Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft veel oudere vriendin


Jonagold schreef op 29-08-2022 om 10:24:

[..]

Accepteren is niet hetzelfde als goedkeuren en/of faciliteren! Je kunt als ouders niet anders dan accepteren dat de situatie is zoals hij is. Het alternatief is namelijk het contact verbieden, en dat kan echt niet met een 16-jarige. Niet als je hem niet van je af wil duwen.

Ik heb het ook niet over gezellig uitnodigen met haar kinderen, maar ik zou zeker proberen in contact te komen/blijven met haar. Zodat je zicht blijft houden op de situatie. Keep your friends close and your enemies closer. Doel is en blijft het contact met zoon goed houden, zodat als het mis gaat hij weet dat hij bij zijn ouders terecht kan. Wij hebben ook lang gedacht/gehoopt dat de relatie van zoon zou klappen, dan had hij gewoon met opgeheven hoofd weer hier terug kunnen komen. Maar zeker nu vriendin een blijvertje blijkt, zijn wij achteraf heel erg blij dat we vanaf dag 1 hebben ingezet op vertrouwen en acceptatie.

Jouw zoon en zijn vriendin hebben wel een acceptabel leeftijdsverschil, dat maakt het echt heel anders. Als hij opeen was gaan samenwonen met een vrouw van 45 met twee kinderen was de situatie heel anders geweest. 

Ik denk dat mijn probleem is dat ik iemand als die vrouw niet zou kunnen vertrouwen. Iemand van 45 die het normaal vindt om seks te hebben met iemand van 16 en die voor te stellen aan haar kinderen, dat staat zo ver van mijn voorstellingsvermogen, het zou me denk ik niet lukken om haar te vertrouwen. Als ze het beste met de zoon voorheeft, dan laat ze hem gaan.
Tegelijkertijd zou ik er wel zicht op willen houden ja.

Brr, keiharde zaak van grooming dus. Geen weldenkende vrouw van 45(!) zou daten met een 16 jarige. Hoe hebben ze elkaar überhaupt leren kennen?

MamaE schreef op 29-08-2022 om 10:45:

[..]

Jouw zoon en zijn vriendin hebben wel een acceptabel leeftijdsverschil, dat maakt het echt heel anders. Als hij opeen was gaan samenwonen met een vrouw van 45 met twee kinderen was de situatie heel anders geweest.

Ik denk dat mijn probleem is dat ik iemand als die vrouw niet zou kunnen vertrouwen. Iemand van 45 die het normaal vindt om seks te hebben met iemand van 16 en die voor te stellen aan haar kinderen, dat staat zo ver van mijn voorstellingsvermogen, het zou me denk ik niet lukken om haar te vertrouwen. Als ze het beste met de zoon voorheeft, dan laat ze hem gaan.
Tegelijkertijd zou ik er wel zicht op willen houden ja.

Ik zou haar zeker ook niet vertrouwen. Dat zeg ik ook nergens. Keep your enemies closer, dus. Ik beweer ook niet dat de situatie hetzelfde is als tussen mijn zoon en zijn vriendin, maar ik denk wel dat berusten/accepteren de enige manier is om het contact met zoon in stand te houden. En ik zou ze dus ook samen willen zien, vandaar thuis uitnodigen. Hoe meer zij samen in hun eigen bubbel kunnen blijven, hoe langer die in stand zal blijven. Denk ik, want ik heb natuurlijk ook geen glazen bol en ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Sowieso weet je achteraf pas of je het goed hebt aangepakt. Als er al een goede aanpak is in gevallen als deze. Soms, afhankelijk van de jongere in kwestie, kan verbieden misschien wel goed uitpakken. Of een melding bij de zedenpolitie zoals hierboven genoemd. Maar ik zou daar als ouder mijn vingers niet aan willen branden. Het ligt wel heel erg voor de hand dat zo'n melding bij de ouders vandaan komt dan en dat kan het contact met zoon nooit ten goede komen.

Dus, berusten/accepteren dat de situatie is zoals hij is, zoon laten weten dat je zware bedenkingen hebt maar dat je snapt dat hij zijn eigen leven wil leiden en dat je dus niks gaat verbieden, en intussen proberen zo goed mogelijk in verbinding te blijven met zoon. Ontzettend ingewikkelde kwestie, dit. Hopelijk waait de verliefdheid snel weer over.

Jeetje wat een heftig verhaal. Het lijkt me vreselijk om dit mee te moeten maken Celine. Misschien is ondersteuning om dit psychisch te verwerken geen slecht idee. Ik zou het nodig hebben 😅

Waarom ik reageer is omdat ik nog iets wilde zeggen over het vrienden aspect. Toen ik in de brugklas zat, was er een jongen in mijn vriendengroep (hij was 12 of 13) die een relatie had met een vrouw van in de 30 (of zoiets). Hij vertelde ook over de seks die ze samen hadden enzo. Ik weet nog dat ik echt in shock was over dit verhaal. Ik was zelf totaal niet bezig met seks, laat staan met een (in mijn ogen toen) bejaarde. Aan de ene kant geloofde ik hem niet, hij was een schriel onaantrekkelijk joch, waarom zo zo'n oud iemand hem willen... Aan de andere kant vond ik het echt vies en die vrouw een pedofiel. Zijn andere vrienden reageerde ook allemaal heel ongemakkelijk. Hij vond het duidelijk heel stoer, wij vonden het smerig. Daarna hebben we het er ook nooit meer over gehad. Dus hoe lang dat verder door is gegaan weet ik niet. Maar verwacht niet teveel van de vrienden, was het punt dat ik wilde maken.

SombraOnline schreef op 29-08-2022 om 11:01:

Brr, keiharde zaak van grooming dus. Geen weldenkende vrouw van 45(!) zou daten met een 16 jarige. Hoe hebben ze elkaar überhaupt leren kennen?

Waarschijnlijk in de AH, waar zij gratis frikandelbroodjes en redbull voor hem regelde. Zou mij niks verbazen als ze hem op die manier heeft versierd. 

Dutchgirly schreef op 29-08-2022 om 11:21:

Jeetje wat een heftig verhaal. Het lijkt me vreselijk om dit mee te moeten maken Celine. Misschien is ondersteuning om dit psychisch te verwerken geen slecht idee. Ik zou het nodig hebben 😅

Waarom ik reageer is omdat ik nog iets wilde zeggen over het vrienden aspect. Toen ik in de brugklas zat, was er een jongen in mijn vriendengroep (hij was 12 of 13) die een relatie had met een vrouw van in de 30 (of zoiets). Hij vertelde ook over de seks die ze samen hadden enzo. Ik weet nog dat ik echt in shock was over dit verhaal. Ik was zelf totaal niet bezig met seks, laat staan met een (in mijn ogen toen) bejaarde. Aan de ene kant geloofde ik hem niet, hij was een schriel onaantrekkelijk joch, waarom zo zo'n oud iemand hem willen... Aan de andere kant vond ik het echt vies en die vrouw een pedofiel. Zijn andere vrienden reageerde ook allemaal heel ongemakkelijk. Hij vond het duidelijk heel stoer, wij vonden het smerig. Daarna hebben we het er ook nooit meer over gehad. Dus hoe lang dat verder door is gegaan weet ik niet. Maar verwacht niet teveel van de vrienden, was het punt dat ik wilde maken.

Dat is gewoon misbruik. Ik hoop echt dat die jongen dat maar verzonnen heeft.

MamaE schreef op 29-08-2022 om 10:45:

[..]

Ik denk dat mijn probleem is dat ik iemand als die vrouw niet zou kunnen vertrouwen. Iemand van 45 die het normaal vindt om seks te hebben met iemand van 16 en die voor te stellen aan haar kinderen, dat staat zo ver van mijn voorstellingsvermogen, het zou me denk ik niet lukken om haar te vertrouwen. Als ze het beste met de zoon voorheeft, dan laat ze hem gaan.

Mensen zijn niet 100% niet of 100% wel te vertrouwen. Het beoordelingsvermogen van deze vrouw zit er enorm naast. Dat is volkomen duidelijk. Maar dat betekent niet dat ze slechte intenties heeft. DS heeft heel eerlijk beschreven hoe dat kan gaan: verliefdheid, lust, egoboost -> beoordelingsvermogen door het putje. Door tijd en ervaringen zal dat in de meeste gevallen terugkomen. Deze vrouw is bereid tot contact met de ouders. Voert gesprekken en is bereid tot uitleg. Misschien is ze een psychopaat die ook de ouders probeert te groomen? Misschien, maar mij lijkt de kans veel groter dat ze naïef, dom en psychisch niet helemaal in orde is. Vervelend zat, maar haar als een misdadiger behandelen zal de situatie geen goed doen. Ze zal inzicht moeten krijgen in de situatie. Over de gevolgen voor haar jonge vriend, maar ook over de gevolgen voor haarzelf. Als dat via een stopgesprek met de wijkagent zou kunnen, prima. Maar een tactiek van de verschroeide aarde, door bijvoorbeeld werkgever of Veilig Thuis in te lichten, zoals hier door sommigen gesuggereerd wordt, vind ik persoonlijk ook getuigen van een gebrekkig beoordelingsvermogen. Behalve dat ik het moreel heel twijfelachtig vind op basis van het beeld dat hier tot nu toe is geschetst van deze verhouding, maak je waarschijnlijk ook meer kapot dan je ermee bereikt. 

Ik zou toch proberen voeling te krijgen en te houden of deze vrouw te vertrouwen is in haar intenties. Daarvoor moet er enige vorm van contact blijven. En in alle gevallen, of ze nou naïef is of kwaadaardig, zou ik het behoedzaam aanvliegen. Omdat strategisch handelen je nou eenmaal altijd verder brengt dan impulsief uithalen. Dat zou niet betekenen dat ik geen bezwaar heb tegen deze verhouding. Het betekent vooral dat je meer kwaad dan goed doet door er impulsief met veel emotie en agressie in te vliegen. Je kunt het leven van een ander niet redden als die ander niet gered wil worden. Als je niet uitkijkt, duw je hem in de worsteling die ontstaat zelf kopje onder. Zoals hier ook door verschillende mensen verteld is, hoe dat kan gaan.  En in het zeldzame geval dat je echt met een psychopaat te maken hebt, kun je ook maar beter strategisch en kalm te werk gaan om grip te krijgen op de situatie. 

Mona-xxx schreef op 29-08-2022 om 11:24:

[..]

Waarschijnlijk in de AH, waar zij gratis frikandelbroodjes en redbull voor hem regelde. Zou mij niks verbazen als ze hem op die manier heeft versierd.

Je vult wel heel veel in zeg.

Als dit waar is, zou dat wel een reden zijn voor ontslag want dan steelt ze van haar baas.

Mona-xxx schreef op 29-08-2022 om 11:26:

[..]

Dat is gewoon misbruik. Ik hoop echt dat die jongen dat maar verzonnen heeft.

Ja dat klopt, dat is zo. Ik vertelde dit verhaal omdat ik het vanuit de beleefwereld van de pubers wilde laten zien. Hij vond het allemaal heel erg stoer en wij vonden het vies en ongepast. We geloofden het niet helemaal, maar misschien was het wel waar, het was immers te bizar om te verzinnen en dan over op te scheppen. Maar niemand ging daar verder iets mee doen. We gingen niet op hem inpraten, geen melding doen, we lieten hem ook niet vallen. We hadden het er gewoon niet meer over en dat was het. Maar ik ben het nooit meer vergeten.

MamaE schreef op 29-08-2022 om 11:33:

[..]

Je vult wel heel veel in zeg.

Als dit waar is, zou dat wel een reden zijn voor ontslag want dan steelt ze van haar baas.

Het is dat of dat ze elkaar online hebben ontmoet. Als dat het geval is zal ik denken dat ze al een tijdje bezig is om hem te verleiden. Waarschijnlijk al toen hij nog jonger was dan 16. 

Mona-xxx schreef op 29-08-2022 om 11:24:

[..]

Waarschijnlijk in de AH, waar zij gratis frikandelbroodjes en redbull voor hem regelde. Zou mij niks verbazen als ze hem op die manier heeft versierd.

Jij zit hier gewoon een heel verhaal te verzinnen! Je barst van de geweldige ideeën over hoe dit tot stand gekomen is, nu verloopt en hoe dit in de toekomst verder zal gaan. Dat is super, maar hé: word romanschrijver. Dit is allemaal niet echt. Het zit in jouw hoofd. Daar kun je geen beslissingen op baseren. 

Dutchgirly schreef op 29-08-2022 om 11:34:

[..]

Ja dat klopt, dat is zo. Ik vertelde dit verhaal omdat ik het vanuit de beleefwereld van de pubers wilde laten zien. Hij vond het allemaal heel erg stoer en wij vonden het vies en ongepast. We geloofden het niet helemaal, maar misschien was het wel waar, het was immers te bizar om te verzinnen en dan over op te scheppen. Maar niemand ging daar verder iets mee doen. We gingen niet op hem inpraten, geen melding doen, we lieten hem ook niet vallen. We hadden het er gewoon niet meer over en dat was het. Maar ik ben het nooit meer vergeten.

Ik hoop echt dat het gewoon stoere jongenspraatjes waren. Maar het is ook niet aan jou om een melding van te maken. Je was pas 12. 

Deze vrouw is wel bereid tot contact, uitleg, praten etc. Maar ze zei wel vanaf het begin dat het niet gaat stoppen. Dat betekent in mijn interpretatie (en die is ook zeker niet onfeilbaar) dat ze hoopt de ouders om te kunnen praten maar niet dat ze bereid is om naar haar eigen handelen te kijken en dat moreel te beoordelen. 
Maar ben het wel eens met voorzichtig en doordacht handelen en informatie inwinnen bij experts wat te doen om te voorkomen dat je meer kapot maakt dan je lief is.

Mija schreef op 29-08-2022 om 11:38:

[..]

Jij zit hier gewoon een heel verhaal te verzinnen! Je barst van de geweldige ideeën over hoe dit tot stand gekomen is, nu verloopt en hoe dit in de toekomst verder zal gaan. Dat is super, maar hé: word romanschrijver. Dit is allemaal niet echt. Het zit in jouw hoofd. Daar kun je geen beslissingen op baseren.

Hoe moeten ze elkaar anders? Op straat? 

Waarschijnlijk hebbben ze elkaar gewoon online ontmoet, maar dat maakt het zelfs erger. 

MamaE schreef op 29-08-2022 om 11:40:

Deze vrouw is wel bereid tot contact, uitleg, praten etc. Maar ze zei wel vanaf het begin dat het niet gaat stoppen. Dat betekent in mijn interpretatie (en die is ook zeker niet onfeilbaar) dat ze hoopt de ouders om te kunnen praten maar niet dat ze bereid is om naar haar eigen handelen te kijken en dat moreel te beoordelen.
Maar ben het wel eens met voorzichtig en doordacht handelen en informatie inwinnen bij experts wat te doen om te voorkomen dat je meer kapot maakt dan je lief is.

Dat vind ik ook zo eng. Dit is niet een of ander geheim wat niemand mag weten. Ze is hier volgens mij erg trots op. TO pas op voor die vrouw.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.