Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Ginevra schreef op 10-04-2023 om 20:02:

[..]


er zit nog wel wat tussen strak verbieden of doen alsof het allemaal prima is en de drank zelf meegeven.

Volgens mij zeggen de meeste hier dat ze het verbieden.

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 20:00:

ik snap nooit zo goed dat wat je vroeger zelf gedaan hebt, het nu zo kan verbieden bij je kinderen.

Hier in België kan drank en sigaretten nog altijd vanaf 16.

Alleen sterke drank (jenever en dergelijke) is hier vanaf 18.


Drugs is hier dan wel weer totaal verboden.

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 20:00:

ik snap nooit zo goed dat wat je vroeger zelf gedaan hebt, het nu zo kan verbieden bij je kinderen.

Voortschrijdend inzicht.Wij droegen achter in de auto ook geen autogordels, toch moesten mijn kinderen toch echt verplicht wel in de voorgeschreven autostoeltjes. Baby’s gingen gewoon in de bak van de wandelwagen achterin. Doen we tegenwoordig niet meer.

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 20:00:

ik snap nooit zo goed dat wat je vroeger zelf gedaan hebt, het nu zo kan verbieden bij je kinderen.

In die zin had mijn moeder dus toe moeten staan dat ik op mijn 13e ging roken?

Ik heb niet eens zo heel stomme dingen gedaan vroeger, maar ik zou niet per se alles aan mijn dochter aanbevelen in de toekomst.

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 20:00:

ik snap nooit zo goed dat wat je vroeger zelf gedaan hebt, het nu zo kan verbieden bij je kinderen.

Omdat je leert van fouten, tenminste, dat is de bedoeling. Daarna onderzoek, kennis, ontwikkeling, ervaring.


MamaE schreef op 10-04-2023 om 20:04:

[..]

In die zin had mijn moeder dus toe moeten staan dat ik op mijn 13e ging roken?

Ik heb niet eens zo heel stomme dingen gedaan vroeger, maar ik zou niet per se alles aan mijn dochter aanbevelen in de toekomst.

Tenzij ze je 24u op 24 en 7 op 7 vastbond ... Hoe kon ze je het daadwerkelijk verbieden?

Ze kon het sterk afraden, maar als jij alsnog ergens sigaretten en een lucifer te pakken kreeg ... moeilijk om je tegen te houden.

Mijn ouders hebben het nooit verboden. Ze hebben wel altijd gezegd "weet hoeveel geld het kost én welke miserie het oplevert om van die verslaving af te raken".

Ze vonden het stom dat mijn zus met die rotzooi begonnen was, maar konden verdomd weinig doen, aangezien ze zelf ook rookten.

MamaE schreef op 10-04-2023 om 20:04:

[..]

In die zin had mijn moeder dus toe moeten staan dat ik op mijn 13e ging roken?

Ik heb niet eens zo heel stomme dingen gedaan vroeger, maar ik zou niet per se alles aan mijn dochter aanbevelen in de toekomst.

Ik zeg ook niet dat je het moet aanbevelen. Maar om nou tegen mijn dochter te zeggen jij mag absoluut niet roken, drinken enz. Terwijl ik het zelf allemaal heel veel heb gedaan...


Ik zeg wel, denk eraan, ik heb er zo'n moeite mee gehad om ervanaf te komen dus begin er liever niet aan. En het is ook echt niet stoer, dat dacht ik toen wel.


Dochter heeft nog nooit geen sigaret aangeraakt en drinkt vaak 1 glaasje.

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 20:03:

[..]

Wat dan? Zeggen dat het mag een andere ouders er voor laten zorgen zodat je je handen in onschuld kan wassen

Je kunt strak verbieden met strafmaatregelen bij overtreding. 
je kunt verbieden maar er geen consequenties aan verbinden

Je kunt zeggen dat je het geen goed idee vindt en dat je het beslist niet gaat faciliteren

Je kunt zeggen dat je het geen goed idee vindt en er voorwaarden aan verbinden bv het kijken van een educatieve film, en het dan loslaten

Je kunt ze een beloning beloven als ze niet drinken, net zoals sommigen doen mbt roken

Je kunt zeggen dat het je niet kan schelen maar dat ze hun eigen zooi maar moeten regelen

In zeg niet dat dat allemaal in alle gevallen goed werkt, het is niet onze size fits all , maar er zit echt nog een boel vóórdat je zelf de drank gaat meegeven onder het motto “alles onder de vijf drankjes is geen probleem”

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 20:09 Topicstarter

maar is opvoeden niet ook alles voorkauwen maar kinderen hun eigen ervaringen op laten doen? Ik vind het belangrijk dat ze ook wat vrijheid krijgen als ze er om vragen.  Ik weet dat ik op dit vlak best gemakkelijk ben.  Maar het is niet zo dat ik zomaar iets doe.  Ik kijk naar mijn kind en overweeg mijn opties.  Binnen die kaders maak ik afspraken. 

Marty1984 schreef op 10-04-2023 om 20:06:

[..]

Tenzij ze je 24u op 24 en 7 op 7 vastbond ... Hoe kon ze je het daadwerkelijk verbieden?

Ze kon het sterk afraden, maar als jij alsnog ergens sigaretten en een lucifer te pakken kreeg ... moeilijk om je tegen te houden.

Natuurlijk had ze het niet volledig kunnen verbieden. Maar je kunt in ieder geval stellen dat je het niet financiert en het ook niet in de winkel voor ze koopt. Ik ken ouders die het dus bij hun 13-jarige op die manier faciliteren. Die kopen het liever zelf voor hun kinderen dan dat ze het via via kopen. Net als vapes. En alcohol. Zijn niet bepaald mijn voorbeeld. Ja, van hoe het niet moet.

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 20:13 Topicstarter

Ginevra schreef op 10-04-2023 om 20:09:

[..]

Je kunt strak verbieden met strafmaatregelen bij overtreding.
je kunt verbieden maar er geen consequenties aan verbinden

Je kunt zeggen dat je het geen goed idee vindt en dat je het beslist niet gaat faciliteren

Je kunt zeggen dat je het geen goed idee vindt en er voorwaarden aan verbinden bv het kijken van een educatieve film, en het dan loslaten

Je kunt ze een beloning beloven als ze niet drinken, net zoals sommigen doen mbt roken

Je kunt zeggen dat het je niet kan schelen maar dat ze hun eigen zooi maar moeten regelen

In zeg niet dat dat allemaal in alle gevallen goed werkt, het is niet onze size fits all , maar er zit echt nog een boel vóórdat je zelf de drank gaat meegeven onder het motto “alles onder de vijf drankjes is geen probleem”

Maar hoe denk je dat drank op feestjes komt dan? Hier is het heel normaal dat iedereen iets mee neemt naar een feestje.  De ene zorgt voor bier,  de andere voor drank en weer een ander neemt borrelnootjes mee. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 20:09:

maar is opvoeden niet ook alles voorkauwen maar kinderen hun eigen ervaringen op laten doen? .

Daar verschillen de meningen over. Sommige ouders houden lucifers weg bij kleine kinderen, anderen laten ze hun eigen ervaringen opdoen. 

Volgens mij vallen veel mensen er hier niet over dat jij je kind geen strak verbod oplegt, maar dat je nogal het andere uiterste kiest. “Vijf drankjes is geen probleem” en zelf de drank meegeven klinkt als een vrij grote stimulans. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 20:13:

[..]

Maar hoe denk je dat drank op feestjes komt dan? Hier is het heel normaal dat iedereen iets mee neemt naar een feestje. De ene zorgt voor bier, de andere voor drank en weer een ander neemt borrelnootjes mee.

Je kunt als ouder natuurlijk zeggen 'je bent 15 dus jij neemt maar een fles fanta en een zak chips mee'. Wat andere ouders meegeven daar heb jij geen invloed op.

Maar op het moment dat jij een fles passoa koopt voor je dochter en die meegeeft naar een feestje, dan sta je impliciet ook toe dat ze drinkt.

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 20:13:

[..]

Maar hoe denk je dat drank op feestjes komt dan? Hier is het heel normaal dat iedereen iets mee neemt naar een feestje. De ene zorgt voor bier, de andere voor drank en weer een ander neemt borrelnootjes mee.

Joh, wat jij wil. 
“ik kan niet alles controleren maar ik ga het zéker niet voor je kopen” is ook nog een mogelijkheid hè. 
Zelfs in die jaren dat ik sigaretten kon kopen bij de supermarkt ging mijn moeder ze toch écht niet voor me meenemen. Dat was ondenkbaar. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 20:13:

[..]

Maar hoe denk je dat drank op feestjes komt dan? Hier is het heel normaal dat iedereen iets mee neemt naar een feestje. De ene zorgt voor bier, de andere voor drank en weer een ander neemt borrelnootjes mee.

Hier ook, iedereen neemt wat mee als ze gaan chillen. En dan krijgt dochter van mij 2 flesjes bier mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.