Omavan19jarige
28-10-2024 om 01:58
19 jarige thuiswonende vader
ja mijn kleinzoon is 19 en vader van een kind van 20 maanden en thuiswonend 1 x per week komt de kleine 1 dag en nacht slapen en om het weekendvan vrijdag tm zondagavond Hij heeft geen inkomen ,geen werk
Solliciteerd maar heeft geen diploma,s . De moeder en hij zijn niet mrer samen zij ontvangt kinderbijslag en kinder toeslag.mijn kleinzoon heeft niets.zijn vader onderhoud hem en ook de kleine als deze bij zijn zoon is.
De situatie is niet goed mijn kleinzoon wilt graag werken masr dit is moeilijk omdat er 2 dagen zijn waar hij zijn kind heeft en om het weekend.,school niet afgemaakt wegens persoonlijke omstandigheden.
Wie heeft er tips of handvatten want ik zoek heel iinternet af om te kijken of hij ergens recht op heeft zodat hij niet afhankelijk is.zijn moeder doet niet mee aan wat voor een onderhoudsplicht zijn vader wel.en wij opa.en oma ook
Geen kritiek het is wat het is en hij doet zijn best maar gaat moeilijker als verwacht.
Tiener mama ontvangt kindgebonden budget, aanvullende uitkering en kinderbijslag de kleine woont bij haar en haar moeder.
Bakblik
28-10-2024 om 12:10
SuzyQFive schreef op 28-10-2024 om 09:45:
[..]
Zo werkt dat dus niet.
Deze kinderen hebben zich laten leiden door lust. Het zijn kinderen die een kind hebben gekregen. Dat wil niet zeggen dat als je dat lukt dat je hersens al volgroeid zijn. Dat duurt nog wel een paar jaar. Zeker als je ouders je hierin niet steunen en helpen kan je wel wat hulp gebruiken.
Nogmaals TO: ga met je kleinzoon naar het wijkteam, laat hem de hele situatie uitleggen en dat hij hulp nodig heeft. Hetzij met zoeken naar een geschikte opleiding, hetzij met (beschut) werk (sollicitatietraining enz).
Tegenwoordig gaan er echt maar weinig kinderen van school zonder diploma dus hij zal echt niet om een bloedneus in deze situatie zitten.
Als je als kind een kind krijgt zijn je hersens nog niet volgroeid, dat duurt nog een paar jaar daar ben ik het helemaal mee eens. Als er geestelijk niks mis is met de pubers dan weten ze toch vanaf een jaar of 15 wel waar de baby's vandaan komen lijkt me.
Feit is wel dat het kind dat de kinderen hebben gekregen er is en zullen de tieners dus vervroegd door moeten naar een volgende fase in hun leven. Hierbij gesteund en geholpen door familie of instanties en eventueel gebruik makend van het sociale vangnet dat er in Nederland is.
Tenzij er zwaarwegende redenen zijn, die wij niet kennen, dat de kleinzoon van to niet kan werken of leren zal hij aan de bak moeten met opleiding en of werk. Hij zal moeten bouwen aan een toekomst voor hemzelf en zijn kind.
Als er echt zwaarwegende redenen zijn dat opleiding en werkt niet lukt dan gun ik hem dat geld dat hij van de overheid kan krijgen, echt daar is het voor. Echter het hebben van een kind op jonge leeftijd is in mijn ogen niet dringend genoeg om geen opleiding of werk te doen.
Jannie2005
28-10-2024 om 12:20
hier ook een (oude) tienermoeder ik heb zelf mijn oudste dochter op 17 jarige leeftijd gekregen en een mbo opleiding afgerond als ik op school zat paste mijn ouders op de kleine zo gauw ik mijn mbo diploma had ben ik gaan werken ooh en de vader van de kleine die was een jaar jonger als mij we zagen elkaar in het weekend hij ging door de weeks na school en na zijn schooltijd dus als hij tot 14.00 uur bijwijze na school moest ging die na die tijd werken dus het kan wel
rutiel
28-10-2024 om 12:32
Tips genoeg om aan de slag te gaan! Maar ik krijg eerlijk gezegd de indruk dat TO meer op zoek is naar voorzieningen of instanties om een uitkering te ontvangen:
"Wie heeft er tips of handvatten want ik zoek heel iinternet af om te
kijken of hij ergens recht op heeft zodat hij niet afhankelijk is.zijn
moeder doet niet mee aan wat voor een onderhoudsplicht zijn vader wel.en
wij opa.en oma ook"
Blijkbaar is het zoeken naar werk al een gepasseerd station.
Moederkareltje
28-10-2024 om 12:46
Naminokurashi schreef op 28-10-2024 om 11:47:
[..]
Ik werk in een fabriek als productiemedewerker. Fulltime, dus 40 uur in de week. ( Zwaar werk) Ik heb dan schijnbaar geen hersenen als ik jou moet geloven. Gatver, dat jij zo praat over andere mensen. Ik werk sinds 1998 in deze fabriek. Er zal toch brood op de plank moeten komen.
Ik zeg nogmaals "als je een beetjes hersens hebt is ongeschoold werk niet vol te houden". Soms worden mensen gedwongen omdat ze geld moeten hebben of geen andere opties hebben zoals jij dus begrijp ik hieruit. Ik heb respect dat jij dit volhoudt. Ik denk alleen dat het dood en doodongelukkig maakt als je meer kan. En ik geloof aan jouw posts te merken dat je vrij ongelukkig bent. Dit werk helpt daarbij denk ik niet. Iedereen heeft hersens maar als je heel laag begaafd bent is het waarschijnlijk prima. Dan is simpelheid en herhaling geen last of saaiheid maar rust en structuur bijvoorbeeld.
Joszy
28-10-2024 om 12:53
moederkareltje, als mensen vergelijkbare dingen zeggen over thuisblijfmoeders zit je bovenop de kast. Dus waarom zo onaardig?
TO misschien heeft je kleinzoon wel 'recht op' hulp bij het zoeken naar een baan? Heeft hij dat al eens gevraagd bij de gemeente waar hij woont? Uiteindelijk zal hij zelf aan de bak moeten!
Moederkareltje
28-10-2024 om 13:02
Joszy schreef op 28-10-2024 om 12:53:
moederkareltje, als mensen vergelijkbare dingen zeggen over thuisblijfmoeders zit je bovenop de kast. Dus waarom zo onaardig?
TO misschien heeft je kleinzoon wel 'recht op' hulp bij het zoeken naar een baan? Heeft hij dat al eens gevraagd bij de gemeente waar hij woont? Uiteindelijk zal hij zelf aan de bak moeten!
Het is geen respectskwestie wat mensen hiervan maken nu. Ik wilde gewoon zeggen dat ongeschoold werk zonder perspectief niet vol te houden is met een beetje hersens. Ik snap niet wat daar erg of niet waar aan is. Het zal wel aan mijn bewoordingen liggen.
SuzyQFive
28-10-2024 om 13:09
Bakblik schreef op 28-10-2024 om 12:10:
[..]
Als je als kind een kind krijgt zijn je hersens nog niet volgroeid, dat duurt nog een paar jaar daar ben ik het helemaal mee eens. Als er geestelijk niks mis is met de pubers dan weten ze toch vanaf een jaar of 15 wel waar de baby's vandaan komen lijkt me.
Feit is wel dat het kind dat de kinderen hebben gekregen er is en zullen de tieners dus vervroegd door moeten naar een volgende fase in hun leven. Hierbij gesteund en geholpen door familie of instanties en eventueel gebruik makend van het sociale vangnet dat er in Nederland is.
Tenzij er zwaarwegende redenen zijn, die wij niet kennen, dat de kleinzoon van to niet kan werken of leren zal hij aan de bak moeten met opleiding en of werk. Hij zal moeten bouwen aan een toekomst voor hemzelf en zijn kind.
Als er echt zwaarwegende redenen zijn dat opleiding en werkt niet lukt dan gun ik hem dat geld dat hij van de overheid kan krijgen, echt daar is het voor. Echter het hebben van een kind op jonge leeftijd is in mijn ogen niet dringend genoeg om geen opleiding of werk te doen.
Dat zei ik ook niet, ik reageerde op je stukje over dat als je oud genoeg bent om seks te hebben je ook oud genoeg bent om volwassen beslissingen te nemen. Dat is niet zo.
Naminokurashi
28-10-2024 om 13:09
Moederkareltje schreef op 28-10-2024 om 12:46:
[..]
Ik zeg nogmaals "als je een beetjes hersens hebt is ongeschoold werk niet vol te houden". Soms worden mensen gedwongen omdat ze geld moeten hebben of geen andere opties hebben zoals jij dus begrijp ik hieruit. Ik heb respect dat jij dit volhoudt. Ik denk alleen dat het dood en doodongelukkig maakt als je meer kan. En ik geloof aan jouw posts te merken dat je vrij ongelukkig bent. Dit werk helpt daarbij denk ik niet. Iedereen heeft hersens maar als je heel laag begaafd bent is het waarschijnlijk prima. Dan is simpelheid en herhaling geen last of saaiheid maar rust en structuur bijvoorbeeld.
Dus als ik jou begrijp ben ik pas gelukkig als ik een knap smoeltje heb, slank lijfje, minstens 2 kinderen, een relatie. En beter werk, minimaal op kantoor oid.
En hersendood werk? Ik werk met machines, daar heb ik mijn aandacht en hersens bij nodig, zo niet dan kunnen er ernstige ongelukken gebeuren.
Ik heb overigens een MBO diploma secretarieel medewerkster, maar omdat ik geen ervaring heb en er geen enkele werkgever mij die werkervaring gunt, ben ik dus productiemedewerker.
En nou stop ik met reageren op jou,
Moederkareltje
28-10-2024 om 13:18
Naminokurashi schreef op 28-10-2024 om 13:09:
[..]
Dus als ik jou begrijp ben ik pas gelukkig als ik een knap smoeltje heb, slank lijfje, minstens 2 kinderen, een relatie. En beter werk, minimaal op kantoor oid.
En hersendood werk? Ik werk met machines, daar heb ik mijn aandacht en hersens bij nodig, zo niet dan kunnen er ernstige ongelukken gebeuren.
Ik heb overigens een MBO diploma secretarieel medewerkster, maar omdat ik geen ervaring heb en er geen enkele werkgever mij die werkervaring gunt, ben ik dus productiemedewerker.
En nou stop ik met reageren op jou,
Dit zeg ik allemaal ook niet. Ik weet niet waar je het allemaal leest en waarom je je zo aangevallen voelt. Ik heb ook verre van een ideaal leven.
'En nou stop ik met reageren op jou'
Goed.
Ysenda
28-10-2024 om 13:26
Moederkareltje schreef op 28-10-2024 om 09:33:
ik zeg toch ook dat het niet vol te houden is als je enigzins hersenen hebt. Niet in het algemeen. Ik weet zeker dat heel veel mensen hier een lopende band zeker niet gaan volhouden. Wel makkelijk roepen dat die jongen dat maar moet doen. Ik heb zelf fulltime schoonmaakwerk, kassawerk en lopende band werk gedaan en ik werd gillend gek, gillend. Heel fijn dat sommige mensen dat wel kunnen.
ja, maar als je daar weg van wil zul je dus eerst stappen moeten ondernemen, als je nood hoog is om inkomen te genereren zul je ook met je hoge intelligentie wel moeten. Dat heet aanpassen aan je omstandigheden.
kaatjecato
28-10-2024 om 13:35
Moederkareltje schreef op 28-10-2024 om 13:02:
[..]
Het is dus ook geen respectskwestie wat mensen hiervan maken nu. Ik wilde gewoon zeggen dat ongeschoold werk zonder perspectief niet vol te houden is met een beetje hersens. Ik snap niet wat daar erg of niet waar aan is. Het zal wel aan mijn bewoordingen liggen.
Ja, het ligt aan de woorden die je kiest.
Moederschap zal door sommigen vooral ook gezien worden als ongeschoold werk zonder perspectief.
Daarmee zeg ik niet dat ik dat daarmee minderwaardig vind, maar door zo te praten over ongeschoold werk, maak je het heel denigrerend. Of je een diploma voor werk nodig hebt of niet bepaalt namelijk helemaal niet of het geestdodend is. Sterker nog, ook ongeschoold werk kan veel uitdaging bieden. En nieuwe perspectieven. Doorgroeimogelijkheden omdat je veel ervaring op de werkvloer hebt opgedaan. Of je bent gewoon heel blij met de ritme en regelmaat, of je fijne collegas, of dat je geld in je zak hebt.
Bakblik
28-10-2024 om 13:38
SuzyQFive schreef op 28-10-2024 om 13:09:
[..]
Dat zei ik ook niet, ik reageerde op je stukje over dat als je oud genoeg bent om seks te hebben je ook oud genoeg bent om volwassen beslissingen te nemen. Dat is niet zo.
Ik probeer te zeggen dat kinderen die een kind krijgen misschien nog niet in staat zijn volwassen beslissingen te nemen maar daar door de omstandigheden wel toe gedwongen worden. Ze moeten dat eerder doen dan hun leeftijdgenoten die niet zo jong en kind krijgen.
Dat je van seks hebben een kind zou kunnen krijgen dat weten de meeste 15 jarigen wel een ze zullen gaat om echt niet bewust willen.
Moederkareltje
28-10-2024 om 13:54
kaatjecato schreef op 28-10-2024 om 13:35:
[..]
Ja, het ligt aan de woorden die je kiest.
Moederschap zal door sommigen vooral ook gezien worden als ongeschoold werk zonder perspectief.
Daarmee zeg ik niet dat ik dat daarmee minderwaardig vind, maar door zo te praten over ongeschoold werk, maak je het heel denigrerend. Of je een diploma voor werk nodig hebt of niet bepaalt namelijk helemaal niet of het geestdodend is. Sterker nog, ook ongeschoold werk kan veel uitdaging bieden. En nieuwe perspectieven. Doorgroeimogelijkheden omdat je veel ervaring op de werkvloer hebt opgedaan. Of je bent gewoon heel blij met de ritme en regelmaat, of je fijne collegas, of dat je geld in je zak hebt.
Je hebt gelijk, ongeschoold werk is heel breed. Ik zag alleen voor me mijn eigen ervaringen met ongeschoold werk en zag die jongen uit de OP al ongelukkig zijn de komende 50 jaar.. Vandaar mijn groffe taalgebruik, het woord walgelijk kwam door mijn eigen ervaring ermee.
dan
28-10-2024 om 13:57
Nowee schreef op 28-10-2024 om 09:46:
[..]
Dus eigenlijk zeg je dat ongeschoold werk alleen gedaan wordt door mensen zonder hersens omdat het anders niet vol te houden is. Ongelooflijk dat iemand dat denkt.
Ik heb destijds mijn mbo opleiding niet afgemaakt, het lag me niet. Ik werk nu al jaren in de schoonmaak, niet omdat ik niks anders zou kunnen maar heb in elk geval betaald werk.
Anne1234!
28-10-2024 om 15:09
Moederkareltje schreef op 28-10-2024 om 13:54:
[..]
Je hebt gelijk, ongeschoold werk is heel breed. Ik zag alleen voor me mijn eigen ervaringen met ongeschoold werk en zag die jongen uit de OP al ongelukkig zijn de komende 50 jaar.. Vandaar mijn groffe taalgebruik, het woord walgelijk kwam door mijn eigen ervaring ermee.
Niemand heeft toch gezegd dat de kleinzoon van TO voor altijd ongeschoold werk moet doen en ongelukkig moet zijn.
Je komt heel stellig en negatief over eerlijk gezegd. Prima om jouw ervaring te delen maar dat betekent niet dat het voor iedereen zo is.
Ik ken genoeg jongeren die tijdelijk, met veel plezier, ongeschoold werk doen. Mijn dochter werkt bijvoorbeeld met veel plezier in de horeca. Als je wil dan kan je zodra je geen zin meer hebt in ongeschoold werk altijd er voor kiezen alsnog een opleiding te gaan doen. Het is allemaal niet zo zwart wit en zo negatief.