Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 19:43 Topicstarter

Dit zijn niet mijn kinderen he. Dus ik ga me niet druk maken over wat andere ouders met hun kinderen afspreken.  Het heeft geen invloed op mij of mijn kinderen.  Zij weten de afspraken en wat andere ouders met hun kinderen afspreken maakt me niks uit. 

Ik vind de drammende manier van "advies" geven en persoonlijk worden als ik mijn eigen plan trek nogal vervelend ja.  Ik heb nergens om advies gevraagd wbt alcohol.  Maar goed ik ben de beroerdste niet en heb 250 berichten gedacht laat iedereen er even zijn plasje over doen.  

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 19:42:

we zijn toch allemaal jong geweest of niet?

Ik niet. Tenminste als jong zijn betekent dat je drinkt en rookt.

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 19:42:

we zijn toch allemaal jong geweest of niet?

Zeker, maar daar hoorde drinken niet bij, roken ook niet.

Gingergirl schreef op 10-04-2023 om 19:45:

[..]

Zeker, maar daar hoorde drinken niet bij, roken ook niet.

Drank, roken, weed ... Allemaal zien passeren. Vooral op de jeugdbeweging.

Alleen de drank interesseerde mij in beperkte mate.

Mijn ouders roken al zo'n 100 jaar ... De stank en de verslaving zei me genoeg om van de sigaretten die rondgingen af te blijven. (Zus is wel bij vrienden begonnen ondanks die stank en die verslaving.)

Gingergirl schreef op 10-04-2023 om 19:12:

[..]

Gewoon aannemen...ja dat kun je doen. Juist doordat er geen controle is krijg je dus dit stiekeme gedoe zoals het feestje van TO's dochter waar die ouders van dat meisje die daar woonde er niks van wisten want zo eerlijk zijn pubers niet dat je alles maar aan kunt nemen, dat blijkt wel. In de groep van TO's dochter wordt naast alcohol en roken ook door velen drugs gebruikt schreef ze. Als je 15 jarige dochter zich in zo'n groep begeeft is wat extra controle denk ik geen overbodige luxe. 15 vind ik best jong. Maar goed dat is mijn mening. Op die leeftijd vind ik een stukje controle nog zo gek niet.

Wat jij schrijft over groepsdruk speelt zeker mee, maar hoe ontstaat groepsdruk...als een deel het dus mag van de ouders en het zelfs mee mogen nemen, gefaciliteerd krijgen etc. Dat creeeren veel ouders dus zelf " wij deden dat ook", zo hou je het alcohol gebruik natuurlijk wel in stand en normaliseer je het alsof het " hoort" en ga je ervan uit dat ze alvast ermee omleren gaan voor later alsof drinken vanzelfsprekend is. Wij hebben ook een grote tuin midden in de stad maar of er een zuipkeet in komt bepaal je zelf.

Iemand anders schreef een paar blz terug dat er bij haar zoon's feestje andere ouders drank kwamen brengen omdat ze het anders "zielig" vonden. Blijkbaar vinden mensen dus dat alcohol drinken erbij hoort en dringen het zo andere kinderen op.

Mijn oudste 2 ( nu begin 20) hadden beiden een best grote vriendenkring vanuit school en scouting. Omdat ze daar al jaren bij in de klas / groep zaten kenden wij bijna alle ouders wel. Iederen hield Nix 18 aan, ze adviseren dat immers niet voor niks. Hierdoor merkte je dat alcohol geen issue was.

Natuurlijk weten wij ook wel dat er heus weleens iemand iets geprobeert heeft, en er zal best weleens iets stiekem gebeurt zijn, dat mag ook en is puber eigen, leren ze ook van en je moet ook niet overal bovenop zitten. Maar het was geen gewoonte en ze konden ook ervaren dat een feestje ook zonder verslavingsmiddelen leuk kan zijn. Ze zijn nu allang volwassen en niemand drinkt.

Je gaat nu heel erg uit van jouw situatie waarbij je de ouders van de vrienden van je kind allemaal kende en dat het hele brave pubers waren die geen interesse hadden in middelengebruik en allemaal ouders met dezelfde lijn qua opvoeding. Dat maakt het ook wel meteen een heel stuk makkelijker.

Ik zou gek worden als alle ouders telkens zouden bellen of er wel toestemming was gegeven voor een feestje. Stel je voor zeg, je kind is jarig en vooraf bellen zo'n 10-20 ouders je op om te vragen of er wel echt een feestje is met jullie toestemming.
Ik vind het dus echt niet fair om het gebrek aan toestemming voor het feestje bij TS en haar dochter neer te leggen. Dat ligt toch echt bij dat meisje zelf. Zij organiseert een feestje zonder toestemming. 

Ik vind alcohol komen brengen naar een feestje omdat het anders 'zielig' en 'niet gezellig' is ook absurd. Je kunt ook besluiten dan maar thuis te blijven. Ik zou daar ook niet op zitten te wachten als mijn kind puber is. Het komt op mij ook ondankbaar over, alsof datgene wat er georganiseerd is niet goed genoeg is. Je gaat op een verjaardag ook niet je eigen gebak meenemen (allergieën etc. daargelaten, dat is wat anders).

Soms zijn er wel feestjes waarbij het de bedoeling is dat iedereen 'iets' meeneemt. Dat kan dan drank zijn, maar ook een zak chips of borrelnootjes of een fles frisdrank. 
In zo'n chillkeet is dat redelijk gebruikelijk. De ouders van degene waar het ding staat gaan natuurlijk niet iedere week voor de hele groep inkopen doen.
En ja, natuurlijk bepaal je zelf of je zoiets in je tuin zet. Vaak doen mensen dat die achteraf wonen, in het buitengebied. De buren wonen dan minstens een paar honderd meter verderop, dus niemand heeft er last van en er is genoeg ruimte. Toch is het wel lastig om te zeggen dat je kind daar dan niet heen mag. Want als de hele vriendengroep daar chillt, waar ga je dan heen? 
En ja, een deel van de ouders faciliteert dat inderdaad onder het mom van 'hoort erbij, deden wij ook'. Je kunt de opvoeding van die ouders niet veranderen.
Je zal dan moeten inzetten op het stevig in je schoenen staan van je kind en nee kunnen zeggen tegen groepsdruk. 

Wat ik zelf zou verstaan onder 'om leren gaan met alcohol' is thuis, in een veilige setting leren ervaren wat alcohol doet. Dus bijvoorbeeld één wijntje bij het kerstdiner of een glaasje champagne met oud en nieuw.
Dus je bent erbij, je controleert de hoeveelheid en wat het is en koppelt het aan een speciale gelegenheid. 
Het lastige is ook dat als je eenmaal ja hebt gezegd, het lastig te verkopen is om dat terug te draaien. Want het is slecht voor je gezondheid, hersenen en ontwikkeling. Maar dat was het ook al op het moment dat je wel ja zei en blijkbaar was er toen een reden om dat toch te doen. Kind heeft er al van geproefd en de smaak te pakken.

MamaE schreef op 10-04-2023 om 19:48:

[..]

Je gaat nu heel erg uit van jouw situatie waarbij je de ouders van de vrienden van je kind allemaal kende en dat het hele brave pubers waren die geen interesse hadden in middelengebruik en allemaal ouders met dezelfde lijn qua opvoeding. Dat maakt het ook wel meteen een heel stuk makkelijker.

Ik zou gek worden als alle ouders telkens zouden bellen of er wel toestemming was gegeven voor een feestje. Stel je voor zeg, je kind is jarig en vooraf bellen zo'n 10-20 ouders je op om te vragen of er wel echt een feestje is met jullie toestemming.
Ik vind het dus echt niet fair om het gebrek aan toestemming voor het feestje bij TS en haar dochter neer te leggen. Dat ligt toch echt bij dat meisje zelf. Zij organiseert een feestje zonder toestemming.


Bij 12-jarigen zou ik controle en telefoons niet heel gek vinden.

Bij 16-jarigen - zoals degene waar het feestje doorging - ga ik ervan uit dat ouders niet meer gaan liggen bellen. Tenzij het feestje eigenlijk een logeerpartij van een week is.

Ja, als mijn moeder zei 'deed ik vroeger ook' dan dreigde ik altijd te gaan roken op mijn dertiende want dat deed zij ook. Kreeg ik haar mooi mee op de kast.
Mijn moeder drinkt dus niet omdat haar eerste drankje een hele fles wijn was en ze daar zo ziek van werd dat ze voorgoed genezen is. 
Toen zij jong was, werd je op school dus echt uitgelachen en sociaal buitengesloten als je niet rookte. Dan was je een trutje en een heilig boontje. Mijn moeder was nogal gevoelig voor de mening van anderen.

Roken is bij ons nooit een ding geweest. De vrienden van mijn zus en mij rookten ook niet. Of ja, in mijn zus haar groep rookte één meisje en daar werd altijd tegen gezegd 'bah, asbak, schoorsteen, je stinkt'. Maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat mensen het heel gek vonden dat ik nog nooit een sigaret geprobeerd had en zo'n ding letterlijk in mijn bek probeerden te stoppen. 

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 19:42:

we zijn toch allemaal jong geweest of niet?

Ja maar zo te lezen allemaal wel op een andere manier.

Ik kreeg mijn eerste bessen-up van mijn ouders op mijn 14e. Om te "leren" op een verantwoorde manier om te gaan met alcohol.  Dat was in die tijd (1981) het advies. Overigens heb ik verder nooit echt drinken kunnen worden, omdat ik chronisch ziek werd en de medicatie daarvoor echt niet met alcohol samen kan. 

Door voortschrijdend inzicht en vele manieren om aan kennis te komen doe ik het nu bij mijn kinderen anders. 

Op 18 jarige leeftijd mochten ze voor het eerst iets drinken en wel thuis/ in familiekring om te observeren hoe ze op de alcohol reageren was het plan. Voor oudste was het eens maar nooit meer.  Jongste heeft een andere groep vrienden dan oudste.  In zijn groep wordt wel gerookt, geblowd en gedronken hij is dus bezweken onder de groepsdruk en heeft voor zijn 18e al wat op. Is er goed ziek van geweest en heeft daarvan geleerd. Jammer genoeg vindt hij de smaak van bier wel lekker. Dus hij drinkt nu hij bijna 18 is heel af en toe 1 biertje. 

Marty1984 schreef op 10-04-2023 om 19:47:

[..]

Drank, roken, weed ... Allemaal zien passeren. Vooral op de jeugdbeweging.

Alleen de drank interesseerde mij in beperkte mate.

Mijn ouders roken al zo'n 100 jaar ... De stank en de verslaving zei me genoeg om van de sigaretten die rondgingen af te blijven. (Zus is wel bij vrienden begonnen ondanks die stank en die verslaving.)

Hier ook, drank, blowen, roken was allemaal normaal in die tijd. Ik sta er versteld van hoeveel ouders hier zeggen dat kinderen niet mogen drinken. En nogmaals heel veel drinken ben ik ook geen voorstander van, maar deden wij vroeger wel.

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 19:42:

we zijn toch allemaal jong geweest of niet?

Zeker, daarom juist. 
Ik groeide op in een tijd en een omgeving dat je als 14-jarige nog wijn, bier, wiet en sigaretten kon kopen.

Ik heb er, eerlijk is eerlijk, een hoop lol mee gehad. En meestal ging het goed. En we vonden onszelf heel wijs dat we er zo goed mee om konden gaan, want het ging toch immers goed? 
Achteraf zitten daar heel wat situaties bij die niet zo goed gingen, of waar we van geluk mochten spreken dat het goed afliep. Geluk dus, geen wijsheid.
Feestjes waar mensen zich vervelend gingen gedragen, omdat het alcoholgebruik de norm was en de marge tussen ‘net leuk aangeschoten’ en ‘vervelend zat’ maar heel smal was.
We zouden met het mes op de keel nog niet toegeven dat we eigenlijk niet zo goed wisten wat we deden, want dan was het natuurlijk meteen afgelopen. Dus hielden we vol dat het allemaal leuk en gezellig was. Maar met terugwerkende kracht verbaas ik me hoeveel er gedoogd werd, allemaal onder het motto ‘ze leren zelf hun grenzen wel kennen’. 

ik snap nooit zo goed dat wat je vroeger zelf gedaan hebt, het nu zo kan verbieden bij je kinderen.

Ginevra schreef op 10-04-2023 om 19:59:

[..]

Zeker, daarom juist.
Ik groeide op in een tijd en een omgeving dat je als 14-jarige nog wijn, bier, wiet en sigaretten kon kopen.

Ik heb er, eerlijk is eerlijk, een hoop lol mee gehad. En meestal ging het goed. En we vonden onszelf heel wijs dat we er zo goed mee om konden gaan, want het ging toch immers goed?
Achteraf zitten daar heel wat situaties bij die niet zo goed gingen, of waar we van geluk mochten spreken dat het goed afliep. Geluk dus, geen wijsheid.
Feestjes waar mensen zich vervelend gingen gedragen, omdat het alcoholgebruik de norm was en de marge tussen ‘net leuk aangeschoten’ en ‘vervelend zat’ maar heel smal was.
We zouden met het mes op de keel nog niet toegeven dat we eigenlijk niet zo goed wisten wat we deden, want dan was het natuurlijk meteen afgelopen. Dus hielden we vol dat het allemaal leuk en gezellig was. Maar met terugwerkende kracht verbaas ik me hoeveel er gedoogd werd, allemaal onder het motto ‘ze leren zelf hun grenzen wel kennen’.

Wij dronken allemaal heel veel en heb nog nooit comazuipen meegemaakt en nu hoor ik het veel vaker, heel vreemd, zou dat toch komen omdat het door ouders meer wordt verboden?

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 20:00:

ik snap nooit zo goed dat wat je vroeger zelf gedaan hebt, het nu zo kan verbieden bij je kinderen.


er zit nog wel wat tussen strak verbieden of doen alsof het allemaal prima is en de drank zelf meegeven. 

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 20:02:

[..]

Wij dronken allemaal heel veel en heb nog nooit comazuipen meegemaakt en nu hoor ik het veel vaker, heel vreemd, zou dat toch komen omdat het door ouders meer wordt verboden?

Dat kun je niet zo stellen. Ik kan nog wel een stuk of vijf andere factoren noemen die daar in meespelen. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 20:03 Topicstarter

Ginevra schreef op 10-04-2023 om 20:02:

[..]


er zit nog wel wat tussen strak verbieden of doen alsof het allemaal prima is en de drank zelf meegeven.

Wat dan? Zeggen dat het mag een andere ouders er voor laten zorgen zodat je je handen in onschuld kan wassen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.