Manichka
18-09-2024 om 16:25
Bijna obees
Goedemiddag, ben al een tijdje bezorgd over onze zoon (19) die de laatste jaren best dik is geworden.
Volgens hem is zijn BMI net niet obees dus het is geen probleem. Hij vervangt spijkerbroek voor een joggingbroek en een oversized tshirt daarbij, opgelost!
Ik maak me zorgen vooral over de gevolgen van zijn dikworden, zoals hartproblemen, vaatziekten en diabetes.
Hij eet vooral 's nachts wanneer hij ah studeren is. Hij woont op kamers maar weekenden is die thuis.
Ook eet hij graag snoep en gebak (gemaakt door zijn vriendin).
Vroeger was hij heel actief, sportief en bewoog veel maar nu vindt hij sport niet zo leuk.
Wij ouders zijn juist heel sportief en helemaal niet dik, ook nooit geweest. Ook eten we heel gezond.
Hij is, trouwens, hierover ook niet echt te spreken.
Volgens hem is hij helemaal niet dik en we overdrijven.
Ik hoop dat hij eindelijk het licht zal zien maar maak me toch zorgen.
Iemand een tip of ervaring?
Of moet ik hem toch gewoon laten in zijn doen, hij is tenslotte volwassen :-/
Bedankt!
felija
19-09-2024 om 19:04
LydiaDietz schreef op 19-09-2024 om 18:55:
[..]
Doet je moeder dit dan voor je zus of voor zichzelf? Je zus weet het, probeert er wat aan te doen. Zit niet lekker in haar vel. De zorgen van je moeder hoeft zij er echt niet ook bij te dragen. Die mag je moeder bij zichzelf houden.
Ik vind het echt zo denigrerend dat mensen denken dat iemand met overgewicht zo dom is dat hij/zij zelf niet doorheeft dat er teveel kilo's aan zijn/haar lijf plakken.
Dat denkt mijn moeder ook niet, dat mijn zus het niet weet en dom is, integendeel. Mijn moeder zou graag willen vragen of er iets is wat ze kan doen voor mijn zus, mocht mijn zus er zelf over beginnen.
Ik verbaas me over de negativiteit in dit topic, alsof ouders denken dat hun kind dom is en er meteen met gestrekt been in gaan. Waarom is het zo'n heikel punt en wordt er meteen getwijfeld aan de oprechtheid van de in dit geval ouder?
Moederkareltje
19-09-2024 om 19:08
LydiaDietz schreef op 19-09-2024 om 16:20:
[..]
Ik vind het altijd zo bijzonder dat we de lichamelijke gezondheid van mensen met overgewicht altijd zoveel belangrijker vinden dan de geestelijke gezondheid. Voortdurend erop gewezen worden dat je niet goed genoeg bent doet nogal wat met een mens.
Wie zegt dat dan? Het is helemaal geen tegenstelling, het is namelijk allebei belangrijk. Niemand zegt dat de dikke mens niet goed genoeg is, wel dat hij ongezonder is dan dezelfde met x kg minder en dat de omgeving, moeder in dit geval, haar zoon niet voortijdig wil verliezen of zien struggelen door de bijwerkingen van teveel vet. Uit liefde.
LydiaDietz
19-09-2024 om 19:09
felija schreef op 19-09-2024 om 19:04:
[..]
Dat denkt mijn moeder ook niet, dat mijn zus het niet weet en dom is, integendeel. Mijn moeder zou graag willen vragen of er iets is wat ze kan doen voor mijn zus, mocht mijn zus er zelf over beginnen.
Ik verbaas me over de negativiteit in dit topic, alsof ouders denken dat hun kind dom is en er meteen met gestrekt been in gaan. Waarom is het zo'n heikel punt en wordt er meteen getwijfeld aan de oprechtheid van de in dit geval ouder?
Maar dat is een andere situatie. Als je zus er zelf over begint en het onderwerp zelf aansnijdt geeft ze aan het erover te willen hebben. Het ging hier over ongevraagd je zorgen uiten over iemands gewicht en iemand erop wijzen dat diegene overgewicht heeft.
LydiaDietz
19-09-2024 om 19:19
Moederkareltje schreef op 19-09-2024 om 19:08:
[..]
Wie zegt dat dan? Het is helemaal geen tegenstelling, het is namelijk allebei belangrijk. Niemand zegt dat de dikke mens niet goed genoeg is, wel dat hij ongezonder is dan dezelfde met x kg minder en dat de omgeving, moeder in dit geval, haar zoon niet voortijdig wil verliezen of zien struggelen door de bijwerkingen van teveel vet. Uit liefde.
Van wat kilootjes teveel val je niet ter plekke dood neer. En ik vraag me af of dezelfde zorgen er zouden zijn als zoon/zus zou besluiten topsporter te worden, een tweede wijntje zou inschenken of in de grote stad zou gaan wonen. Ook allemaal niet optimaal gezond.
Wieder
19-09-2024 om 19:19
Waarom zou je het bespreekbaar moeten maken? Mensen weten dat heus zelf wel hoor. Als ze je nu om hulp zouden vragen, maar bemoei je verder gewoon lekker met jezelf.
felija
19-09-2024 om 19:21
LydiaDietz schreef op 19-09-2024 om 19:09:
[..]
Maar dat is een andere situatie. Als je zus er zelf over begint en het onderwerp zelf aansnijdt geeft ze aan het erover te willen hebben. Het ging hier over ongevraagd je zorgen uiten over iemands gewicht en iemand erop wijzen dat diegene overgewicht heeft.
Ala mijn zus begint over klachten die ze heeft en die zijn terug te voeren op haar gewicht, dan zou het fijn zijn als je als ouder dat kunt benoemen zonder dat de ander zich direct aangevallen voelt.
felija
19-09-2024 om 19:22
Wieder schreef op 19-09-2024 om 19:19:
Waarom zou je het bespreekbaar moeten maken? Mensen weten dat heus zelf wel hoor. Als ze je nu om hulp zouden vragen, maar bemoei je verder gewoon lekker met jezelf.
Alleen weten is volgens jou genoeg? Dan mag die ander het verder zelf uitzoeken?
Moederkareltje
19-09-2024 om 19:22
LydiaDietz schreef op 19-09-2024 om 19:19:
[..]
Van wat kilootjes teveel val je niet ter plekke dood neer. En ik vraag me af of dezelfde zorgen er zouden zijn als zoon/zus zou besluiten topsporter te worden, een tweede wijntje zou inschenken of in de grote stad zou gaan wonen. Ook allemaal niet optimaal gezond.
Iemand die teveel drinkt of rookt is ook ongezond bezig en daar maken naasten zich net zo zorgen om. Er is iets verstoord in de relatie met eten of genotmiddelen. Dat duidt op onderliggende issues.
LydiaDietz
19-09-2024 om 19:24
felija schreef op 19-09-2024 om 19:21:
[..]
Ala mijn zus begint over klachten die ze heeft en die zijn terug te voeren op haar gewicht, dan zou het fijn zijn als je als ouder dat kunt benoemen zonder dat de ander zich direct aangevallen voelt.
Nogmaals dan begint jouw zus zelf over klachten die ze ervaart. Als haar gewicht daar een rol in kan spelen is het niet vreemd dat dat ter sprake komt.
Het gaat hier om een jonge knul die zich prima voelt maar die niet meer in het plaatje van slank, fit gezin past. En die duidelijk aangeeft hier niet over te willen praten.
felija
19-09-2024 om 19:24
LydiaDietz schreef op 19-09-2024 om 19:19:
[..]
Ik vind flink overgewicht hebben toch echt van een andere categorie dan een extra wijntje en in een grote stad gaan wonen.
felija
19-09-2024 om 19:27
LydiaDietz schreef op 19-09-2024 om 19:24:
[..]
Nogmaals dan begint jouw zus zelf over klachten die ze ervaart. Als haar gewicht daar een rol in kan spelen is het niet vreemd dat dat ter sprake komt.
Het gaat hier om een jonge knul die zich prima voelt maar die niet meer in het plaatje van slank, fit gezin past. En die duidelijk aangeeft hier niet over te willen praten.
Bijna obees is wel even wat anders dan een paar kilo teveel en niet in een plaatje passen. Ik vind de vraag van to heel gerechtvaardigd.
felija
19-09-2024 om 19:28
Moederkareltje schreef op 19-09-2024 om 19:22:
[..]
Iemand die teveel drinkt of rookt is ook ongezond bezig en daar maken naasten zich net zo zorgen om. Er is iets verstoord in de relatie met eten of genotmiddelen. Dat duidt op onderliggende issues.
Precies
Wieder
19-09-2024 om 19:28
felija schreef op 19-09-2024 om 19:24:
[..]
Ik vind flink overgewicht hebben toch echt van een andere categorie dan een extra wijntje en in een grote stad gaan wonen.
Maar wat heb jij verder voor last van dat overgewicht dan? Wat is jouw intentie met het bespreekbaar maken? Je zus weet het. Je hebt gelijk. Zoals mijn kinderen vroeger zouden zeggen: koop een taart en vier het, maar da's in dezen niet zo'n goed advies.
felija
19-09-2024 om 19:30
Wieder schreef op 19-09-2024 om 19:28:
[..]
Maar wat heb jij verder voor last van dat overgewicht dan? Wat is jouw intentie met het bespreekbaar maken? Je zus weet het. Je hebt gelijk. Zoals mijn kinderen vroeger zouden zeggen: koop een taart en vier het, maar da's in dezen niet zo'n goed advies.
Ik heb er geen last van, maar mijn zus wel, is dat niet genoeg? Dan laat je haar toch niet bungelen?
Wieder
19-09-2024 om 19:32
felija schreef op 19-09-2024 om 19:30:
[..]
Ik heb er geen last van, maar mijn zus wel en dat laat ze blijken, dan laat je haar toch niet bungelen?
Als ze toch om hulp vraagt geef je dat. En zo niet, dan niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.