Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon wil op schietsport

Als ik aan yoga doe, combineer ik nog wel eens de 'warrior pose' met een beweging die op boogschieten neerkomt. Ook heel leuk om te doen. Ik kan het echt iedereen aanbevelen.

Nee, ik zou het niet goedvinden. Het zou zo tegen mijn principes indruisen dat ik hem zou zeggen dat hij dit mag gaan doen zodra hij 18 is, op zichzelf woont en het zelf kan betalen. Ik zou namelijk ook absoluut geen wapens in mijn huis tolereren.

Is welbeschouwd niet het menselijk lichaam zelve te zien als wapen?

Even opgezocht en inderdaad: ik heb dat 'gebroken geweertje', de speld, nog. Geërfd. Het zal aan je omgeving liggen. Als je hele familie bij de schutterij zit in Limburg is het een ander verhaal. 

Ik ben ook niet tegen leger of marine. Maar geweld en wapens werden in mijn familie besproken en 'not done' verklaard.

Nou, en weet je wat je met een potlood kunt doen? 

En met een automatje. Ik kan de video, Koot en Bie, even niet vinden, maar die hebben dat ook als onderwerp.

Maar daar gaat het natuurlijk niet over.

Als je zoekt bij schietverenigingen zie je zelfs verenigingen die kinderen vanaf 10 jaar toelaten. Het kan dus wel met 13. Ze schieten dan met luchtdrukwapens of laserpistolen.

Maar mijn keuze zou het ook absoluut niet zijn. Misschien met 16 jaar, maar liever nog 18 inderdaad. Met dezelfde reden als Annej overigens. En natuurlijk kan je dat net zo goed toepassen op auto's etc. maar die jongeman uit Alphen zat dus inderdaad op een schietvereniging. Heb nooit begrepen dat ze daar niet door hadden hoe 'gestoord' hij was. Dus dat geeft mij geen positief beeld van een schietvereniging. 

Ik heb een collega die bij een schutterij is, zelf ook schiet en tegelijkertijd overtuigd pacifist is. Haar opvatting is dat je met het beoefenen van een schietsport niets of niemand geweld aandoet en dat het elkaar helemaal niet per definitie uitsluit.
De jongeman uit Alphen aan den Rijn had overigens ook een wapenvergunning die hij nooit had mogen hebben. 

Charrel

Charrel

17-06-2021 om 20:19 Topicstarter

Dank jullie voor de reacties! Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen er sceptisch tegenover staan, zie bijvoorbeeld de schutter in Alphen. Maar mij zoon is een gewone sociale jongen zonder psychische problemen. Dus dat maakt het voor mij wel anders denk ik.

We zijn vorig jaar met ons gezin in de VS bij familie geweest. Daar heeft mijn zoon voor het eerst geschoten, ook met automatische wapens. Hij vond dat zo leuk en was er zo goed in, dat hij totaal vier keer naar de schietbaan is geweest. Hij weet dus al hoe die met vuurwapens moet omgaan. Nu corona bijna voorbij is zoekt hij een nieuwe activiteit en kwam hij gisteren hier mee aanzetten. Ik kan me wel wat voorstellen, en vind het ook wel stoer dat hij het wil doen.

Ik heb net gebeld met de schietvereniging bij ons in de buurt. Vanaf 12 jaar kan je daar schieten met luchtdrukwapens en vanaf 14 jaar met vuurwapens. Omdat hij over een maandje 14 wordt denk ik er nu over hem voor zijn verjaardag naar de schietbaan mee te nemen, dan kan die een keertje kennismaken en proefschieten. Dan kan hij kijken of hij het leuk vind en ik of ik er een goed gevoel bij heb. Zelf vuurwapens bezitten mag inderdaad blijkbaar pas als hij 18 is, dus dat is nog niet aan de orde.

Wat is er dan stoer aan?

Valeria schreef op 17-06-2021 om 22:14:

Wat is er dan stoer aan?

Ik denk omdat de meeste kids het toch niet echt durven om  zo een wapen vast te houden en te schieten(gezien de terug slag en knal).

Net even bij Nieuwsuur gezien. Het is helemaal niet stoer om met wapens te lopen. Als er een probleem is heb je je hersens en je mond.

Rachel. schreef op 18-06-2021 om 08:33:

[..]

Ik denk omdat de meeste kids het toch niet echt durven om zo een wapen vast te houden en te schieten(gezien de terug slag en knal).

Er zijn wel meer dingen die de meeste kinderen niet durven. Schoonspringen van de 10 meter bijvoorbeeld.

Maar waarom geen moderne vijfkamp of zo? Daar zit wel schieten bij, maar ook beweging en bovendien ligt de focus er niet op. Ik de koppeling met stoer niet zo onschuldig eigenlijk.

"We zijn vorig jaar met ons gezin in de VS bij familie geweest. Daar heeft mijn zoon voor het eerst geschoten, ook met automatische wapens. Hij vond dat zo leuk en was er zo goed in, dat hij totaal vier keer naar de schietbaan is geweest."

Voor veel Amerikanen is het schieten door jongeren inderdaad een leuke sport of een handeling die je nou eenmaal moet kunnen, net als autorijden, het hoort bij je opvoeding. Hoe controversieel het daar inmiddels ook is geworden.

Dus als dat je niet tegen de borst stuit, zul je daar mogelijk ook hier een optie in zien.

Mijn eerste ingeving: ben je nu helemaal betoeterd! Maar dat gaat niet goed aankomen vrees ik. Dus zou ik rustiger zeggen dat ik daar niet achtersta. Door bovenstaande opmerkingen geholpen, zou ik er nu van maken dat hij ook te jong is en overleggen wat een alternatief zou kunnen zijn. Is er in de buurt een handboog vereniging? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.