Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon wil op schietsport

Mijn zoon van 13 is op het idee gekomen dat die op schietsport wil. Op zich vind ik het heel leuk dat die wat actiefs wil doen en het is iets stoers wat goed bij hem past. Hij vind vuurwapens al heel lang interessant en heeft in het verleden bij familie in de VS veel geschoten. Wat dat betreft lijkt het me wel wat voor hem. Ik heb alleen tegen hem gezegd dat ik en mijn man er even over moeten nadenken.

Ik ben erg nieuw op dit vlak en ik vraag me een aantal dingen af: is het wel veilig? Kan ik een puber van 13 wel verantwoord met vuurwapens laten omgaan?

Hoeveel kost het? Moet hij zijn eigen vuurwapens bijvoorbeeld aanschaffen? En hoe zit het met kosten voor munitie?

En wat komt er nog meer bij kijken? Moeten we zijn wapens dan bijvoorbeeld thuis opslaan?

Heel snel googlen leerde mij dat schietverenigingen kennelijk zelf leeftijdsgrenzen mogen stellen en dat ze die leeftijdsgrens vaak stellen op 16 jaar.
Ik zou eens opzoeken welke schietvereniging(en) er in je buurt is/zijn en dan kijken welke eisen de die stelt/stellen.

Wapens thuis opslaan is vziw alleen aan de orde als je ook een wapen aanschaft, waarvoor je een vergunning zal moeten hebben, wat voor een 13-jarige wel niet zal kunnen. Bij mijn weten schieten de meeste mensen met wapens van de vereniging, en die wapens blijven op de vereniging.

Maar kortom: bel de plaatselijke schietclub. Als die de grens bij 16 legt, hoef je er verder voorlopig niet over na te denken.

Groeten,

Temet

Voor wapenbezit moet je een vergunning hebben, en voor een vergunning moet je 18 zijn. Je mag dus nooit 'zomaar' een wapen thuis hebben. En zelfs met vergunning zijn er strikte regels (zoals dat wapen en munitie niet op 1 plek opgeslagen mogen zijn etc.)

Zelfs voor wapens waar geen vergunning voor nodig is (bijv. airsoft of luchtbuks) moet je 18 zijn. 

Je kunt inderdaad eens informeren bij een club. Maar ik denk dat 'ie voorlopig maar met een waterpistooltje moet oefenen  

Ik zou hem een schietgame geven en hem verder onderhouden over de onzinnige kanten van het hebben van wapens door gewone burgers en voorbeelden van ontsporing in Amerika. En van mij zou het niet mogen. Dan wordt ik ineens ouderwets: niet onder mijn dak. Je bent toch geen freak?

Nou ja, nu ik er over nadenk: misschien zou je eens goed kunnen luisteren wat zo'n jongen nou beweegt om zo'n 'hobby' te kiezen.

En het simuleren in een digitale game aanmoedigen. Dat is een stuk minder risicovol.

Misschien is handboogschieten een leuk alternatief? Dat is er wel voor de jeugd.

Ja, dat zou ik dus ook  niet doen want het is een voorbode voor zwaardere wapens. Zeker niet spontaan aanbieden hoewel ik het niet zou verbieden.

Ik vind het geen sport. Judo of andere zelfverdedigingsssporten kan mogelijk een alternatief zijn?

Net als messenwerpen of zoiets. Dat zijn in deze tijd waarin sommige jongeren met wapens gaan lopen geen goede suggesties.

Misschien afhankelijk van het kind? Ik heb er zelf wel eens over gedacht om het te doen. Ik heb één keer met een kruisboog geschoten (2x in de roos en 1x in de 9). En ik vond het erg leuk om het te doen. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan (eraan?) denkt op mensen te schieten.

Bij de sport van mijn 12 jarige dochter (survivalrun) is boogschieten ook een onderdeel. Bij een wedstrijd moet je dan binnen een bepaalde cirkel schieten en anders een extra rondje hollen of een hindernis extra doen.

Zij heeft dus thuis ook een boog (een echte serieuze) om extra te oefenen. Leuk om te doen hoor! Voor de veiligheid hebben we een groot speciaal hiervoor aangeschaft gordijn in de tuin hangen en zijn er uiteraard strikte regels (nooit ergens anders op mikken, alleen schieten als iedereen zich achter je bevindt etc.)

Overigens is de ambitie van dochter om bij later de eerste vrouw bij het korps commando's te worden, maar dat komt volgens mij niet door dat boogschieten...

AnneJ schreef op 17-06-2021 om 09:41:

Ja, dat zou ik dus ook niet doen want het is een voorbode voor zwaardere wapens. Zeker niet spontaan aanbieden hoewel ik het niet zou verbieden.

Ik vind het geen sport. Judo of andere zelfverdedigingsssporten kan mogelijk een alternatief zijn?

Net als messenwerpen of zoiets. Dat zijn in deze tijd waarin sommige jongeren met wapens gaan lopen geen goede suggesties.

Dus handboogschieten is een voorbode van zwaardere wapens en judo of andere zelfverdedigingssporten leiden niet tot kickboksers die in het uitgaansleven gaan lopen knokken? Ik denk eigenlijk dat noch het één, noch het ander in het algemeen waar is. In de landstreken waar ik woon, heeft ieder gat al sinds oudsher een handboogclub. Daar zitten heel gewone, verantwoordelijke burgermannen op, vaak ook juist ouderen. Ik zie het eigenlijk meer als een variant op golf of darts: concentratie en ontspanning zijn belangrijk. En, hoe kijk je dan tegen darts aan? Is dat ook gevaarlijk en anti-sociaal? Ik verwacht dat schietclubs in het algemeen helemaal geen zin hebben in dubieuze leden. En dubieuze leden niet in een schietclub. Als je een sjoemelaar of crimineel bent, heb je toch helemaal geen zin in al die 'overdreven' regels? 

Een woord. Nou ja twee. Alphen aan de Rijn. 

Kickboksen is hier ook not done. Dochter heeft het af en toe op school gedaan als onderdeel van de gymnastiek en ze mochten er daar ook zich voor aanmelden voor extra lessen. Ik heb het met haar besproken en bij haar heb ik het aan haar overgelaten. Ik wist dat ze het niet zou doen. Hypocriet misschien, maar ik heb wel de relatie angst-wapens met haar besproken en de valkuilen daarbij. Je zoekt je zelfvertrouwen in je talenten niet in wapens of honden.

En vanwege één idioot zet jij heel veel nette, brave burgers in die hoek? Ook maar niet meer autorijden dan, want met zo’n auto kun je op Koninginnedag zo maar een stel mensen doodrijden en verwonden.

Als je volwassen bent moet je het maar zelf weten maar onzekere jongeren, op die leeftijd, nee.

Niet voor niets is de autoverzekering voor jongeren ook hoger en is er een ondergrens waarop ze daarmee mogen rijden. En dan zijn er nog genoeg volwassen idioten op de weg. Wat anderen doen heb ik geen invloed op maar hier thuis wel. Gehad. Want ze zijn nu 'volwassen'.

Handboogschieten is hartstikke leuk en hoef je geen vergunning voor te hebben, ook niet om de boog/pijlen thuis te bewaren. Ja, je kunt iemand ermee verwonden maar dat kan met een honkbalknuppel ook.
Mijn vader heeft in zijn jeugd ook aan handboogschieten gedaan. Ik heb het op de middelbare school wel eens met een sportdag gedaan.
Hier in Limburg heb je ook schutterijen. Daar wordt met buksen (jachtgeweren) geschoten. Sommige verenigingen laten kinderen onder de zestien alleen met de windbuks schieten, maar sommige verenigingen ook al met de grote buks. Je schiet dan wel altijd onder begeleiding van een buksmeester. Die laadt de buks en haalt de kogels er uit. Dit is volledig legaal. Maar het is wel heel anders dan een pistool of een kalasjnikov of iets dergelijks. Een wapen thuis bewaren mag sowieso niet. Daarvoor moet je een vergunning hebben, een speciale kluis om het in te bewaren en hij is er te jong voor.
Ik zou zelf ook nooit wapens in huis willen hebben. Maar ik zie schietsport niet als een voorbode voor zwaardere dingen. Als je er niet verantwoordelijk mee om kan gaan of je hebt een gewapend misdrijf gepleegd zal een vereniging je waarschijnlijk niet meer als lid willen.

Ali

Ali

17-06-2021 om 11:21

Ik heb wel eens op de schietbaan hier in de stad geschoten, met verschillende wapens en ik vind het echt gaaf om te doen. Omdat ik zo goed schoot, mocht ik met een semi automatisch geweer de laatste ronde schieten. Het gevoel van precisie en kracht geeft echt wel een adrenaline kick. Voor mij geldt dat de lol er ook wel weer snel af zou zijn, ik begrijp de leercurve namelijk niet, lijkt me dat je op een gegeven moment heel goed kan schieten.

Je zou eens bij de schietclub kunnen informeren. Misschien eens een keertje doen samen doen?

En schieten is volgens mij echt geen voorbode op allerlei criminaliteit, dat komt toch echt uit een andere hoek. Op kermissen wordt geschoten, op schutterijen en vroeger hadden wij thuis een luchtbuks, dat was 'in' in de jaren 70.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.