Lisette_R
25-10-2024 om 13:27
Afbetalen DUO-schuld door ouders zonder schenkingsbelasting
Zijn hier mensen met ervaring?
Wij hebben kind laten lenen bij DUO maar wel met de toezegging destijds dat wij het zouden terugbetalen aan kind. Wij willen de studieschuld van jongvolwassen kind nu bij voorkeur in een keer aflossen.
We willen niet dat het als een eenmalige hoge schenking (1x in het leven mag je geloof ik EUR 30.000 in een keer schenken belastingvrij). Nu kunnen we het in een paar jaar met de maximale belastingvrije voet (ca. EUR 6.600) afbetalen, maar liever nu in een keer.
Onze gedachte is: we hadden het maandelijks kunnen betalen (en er dan ook geen schenkingsbelasting over betaald) en dan had kind niet hoeven lenen. We hebben ook toegezegd aan kind dat we het zouden betalen. Nu hebben we kind laten lenen, maar kunnen we alsnog het hele bedrag in een keer aan DUO (of aan kind) betalen, nl. een optelsom van die maandelijkse bedragen. Bovendien ben je wettelijk verplicht voor je kind tot 21 jaar te zorgen.
Zie:
Wanneer heb ik een onderhoudsplicht? | Rijksoverheid.nl
"Ouders zijn verantwoordelijk voor kinderen
Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Dat staat in de wet.
- Kind van 18 jaar tot 21 jaar
Ouders betalen kosten van levensonderhoud en studie."
En dan zou het toch raar zijn er wel belasting over te moeten betalen?
Wie heeft het uitgezocht en weet of dit kan?
NB Ik heb inmiddels op internet gevonden dat je ook het hele bedrag kunt lenen aan je kind die daarmee de DUO-schuld in 1x kan aflossen en dat kind dan jaarlijks het belastingvrije bedrag (ca EUR 6.600) kan aflossen aan ons (incl. een redelijk rentebedrag), wat je dan jaarlijks aan kind schenkt (belastingvrij). Dan hoef je in elk geval niet meer rente aan DUO te betalen.
Deze leningsconstructie is een optie, maar als het zonder belastingproblemen in een keer kan, doen we dat liever. Dus hopelijk weet iemand (met zekerheid) dat het in onze situatie gewoon in een keer door ons aan DUO (of aan kind) betaald kan worden zonder dat we dan problemen met de belastingdienst krijgen dat ze het als schenking aan kind zien en de eenmalige hoge belastingvrije schenking van ca EUR 30.000 al benut is, wat we dus niet willen.
tsjor
26-10-2024 om 08:06
LisetteR: 'Onze gedachte is: we hadden het maandelijks kunnen betalen (en er dan
ook geen schenkingsbelasting over betaald) en dan had kind niet hoeven
lenen. We hebben ook toegezegd aan kind dat we het zouden betalen. Nu
hebben we kind laten lenen, maar kunnen we alsnog het hele bedrag in een
keer aan DUO (of aan kind) betalen, nl. een optelsom van die
maandelijkse bedragen.'
Dat is een mooie gedachte, maar blijkbaar heb je op dat moment niet meegenomen hoe dat belastingtechnisch zit.
Vergeet die 'morele verplichting'. Op de website van de belastingdienst kun je lezen dat die nauwelijks wordt toegekend (met een voorbeeld wanneer wel). Als dat op zou gaan voor DUO-schuld zou het heel vaak moeten worden toegekend.
'Bovendien ben je wettelijk verplicht voor je kind tot 21 jaar te zorgen.' Als het kind geen andere middelen heeft, dat had het kind wel, de maximale lening bij DUO. Daar heeft het kind ook gebruik van gemaakt.
Je eigen gedachtes over hoe je wel of niet belasting betaalt moeten wel gedeeld worden met de rest van de bevolking (die gaan ook over het betalen van de studie bijvoorbeeld) en dus vast liggen in wetten, het is niet zo dat wat jij aan de keukentafel bedenkt ook praktijk moet zijn; tenzij je dat politiek gezien voor elkaar krijgt.
Tsjor
Due-scimmie
26-10-2024 om 17:59
Ik vind het echt een bijzondere redenering. Vertrouwde je je kind niet genoeg om er van uit te gaan dat ze niet extra zouden lenen?
Decembermamma
26-10-2024 om 20:02
Ik begrijp dat het zo gegaan is zoals het gegaan is. Kind 1 is aan het studeren, kind 2 verschilt misschien 1 of 2 jaar met kind 1, rekening houden met doubleren op school ofzo maar dan is er dus een flinke overlapping qua tijd dat je kind student is. Als je dan (zoals velen wel doen) niet gepaard hebt voor de studie van je kind dan zal het maandelijks een flinke aanslag zijn voor je portemonnee. In dat geval denk je van "tja de lening is rentevrij, (dat was het toen) ach net zo makkelijk om te lenen dus". Gevolg kind maakt een flinke schuld. En dan moet je toch afbetalen gaan als er ineens wel rente is. En dan komt de spijt en begin je allemaal argumenten te verzinnen waarom jij het belastingvrij mag doen.
Anoniemvoornu
26-10-2024 om 21:40
Decembermamma schreef op 26-10-2024 om 20:02:
Ik begrijp dat het zo gegaan is zoals het gegaan is. Kind 1 is aan het studeren, kind 2 verschilt misschien 1 of 2 jaar met kind 1, rekening houden met doubleren op school ofzo maar dan is er dus een flinke overlapping qua tijd dat je kind student is. Als je dan (zoals velen wel doen) niet gepaard hebt voor de studie van je kind dan zal het maandelijks een flinke aanslag zijn voor je portemonnee. In dat geval denk je van "tja de lening is rentevrij, (dat was het toen) ach net zo makkelijk om te lenen dus". Gevolg kind maakt een flinke schuld. En dan moet je toch afbetalen gaan als er ineens wel rente is. En dan komt de spijt en begin je allemaal argumenten te verzinnen waarom jij het belastingvrij mag doen.
Zoiezo snap ik het niet waarom het beter was voor kind om het eerst te lenen bij het duo en dat jij het dan terug gaat betalen... dat je dat doet omdat je op dat moment het geld niet hebt kan ik begrijpen maar dat het beter is voor je kind op deze manier snap ik niet.
Trijsje
26-10-2024 om 21:53
Geen idee van de situatie hier en waarom het zo gegaan is (en dat maakt voor de vraag die TO stelt ook niet zo veel uit). Maar ik ken wel een geval in mijn omgeving waar de ouders genoeg bijdroegen zodat kind niet hoefde te lenen (dus genoeg voor collegegeld, boeken, wonen, eten). Voor leuke dingen zou kind erbij werken. Maar kind had een dure smaak, dure hobby's en een duur studentenleven, en leende dus wel flink bij DUO. Nou was dit kind ook een succesvolle studeerder met goede arbeidsperspectieven dus kind gaat dit zelf prima kunnen afbetalen.
Maar als je niet zo zeker weet of je kind die studie echt gaat redden, en niet wil dat je kind gaat bijlenen bij DUO voor een duur studentenleven, dan snap ik de redenering wel. Alleen vind ik niet dat de belastingdienst daar ook begrip voor hoeft op te brengen.
Anoniemvoornu
26-10-2024 om 22:06
Trijsje schreef op 26-10-2024 om 21:53:
Geen idee van de situatie hier en waarom het zo gegaan is (en dat maakt voor de vraag die TO stelt ook niet zo veel uit). Maar ik ken wel een geval in mijn omgeving waar de ouders genoeg bijdroegen zodat kind niet hoefde te lenen (dus genoeg voor collegegeld, boeken, wonen, eten). Voor leuke dingen zou kind erbij werken. Maar kind had een dure smaak, dure hobby's en een duur studentenleven, en leende dus wel flink bij DUO. Nou was dit kind ook een succesvolle studeerder met goede arbeidsperspectieven dus kind gaat dit zelf prima kunnen afbetalen.
Maar als je niet zo zeker weet of je kind die studie echt gaat redden, en niet wil dat je kind gaat bijlenen bij DUO voor een duur studentenleven, dan snap ik de redenering wel. Alleen vind ik niet dat de belastingdienst daar ook begrip voor hoeft op te brengen.
Het maakt verder niet uit to geeft aan dat het in belang van het kind is geweest om dit zo te doen
"In het belang van kind. We wilden niet geld geven en dat kind dan daarnaast nog (volledig) bij DUO kon lenen en met een schuld zou blijven zitten"
vandaar de nieuwschierigheid van mijn kant hoe deze constructie beter kan zijn voor je kind.
Trijsje
26-10-2024 om 22:10
Ik denk dus te lezen: als wij veel hadden bijgedragen én kind had daarnaast flink geleend, dan hadden wij niet kunnen helpen aflossen. Door niet (of weinig) bij te dragen kan dit nu wel.
Mugske
26-10-2024 om 22:14
Trijsje schreef op 26-10-2024 om 22:10:
Ik denk dus te lezen: als wij veel hadden bijgedragen én kind had daarnaast flink geleend, dan hadden wij niet kunnen helpen aflossen. Door niet (of weinig) bij te dragen kan dit nu wel.
Blijkbaar vertrouw je in die situatie niet op je kind (verstandig met geld omgaan, zo min mogelijk lenen). Leent kind dan alsnog (terwijl dat eigenlijk niet nodig was) dan mag kind dat zelf aflossen.
S.ndra
27-10-2024 om 04:29
Vraag het bij een belastingadviseur of notaris. Die helpen je wel. En dan heb je ook de juiste informatie.
Lisette_R
28-10-2024 om 22:14
Due-scimmie schreef op 26-10-2024 om 17:59:
Ik vind het echt een bijzondere redenering. Vertrouwde je je kind niet genoeg om er van uit te gaan dat ze niet extra zouden lenen?
Wij hoorden in die periode verschillende verhalen van studenten die van ouders voldoende geld kregen maar toch vol leenden bij DUO (vaak in verband met een uitbundig en duur studentenleven). Dat wilden wij voorkomen voor ons kind. We konden het betalen, deden het echt puur om kind te beschermen tegen een grote schuld. Better safe than sorry, dat idee.
Of die zorg terecht was zullen we nooit weten. Maar man en ik vonden dat allebei bij dit kind verstandig, bij oudere kind was dat niet aan de orde geweest. Kinderen zijn heel verschillend.
Na een paar jaar, hadden we die zorg niet meer en hebben we kind wel zelf betaald (niet meer bij DUO laten lenen).
Lisette_R
28-10-2024 om 22:16
Decembermamma schreef op 26-10-2024 om 20:02:
Nee, zie vorige post. Dit was niet de reden.
We konden het betalen, maar hebben dat bewust niet gedaan om kind tegen een mogelijk grote schuld te beschermen.
En we willen het nu afbetalen om kind van de schuld af te helpen zoals we hadden beloofd, niet vanwege de rente.
Lisette_R
28-10-2024 om 22:17
Anoniemvoornu schreef op 26-10-2024 om 21:40:
[..]
Zoiezo snap ik het niet waarom het beter was voor kind om het eerst te lenen bij het duo en dat jij het dan terug gaat betalen... dat je dat doet omdat je op dat moment het geld niet hebt kan ik begrijpen maar dat het beter is voor je kind op deze manier snap ik niet.
Misschien begrijp je het als je mijn vorige posts leest. Er zijn echt kinderen die geld krijgen van hun ouders maar toch bijlenen en met een grote schuld eindigen. Daar kunnen ze van leren, kan je denken. Of je wilt dat toch maar voorkomen, zoals wij wilden.
Lisette_R
28-10-2024 om 22:21
Mugske schreef op 26-10-2024 om 22:14:
[..]
Blijkbaar vertrouw je in die situatie niet op je kind (verstandig met geld omgaan, zo min mogelijk lenen). Leent kind dan alsnog (terwijl dat eigenlijk niet nodig was) dan mag kind dat zelf aflossen.
Ja, zo hadden we kunnen denken, maar dat wilden we dus niet voor kind.
We zijn ook blij dat we het zo gedaan hebben.
Alleen nu nog aflossen .
Anoniemvoornu
29-10-2024 om 06:31
Lisette_R schreef op 28-10-2024 om 22:17:
[..]
Misschien begrijp je het als je mijn vorige posts leest. Er zijn echt kinderen die geld krijgen van hun ouders maar toch bijlenen en met een grote schuld eindigen. Daar kunnen ze van leren, kan je denken. Of je wilt dat toch maar voorkomen, zoals wij wilden.
Maar die schuld is er nu toch ook?? Je hebt belooft het af te betalen aan je kind maar voor nu heeft kind toch gewoon een studieschuld en zijn oudere broer/zus niet omdat je kind niet vertrouwde
bieb1963
29-10-2024 om 07:02
Lisette_R schreef op 25-10-2024 om 21:00:
[..]
Haha, meen je echt dat je vindt dat mensen meer belasting moeten betalen dan ze wettelijk verplicht zijn? We betalen al erg veel belasting. Ik klaag daar niet over, maar om nou nóg meer belasting te betalen dan verplicht is, gaat wel heel ver, vind ik dan persoonlijk.
Noem je dat echt ontduiking? Vergeet niet dat ik hier vraag naar een legale, dus toegestane manier, om minder belasting te betalen. Mag dat ook al niet? .
Ik begrijp jouw redenering niet helemaal…. Natuurlijk vindt niemand het fijn om belasting te betalen, maar we snappen ook allemaal dat dat belasting geld wél nodig is om B.V. Nederland draaiende te houden…. Maar ik vind het op zich niet gek om een (legale) constructie te bedenken zodat je geen of minder belasting hoeft te betalen. Niets menselijks is mij vreemd. Maar van jouw verhaal en vooral je beredenering snap ik geen sikkepit. Je wéét (ook van te voren) dat je zulke bedragen niet in 1x belastingvrij kunt schenken. Om dan nu ineens met een moreel standpunt aan te komen, vind ik echt belachelijk. Daarbij is al diverse malen aangegeven dat je die schuld binnen korte tijd simpel kunt aflossen door schenken: nu en in Jan belastingvrij, dan ben je al op de helft. En als je kind dan ook nog (beetje ‘illegaal’…..) maandelijks wat extra’s toestopt (pinnen en aan kind geven), waarmee kind ook nog mee kan aflossen, is kind er binnen no time vanaf en is de uiteindelijk betaalde rente ook te verwaarlozen.