Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon wil op schietsport

als je een goede afspraak maakt dan zal het wel goed komen.

stel hij is een keer boos en hij dreigt jou te schieten om te zeggen ik heb geleerd hoe je moet schieten, dus pas maar op stel dat hij zegt dat bijvoorbeeld, dan moet je de pistool afpakken.

wat ik wil zeggen om hij moet niet stoer doen met de wapen en als argument gebruiken

want ik zei net als hij boos is moet hij niet zeggen ik schieten ik heb geleerd hoe je dat moet doen dat zal ten eerste gevaarlijk zijn en hij kan er dan niet mee omgaan.   

Ik heb ook jaren op een schietvereniging gezeten. Eerst met luchtdruk, later met 'vuur'. Het is gewoon hartstikke leuk. Net als darten...

Ja AnneJ, en dartpijlen zijn ook gevaarlijk. Honkballen? Niet doen, wegens de knuppels. Over boksen en kickboksen: niet doen. Enz.

Er zijn overigens ook hele normale mensen die van schieten houden. De biathlon, al eens bekeken? Een van mijn voorvaderen was olympisch kampioen geweerschieten trouwens. Begin 20e eeuw.

Charrel

Charrel

20-06-2021 om 13:12 Topicstarter

Ik ben met mijn zoon gisteren langsgeweest bij de lokale schietvereniging om eens te kijken hoe het eraan toegaat. Het is allemaal supernetjes geregeld en superveilig. Veiligheid staat echt voorop en dat geeft een een goed gevoel. Omdat mijn zoon nog net geen 14 is mocht hij alleen met een luchtdrukwapens schieten. Dat vond die al heel leuk om te doen en de schietinstructeur zei dat die er duidelijk aanleg voor had. Dat komt vast ook door zijn ervaring in de VS. 

Hij wil er nu helemaal graag op en ik moet wel zeggen dat ik een goed gevoel heb gekregen bij de vereniging en de sport. Hij mag sowieso zelf geen wapens hebben en maakt gebruik van de wapens van de vereniging, waar er permanent iemand bij is voor de begeleiding. En wat diverse mensen hiervoor hebben geschreven klopt ook natuurlijk: in principe is bijna alles gevaarlijk, het gaat er vooral om hoe je ermee omgaat.

Mijn zoon is op zijn veertiende bij de schietvereniging gegaan, maar wel samen met zijn vader. Hij (zoon)heeft een encyclopedische kennis van alle soorten en maten vuurwapens. Ik kan daar van alles van vinden maar de interesse is altijd gebleven.. Ik ben zelf een keer meegegaan en vond het leuk om te schieten; er liepen heel aardige mensen rond, maar ook wat minder aardige. We hebben zelf wapens, maar daar een vergunning voor krijgen is sinds Alpen a/d Rijn heel moeilijk geworden (en volgens mij onmogelijk voor een minderjarige); je krijgt bezoek van de politie, soms meerdere keren per jaar, en je moet een kluis hebben in huis. Niemand behalve de vergunninghouder mag weten waar de sleutel is van deze kluis.

Overigens is mijn zoon een ontzettend lieve jongen, en zich bewust van de gevaren van vuurwapens, veiligheid wordt op de schietvereniging heel serieus genomen.

Schieten is hier in de omgeving  in meerdere vormen( bv schutsvereniging,kleiduiven schuiten en baanschieten) redelijk gewoon en nee daar wordt niks mee naar huis genomen zonder dat je een vergunning hebt. Daar wordt je voor gescreend, en kun je ook kwijtraken. Daar zijn allerlei regels voor. De alarmpistolen hebben daar niks mee te maken. Gewone mensen hoor op de vereniging, ook jongeren. Zoon is regelmatig mee geweest met mijn zwager naar de schietbaan, eerst regels en dan pas schieten. Mijn broer en zijn zoon schieten al heel lang kleiduiven en zijn ondertussen internationaal scheidsrechter. Ja ook jonge neef dus. Nog steeds rustig verlegen jonge man, niks veranderd door het schieten.

Wat Slofje al zegt: 
Als je iets in t kwaad wil trekken kan dat altijd, of dat nou schieten,judo, karate of boksen is. 

Ik zou je zoon laten wachten tot hij 18 is. Hij heeft nog een heel leven waarin hij kan schieten.

Knutselkei schreef op 20-06-2021 om 13:23:

Schieten is hier in de omgeving in meerdere vormen( bv schutsvereniging,kleiduiven schuiten en baanschieten) redelijk gewoon en nee daar wordt niks mee naar huis genomen zonder dat je een vergunning hebt. Daar wordt je voor gescreend, en kun je ook kwijtraken. Daar zijn allerlei regels voor. De alarmpistolen hebben daar niks mee te maken. Gewone mensen hoor op de vereniging, ook jongeren. Zoon is regelmatig mee geweest met mijn zwager naar de schietbaan, eerst regels en dan pas schieten. Mijn broer en zijn zoon schieten al heel lang kleiduiven en zijn ondertussen internationaal scheidsrechter. Ja ook jonge neef dus. Nog steeds rustig verlegen jonge man, niks veranderd door het schieten.

Wat Slofje al zegt:
Als je iets in t kwaad wil trekken kan dat altijd, of dat nou schieten,judo, karate of boksen is.

Waar zit 'm dat in dat het redelijk gewoon is? De jacht, gildes? Ik blijf het dubbel vinden. Aan een kant lijkt o.a. kleiduif schieten me erg leuk om te doen, met mij zou dat lachwekkend zijn, maar de andere kant is, dat ik het beter zou vinden als zo min mogelijk mensen in wapens geïnteresseerd zouden zijn. Ga in het leger als het zo boeiend is, bij wijze van spreken. 

Dat je verlegen en rustig als ongevaarlijk lijkt  te beschouwen, vind ik wat naïef. Dat zullen ouders van schietgrage doorgedraaide massamoordenaars vast ook gedacht hebben. 

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/289126/tieners-12-doen-stoer-met-op-kermis-gewonnen-neppistolen
We lopen altijd al achter Amerika en Engeland aan. Dus hier heb je blijkbaar ook mensen die het toch heel gewoon vinden dat pubers met een wapen lopen.

"Tieners (12) 'doen stoer' met op kermis gewonnen neppistolen

19 juli 2021, 16.31 uur · Door Redactie Alkmaar e.o.

Drie jongens moesten zaterdagavond hun neppistolen inleveren bij de politie.
Ze hadden die gewonnen op de kermis van Oudorp in Alkmaar. De politie
heeft kermisexploitanten gevraagd een dergelijke prijs niet meer te
verstrekken, maar de kermisbond is het daar niet mee eens. "Bij de Bart Smit kan je ze ook kopen hé?"

Charrel

Charrel

08-08-2021 om 10:57 Topicstarter

Mijn zoon is inmiddels lid van de schietvereniging en hij heeft het reuze naar zijn zin. Hij gaat er twee tot drie keer per week heen. Het is een hele technische sport heb ik gemerkt en er komt veel bij kijken. Ik was gisteren mee met een toernooitje en verbaasde me over hoe handig hij nu al omgaat met verschillende soorten vuurwapens.

En op de schietvereniging zijn ze super duidelijk in regels en veiligheid hoe je met je vuurwapens omgaat. Hij mag sowieso tot zijn 18e zelf geen wapens hebben, dus blijven die gewoon op de vereniging en is er altijd toezicht. Iedereen is heel rustig en relaxed. Er zijn echt geen mensen die raar of stoer doen. Dat wordt ook niet geaccepteerd.

ik was eerst ook wat sceptisch en ik moet wel zeggen dat ik het de eerste keer ongemakkelijk vond mijn zoon een pistool te zien laden en afvuren. Maar ik ben nu dus helemaal niet bang meer voor veiligheid daar. Boxen is wat dat betreft veel gevaarlijker dat je er letsel aan overhoud.

Ik zou het zelf niet goed vinden. Hij is nog zo jong met 13 jaar. Misschien kijken of handboogschieten iets is? Of een zelfverdedigingssport? En dan kan hij -als hij ouder is- altijd nog overwegen schietsport te beoefenen. Maar nu is hij nog een kind. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.