Omavan19jarige
28-10-2024 om 01:58
19 jarige thuiswonende vader
ja mijn kleinzoon is 19 en vader van een kind van 20 maanden en thuiswonend 1 x per week komt de kleine 1 dag en nacht slapen en om het weekendvan vrijdag tm zondagavond Hij heeft geen inkomen ,geen werk
Solliciteerd maar heeft geen diploma,s . De moeder en hij zijn niet mrer samen zij ontvangt kinderbijslag en kinder toeslag.mijn kleinzoon heeft niets.zijn vader onderhoud hem en ook de kleine als deze bij zijn zoon is.
De situatie is niet goed mijn kleinzoon wilt graag werken masr dit is moeilijk omdat er 2 dagen zijn waar hij zijn kind heeft en om het weekend.,school niet afgemaakt wegens persoonlijke omstandigheden.
Wie heeft er tips of handvatten want ik zoek heel iinternet af om te kijken of hij ergens recht op heeft zodat hij niet afhankelijk is.zijn moeder doet niet mee aan wat voor een onderhoudsplicht zijn vader wel.en wij opa.en oma ook
Geen kritiek het is wat het is en hij doet zijn best maar gaat moeilijker als verwacht.
Tiener mama ontvangt kindgebonden budget, aanvullende uitkering en kinderbijslag de kleine woont bij haar en haar moeder.
kaatjecato
28-10-2024 om 09:04
Ook zonder diploma kom je tegenwoordig snel aan een baan. Als chauffeur, in de horeca, of in de bouw. Er is enorm veel vraag naar schilders, stukadoors, glaszetters, en vaak zijn er leertrajecten binnen bedrijven. Heeft je kleinzoon een rijbewijs? Dat maakt de keuze nog groter, als verhuizer, of bezorger voor een restaurant.
Als hij geen werk kan vinden is hij wellicht te kritisch of er is misschien een andere reden dat het hem niet goed lukt. Daar zou ik het met hem over hebben: waar loopt hij tegenaan, en wat voor steun zou hij daar bij kunnen krijgen?
Moederkareltje
28-10-2024 om 09:05
kunnen jij en zijn ouders niet voor de dreumes zorgen op de woensdagen en vrijdagen zodat zoon naar een opleiding kan? Ongeschoold werk fulltime doen zonder perspectief is als je een beetjes hersenen hebt walgelijk en niet vol te houden. De jongen moet naar school, hij moet nog werken tot zijn 70ste.
Meesje
28-10-2024 om 09:07
Yumi schreef op 28-10-2024 om 08:44:
[..]
In het weekend dat hij kind niet heeft kan er ook gewerkt worden, waardoor hij de ene week 4 en de andere 6 dagen per week kan werken. Banen genoeg waarmee hij dat kan combineren, horeca, pakketbezorger, of buschauffeur e.d. Bij transdev krijgt hij tijdens zijn opleiding als chauffeur ook meteen een salaris. Ik lees hierboven dat kleinzoon een schop onder zijn kont nodig heeft, daar ben ik het mee eens.
Werken bij Transdev | Werken bij Transdev
Ja klopt, er is veel meer mogelijk. Ik probeerde met mijn 'er zijn sowieso 4 dagen over' de blik richting mogelijkheden te richten. Zelfs zonder op zoek te hoeven naar oplossingen zoals flexibel werk, kinderopvang ed. Ipv ik moet één dag voor mijn eigen kind zorgen dus ik kan de rest van de week niks behalve mijn hand ophouden.
Maar idd, schop onder de kont als eerste stap.
SuzyQFive
28-10-2024 om 09:11
Jemig, wat een oordelen weer over tienermoeders. Zolang deze moeder geen startkwalificatie heeft zal ze, net als kleinzoon, gewoon een opleiding op min. niveau 2 moeten afronden en als de gemeente de uitkering verzorgt zal dit waarschijnlijk ook gedaan worden. Er staat overigens nergens dat ze niet werkt of studeert alleen dat ze toeslagen en een aanvullende uitkering krijgt. Dat kan ook een aanvulling op stufi zijn.
Zelf kwam ik als tienermoeder niet in aanmerking voor aanvullende uitkering omdat ik hbo/wo deed (de mbo’ers kregen dat wel). Ik had destijds wel een bedrijfsplek in de kinderopvang (kot bestond nog niet). Ik moest dus ook daarnaast werken en had een eenouder studiefinanciering met max lening. Die eenoudertoeslag bestaat nog steeds. Voorwaarde is wel dat je iig als co-ouder op papier staat. Dat zou ik overigens sowieso regelen, je hebt dan meer rechten waaronder kinderopvangtoeslag. https://duo.nl/particulier/alleenstaande-ouder.jsp
Als kleinzoon issues heeft waardoor werk vinden lastig is dan is een werkcoach van de gemeente een optie. Of wellicht beschut werk.
Chantal2022
28-10-2024 om 09:12
Wat doet hij nu met zijn tijd?
Wat voor soort banen solliciteert hij op?
Sneeuwklokje
28-10-2024 om 09:13
Moederkareltje schreef op 28-10-2024 om 09:05:
kunnen jij en zijn ouders niet voor de dreumes zorgen op de woensdagen en vrijdagen zodat zoon naar een opleiding kan? Ongeschoold werk fulltime doen zonder perspectief is als je een beetjes hersenen hebt walgelijk en niet vol te houden. De jongen moet naar school, hij moet nog werken tot zijn 70ste.
Waar haal je de woensdag en vrijdag vandaag? Dat lees ik nergens.
Dit is eerste bericht van ts. Ik twijfel dan altijd aan echtheid, of is er speciaal voor dit topic een account aangemaakt?
Als het wel echt is, schop onder zijn kont en op zoek naar een bbl plek. 4 dagen werken, 1 dag school, zodat hij naar de toekomst toe ook een opleiding heeft afgerond en meer kansen op een goede baan om zijn kind te onderhouden.
Als die woensdag en vrijdag een probleem is, dan in overleg gaan. Misschien kun je zelf oppassen? Of evt naar de opvang. Over 2 jaar gaat de kleine naar school.
Bailey26
28-10-2024 om 09:13
Het is inmiddels 9 uur geweest dus kleinzoon kan zich melden bij het uitzendbureau. Kind kan hij aanmelden bij de opvang of gastouder. Daar zijn waarschijnlijk wel wachtlijsten. Kan het netwerk in de tussentijd wat betekenen qua opvang?
Kleinzoon kan gewoon aan de bak net zo als alle andere ouders.
Als werk vinden en houden lastig is omdat hij hierin extra ondersteuning nodig heeft kan hij zich melden bij de gemeente.
Hoe dan ook moet hij in beweging komen en gaan kijken naar mogelijkheden.
Dat hij elke week op woensdag en om de week van vrijdag tot zondagavond zorg draagt over zijn kind is natuurlijk een onzin reden om niet te kunnen werken.
Daarbij heeft kleinzoon en zijn kind er meer aan dat hij en jullie niet zo bezig zijn met wat moeder van kind wel allemaal heeft. Dat verandert niks aan de situatie van kleinzoon.
Waar kunnen jullie hem mee helpen?
lientje69
28-10-2024 om 09:14
Moeder kareltje: Ongeschoold werk walgelijk noemen vind ik behoorlijk ver gaan eigenlijk. Daarmee beledig je behoorlijk wat erg nuttige en belangrijke mensen in de maatschappij. ( zoals bijvoorbeeld schoonmaak, inpakkers in een fabriek, straatvegers enz )
On topic. Er is ontzettend veel werk te vinden. Leer - werkprojecten ( met in overleg een vaste vrije dag te bespreken ivm de opvang kind ). Ongeschoold werk zoals inpakken, horeca, schoonmaak. Ik vrees dat het werkaanbod hier niet het probleem is maar meer de instelling van kleinzoon. Ook de vraag wat voor regelingen er financieel zijn voor kleinzoon leidt mijn gedachten in die richting. Met een vaste dag in de week en om het weekend moet het makkelijk kunnen een baan te vinden . Hoe doen moeders die geen backups hebben en hun kinderen de hele week hebben dat dan? Waar een wil is is een weg. En sorry, maar je OP komt niet over of je kleinzoon erg graag wil.
Pippeltje
28-10-2024 om 09:21
Oh wat worden hier snel even nare dingen gezegd! Bakblik met haar vooroordeel over tienermoeders.... Ongeschoold werk wat vreselijk moet zijn.
Nou, mijn lieve zoon met laag IQ wekt keihard als tuinman in de plantsoenendienst en heeft het reuze naar zijn zin.
En wat deze jongen betreft: bij Picnic kun je werken: je schrijft je in op diensten en hebt het dus allemaal zelf in de hand. Mooi voor tussendoor of om wat extra's te verdienen. Kan tussen alle mogelijke plannen door gepland worden. Lekker met zo'n karretje door de wijk rijden. Leuk toch.
Daglichtlamp
28-10-2024 om 09:30
We hebben veel te weinig informatie voor goed advies. De opleiding is niet afgemaakt vanwege persoonlijke issues. Waar ging dat om? Speelt dat nog steeds? Krijgt hij hulp voor deze persoonlijke issues als die nog spelen? Heeft de hulpverlening advies? Als het gaat om blijvende problemen komt hij dan in aanmerking voor Wajong? Begeleiding vanuit de WMO?
Welke opleiding heeft hij niet afgemaakt? (om een idee te krijgen wat de beste route zou zijn om terug naar school te gaan, is dat havo of vwo dan is vavo, dat kan goed in deeltijd wellicht een optie).
Moederkareltje
28-10-2024 om 09:33
ik zeg toch ook dat het niet vol te houden is als je enigzins hersenen hebt. Niet in het algemeen. Ik weet zeker dat heel veel mensen hier een lopende band zeker niet gaan volhouden. Wel makkelijk roepen dat die jongen dat maar moet doen. Ik heb zelf fulltime schoonmaakwerk, kassawerk en lopende band werk gedaan en ik werd gillend gek, gillend. Heel fijn dat sommige mensen dat wel kunnen.
Bakblik
28-10-2024 om 09:36
Pippeltje schreef op 28-10-2024 om 09:21:
Oh wat worden hier snel even nare dingen gezegd! Bakblik met haar vooroordeel over tienermoeders.... Ongeschoold werk wat vreselijk moet zijn.
Nou, mijn lieve zoon met laag IQ wekt keihard als tuinman in de plantsoenendienst en heeft het reuze naar zijn zin.
En wat deze jongen betreft: bij Picnic kun je werken: je schrijft je in op diensten en hebt het dus allemaal zelf in de hand. Mooi voor tussendoor of om wat extra's te verdienen. Kan tussen alle mogelijke plannen door gepland worden. Lekker met zo'n karretje door de wijk rijden. Leuk toch.
Ik heb geen vooroordeel over tienermoeders, het kan gebeuren dat je moeder wordt op een ongelukkig moment in je leven. Dan is het goed dat er een vangnet is met sociale voorzieningen.
Dat geld accepteren en berusten in je lot is niet hoe het zou moeten gaan. Je moet voor je kind gaan zorgen maar ook zorgen dat je vooruit komt in de maatschappij.
Als je volwassen genoeg bent om een kind te krijgen moet je ook op een volwassen manier je verantwoordelijkheid nemen. Dan vraag je hulp aan instanties en je ouders maar je gaat wel zorgen dat je een opleiding gaat doen en een baan vindt zodat je voor je kind kunt zorgen.
Dat zal zwaar zijn maar je kan niet achterover leunen en het gratis geld wel best vinden.
SuzyQFive
28-10-2024 om 09:45
Bakblik schreef op 28-10-2024 om 09:36:
[..]
Ik heb geen vooroordeel over tienermoeders, het kan gebeuren dat je moeder wordt op een ongelukkig moment in je leven. Dan is het goed dat er een vangnet is met sociale voorzieningen.
Dat geld accepteren en berusten in je lot is niet hoe het zou moeten gaan. Je moet voor je kind gaan zorgen maar ook zorgen dat je vooruit komt in de maatschappij.
Als je volwassen genoeg bent om een kind te krijgen moet je ook op een volwassen manier je verantwoordelijkheid nemen. Dan vraag je hulp aan instanties en je ouders maar je gaat wel zorgen dat je een opleiding gaat doen en een baan vindt zodat je voor je kind kunt zorgen.
Dat zal zwaar zijn maar je kan niet achterover leunen en het gratis geld wel best vinden.
Zo werkt dat dus niet.
Deze kinderen hebben zich laten leiden door lust. Het zijn kinderen die een kind hebben gekregen. Dat wil niet zeggen dat als je dat lukt dat je hersens al volgroeid zijn. Dat duurt nog wel een paar jaar. Zeker als je ouders je hierin niet steunen en helpen kan je wel wat hulp gebruiken.
Nogmaals TO: ga met je kleinzoon naar het wijkteam, laat hem de hele situatie uitleggen en dat hij hulp nodig heeft. Hetzij met zoeken naar een geschikte opleiding, hetzij met (beschut) werk (sollicitatietraining enz).
Tegenwoordig gaan er echt maar weinig kinderen van school zonder diploma dus hij zal echt niet om een bloedneus in deze situatie zitten.
Nowee
28-10-2024 om 09:46
Moederkareltje schreef op 28-10-2024 om 09:33:
ik zeg toch ook dat het niet vol te houden is als je enigzins hersenen hebt. Niet in het algemeen. Ik weet zeker dat heel veel mensen hier een lopende band zeker niet gaan volhouden. Wel makkelijk roepen dat die jongen dat maar moet doen. Ik heb zelf fulltime schoonmaakwerk, kassawerk en lopende band werk gedaan en ik werd gillend gek, gillend. Heel fijn dat sommige mensen dat wel kunnen.
Dus eigenlijk zeg je dat ongeschoold werk alleen gedaan wordt door mensen zonder hersens omdat het anders niet vol te houden is. Ongelooflijk dat iemand dat denkt.
EnchantingChamois89
28-10-2024 om 09:47
Inpakmedewerker, magazijnmedewerker, bloemenkwekerij medewerker, supermarkt medewerker, afwasser, horeca, postbezorger, call center medewerker, deur-aan-deur goede doelen verkoper
Heeft hij een rijbewijs? Dan kan pakketbezorger eraan toegevoegd worden, bijna allen zijn heel flexibel, geen vereist een diploma en ze springen allemaal om mensen
BBL lijkt ook mij het beste, maar gezien de persoonlijke omstandigheden allicht geen goed idee
Tenzij de persoonlijke omstandigheden de baby waren, dan kan hij allicht weer kijken of hij het in februari kan oppakken
Dan is daar zijn moeder die niet betaald lees ik, begrijp ik dat goed?
Gezien dat hij geen startkwalificatie heeft en nog niet in eigen levensonderhoud kan voorzien, is zij ook nog onderhoudsplichtig aan je kleinzoon
Ook nu hij 19 jaar is
Ik weet niet of moeder niet meebetaald omdat ze dat niet hoeft wegens te weinig inkomen, maar anders kan vader van kleinzoon even informeren bij het LBIO
Al gok ik dat die doorverwijzen naar de rechter
En als laatste wil ook ik het heel graag opnemen voor tienermoeder!
Er staat aanvullende uitkering, een aanvulling krijg je enkel als er inkomen is naar mijn weten
Dat tienermoeder niet fulltime werkt lijkt mij heel verstandig en logisch, ze doet dit praktisch alleen en er staat nergens dat ze niet ook nog naar school gaat
Dan krijgt dit meisje ook geen alimentatie omdat de vader, laten we eerlijk wezen, weigert om iets te doen om inkomen te genereren
Volgens mij is tienermoeder juist uitzonderlijk goed bezig, laat die uitkeringen maar lekker bij haar zolang vader zich niet inschrijft bij Timing uitzendbureau