Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25-10-2024 om 13:27
Zijn hier mensen met ervaring?
Wij hebben kind laten lenen bij DUO maar wel met de toezegging destijds dat wij het zouden terugbetalen aan kind. Wij willen de studieschuld van jongvolwassen kind nu bij voorkeur in een keer aflossen.
We willen niet dat het als een eenmalige hoge schenking (1x in het leven mag je geloof ik EUR 30.000 in een keer schenken belastingvrij). Nu kunnen we het in een paar jaar met de maximale belastingvrije voet (ca. EUR 6.600) afbetalen, maar liever nu in een keer.
Onze gedachte is: we hadden het maandelijks kunnen betalen (en er dan ook geen schenkingsbelasting over betaald) en dan had kind niet hoeven lenen. We hebben ook toegezegd aan kind dat we het zouden betalen. Nu hebben we kind laten lenen, maar kunnen we alsnog het hele bedrag in een keer aan DUO (of aan kind) betalen, nl. een optelsom van die maandelijkse bedragen. Bovendien ben je wettelijk verplicht voor je kind tot 21 jaar te zorgen.
Zie:
Wanneer heb ik een onderhoudsplicht? | Rijksoverheid.nl
"Ouders zijn verantwoordelijk voor kinderen
Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Dat staat in de wet.
En dan zou het toch raar zijn er wel belasting over te moeten betalen?
Wie heeft het uitgezocht en weet of dit kan?
NB Ik heb inmiddels op internet gevonden dat je ook het hele bedrag kunt lenen aan je kind die daarmee de DUO-schuld in 1x kan aflossen en dat kind dan jaarlijks het belastingvrije bedrag (ca EUR 6.600) kan aflossen aan ons (incl. een redelijk rentebedrag), wat je dan jaarlijks aan kind schenkt (belastingvrij). Dan hoef je in elk geval niet meer rente aan DUO te betalen.
Deze leningsconstructie is een optie, maar als het zonder belastingproblemen in een keer kan, doen we dat liever. Dus hopelijk weet iemand (met zekerheid) dat het in onze situatie gewoon in een keer door ons aan DUO (of aan kind) betaald kan worden zonder dat we dan problemen met de belastingdienst krijgen dat ze het als schenking aan kind zien en de eenmalige hoge belastingvrije schenking van ca EUR 30.000 al benut is, wat we dus niet willen.
31-10-2024 om 23:12
het is logisch dat de studieschuld toeneemt als de studiefinanciering vervalt. Daarnaast zitten daar ook studenten in zoals kind van TO die dus minder had kunnen lenen en ook studenten die bewust extra hebben geleend (voor luxe of hoger rendement).
Tja, de inkomsten van de overheid komen ook uit de rente van studieleningen. Mooier kan ik het ook niet maken. Dat is natuurlijk niet de hoofdmoot van de overheidsinkomen, dus melkkoe is wel wat overdreven. Als die rente omlaag gaat, moet dat geld elders gevonden worden (en er wordt door dit kabinet al heel for bezuinigd op onderwijs).