Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft veel oudere vriendin


Valdemar schreef op 30-08-2022 om 22:06:

[..]

Ik wou je even complimenteren met je geduld om hier zo objectief mogelijk over te schrijven. Misschien komt het omdat je zelf een man bent en je kunt voorstellen dat je zelf zou ingaan op de avances van een oudere vrouw (corrigeer me gerust).
Ik maak er geen geheim van dat ik hier zelf weinig problemen in zie (mijn ontmaagding gebeurde ook door een moeder op wier kinderen ik ging babysitten), en ik hoop dat TO zich niet te veel laat leiden door de paniekberichten die hier verschijnen.

Geef die jongen zijn lolletje, onderhoudt een goede band met hem en sta er voor wanneer deze relatie in elkaar stuikt (wat het meest waarschijnlijke is).
Trouwens, ik zou mijn stiefzoon prijzen mocht dit het ergste zijn dat hij op zijn zestiende uitsteekt. Liever dit dan problemen met alcohol, drugs, geweld of kleine criminaliteit. Hij ontdekt zijn seksleven in een veel veiligere omgeving dan met leeftijdsgenoten.

Jij bent misbruikt door die vrouw. Jij bent een slachtoffer. Ik heb echt medelijden met je. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

31-08-2022 om 10:19

Mona-xxx schreef op 31-08-2022 om 10:15:

[..]

Jij bent misbruikt door die vrouw. Jij bent een slachtoffer. Ik heb echt medelijden met je.

En ik heb medelijden met deze manier van denken. Ik heb er destijds op aangestuurd, ik heb ervan genoten en zij zal daarna met schuldgevoelens gekampt hebben omdat ze ook getrouwd was. Dus in mijn ogen was zij een groter slachtoffer dan ik, als je het dan toch in slachtofferschap wilt gieten. 

troelahoep schreef op 31-08-2022 om 09:21:

Beetje off-topic, maar het verbaast mij wel hoeveel mensen er vinden dat je een 16-jarige blijkbaar niets meer kunt verbieden?

Verder: doodeng, zo'n vrouw die aanpapt met jouw tiener. Ik zou toch eigenlijk ook wel willen nagaan wat er met de jongen aan de hand is, dat hij ingaat op de avances van iemand die nog ouder is dan zijn eigen ouders. Of wel hij is gedrogeerd/gehypnotiseerd/of waar je maar in wilt geloven, of hij heeft iets op het psychologische vlak (iets met onveilige hechting o.i.d.)

Het is ook eng. En ik weet ook zeker dat iedereen in rep en roer zou zijn als de genders andersom waren. Los gezien van de seks dat al walgelijk is, is die vrouw slimmer, gemener en veel gewiekster dan welke tiener dan ooit. Die vrouw is geen rationele volwasse vrouw. Ik denk echt als zoon genoeg van de relatie zou hebben dat die vrouw hem niet zomaar laat gaan. En TO moet die jongen beschermen hiervoor. De vrouw kan makkelijk hem tegen zijn ouders op zetten. Dat is het gevaarlijke hiervan. En die jongen is 16 TO. Jij hebt nog steeds de rechtelijke macht over hem. Verbied dit soort ongein. 

Valdemar schreef op 31-08-2022 om 10:19:

[..]

En ik heb medelijden met deze manier van denken. Ik heb er destijds op aangestuurd, ik heb ervan genoten en zij zal daarna met schuldgevoelens gekampt hebben omdat ze ook getrouwd was. Dus in mijn ogen was zij een groter slachtoffer dan ik, als je het dan toch in slachtofferschap wilt gieten.

Dat jij dit denkt is al een bewijs hoe erg ze je gemanupileerd heeft. Arme schat...

Ach Mona hou toch op. Ik heb ook als jong meisje dingen gedaan waarvan ik nu denk, blij dat mijn dochter op die leeftijd vanwege corona veroordeeld was tot veel thuis zitten en weinig sociale contacten en dus mogelijkheden voor dit soort avonturen. Maar ik heb er echt niks aan overgehouden hoor. En ik weiger me door een forumwappie een trauma aan te laten praten. Ik was nieuwsgierig en ik ben blij met de ervaringen.

En ja, als het mijn dochter was geweest had ik me precies zo opgesteld als dat ik eerder heb beschreven. Respect voor kind en kinds keuzes, open gesprekken over de risico's die ik zie en verder erop vertrouwen dat mijn kind vanzelf genoeg krijgt van deze 'relatie'. En dan sta ik klaar om eventueel liefdesverdriet op te vangen. Ondertussen zou ik dus wel deze dame in de gaten willen blijven houden, dus die zou ik opzoeken/thuis uitnodigen. Want nee, ik vind het van haar géén normaal en gezond gedrag en mogelijk schadelijk voor haar kinderen.

Pubers doen rare dingen, stoten hun neus, vallen op hun bek. Daar leren ze van. Er zijn zeker fouten waar je ze voor moet behoeden, maar verliefd zijn en van seks genieten horen daar wat mij betreft niet bij. Ook niet in het geval van een veel oudere vlam.

Zullen we de naam “Forumwappie” achterwege laten? Die term is voor mensen die in onbewezen complottheorieën geloven, niet voor mensen die het gewoon oneens zijn met jouw mening.

Overigens Jonagold, je zegt zelf dat je blij bent dat je dochter de kans niet heeft gehad voor sommige dingen die jij hebt gedaan. Is dat omdat ze achteraf bezien misschien verkeerd af hadden kunnen lopen, of omdat je je er zelf achteraf niet prettig bij voelt? Ik heb ook wel onnozele dingen gedaan, maar niks wat ik mijn kinderen misgun. 
Maar goed, TO is eruit wat ze gaan doen en daar ging het om. Ik sloeg alleen aan op dat “forumwappie” (later toegevoegd)

AlisonH schreef op 31-08-2022 om 10:34:

Zullen we de naam “Forumwappie” achterwege laten? Die term is voor mensen die in onbewezen complottheorieën geloven, niet voor mensen die het gewoon oneens zijn met jouw mening.

Mona debiteert hier al vanaf de start van het draadje allerlei ongefundeerde, overtrokken fantasieën. Ik vind de term wappie daar juist perfect bij passen.

Moxxie schreef op 31-08-2022 om 09:38:

[..]

Dus de mogelijkheid dat het een normale puber is, met alle bijkomende verliefdheden en soms domme beslissingen, sluit jij uit?

Dat lijkt me wat overdreven. Hele hordes 16-jarigen worden verliefd op een veel oudere docent, trainer op de sportclub of die leuke man/vrouw achter de bar van de kroeg. Het grote verschil is dat de volwassene er normaal gesproken niet op in gaat.

Nee, dat sluit ik niet uit. Maar het is verre van gebruikelijk dat iemand op die leeftijd een partner heeft die ruimschoots je eigen vader of moeder zou kunnen zijn, in dit geval zelfs ouder dan de eigen ouders. Die relatie is helemaal niet gelijkwaardig, mijn eerste gedachte is dat die jongen iets vindt bij zijn 'vriendin' wat hij bij zijn eigen ouders tekort is gekomen. Dat zeg ik helemaal niet om TS een schuldgevoel aan te praten, zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. 

Misbruikers kiezen 'makkelijke' slachtoffers, mensen die niet weten waar hun grenzen liggen, erg beïnvloedbaar zijn etc. 

Andersom kende ik in mijn studietijd een jongen van hoe oud zou die geweest zijn, een jaar of 19, die met alle vrouwen naar bed ging die hij kon krijgen. Inclusief vrouwen die 20, 30 jaar ouder waren dan hijzelf en ook vrouwen die mentaal heel kwetsbaar waren. Toen vond ik dat heel verwerpelijk - nog steeds - maar nu denk ik dat die jongen zelf beschadigd moet zijn geweest op seksueel of relationeel gebied. 

Jonagold schreef op 31-08-2022 om 10:30:

Ach Mona hou toch op. Ik heb ook als jong meisje dingen gedaan waarvan ik nu denk, blij dat mijn dochter op die leeftijd vanwege corona veroordeeld was tot veel thuis zitten en weinig sociale contacten en dus mogelijkheden voor dit soort avonturen. Maar ik heb er echt niks aan overgehouden hoor. En ik weiger me door een forumwappie een trauma aan te laten praten. Ik was nieuwsgierig en ik ben blij met de ervaringen.

Dus je bent blij met je eigen ervaringen, maar wilt niet dat je dochter dat heeft. Dat klinkt in mijn oren dat je er achteraf toch niet zo blij mee was. Maar dat gebeurt wel vaker als iemand traumatische dingen meemaakt. Het leed voor jezelf verzachten door te zeggen dat het niet zo erg was, ook al wens je het niemand anders toe. 

Ik ben gewoon heel allergisch voor mensen die de dader van misbruik buiten schot willen houden door zelf te beweren dat het niet zo erg was. Een vroegere buurvrouw van mij werd geslagen door haar man, maar zei altijd dat ik niet de politie hoefde te bellen omdat het niet zo erg was. Die vrouw was altijd bont en blauw geslagen.

Mona-xxx schreef op 31-08-2022 om 10:54:

[..]

Dus je bent blij met je eigen ervaringen, maar wilt niet dat je dochter dat heeft. Dat klinkt in mijn oren dat je er achteraf toch niet zo blij mee was. Maar dat gebeurt wel vaker als iemand traumatische dingen meemaakt. Het leed voor jezelf verzachten door te zeggen dat het niet zo erg was, ook al wens je het niemand anders toe.

Ik ben gewoon heel allergisch voor mensen die de dader van misbruik buiten schot willen houden door zelf te beweren dat het niet zo erg was. Een vroegere buurvrouw van mij werd geslagen door haar man, maar zei altijd dat ik niet de politie hoefde te bellen omdat het niet zo erg was. Die vrouw was altijd bont en blauw geslagen.

Jij denkt voortdurend dat mensen hier eigenlijk iets anders bedoelen dan ze zeggen. Probeer een ander eens serieus te nemen. 


Mona-xxx schreef op 31-08-2022 om 10:54:

[..]

Dus je bent blij met je eigen ervaringen, maar wilt niet dat je dochter dat heeft. Dat klinkt in mijn oren dat je er achteraf toch niet zo blij mee was. Maar dat gebeurt wel vaker als iemand traumatische dingen meemaakt. Het leed voor jezelf verzachten door te zeggen dat het niet zo erg was, ook al wens je het niemand anders toe.

Ik ben gewoon heel allergisch voor mensen die de dader van misbruik buiten schot willen houden door zelf te beweren dat het niet zo erg was. Een vroegere buurvrouw van mij werd geslagen door haar man, maar zei altijd dat ik niet de politie hoefde te bellen omdat het niet zo erg was. Die vrouw was altijd bont en blauw geslagen.

Ik bedoel daar niets meer of minder mee dan dat je als ouder anders kijkt naar je kind dan je kind naar zichzelf. Daar ben je ouder voor. Als ouders zie je ook risico's die je kind niet ziet. In mijn geval hadden er best dingen niet goed uit kunnen pakken, maar dat is niet gebeurd. Die risico's zie ik nu wel, toen niet, of ik koos ervoor ze niet te zien.

Kinderen hebben het recht hun eigen fouten te maken. Dat is de enige manier om te leren. Ouders zijn er niet om hun kind tegen te houden, ouders zijn het vangnet voor als een kind struikelt en valt. Ik ben ontzettend blij dat mijn vader dat standpunt ook altijd gehuldigd heeft.

Mensen die meer draadjes van mij hebben gelezen weten dat ik letterlijk dag en nacht klaar sta voor mijn kinderen, ik ben een ontzettend bezorgde moeder, en van nature een curlingouder. Maar omdat ik me realiseer dat dat mijn taak niet is, alle hobbels wegnemen, laat ik ze heel bewust hun eigen pad kiezen. Ook als daar een seksuele relatie met een veel ouder iemand bij hoort.

Jonagold schreef op 31-08-2022 om 11:03:

[..]

Ik bedoel daar niets meer of minder mee dan dat je als ouder anders kijkt naar je kind dan je kind naar zichzelf. Daar ben je ouder voor. Als ouders zie je ook risico's die je kind niet ziet. In mijn geval hadden er best dingen niet goed uit kunnen pakken, maar dat is niet gebeurd. Die risico's zie ik nu wel, toen niet, of ik koos ervoor ze niet te zien.

Kinderen hebben het recht hun eigen fouten te maken. Dat is de enige manier om te leren. Ouders zijn er niet om hun kind tegen te houden, ouders zijn het vangnet voor als een kind struikelt en valt. Ik ben ontzettend blij dat mijn vader dat standpunt ook altijd gehuldigd heeft.

Mensen die meer draadjes van mij hebben gelezen weten dat ik letterlijk dag en nacht klaar sta voor mijn kinderen, ik ben een ontzettend bezorgde moeder, en van nature een curlingouder. Maar omdat ik me realiseer dat dat mijn taak niet is, alle hobbels wegnemen, laat ik ze heel bewust hun eigen pad kiezen. Ook als daar een seksuele relatie met een veel ouder iemand bij hoort.

Dat is wat ik bedoel. TO's situatie is gevaarlijk voor haar zoon en dat moet verboden worden. Blij dat we het met elkaar eens zijn

yette schreef op 31-08-2022 om 11:03:

[..]

Jij denkt voortdurend dat mensen hier eigenlijk iets anders bedoelen dan ze zeggen. Probeer een ander eens serieus te nemen.


Dat is waar, maar Mona heeft wel een punt. Waarom zijn mensen blij als hun kinderen niet zulke wilde dingen doen als ze vroeger zelf deden? Niet alleen in dit geval op seksueel gebied, maar grenzen opzoeken in het algemeen?

oeps, daar was het antwoord al

Mona-xxx schreef op 31-08-2022 om 11:07:

[..]

Dat is wat ik bedoel. TO's situatie is gevaarlijk voor haar zoon en dat moet verboden worden. Blij dat we het met elkaar eens zijn

Says who? De jongen is verliefd en geniet van de seks. En dat zou verboden moeten worden? Get real.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.