Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

zoon weigert schoolwerk

mijn zoon, bijna 13 jaar, is dit jaar begonnen op het VWO. echter vanaf dag 1 maakt hij vrijwel geen huiswerk of raffelt het af, hij leert vrijwel niet voor toetsen en hij heeft al diverse onvoldoende gehaald. Ik word erg ongelukkig van zijn houding maar het lijkt hem niets te interesseren. Als ik er iets van zeg krijgen we ruzie. Wat moet ik doen? maar gewoon laten gaan en hopen op binnenkort een reactie vanuit school?


Heeft hij op de basisschool hard moeten werken voor zijn (goede) resultaten? Het gebeurt wel eens dat op de basisschool alles 'vanzelf' gaat en dan kun je lelijk je neus stoten als je op het vwo ineens moet 'studeren'.
Praat erover met de mentor, hij zal echt niet de eerste zijn.

sabina1971

sabina1971

17-10-2022 om 10:51 Topicstarter

klopt! op de lagere school kwam het hem allemaal "aanwaaien".  Ik zit er zelf ook aan te denken om na de vakantie contact op te nemen met zijn mentor. Het erge is gewoon zijn hele houding ten opzicht van zijn schoolwerk want mij momenteel stoort, hij doet er gewoon niets voor en het interesseert hem allemaal niet, als ik vraag of hij geen huiswerk moet maken of moet leren voor een toets vraagt ie waarom en lacht me vervolgens gewoon uit

Je kan m niet dwingen. Na de Kerst naar vmbo t. 

vindt hij het op zich wel leuk op die school, heeft hij er vrienden? Leren voor een vage toekomst motiveert kinderen vaak niet. Maar leren omdat je anders teruggezet wordt naar de Havo en je klasgenoten kwijtraakt kan wel een motivatie zijn. Tenzij hij die klas toch al niks aan vindt. 

Je zou kunnen denken aan huiswerkbegeleiding. Kost een berg, maar je hebt wel de ruzie uit je huis omdat je je er niet meer steeds zelf mee hoeft te bemoeien.

Nee, je kunt hem niet dwingen, maar hij zal moeten leren dat er inspanningen gevraagd worden wil je iets leren en dat je daar plezier en voldoening uit kunt halen. Dat valt niet mee na 8 jaar basisschool zonder echte uitdaging. En dan ook nog de puberteit. Ik geef het je te doen. Goed dat je na de vakantie naar de mentor stapt!

sabina1971

sabina1971

17-10-2022 om 11:10 Topicstarter

ja hij heeft het wel naar zijn zin op school, hij gaat vrolijk naar school en komt vrolijk terug. Ik ga inderdaad na de vakantie contact opnemen met de mentor en eventueel kijken naar huiswerkbegeleiding, hoef ik de discussie thuis niet meer aan te gaan. En anders inderdaad maar naar een lager niveau als ie blijft weigeren

Ik zou samen met school proberen uit te zoeken wat er speelt. Geen zin of iets anders? 

Ik heb het hier al vaker benoemd: bespreek met je kind dat hij het minst op zijn huid gezeten/ op zijn vingers gekeken wordt als hij gewoon voldoendes haalt en VWO afmaakt. Hoe hoger het schoolniveau, hoe meer er iha aan jezelf wordt overgelaten. En als hij VWO of Havo afmaakt heeft hij meteen een startkwalificatie en is hij van de leerplicht af, terwijl als hij naar VMBO zou afzakken hij na zijn eindexamen nog ander onderwijs moet volgen tot zijn 18e om de leerplichtambtenaar van zijn nek te houden. 

Ik zou niet over intrinsieke motivatie beginnen of daar op wat voor manier naar hengelen. Als hij dat niet heeft, - en dat kan- dan zal elk betoog over de schoonheid van het vergaren van kennis en inzicht alleen maar weerstand oproepen. Maar je kan uitleggen dat hij minder gezanik aan zijn hoofd heeft als hij voldoendes haalt, en dat hij die voldoendes alleen maar krijgt als hij in elk geval enige serieuze inspanning levert. En dat je hem daar best bij wil helpen op wat voor manier dan ook, maar dat hij toch echt ook zelf wat moet doen. 

Een beetje zoals ouders het ook wel eens zeggen over eten 'je hoeft het ook niet te lusten, je hoeft het alleen maar op te eten'

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-10-2022 om 11:30

Weet je zoon wel hoe hij moet studeren als hij dit nooit eerder hoefde te doen? 

Toevallig heb ik een kind gehad met een moeilijke start op het vwo. Dat was vooral een kwestie van wennen en plannen en uiteindelijk is ze er goed doorheen gekomen. Andere kind was een harde dobber, die was gewoon niet te motiveren. Na een brugklas vol strijd heb ik met haar afgesproken dat ik het loslaat. Stroomt ze af dan stroomt ze af, maar wil ik niet na tien jaar het verwijt krijgen dat het mijn schuld is als ze geen of een laag diploma heeft. Uiteindelijk is ze (letterlijk) met vijven en zessen door het vmbo-t gekomen en doet nu voor de tweede keer 4 havo. Een week geleden heeft ze voor het eerst in haar middelbare schoolloopbaan een 9 gehaald. Hopelijk is dat het begin van de kentering

Ik zou nu al contact met de mentor opnemen. Denk dat het meer indruk maakt als iemand van school vertelt wat nodig is dan dat jij dat doet. Als hij nu al onvoldoendes haalt is het niveau misschien te hoog of snapt hij niet wat de bedoeling is? 

 als ik vraag of hij geen huiswerk moet maken of moet leren voor een toets vraagt ie waarom en lacht me vervolgens gewoon uit

Maar zeg je dan "okee" en loop je weg, en gebeurt er ook niks?
Of ga je er dan naast zitten tot het af is?

Niet willen is lastig en je kan er weinig aan veranderen. Ik zou hem nog 1 keer vertellen dat je van hem verwacht dat hij zijn best doet, en als hij dat niet doet hij volgend jaar nog een keer de brugklas kan gaan doen. Dan eindigen met dat je het loslaat en het er verder niet meer over gaat hebben, maar hem altijd wil helpen als hij je er om vraagt. Vervolgens op je handen gaan zitten totdat de mentor aanklopt. 

Heb je hem weleens gevraagd waarom het niet wil lukken? Dan wel in het algemeen wat hij van school vindt? Is de keuze voor VWO zijn eigen keuze? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.