Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


MamaE schreef op 10-04-2023 om 20:16:

Maar op het moment dat jij een fles passoa koopt voor je dochter en die meegeeft naar een feestje, dan sta je impliciet ook toe dat ze drinkt.

Niet impliciet. Je moedigt het expliciet aan. 

MamaE schreef op 10-04-2023 om 20:16:

[..]

Je kunt als ouder natuurlijk zeggen 'je bent 15 dus jij neemt maar een fles fanta en een zak chips mee'. Wat andere ouders meegeven daar heb jij geen invloed op.

Maar op het moment dat jij een fles passoa koopt voor je dochter en die meegeeft naar een feestje, dan sta je impliciet ook toe dat ze drinkt.

Ja, we staan het ook toe, klopt.

Oh ja, lucifers...daar mocht ik dus AB-SO-LUUT niet aankomen. Zelfs toen ik veertien was niet. Moest ik bij natuurkunde een brander aansteken met zo'n ding, had ik dat nog nooit gedaan en vond het eng. Werd uitgelachen door mijn leraar en toen ik dat thuis verontwaardigd vertelde was mijn moeder trots op haar opvoeding. 

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 20:00:

ik snap nooit zo goed dat wat je vroeger zelf gedaan hebt, het nu zo kan verbieden bij je kinderen.

Omdat je, mag ik hopen, nu wat slimmer bent, wat heb bijgeleerd en de gevolgen beter overziet, en je nu de verantwoordelijkheid als ouder hebt.

(Ik heb het nooit gedaan, en kind doet ook niks, dus een verbod uitspreken hoeft niet echt - hij weet wel hoe wij erover denken)

nee, ik mocht juist net heel weinig van mijn ouders en denk dat het er zeker mee te maken had dat ik het juist ging doen...

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 20:23 Topicstarter

volgens mij gaat het er al 300 berichten over dat ik het inderdaad toesta. Dus ja je geeft geen drank mee om op de schoorsteenmantel te zetten.

MamaE schreef op 10-04-2023 om 19:48:

[..]

Je gaat nu heel erg uit van jouw situatie waarbij je de ouders van de vrienden van je kind allemaal kende en dat het hele brave pubers waren die geen interesse hadden in middelengebruik en allemaal ouders met dezelfde lijn qua opvoeding. Dat maakt het ook wel meteen een heel stuk makkelijker.

Ik zou gek worden als alle ouders telkens zouden bellen of er wel toestemming was gegeven voor een feestje. Stel je voor zeg, je kind is jarig en vooraf bellen zo'n 10-20 ouders je op om te vragen of er wel echt een feestje is met jullie toestemming.
Ik vind het dus echt niet fair om het gebrek aan toestemming voor het feestje bij TS en haar dochter neer te leggen. Dat ligt toch echt bij dat meisje zelf. Zij organiseert een feestje .
Soms zijn er wel feestjes waarbij het de bedoeling is dat iedereen 'iets' meeneemt. Dat kan dan drank zijn, maar ook een zak chips of borrelnootjes of een fles frisdrank.
In zo'n chillkeet is dat redelijk gebruikelijk. De ouders van degene waar het ding staat gaan natuurlijk niet iedere week voor de hele groep inkopen doen.
En ja, natuurlijk bepaal je zelf of je zoiets in je tuin zet. Vaak doen mensen dat die achteraf wonen, in het buitengebied. De buren wonen dan minstens een paar honderd meter verderop, dus niemand heeft er last van en er is genoeg ruimte. Toch is het wel lastig om te zeggen dat je kind daar dan niet heen mag. Want als de hele vriendengroep daar chillt, waar ga je dan heen?
En ja, een deel van de ouders faciliteert dat inderdaad onder het mom van 'hoort erbij, deden wij ook'. Je kunt de opvoeding van die ouders niet veranderen.
Je zal dan moeten inzetten op het stevig in je schoenen staan van je kind en nee kunnen zeggen tegen groepsdruk.

Brave pubers haha nou dat waren ze niet hoor maar dat is vaak zo'n vooroordeel dat als je niet aan verslavingsmiddelen doet je braaf bent. Dat ze er geen interesse in hadden komt simpelweg omdat we die interesse ook niet creeerden en het normaliseerden.

Dat je de meeste ouders van vrienden kent vind ik heel normaal en logisch om te weten bij wie je kind uithangt ( tot een bepaalde leeftijd natuurlijk) stukje interesse in het leven van je kind. Gebeurd ook vanzelf; als ze elkaar al jaren kennen en bevriend zijn dan weet je wel wie de ouders zijn.; je ziet ze bij ophalen, op school bij de (sport) club etc.

Waar haal jij dat bellen nou weer vandaan , daar heb ik het toch helemaal niet over, dat gebeurde hier ook niet bij een normaal verjaardagsfeestje.  Bij TO ging het helemaal niet om een verjaardagsfeestje maar om logeren. Bij logeren hadden wij wel altijd even contact toen ze jong waren. Vind ik heel normaal want dat is een andere setting en duurt langer. Zijn de ouders thuis of niet etc. Komt misschien ook door mijn werk; ik hoor geregeld ouders die hun kind veel vrijheid geven en nauwelijks weten bij wie hun kind uithangt en dan blijkt dat  " vriendinnetje" waar dochterlief zo leuk mee omgaat een loverboy te zijn. En dat onschuldige logeerpartijtje iets heel anders te zijn. Maar zoals gezegd, ik vind 15 nog best jong.

Dat je allemaal iets meeneemt bij een feestje, logeerpartij of chillavond is hier ook gebruikelijk hoor maar alcohol hoort daar niet bij. Is ook nooit moeilijk over gedaan. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 20:39 Topicstarter

Mijn dochter gaat is de stad naar school.  Er zitten ook kinderen van de omringende dorpen.  Zeker nu mijn dochter in de 4de zit en dus verschillende vakken met verschillende kinderen heeft ken ik echt niet meer alle ouders.  

Max88 schreef op 10-04-2023 om 20:05:

[..]

Omdat je leert van fouten, tenminste, dat is de bedoeling. Daarna onderzoek, kennis, ontwikkeling, ervaring.


laat die kinderen dat dan ook mooi doen. 

En jeetje, de discussie is nog steeds gaande en het is wederom een herhaling van posts die in de eerste 2 pagina's ook al voorbij kwamen. Ik verbaas me echt over al die reacties dat kinderen niets krijgen of nog niet drinken. Mss weten de ouders het zelf ook wel niet . Nou ja, gelukkig is het hier niet de gemiddelde standaard van Nederland. 

ik denk dat dit dus de kinderen zijn die zich volgieten en waarvan ouders hier zeggen dat ze het niet toestaan. Of denken jullie echt dat jullie kinderen dan ook niet drinken?

Op de middelbare school wordt je doorgaans niet meer gehaald en gebracht door je ouders en je vrienden zitten niet automatisch op dezelfde sport(club). Hooguit dat ouders elkaar kort even zagen bij het ophalen in de avond na een feestje.
Met oud en nieuw kwam het wel geregeld voor dat ouders niet thuis waren. Die waren dan ook bij vrienden en dan nodigde één kind (of meer) hun vrienden uit. Ik ben eerlijk gezegd altijd gewoon uit gegaan van toestemming.
Als mijn kind erg vaak ergens logeert, dan zou ik dat 'vriendinnetje' ook vaker bij ons verwachten. 

Laat ik het zo zeggen; als mijn kind ooit in een recalcitrante fase komt en heel mijn hut zit vol vrienden zonder dat ze dat gevraagd heeft, dan heeft zij een probleem en niet haar vrienden. Komen er ongenode gasten binnen, die vechten, slopen, stelen en weet ik het voor nare dingen, dan hebben die een aangifte aan hun broek hangen. En degenen die hen meebrachten hoeven er dan ook niet meer in te komen hier. 

Friezinnetje schreef op 10-04-2023 om 20:45:

[..]

laat die kinderen dat dan ook mooi doen.

En jeetje, de discussie is nog steeds gaande en het is wederom een herhaling van posts die in de eerste 2 pagina's ook al voorbij kwamen. Ik verbaas me echt over al die reacties dat kinderen niets krijgen of nog niet drinken. Mss weten de ouders het zelf ook wel niet . Nou ja, gelukkig is het hier niet de gemiddelde standaard van Nederland.

Je hoeft de discussie natuurlijk niet te volgen als het je irriteert...

Wat ik dan weer facinerend vind...misschien kun jij of iemand anders het uitleggen; er zijn spotjes / reclames / posters in bushokjes etc van Nix 18. Dat is natuurlijk een advies geen verplichting. Maar dat advies is er niet voor niks. Dat advies is niet zomaar bedacht om pubers dwars te zitten.

Maar dan heeft jouw minderjarige kind een feestje of logeerpartijtje en wil het graag drank mee al dan niet omdat het lekker is / Pietje mag het ook etc. En dan vind je het prima ondanks het advies het niet te geven onder de 18.

Waarom wordt de reden " wij deden dat ook" zo belangrijker gevonden ten op zichte van het advies? 

omdat ik niet meteen vind dat een keer een drankje verkeerd is.  Met 18 jaar, zonder enige ervaring, het studentenleven in, lijkt mij veel gevaarlijker.  Ook ben ik niet bang dat iedereen die voor zijn/haar 18e drank heeft gehad op het verkeerde pad komt.  

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 21:09 Topicstarter

omdat het een advies is een geen verplichting en ik denk dat bijna Nix ook goed is.  

omdat die leeftijd zo'n mooie tijd is. Laat ze lekker genieten en ervaren. Ik vertrouw erop dat ik ze goed heb opgevoed en ze echt niet aan de drank drugs gaan. En of je nu een drankje drinkt met 16,17 of 18 lijkt me echt niet zo'n probleem. Precies volop erin gaan met 18 jaar, lijkt me ook niet echt goed. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.