Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Afbetalen DUO-schuld door ouders zonder schenkingsbelasting

Mugske schreef op 25-10-2024 om 16:08:

Waarom laat je kind lenen als je zelf voldoende middelrn hebt en tzt dat bedrag toch wil schenken? Achteraf gezien had je beter tijdens de studie een (extra) bijdrage kunnen doen.

Ja, dit dus. Begrijp het ook niet waarom je je kind laat lenen als het niet nodig is.

Ik zou gewoon navragen bij de belasting dienst of schenken met morele verplichting hiervoor  mag.
Ik vond de studie van mijn kinderen betalen ook een morele verplichting daarom maakte ik tijdens de studie maandelijk geld over.

Lisette_R

Lisette_R

25-10-2024 om 17:10 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 25-10-2024 om 16:05:

Ik begrijp niet waarom je je kind onnodig een (hogere) studieschuld hebt laten aangaan?

In het belang van kind. We wilden niet geld geven en dat kind dan daarnaast nog (volledig) bij DUO kon lenen en met een schuld zou blijven zitten.
Daarom eerst laten lenen en gezegd dat we het zouden terugbetalen, en dat doen we dus ook, incl. de rente erop. 
Het enige is dat we het liefst in een keer afbetalen en niet in een paar jaar.

Lisette_R schreef op 25-10-2024 om 17:10:

[..]

In het belang van kind. We wilden niet geld geven en dat kind dan daarnaast nog (volledig) bij DUO kon lenen en met een schuld zou blijven zitten.
Daarom eerst laten lenen en gezegd dat we het zouden terugbetalen, en dat doen we dus ook, incl. de rente erop.

Maar dan had je ook voor de jaarlijkse belastingvrije schenking kunnen kiezen.

Onze situatie was anders. Onze zoon heeft alleen moeten lenen toen hij zijn master ging doen en daarvoor uit huis moest ivm de afstand. Collegegeld hebben wij altijd betaald dus geen hele hoge studieschuld waar hij echter wel snel vanaf wilde door de rente hierop. Wij hebben daarom eind vorig jaar het bedrag naar hem overgemaakt wat je jaarlijks belastingvrij mag schenken zodat hij de lening kon aflossen.

Lisette_R

Lisette_R

25-10-2024 om 17:35 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 25-10-2024 om 16:08:

De komende jaren maximaal schenken, zou ik zeggen.
Als het echt allemaal in een keer moet, dan gewoon belasting betalen. Dat is gewoon het gevolg van de keuze die jullie in het verleden hebben gemaakt. En klaag dan niet, maar prijs jezelf gelukkig dat jullie dat bedrag in een keer kunnen betalen.

Als het niet in een keer afbetaald kan worden zonder problemen met de belastingdienst, kiezen we waarschijnlijk voor de leningsconstructie waarbij je het wel in een keer afbetaalt aan DUO (maar dan als lening aan kind) en verder niet schenkingsbelasting hoeft te betalen. Het blijft nl. altijd jammer om belasting aan de staat te betalen als je het kunt voorkomen. 
Maar dan is kind in elk geval in een keer van de lening bij DUO af. En hoeft er geen rente meer aan DUO betaald te worden, maar gaat de rente op die lening naar ons.

Je kunt die 30.000 ook in 1 keer aflossen, dan leen je het officieel aan je kind. Elk jaar laat je vervolgens de maximale gift vrijvallen. Maar ja die lening staat dan wel als vordering op je belastingaangifte en bij kind op de schuld. Maar die lening hoeft dus niet bkr geregistreerd te worden voor zover ik weet. 

[..]

Je kind geld geven prima, maar dan had het ook geen Duo-lening meer hoeven te nemen. Ik zou ervoor kiezen zo snel mogelijk af te lossen. Zeker met de rente op de studieschuld is dat al lastig genoeg.

Lisette_R schreef op 25-10-2024 om 17:35:

[..]

Als het niet in een keer afbetaald kan worden zonder problemen met de belastingdienst, kiezen we waarschijnlijk voor de leningsconstructie waarbij je het wel in een keer afbetaalt aan DUO (maar dan als lening aan kind) en verder niet schenkingsbelasting hoeft te betalen. Het blijft nl. altijd jammer om belasting aan de staat te betalen als je het kunt voorkomen.

Je weet dat het grootste deel van de kosten van de studie van je kind betaald is door de staat, komende uit belastinggeld? Het proberen te voorkomen neigt naar ontduiking. Over morele verplichting gesproken…

Tuinfluiter schreef op 25-10-2024 om 17:05:

Ik zou gewoon navragen bij de belasting dienst of schenken met morele verplichting hiervoor mag.
Ik vond de studie van mijn kinderen betalen ook een morele verplichting daarom maakte ik tijdens de studie maandelijk geld over.

Ja, en dat is dan dus wel een morele verplichting. Je moet wettelijk bijdragen in het levensonderhoud tot je kind 21 is, maar als zelfs DUO rekening houdt met een bijdrage, ook voor oudere studenten, dan is het dus denk ik geen schenking als je je 22jarige 800 per maand zou betalen voor huur en levensonderhoud (daar redt het kind het ook niet van).

Maar goed, doe je dat niet, dan kan je denk ik niet jaren later alles ineens betalen zonder dat dat een schenking is.

natuurlijk geen probleem om te kijken hoe je zo fiscaal voordelig dit kan oplossen. Je bent ook niet morsel verplicht om belasting te betalen als je dit op een fiscaal gunstige (volgens de wet) manier te doen.

Lisette_R

Lisette_R

25-10-2024 om 21:00 Topicstarter

Zussie schreef op 25-10-2024 om 18:43:

[..]

Je weet dat het grootste deel van de kosten van de studie van je kind betaald is door de staat, komende uit belastinggeld? Het proberen te voorkomen neigt naar ontduiking. Over morele verplichting gesproken…

Haha, meen je echt dat je vindt dat mensen meer belasting moeten betalen dan ze wettelijk verplicht zijn? We betalen al erg veel belasting. Ik klaag daar niet over, maar om nou nóg meer belasting te betalen dan verplicht is, gaat wel heel ver, vind ik dan persoonlijk.

Noem je dat echt ontduiking? Vergeet niet dat ik hier vraag naar een legale, dus toegestane manier, om minder belasting te betalen. Mag dat ook al niet? .

[..]

Ik snap deze constructie niet helemaal , wilde je de studie niet betalen omdat je bang was dat je kind alsnog geld zou gaan lenen bij het duo? Want je kind kan als het 21+ is zoiezo leningen afsluiten zonder je medeweten.

Temet schreef op 25-10-2024 om 20:02:

[..]

Ja, en dat is dan dus wel een morele verplichting. Je moet wettelijk bijdragen in het levensonderhoud tot je kind 21 is, maar als zelfs DUO rekening houdt met een bijdrage, ook voor oudere studenten, dan is het dus denk ik geen schenking als je je 22jarige 800 per maand zou betalen voor huur en levensonderhoud (daar redt het kind het ook niet van).

Maar goed, doe je dat niet, dan kan je denk ik niet jaren later alles ineens betalen zonder dat dat een schenking is.

Als een kind nog geen 21 is bij aanvang studie mag je als ouder ook als het op 22 jarige leeftijd of daarna nog aan het studeren is en voldoende resultaten heeft  een bijdrage geven die niet als schenking gezien wordt.

Hoe een schenking om de studieschuld af te betalen door de fiscus wordt gezien zul je aan een belastinginspecteur moeten vragen.

Lisette_R schreef op 25-10-2024 om 21:00:

[..]

Noem je dat echt ontduiking? Vergeet niet dat ik hier vraag naar een legale, dus toegestane manier, om minder belasting te betalen. Mag dat ook al niet? .

Nee, maar het neigt wel naar belastingontwijking. Dat is niet illegaal, bedrijven doen het massaal. Maar of het ethisch is, dat mag iedereen zelf beslissen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.