. Ik zie haar niet eens als iemand met overgewicht. Ik zie haar als mijn zus, voor wie ik veel bewondering heb, alleen als ze zelf met iets komt wat haar dwars zit, denk ik: o ja! Da's waar!
Zelf ben ik psychisch minder sterk dan haar, dat wordt richting mij terecht ook benoemd, waneer dat aan de orde is, is dat dan niet hetzelfde?
felija
19-09-2024 om 20:04
Wieder schreef op 19-09-2024 om 19:57:
[..]
Nou, geef haar dat dan mee in plaats van goedbedoelde opmerkingen over haar gewicht
Waarom denk je dat ik dat niet doe? Waarom denk je dat ik goedbedoelde opmerkingen maak over haar gewicht? Ik vraag het hier juist, hoe men erin staat wat dat aangaande.
Wieder
19-09-2024 om 20:07
felija schreef op 19-09-2024 om 20:02:
[..]
Dat snap ik, het is ook belachelijk dat er zo over gedacht wordt. Ik zie haar niet eens als iemand met overgewicht. Ik zie haar als mijn zus, voor wie ik veel bewondering heb, alleen als ze zelf met iets komt wat haar dwars zit, denk ik: o ja! Da's waar!
Zelf ben ik psychisch minder sterk dan haar, dat wordt richting mij terecht ook benoemd, waneer dat aan de orde is, is dat dan niet hetzelfde?
Heel eerlijk? Vind ik ook raar. Waar komt die drijfveer vandaan om andermans zwakke plekken te benoemen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.