Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft veel oudere vriendin


Battle-Royale schreef op 30-08-2022 om 10:43:

[..]

Maar dat beslis jij toch niet voor een ander? Als die ander dit nou eenmaal wil kun je niet veel meer zonder de relatie met je kind te beschadigen, de volgende keer doet ie het namelijk in het geniep en vertrouwt ie jou niet meer. Kinderen van 16 moeten hun eigen fouten maken anders leren ze niets.

Komt er wel bij dat er wel degelijk nog steeds gronden bestaan waarbij een seksuele relatie met een 16 jarige verboden/strafbaar is. Die zijn er niet voor niets. Een 16 jarige is zoveel kwetsbaarder dan een 45 jarige. Een 16 jarige moet inderdaad zelf de wereld ontdekken maar moet dat nou persé dmv een seksuele relatie met iemand die 30 jaar ouder is? Ik zou dit ook nooit goed vinden als het mijn kind betreft en ik geloof er helemaal niks van dat jij het prima als jouw kind van 16 thuiskomt met iemand van 45 plus. Als ouder zou ik toch zeer mijn twijfels hebben over de goede intenties en het gezonde verstand van die 45 plusser. Zoek iemand van je eigen leeftijd en laat scholieren met rust. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-08-2022 om 17:48

Plantenbak schreef op 30-08-2022 om 17:35:

[..]

Komt er wel bij dat er wel degelijk nog steeds gronden bestaan waarbij een seksuele relatie met een 16 jarige verboden/strafbaar is. Die zijn er niet voor niets. Een 16 jarige is zoveel kwetsbaarder dan een 45 jarige. Een 16 jarige moet inderdaad zelf de wereld ontdekken maar moet dat nou persé dmv een seksuele relatie met iemand die 30 jaar ouder is? Ik zou dit ook nooit goed vinden als het mijn kind betreft en ik geloof er helemaal niks van dat jij het prima als jouw kind van 16 thuiskomt met iemand van 45 plus. Als ouder zou ik toch zeer mijn twijfels hebben over de goede intenties en het gezonde verstand van die 45 plusser. Zoek iemand van je eigen leeftijd en laat scholieren met rust.

Maar als die 16 jarige zelf wil mag hij of zij dat wel zelf bepalen, ik heb ook nergens gezegd dat ik het wel prima zou vinden maar ik leef niet in de veronderstelling dat mn zoon op zn 16e mij alles vertelt waarvan hij weet dat ik het afkeur. Deed ik zelf ook niet meer na een paar keer commentaar te krijgen.

Battle-Royale schreef op 30-08-2022 om 17:48:

[..]

Maar als die 16 jarige zelf wil mag hij of zij dat wel zelf bepalen, ik heb ook nergens gezegd dat ik het wel prima zou vinden maar ik leef niet in de veronderstelling dat mn zoon op zn 16e mij alles vertelt waarvan hij weet dat ik het afkeur. Deed ik zelf ook niet meer na een paar keer commentaar te krijgen.

Begrijp je wel dat een 45 plusser heel makkelijk een 16 jarige kan manipuleren zodat hij denkt dat hij dit echt wil. Want zij is zo lief, zo leuk, kan zelf al van alles doen, heeft een auto, een eigen huis en heel veel geld.  Bovendien mag een 16 jarige nou eenmaal niet alles wat ze willen of denken te willen want ze kunnen de gevolgen nog niet over zien. Zo moeten ze ook gewoon naar school. 


Stel je eens voor dat je een collega van 45 vraagt wat zijn/haar partner voor werk doet en het antwoord luidt 'mijn partner is pas 16 en zit in 5 havo'. Ik geloof niet dat daar veel begrip op gaat komen, ook niet als die collega zegt dat de partner in kwestie er zelf voor kiest.

Het is niet de 16-jarige jongen die in de fout gaat, hij maakt zijn keuzes en leeft zijn leventje volgens zijn tienerbrein. Hij is een normale opgroeiende tiener.
Het is de 45-jarige vrouw die een zware fout maakt. Als volwassene heb je de taak om de kinderen/jongeren die je levenspad kruisen, op een veilige manier te behandelen. Je hebt de taak om ze als een individu te zien die op de best mogelijke manier naar de volwassenheid groeit. Je behandelt hen op een respectvolle manier. In de broek zitten van een zestienjarige valt hier niet onder.

Voorop stellend nee, ik vind het absoluut niet normaal. Maar je gaat het niet tegen houden. Want dan gebeurt het stiekem. Het is helaas vanaf 16 jr niet meer strafbaar.
Dus wat ik zou doen is 2 ledig. 
Spoor 1 wijkagent in schakelen. Als ze op 16 jarige jongens valt, wie zegt me dat ze dat dan ook niet op 13 jarige jongens valt?
Spoor 2 wel aan mijn kind duidelijk maken dat dit niet normaal is. Maar dat je niet verbiedt. Ik haal haar binnen en behandel haar als een 16 jarige. Bakje chips mee? Zoals ik mijn puber van 16 jr en haar  vrienden  behandel. Op tijd thuis etc. Juist haar uitnodigen als er ook andere vrienden komen. Zo komt zo snel mogelijk de realisatie dat het niet normaal is. 
Als het stiekem en alleen bij haar thuis is, is er niets akward en leven ze in een soort bubbel. En die moet zo snel mogelijk worden doorgeprikt.

PriceyRook54

PriceyRook54

30-08-2022 om 18:28

MamaE schreef op 30-08-2022 om 18:04:

Stel je eens voor dat je een collega van 45 vraagt wat zijn/haar partner voor werk doet en het antwoord luidt 'mijn partner is pas 16 en zit in 5 havo'. Ik geloof niet dat daar veel begrip op gaat komen, ook niet als die collega zegt dat de partner in kwestie er zelf voor kiest.

En zo zijn er tig van situaties te bedenken, op familiebezoek, naar een bruiloft, een etentje bij vrienden. Haar eigen ouders, haar vriendinnen, haar ex... Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat zij trots haar nieuwe vriend zal voorstellen. En er dan wellicht ook voor kiest om deze situaties te vermijden. En wat blijft er dan over? Een heel klein wereldje.

Tsja ik had dus een vriend van 38 toen ik 17 was, en die ging gewoon overal mee naartoe. Familie, feestjes, met vrienden. Geen probleem...

Zandhaas schreef op 29-08-2022 om 19:47:

wow TO wat heftig en verwarrend. En wat een uiteenlopende adviezen krijg je hier. Ik zal er nog één bijgooien. Zoals Toon Hermans ooit gezegd heeft: Prijs hem (of haar in dit geval) de deur uit.
hoe harder je als ouder de partnerkeuze van je puber openlijk afkeurt, hoe aantrekkelijker deze lijkt te worden. Ik spreek uit ervaring… (van toen ik puber was en nog niet de beste partner-voelsprieten had).
ik wens je (en je zoon en zijn “vriendin”) heel veel wijsheid toe

Dat was Wim Sonneveld.

PriceyRook54

PriceyRook54

30-08-2022 om 19:31

Peaches schreef op 30-08-2022 om 18:40:

Tsja ik had dus een vriend van 38 toen ik 17 was, en die ging gewoon overal mee naartoe. Familie, feestjes, met vrienden. Geen probleem...

Ik kan me daar oprecht niets bij voorstellen. Ik ben zelf iets ouder dan de vriendin in dit verhaal en als één van mijn vriendinnen met een scholier als vriendje aan zou komen, dan denk ik niet dat ie zomaar in de vriendengroep opgenomen zou worden. Het enige wat ik gemeen zou hebben met hem is mijn dochter van dezelfde leeftijd. 

Ainne schreef op 30-08-2022 om 19:31:

[..]

Ik kan me daar oprecht niets bij voorstellen. Ik ben zelf iets ouder dan de vriendin in dit verhaal en als één van mijn vriendinnen met een scholier als vriendje aan zou komen, dan denk ik niet dat ie zomaar in de vriendengroep opgenomen zou worden. Het enige wat ik gemeen zou hebben met hem is mijn dochter van dezelfde leeftijd.

Nou dit inderdaad! Ik kan me niet voorstellen dat vrienden of vriendinnen aankomen met een kind en dan met droge ogen beweren dat ze een relatie hebben. Het is een kind! 

Mijn oudste zoon is een jaar jonger dan de zoon van to. Ik vraag me al af hoe hij op die manier in contact kan komen met iemand die ouder is dan z'n ouders?!  Hoewel ik me nu wel realiseer dat hij bij de AH heeft gesolliciteerd toevallig🤔🙈

Peaches schreef op 30-08-2022 om 18:40:

Tsja ik had dus een vriend van 38 toen ik 17 was, en die ging gewoon overal mee naartoe. Familie, feestjes, met vrienden. Geen probleem...

Ik kan me niet voorstellen dat iedereen dat daadwerkelijk echt volstrekt normaal heeft gevonden. Wel tolerant van je familie en vrienden dat hij welkom was. 

Abigail schreef op 30-08-2022 om 18:46:

[..]

Dat was Wim Sonneveld.

ai bijna goed gegokt Maar de intentie blijft hetzelfde 

Peaches schreef op 30-08-2022 om 18:40:

Tsja ik had dus een vriend van 38 toen ik 17 was, en die ging gewoon overal mee naartoe. Familie, feestjes, met vrienden. Geen probleem...

Had je vriend ook twee kinderen op de basisschool, 7 jaar jonger dan jij, waar hij de zorg voor droeg? 

Nu heeft Celine, de topic starter, onze adviezen/meningen gevraagd en gekregen. Ze heeft samen met haar man een plan van aanpak gemaakt zodat ze hier samen in staan en elkaar steunen. Het is fijn dat de ouders hierin niet tegenover elkaar zijn komen te staan. Misschien beter als ze even geen nieuwe reactie hoeven te lezen met wat een ander er van vindt?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.