Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft veel oudere vriendin


De Griekse filosoof Socrates  beschouwde onwetendheid als de bron van alle kwaad. Zou hij het dan ook kwaadaardig hebben gevonden om te speculeren over de motieven van de zoon en de moeder in kwestie? Ik weet het niet.

Maar hoe ongeloofwaardig ik het verhaal ook acht(te); ik ben uiteindelijk best bereid mij in te leven in de situatie. Mede naar aanleiding van de (zo zeer voor de hand liggende) afkeurende reacties hier, vraag ik me af: wat nu als de betrokken geliefden daarop rekenden? Ik bedoel : op al dat geblaf.

In het liedje 'Burn' valt te horen: "We can light it up, up, up; So they can't put it out, out, out".


https://youtu.be/LZY9_Xr5XPA Zouden de schijnbaar compleet losgeslagen moeder en zoon zich misschien laten leiden door deze gedachte? En staat de Pavloviaanse reactie niet garant voor een formidabel narcistische egotrip voor beiden?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-08-2022 om 21:04

Plantenbak schreef op 30-08-2022 om 17:55:

[..]

Begrijp je wel dat een 45 plusser heel makkelijk een 16 jarige kan manipuleren zodat hij denkt dat hij dit echt wil. Want zij is zo lief, zo leuk, kan zelf al van alles doen, heeft een auto, een eigen huis en heel veel geld. Bovendien mag een 16 jarige nou eenmaal niet alles wat ze willen of denken te willen want ze kunnen de gevolgen nog niet over zien. Zo moeten ze ook gewoon naar school.


Ja uiteraard, maar met 16 ben je in dit land seksueel meerderjarig en beslist hij dus zelf waar hij hem inhangt of hij nou gemanipuleerd word of niet. Ik lees dat de zoon blijkbaar toch verliefd is en dit dus ook zelf kiest. En ja hij is minderjarig maar de wet zegt dat hij wel over zn eigen seksleven mag beslissen dus ik denk dat bij haar werk langsgaan, de buren inlichten of haar behandelen als een 16 jarige niet echt gaat werken en hem alleen maar haar kant induwt. Want ja als ouders kut doen tegen je vriendin en je kunt gewoon ook ergens anders zijn zou ik ook niet meer thuisblijven of haar meenemen.  Ik denk dat je alleen maar kunt hopen dat hij snel het licht ziet en er hopelijk iets van opgestoken heeft. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

30-08-2022 om 22:06

Battle-Royale schreef op 30-08-2022 om 21:04:

[..]

Ja uiteraard, maar met 16 ben je in dit land seksueel meerderjarig en beslist hij dus zelf waar hij hem inhangt of hij nou gemanipuleerd word of niet. Ik lees dat de zoon blijkbaar toch verliefd is en dit dus ook zelf kiest. En ja hij is minderjarig maar de wet zegt dat hij wel over zn eigen seksleven mag beslissen dus ik denk dat bij haar werk langsgaan, de buren inlichten of haar behandelen als een 16 jarige niet echt gaat werken en hem alleen maar haar kant induwt. Want ja als ouders kut doen tegen je vriendin en je kunt gewoon ook ergens anders zijn zou ik ook niet meer thuisblijven of haar meenemen. Ik denk dat je alleen maar kunt hopen dat hij snel het licht ziet en er hopelijk iets van opgestoken heeft.

Ik wou je even complimenteren met je geduld om hier zo objectief mogelijk over te schrijven. Misschien komt het omdat je zelf een man bent en je kunt voorstellen dat je zelf zou ingaan op de avances van een oudere vrouw (corrigeer me gerust). 
Ik maak er geen geheim van dat ik hier zelf weinig problemen in zie (mijn ontmaagding gebeurde ook door een moeder op wier kinderen ik ging babysitten), en ik hoop dat TO zich niet te veel laat leiden door de paniekberichten die hier verschijnen. 

Geef die jongen zijn lolletje, onderhoudt een goede band met hem en sta er voor wanneer deze relatie in elkaar stuikt (wat het meest waarschijnlijke is). 
Trouwens, ik zou mijn stiefzoon prijzen mocht dit het ergste zijn dat hij op zijn zestiende uitsteekt. Liever dit dan problemen met alcohol, drugs, geweld of kleine criminaliteit. Hij ontdekt zijn seksleven in een veel veiligere omgeving dan met leeftijdsgenoten.  

MamaE schreef op 30-08-2022 om 19:46:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat iedereen dat daadwerkelijk echt volstrekt normaal heeft gevonden. Wel tolerant van je familie en vrienden dat hij welkom was.

Nee, natuurlijk vonden ze dat niet normaal. Maar ze accepteerden het/hem/mij wel. Ik wil alleen maar zeggen: dat hoeft ze echt niet per se tegen te houden. Of: die vrienden kun je niet zomaar inzetten om de relatie te doen stoppen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-08-2022 om 23:23

Valdemar schreef op 30-08-2022 om 22:06:

[..]

Ik wou je even complimenteren met je geduld om hier zo objectief mogelijk over te schrijven. Misschien komt het omdat je zelf een man bent en je kunt voorstellen dat je zelf zou ingaan op de avances van een oudere vrouw (corrigeer me gerust).
Ik maak er geen geheim van dat ik hier zelf weinig problemen in zie (mijn ontmaagding gebeurde ook door een moeder op wier kinderen ik ging babysitten), en ik hoop dat TO zich niet te veel laat leiden door de paniekberichten die hier verschijnen.

Geef die jongen zijn lolletje, onderhoudt een goede band met hem en sta er voor wanneer deze relatie in elkaar stuikt (wat het meest waarschijnlijke is).
Trouwens, ik zou mijn stiefzoon prijzen mocht dit het ergste zijn dat hij op zijn zestiende uitsteekt. Liever dit dan problemen met alcohol, drugs, geweld of kleine criminaliteit. Hij ontdekt zijn seksleven in een veel veiligere omgeving dan met leeftijdsgenoten.

Ik heb het allebei geprobeerd, een vrouw 20 jaar ouder en een meisje dat 6 jaar jonger was. Dus ik kan die zoon enigszins begrijpen. 

Nou Valdemar. Als je 16 jaar en je wordt ontmaagd door de de vrouw waar je aan het babysitten was dan zou dat nu wel degelijk strafbaar kunnen zijn. Er is dan immers sprake van een gezagsverhouding. Je bent in dienst van haar. Seks met een 16 jarige is echt niet altijd toegestaan. Zou mijn 16 jarige dochter seks hebben met de vader waar ze aan het oppassen is dan zou ik wel degelijk aangifte doen (is hij nou helemaal van de pot gerukt)

Dit is wel een mannending. Als het om een jongen gaat dan kan en mag blijkbaar alles ineens en is het vooral lekker ( gun het hem). Maar gaat om een 16 jarige dochter gaat die seks heeft met haar 45 jarige baas dan is de wereld wel te klein. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-08-2022 om 08:13

Plantenbak schreef op 31-08-2022 om 08:08:

Nou Valdemar. Als je 16 jaar en je wordt ontmaagd door de de vrouw waar je aan het babysitten was dan zou dat nu wel degelijk strafbaar kunnen zijn. Er is dan immers sprake van een gezagsverhouding. Je bent in dienst van haar. Seks met een 16 jarige is echt niet altijd toegestaan. Zou mijn 16 jarige dochter seks hebben met de vader waar ze aan het oppassen is dan zou ik wel degelijk aangifte doen (is hij nou helemaal van de pot gerukt)

Dit is wel een mannending. Als het om een jongen gaat dan kan en mag blijkbaar alles ineens en is het vooral lekker ( gun het hem). Maar gaat om een 16 jarige dochter gaat die seks heeft met haar 45 jarige baas dan is de wereld wel te klein.

Maar is in dit geval is de vrouw de leidinggevende van de zoon? En om Valdemars geval strafbaar te maken moet er wel eerst iemand aangifte doen.

Battle-Royale schreef op 31-08-2022 om 08:13:

[..]

Maar is in dit geval is de vrouw de leidinggevende van de zoon? En om Valdemars geval strafbaar te maken moet er wel eerst iemand aangifte doen.

Nee, maar dat is ook al tig keer gezegd. Volgens de ouders daar geen sprake van. 

Maakt het daarom nog steeds niet ok en wat leuk voor hem/haar

Valdemar schreef op 30-08-2022 om 22:06:

[..]

Ik wou je even complimenteren met je geduld om hier zo objectief mogelijk over te schrijven. Misschien komt het omdat je zelf een man bent en je kunt voorstellen dat je zelf zou ingaan op de avances van een oudere vrouw (corrigeer me gerust).
Ik maak er geen geheim van dat ik hier zelf weinig problemen in zie (mijn ontmaagding gebeurde ook door een moeder op wier kinderen ik ging babysitten), en ik hoop dat TO zich niet te veel laat leiden door de paniekberichten die hier verschijnen.

Geef die jongen zijn lolletje, onderhoudt een goede band met hem en sta er voor wanneer deze relatie in elkaar stuikt (wat het meest waarschijnlijke is).
Trouwens, ik zou mijn stiefzoon prijzen mocht dit het ergste zijn dat hij op zijn zestiende uitsteekt. Liever dit dan problemen met alcohol, drugs, geweld of kleine criminaliteit. Hij ontdekt zijn seksleven in een veel veiligere omgeving dan met leeftijdsgenoten.

We weten helemaal niet of er bij zijn vriendin een potje thee met koekjes op tafel staat of een lading drank en een pot wiet. 

Weinig zin dus om te speculeren over dat het wellicht erger kan. 

Weinig zin ook om het te vergelijken met je eigen ervaring. Of zag jij het ook als een relatie met toekomst?

Ik denk dat TO het op dit moment goed aanpakt. Tegenhouden kan je het niet en als je er thuis gewoon met elkaar over kan praten, kom je er als ouder ook sneller achter in hoeverre je je zorgen moet maken. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-08-2022 om 08:36

Plantenbak schreef op 31-08-2022 om 08:23:

[..]

Nee, maar dat is ook al tig keer gezegd. Volgens de ouders daar geen sprake van.

Maakt het daarom nog steeds niet ok en wat leuk voor hem/haar

De betrokkenen zelf vinden het blijkbaar wel oke dus  maakt het voor hun niet heel veel uit wat anderen oke zouden vinden. 

Beetje off-topic, maar het verbaast mij wel hoeveel mensen er vinden dat je een 16-jarige blijkbaar niets meer kunt verbieden?

Verder: doodeng, zo'n vrouw die aanpapt met jouw tiener. Ik zou toch eigenlijk ook wel willen nagaan wat er met de jongen aan de hand is, dat hij ingaat op de avances van iemand die nog ouder is dan zijn eigen ouders. Of wel hij is gedrogeerd/gehypnotiseerd/of waar je maar in wilt geloven, of hij heeft iets op het psychologische vlak (iets met onveilige hechting o.i.d.)

Plantenbak schreef op 31-08-2022 om 08:08:

Nou Valdemar. Als je 16 jaar en je wordt ontmaagd door de de vrouw waar je aan het babysitten was dan zou dat nu wel degelijk strafbaar kunnen zijn. Er is dan immers sprake van een gezagsverhouding. Je bent in dienst van haar. Seks met een 16 jarige is echt niet altijd toegestaan. Zou mijn 16 jarige dochter seks hebben met de vader waar ze aan het oppassen is dan zou ik wel degelijk aangifte doen (is hij nou helemaal van de pot gerukt)

Dit is wel een mannending. Als het om een jongen gaat dan kan en mag blijkbaar alles ineens en is het vooral lekker ( gun het hem). Maar gaat om een 16 jarige dochter gaat die seks heeft met haar 45 jarige baas dan is de wereld wel te klein.

Ik denk dat we hier heden en verleden niet door elkaar moeten halen. De sixties en seventies liggen steeds verder achter ons. Ik denk dat de echte tolerantie voor dit soort dingen steeds kleiner wordt. Zeker in het geval van gezagsverhoudingen vind ik dat ook volkomen logisch en terecht. Toch denk ik dat ook nu aangifte helemaal niet de meest logische route is. Welk gender ouder of jonger is maakt daarvoor helemaal niet uit. Een relatie met iemand die op de een of andere manier gezag over je heeft, moet zsm stoppen. Maar ik zou ons als gezin en vooral mijn kind niet per se door een heel aangifte/vervolging- traject willen laten gaan. Welke hoge verwachtingen heb je daar eigenlijk van? Denk je dat dat altijd leidt tot een veroordeling en dat je kind dan nog lang en gelukkig leeft? Ik denk dat niet. Ik denk dat zo’n zaak algauw traumatiserender is dan de affaire zelf. Je moet er toch niet aan denken om als 16-jarige in zo’n juridische toestand terecht te komen omdat je verliefd en geil bent geworden van een 45-jarige. Als het kind zelf zich misbruikt voelt, is er een heel andere overweging. Maar als ouders voor een puber beslissen dat er een rechtzaak moet komen over wat die beschouwt als zijn/haar eigen seksuele keuzes, hoe onverstandig ook? Hmmm, lijkt me niet snel de beste keuze. Als je je kind wil opzadelen met jarenlange juridische procedures waar het zich tegen verzet en je bereid bent om de relatie met je kind te beschadigen, misschien. Ik denk eigenlijk dat zoiets ook niet gemakkelijk vervolgd kan worden als het kind weigert. Het idee: er zou altijd aangifte (moeten) worden, lijkt mij naïef. 


troelahoep schreef op 31-08-2022 om 09:21:

Beetje off-topic, maar het verbaast mij wel hoeveel mensen er vinden dat je een 16-jarige blijkbaar niets meer kunt verbieden?

Verder: doodeng, zo'n vrouw die aanpapt met jouw tiener. Ik zou toch eigenlijk ook wel willen nagaan wat er met de jongen aan de hand is, dat hij ingaat op de avances van iemand die nog ouder is dan zijn eigen ouders. Of wel hij is gedrogeerd/gehypnotiseerd/of waar je maar in wilt geloven, of hij heeft iets op het psychologische vlak (iets met onveilige hechting o.i.d.)

Dus de mogelijkheid dat het een normale puber is, met alle bijkomende verliefdheden en soms domme beslissingen, sluit jij uit?

Dat lijkt me wat overdreven. Hele hordes 16-jarigen worden verliefd op een veel oudere docent, trainer op de sportclub of die leuke man/vrouw achter de bar van de kroeg. Het grote verschil is dat de volwassene er normaal gesproken niet op in gaat.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

31-08-2022 om 10:08

Plantenbak schreef op 31-08-2022 om 08:08:

Nou Valdemar. Als je 16 jaar en je wordt ontmaagd door de de vrouw waar je aan het babysitten was dan zou dat nu wel degelijk strafbaar kunnen zijn. Er is dan immers sprake van een gezagsverhouding. Je bent in dienst van haar. Seks met een 16 jarige is echt niet altijd toegestaan. Zou mijn 16 jarige dochter seks hebben met de vader waar ze aan het oppassen is dan zou ik wel degelijk aangifte doen (is hij nou helemaal van de pot gerukt)

Dit is wel een mannending. Als het om een jongen gaat dan kan en mag blijkbaar alles ineens en is het vooral lekker ( gun het hem). Maar gaat om een 16 jarige dochter gaat die seks heeft met haar 45 jarige baas dan is de wereld wel te klein.

Wat ik merk in dit topic is dat de meesten dit benaderen vanuit het perspectief van de ouder, terwijl ik mij goed in de schoenen van de jongen kan plaatsen. 
In mijn geval, weten mijn ouders van niets, maar mocht ik zo dom geweest zijn om het hun te vertellen en zij hadden daarvoor een aangifte gedaan dan meen ik dat de band tussen mij en mijn ouders al veel vroeger verbroken was dan nu het geval. 

Je wilt als jongere toch helemaal niet iemand in de problemen brengen voor iets waar je zelf mee instemde en genot uithaalde?
Op dit vlak zit ik op dezelfde lijn als Mija en denk ik dat een aangifte gewoon zorgt voor onnodig drama/leed. 

Daarbij maakt het mij niet uit welk geslacht de jongere heeft, dus mocht het topic gaan over een zestienjarige dochter zouden mijn reacties hetzelfde zijn. Of het een mannending is: ja, misschien wel, misschien kunnen mannen dit beter relativeren en domineert bij vrouwen het moederinstinct op dit vlak.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

31-08-2022 om 10:14

yette schreef op 31-08-2022 om 08:30:

[..]

We weten helemaal niet of er bij zijn vriendin een potje thee met koekjes op tafel staat of een lading drank en een pot wiet.

Weinig zin dus om te speculeren over dat het wellicht erger kan.

Weinig zin ook om het te vergelijken met je eigen ervaring. Of zag jij het ook als een relatie met toekomst?

Ik denk dat TO het op dit moment goed aanpakt. Tegenhouden kan je het niet en als je er thuis gewoon met elkaar over kan praten, kom je er als ouder ook sneller achter in hoeverre je je zorgen moet maken.

Eens, ik denk ook dat TO het goed aanpakt en zich niet te veel door haar verbeelding moet laten leiden en vooral moet zorgen dat ze de band met haar zoon in stand houdt.

Of dat de jongen in dit geval het ziet als een relatie met toekomst, of hij zich de rol van stiefvader aanmeet, of zij hem zo behandelt, is ook allemaal gespeculeer. Ik heb het al eerder geschreven: volgens mij zit de kans erin dat ze die verliefde gevoelens en de connectie met haar kinderen, aanhalen omdat het toch wat beter klinkt dan vlakaf te zeggen dat het gewoon voor de seks is en dat ze ermee doorgaan zolang het plezierig is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.