Lisette_R
25-10-2024 om 13:27
Afbetalen DUO-schuld door ouders zonder schenkingsbelasting
Zijn hier mensen met ervaring?
Wij hebben kind laten lenen bij DUO maar wel met de toezegging destijds dat wij het zouden terugbetalen aan kind. Wij willen de studieschuld van jongvolwassen kind nu bij voorkeur in een keer aflossen.
We willen niet dat het als een eenmalige hoge schenking (1x in het leven mag je geloof ik EUR 30.000 in een keer schenken belastingvrij). Nu kunnen we het in een paar jaar met de maximale belastingvrije voet (ca. EUR 6.600) afbetalen, maar liever nu in een keer.
Onze gedachte is: we hadden het maandelijks kunnen betalen (en er dan ook geen schenkingsbelasting over betaald) en dan had kind niet hoeven lenen. We hebben ook toegezegd aan kind dat we het zouden betalen. Nu hebben we kind laten lenen, maar kunnen we alsnog het hele bedrag in een keer aan DUO (of aan kind) betalen, nl. een optelsom van die maandelijkse bedragen. Bovendien ben je wettelijk verplicht voor je kind tot 21 jaar te zorgen.
Zie:
Wanneer heb ik een onderhoudsplicht? | Rijksoverheid.nl
"Ouders zijn verantwoordelijk voor kinderen
Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Dat staat in de wet.
- Kind van 18 jaar tot 21 jaar
Ouders betalen kosten van levensonderhoud en studie."
En dan zou het toch raar zijn er wel belasting over te moeten betalen?
Wie heeft het uitgezocht en weet of dit kan?
NB Ik heb inmiddels op internet gevonden dat je ook het hele bedrag kunt lenen aan je kind die daarmee de DUO-schuld in 1x kan aflossen en dat kind dan jaarlijks het belastingvrije bedrag (ca EUR 6.600) kan aflossen aan ons (incl. een redelijk rentebedrag), wat je dan jaarlijks aan kind schenkt (belastingvrij). Dan hoef je in elk geval niet meer rente aan DUO te betalen.
Deze leningsconstructie is een optie, maar als het zonder belastingproblemen in een keer kan, doen we dat liever. Dus hopelijk weet iemand (met zekerheid) dat het in onze situatie gewoon in een keer door ons aan DUO (of aan kind) betaald kan worden zonder dat we dan problemen met de belastingdienst krijgen dat ze het als schenking aan kind zien en de eenmalige hoge belastingvrije schenking van ca EUR 30.000 al benut is, wat we dus niet willen.
Daglichtlamp
25-10-2024 om 13:33
Je zou kunnen kijken of de regels rondom een natuurlijke verbintenis hier van toepassing kunnen zijn.
Oftewel dat er sprake is van een morele verplichting om dit te doen.
Lisette_R
25-10-2024 om 13:35
Daglichtlamp schreef op 25-10-2024 om 13:33:
Je zou kunnen kijken of de regels rondom een natuurlijke verbintenis hier van toepassing kunnen zijn.
Oftewel dat er sprake is van een morele verplichting om dit te doen.
Ah, interessant. Als er sprake is van een morele verplichting om die DUO-schuld aan DUO of aan kind af te lossen, dan valt het niet onder schenking?
Is het niet voldoende dat wij dat destijds aan hem toegezegd hebben (staat misschien zelfs in een mailtje)? Dat zou dan toch ook wel een 'morele verplichting' zijn?
Temet
25-10-2024 om 13:44
Toch vind ik je redenering apart. Als ik je goed begrijp, zeg je eigenlijk dat je destijds niet aan je onderhoudsverplichting jegens je kinderen hebt voldaan, en omdat je dat dan achteraf alsnog doet, moet de overheid minder geld krijgen. Ik heb toch het idee dat die vlieger niet opgaat.
Temet
25-10-2024 om 13:45
En dat je hebt beloofd iets te betalen maakt volgens mij niet dat het geen schenking is.
Neweve
25-10-2024 om 13:55
het is november. Dus nu 6000 schenken en op 1 januari weer. Dan is de lening al gehalveerd.
Voor het resterende deel kan je een lening constructie doen zoals genoemd in de op. Of je betaald 2 a 3 jaar de duo rente/schenkbelasting voor het resterende deel (overigens vergelijkbaar is).
Joszy
25-10-2024 om 14:52
En gewoon wel schenkbelasting betalen? Ik snap dat het voelt als sneu geld, maar nu komt er ook steeds rente op de lening plus kan de studieschuld je kind wellicht in de weg zitten als hij een hypotheek wil afsluiten ofzo.
Lisette_R
25-10-2024 om 15:11
Temet schreef op 25-10-2024 om 13:45:
En dat je hebt beloofd iets te betalen maakt volgens mij niet dat het geen schenking is.
Volgens mij heb je daar gelijk in, hoewel ik dat gevoelsmatig gek vind. We hadden het nl. ook gewoon maandelijks kunnen betalen (zonder het betalen van schenkingsbelasting).
De vraag is dan volgens mij of er sprake is van een morele verplichting zoals Daglichtlamp al opperde. Volgens mij moet je dat aan de Belastingdienst vragen of ze daarmee akkoord gaan.
Ik vind het wel een morele verplichting om ons kind zo snel mogelijk van deze schuld af te helpen, zeker omdat ons andere kind niet een DUO-schuld heeft. Zodat ons kind er verder geen last meer van zal hebben.
Maar of de Belastingdienst het met ons eens is, is natuurlijk onzeker.
Ik ben wel benieuwd of er mensen ervaring hiermee hebben, we zullen toch niet de enigen zijn die hiermee te maken hebben?
Kersje
25-10-2024 om 15:31
Lisette_R schreef op 25-10-2024 om 15:11:
[..]
Volgens mij heb je daar gelijk in, hoewel ik dat gevoelsmatig gek vind. We hadden het nl. ook gewoon maandelijks kunnen betalen (zonder het betalen van schenkingsbelasting).
De vraag is dan volgens mij of er sprake is van een morele verplichting zoals Daglichtlamp al opperde. Volgens mij moet je dat aan de Belastingdienst vragen of ze daarmee akkoord gaan.
Ik vind het wel een morele verplichting om ons kind zo snel mogelijk van deze schuld af te helpen, zeker omdat ons andere kind niet een DUO-schuld heeft. Zodat ons kind er verder geen last meer van zal hebben.
Ik ben wel benieuwd of er mensen ervaring hiermee hebben, we zullen toch niet de enigen zijn die hiermee te maken hebben?
Misschien begrijp ik het niet goed, dus excuses alvast als dat zo mocht zijn.
De belastingdienst heeft toch niets te maken met de morele zaken van elke burger? Ik bedoel, als jullie deze DUO schuld al eerder belastingvrij hadden kunnen afbetalen, maar dit (om welke redenen dan ook) niet hebben gedaan, dan ligt deze ‘fout’ toch geheel bij jullie zelf?
Lisette_R
25-10-2024 om 16:04
Kersje schreef op 25-10-2024 om 15:31:
[..]
Misschien begrijp ik het niet goed, dus excuses alvast als dat zo mocht zijn.
De belastingdienst heeft toch niets te maken met de morele zaken van elke burger? Ik bedoel, als jullie deze DUO schuld al eerder belastingvrij hadden kunnen afbetalen, maar dit (om welke redenen dan ook) niet hebben gedaan, dan ligt deze ‘fout’ toch geheel bij jullie zelf?
Kennelijk houdt de belastingdienst wel rekening met morele verplichtingen van burgers. Zie die link van Daglichtlamp.
Maar het zou goed kunnen dat de Belastingdienst in dit geval ook zou zeggen dat ze het geen morele verplichting vindt.
Poezenmeisje
25-10-2024 om 16:05
Ik begrijp niet waarom je je kind onnodig een (hogere) studieschuld hebt laten aangaan?
IMI-x2
25-10-2024 om 16:08
De komende jaren maximaal schenken, zou ik zeggen.
Als het echt allemaal in een keer moet, dan gewoon belasting betalen. Dat is gewoon het gevolg van de keuze die jullie in het verleden hebben gemaakt. En klaag dan niet, maar prijs jezelf gelukkig dat jullie dat bedrag in een keer kunnen betalen.
Mugske
25-10-2024 om 16:08
ik zou kiezen voor nu maximale jaarschenking en dan in januari weer. Hoeveel schuld blijft er dan nog over? Dat kun je dan in januari 2026 schenken of alleen over het resterende deel schenkbelasting betalen.
Waarom laat je kind lenen als je zelf voldoende middelrn hebt en tzt dat bedrag toch wil schenken? Achteraf gezien had je beter tijdens de studie een (extra) bijdrage kunnen doen.
Fiorah
25-10-2024 om 16:12
[..]
Waarom heb je dat dan niet gedaan?
Jesse_1
25-10-2024 om 16:44
[..]
Dit is een kromme redenering. Als ik op mijn 80e 100.000 overheb kan ik dan ook niet ineens belastingvrij aan mijn kinderen schenken met de achterliggende reden dat ik het ook in de voorgaande jaren belastingvrij had kunnen doen met 6.000 p/j.
[Overigens is het tegenwoordig 6633, dus dichterbij de 7K dan de 6K]
Maar belastingvrij kun je dus niet de studieschuld 'overnemen' zoals hier al een aantal mensen hebben gezegd.
Annaniem2023
25-10-2024 om 16:53
Jij wil dus dit bedrag schenken en daarna nog de mogelijkheid hebben om 30.000 euro belastingvrij te schenken, terwijl de rest van Nederland maximaal eenmalig 30.000 euro belastingvrij mag schenken. ik denk dat de Nederlandse wet ook voor jullie geldt.
Waarom wil je het ineens doen? Doe gewoon dit jaar 6600, in januari weer en dan elk jaar tot de schuld klaar is. En je kan natuurlijk altijd onder de tafel nog wat schenken, geen Belastingdienst die in je huiskamer meekijkt. Dan kan je kind dat ook gebruiken om af te lossen.