Jacqueline1977
31-03-2025 om 19:19
Zoon (17) betaalt geen huurtoeslag
Ik ben een alleenstaande moeder doordat mijn partner, de vader, in 2022 geheel onverwacht naast mij in bed is overleden aan een hartstilstand. Samen met mijn zoon (17) en dochter (14) woon ik in een huurwoning buiten de stad.
Verleden week deed ik belastingaangifte en zag ik staan dat mijn zoon een onwaarschijnlijk hoog vermogen had op 1 januari 2024. Ik ben het gaan controleren maar het klopt wel.
Ik heb zelf de afgelopen jaren gespaard voor de studies van de kinderen, en doordat begin 2023 mijn eigen vader is overleden heb ik ook een erfenis ontvangen. Maar mijn eigen vermogen zit wel nog steeds ruim onder de grens voor de huurtoeslag.
Ik ben mijn zoon gaan vragen van: goh, wat een mooi bedrag op je rekening, hoe kom je eraan? Hij zegt dat het van zijn werk is van de Albert Heijn. Ik geloof er niks van, zoveel verdienen die kinderen daar helemaal niet. Dit weekend is toch de waarheid naar boven gekomen. Zoon heeft de afgelopen jaren met een groep vrienden WOB/WOO verzoeken ingediend bij verschillende gemeentes en ministeries. En ze houden onderling een lijstje bij van waar het makkelijk is om dwangsommen te innen.
Nu snap ik dat het als puber leuk is om een geintje uit te halen en wat te proberen. Maar om nou vele duizenden euro’s aan overheidsgeld daarvoor te krijgen gaat me ook wat ver. Zoon heeft onder meer vragen gesteld om het appverkeer van bewindslieden over Joost Klein openbaar te maken en voor de vertraging daarvan meermaals geld gekregen…
Mijn probleem is dat ik dus binnenkort een terugbetaling moet gaan doen voor de huurtoeslag over 2024. Ik heb 2025 ook maar meteen stopgezet door te bellen en de situatie uit te leggen. Ze hebben mijn vermogen voor dit jaar nu wel aangepast. Maar ze zeggen bij toeslagen ook niks voor mij te kunnen doen. Er is flink wat vermogen in ons gezin geweest en dat had ik moeten gebruiken om de huur te betalen. Alleen wist ik dit echt niet.
Ik heb zoon uitgelegd dat als hij zoveel geld heeft hij ook mag meebetalen aan de huishoudelijke kosten. Leven is niet gratis. Zoon vertikt het. Hij zegt dat hij nog geen 21 jaar is en van plan is om na de zomer in Leuven te gaan studeren. En dat studeren ook daar al duur genoeg zal zijn. En het geld daarom hard nodig heeft.
Ik wil de gemiste huurtoeslag bij hem terughalen. Hoe kan ik dat het beste doen?

MiniJCW
01-04-2025 om 08:07
Sinds 2016 hebben we een wet om misbruik van dwangsommen bij Woo-verzoeken te voorkomen:
https://www.barentskrans.nl/publicatie-blogs/de-wet-ter-voorkoming-misbruik-wob/
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/einde-aan-dwangsom-wob
Weet je zeker dat hij zo aan het geld is gekomen?

Daglichtlamp
01-04-2025 om 08:16
MiniJCW schreef op 01-04-2025 om 08:07:
Sinds 2016 hebben we een wet om misbruik van dwangsommen bij WOB-verzoeken te voorkomen:
https://www.barentskrans.nl/publicatie-blogs/de-wet-ter-voorkoming-misbruik-wob/
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/einde-aan-dwangsom-wob
Weet je zeker dat hij zo aan het geld is gekomen?
https://wooincijfers.open-overheid.nl/dwangsommen
Het rijk betaalt nog steeds dwangsommen.

MiniJCW
01-04-2025 om 08:18
Daglichtlamp schreef op 01-04-2025 om 08:16:
[..]
Dan moet hij wel naar de rechter:
Bij Woo-verzoek kan rechter dwangsom opleggen
Ook als de overheid te laat beslist op uw verzoek op grond van de Wet open overheid (Woo), kunt u soms een dwangsom krijgen. U moet dan eerst de overheid in gebreke stellen. Als de overheid daarna niet binnen 2 weken op uw Woo-verzoek beslist, kunt u een beroep niet tijdig beslissen instellen bij de rechtbank. De rechter bepaalt dan of de overheidsorganisatie u een dwangsom moet betalen.

Moxxie
01-04-2025 om 08:43
Daglichtlamp schreef op 01-04-2025 om 07:59:
De WOO is erop gericht dat overheden informatie actief openbaar maken, zelfs als er geen verzoek voor is. Dat WOO-verzoeken nog steeds zoveel tijd kosten komt omdat overheden zich niet aan de wet houden. Zoon gebruikt gewoon de wet.
Zoon misbruikt de wet om zijn bankrekening aan te vullen op kosten van de belastingbetalende burgers. Als iets niet strafbaar is betekent dat niet meteen dat het prima is om te doen, er is ook nog zoiets als ethische verantwoordelijkheid.

Watergolf-Model
01-04-2025 om 08:53
Ik vind het wel ver gaan om bij een 17 jarig kind geld te vragen. Maar goed einde van de rit kan ik niet in jou portemonnee kijken

tsjor
01-04-2025 om 09:01
Je bedoelt dan informatie zoals: welke bewindslieden hebben contact gehad met Joost Klein en dan gaat het om het app-contact. Dat moet openbaar worden, bedoel je.
Ik lees dat de vrienden een ander oogmerk hebben: 'Zoon heeft de afgelopen jaren met een groep vrienden WOB/WOO verzoeken ingediend bij verschillende gemeentes en ministeries. En ze houden onderling een lijstje bij van waar het makkelijk is om dwangsommen te innen.'
Ze zijn niet echt geïnteresseerd in Joost Klein, of in het app-verkeer van bewindslieden. Dit is misbruik maken van mogelijkheden, waarbij die mogelijkheden op zich wel belangrijk zijn. Het alternatief is dat de mogelijkheid om verzoeken in te dienen wordt beperkt en dat wil je eigenlijk niet in het kader van transparantie.
Mijn advies is nu dat iedereen die wat geld nodig heeft op deze manier zijn portemonnee gaat vullen. Begin maar met verzoeken over hoeveel geld er betaald is in het kader van te laat afgehandelde WOO-verzoeken. Noem de ene keer het jaar 2022, de volgende keer 2021 etc. Wettelijk mag het, zoals daglichtlamp aangeeft. Dus je bent wel gek als je het niet doet.
Ik hoop dat er dan snel een einde aan komt, maar ik betreur ook dat er dan een einde komt aan de transparantie.
Vooralsnog lijkt de oplossing van Winterswijk me een goede zet (zij hebben ervaring met een veelpleger, die enkele ambtenaren jarenlang fulltime aan het werk hield): WOO verzoeken alleen als ze schriftelijk zijn ingediend, met een brief met postzegel (verdient de post er in elk geval een heel klein beetje mee).
Tsjor

tsjor
01-04-2025 om 09:03
Watergolf-Model schreef op 01-04-2025 om 08:53:
Ik vind het wel ver gaan om bij een 17 jarig kind geld te vragen. Maar goed einde van de rit kan ik niet in jou portemonnee kijken
Echt waar? Zelfs als die 17-jarige een vermogen verzamelt en dat achterhoudt voor jou (tot zover het respect voor openheid).
Tsjor

tsjor
01-04-2025 om 09:06
Daglichtlamp schreef op 01-04-2025 om 08:16:
[..]
Dit zijn alleen de ministeries. Zoiets gebeurt ook bij gemeentes en wellicht bij andere overheidsinstanties.

Watergolf-Model
01-04-2025 om 09:39
tsjor schreef op 01-04-2025 om 09:03:
[..]
Echt waar? Zelfs als die 17-jarige een vermogen verzamelt en dat achterhoudt voor jou (tot zover het respect voor openheid).
Tsjor
Ja, en zeg niet dat wat hij doet goed is of niet. Ik denk niet dat hij erbij stil heeft gestaan dat het zijn moeders toeslag kostte. Zijn reactie er op vind ik wel fout om te zeggen ik ben nog geen 21.

Daglichtlamp
01-04-2025 om 09:59
tsjor schreef op 01-04-2025 om 09:01:
Vooralsnog lijkt de oplossing van Winterswijk me een goede zet (zij hebben ervaring met een veelpleger, die enkele ambtenaren jarenlang fulltime aan het werk hield): WOO verzoeken alleen als ze schriftelijk zijn ingediend, met een brief met postzegel (verdient de post er in elk geval een heel klein beetje mee).
https://www.winterswijk.nl/informatie-opvragen-woo-verzoek
Zelfs in Winterwijk kun je een WOO-verzoek gewoon via email indienen (want ook Winterswijk moet zich aan de wet houden).
Overigens zijn de WOO verzoeken die te maken hadden met de uitsluiting van Joost Klein op het songfestival op tijd beantwoord, dus daar kan zoonlief in elk geval geen geld mee verdiend hebben.

tsjor
01-04-2025 om 10:17
Daglichtlamp schreef op 01-04-2025 om 09:59:
[..]
https://www.winterswijk.nl/informatie-opvragen-woo-verzoek
Zelfs in Winterwijk kun je een WOO-verzoek gewoon via email indienen (want ook Winterswijk moet zich aan de wet houden).
Overigens zijn de WOO verzoeken die te maken hadden met de uitsluiting van Joost Klein op het songfestival op tijd beantwoord, dus daar kan zoonlief in elk geval geen geld mee verdiend hebben.
Wellicht goed dan om de wet uit 2022 te veranderen: WOO verzoeken alleen schriftelijk, met postzegel.De termijnen voor een antwoord aanpassen kan ook, bijvoorbeeld binnen 1 jaar.
Het kan niet goed zijn dat we zo de deur wagenwijd openzetten voor mensen die hiermee geld proberen binnen te halen.
Tsjor

MamaE
01-04-2025 om 10:18
Ik zou je zoon uitleggen dat je deze manier van geld verdienen juridisch uiterst dubieus en immoreel en onethisch vindt. Het gaat namelijk om belastinggeld van ons allemaal en het is niet netjes je dat toe te eigenen zonder er recht op te hebben als gevolg van benadeling door de overheid.
Daarnaast zou ik hem uitleggen dat zijn vermogen meetelt bij jouw vermogen en jij hierdoor gekort wordt op de huurtoeslag en dus wel degelijk benadeeld wordt.
Als hij het geld daadwerkelijk zou hebben verdiend bij de appie zou ik dat niet terugvorderen, omdat ik wil dat werken loont, ook en juist voor jongeren. Maar daarmee verdien je als 17 jarige echt geen enorme bedragen.

Dweedledee
01-04-2025 om 13:33
Watergolf-Model schreef op 01-04-2025 om 09:39:
[..]
Ja, en zeg niet dat wat hij doet goed is of niet. Ik denk niet dat hij erbij stil heeft gestaan dat het zijn moeders toeslag kostte. Zijn reactie er op vind ik wel fout om te zeggen ik ben nog geen 21.
Wat leert het kind als je hem de gevolgen niet laat voelen en dragen?

wil40
01-04-2025 om 14:28
tsjor schreef op 01-04-2025 om 07:38:
Er bestaat wel zoiets als misbruik maken van het recht op openbaarheid overheidsinformatie. zie bijvoorbeeld dit: https://open.overheid.nl/documenten/ronl-595ce1e10b68f1a96e22e83d7e6e2535f0b79c5c/pdf
IK heb er niet veel verstand van, maar even googelen helpt al. Het gaat dan wel om een situatie waarin een verzoek op meerdere plekken is ingediend. Alleen: dit moet dus de overheidsinstantie doen. Wat je als ouder eventueel kunt doen is bekend maken dat jouw kind met vrienden hiermee bezig is. Als je weet welke overheidsinstanties ze zo oplichten kun je dat gericht doen, anders kun je het algemener doen, het algemeenste is natuurlijk de krant erbij halen. Ja, dat is naar en levert schaamte op. Maar ik vind het gedrag van je zoon en zijn vrienden ook heel erg naar. Er is overigens een expertisecentrum die eventuele geïnteresseerden hierbij helpt: stichting spoon. Mocht iemand zijn vakantiegeld willen aanvullen. Hoe meer mensen dit gaan doen, des te meer gaat het de overheid kosten en mag je hopen dat er een einde aan komt. Gemeentes kunnen zich een beetje verweren door te weigeren het digitaal aanvragen niet open te stellen, zodat mensen een echte brief moeten schrijven. Maar stichting s;poon komt daar tegen in actie en vindt dat het digitaal indienen opengesteld moet worden. Tsja, anders moeten die jonge mensen nog een echte brief schrijven, een postzegel zoeken en een brievenbus. Het zou wat.....
Ik zou als moeder er echt voor kiezen om dit bekend te maken. Via de VNG, het ministerie (justitie of binnenlandse zaken?), of de media (krant, lezen ze toch niet).
Of zelf een WOO-verzoek indienen en vragen hoeveel geld de betreffende overheidsinstantie kwijt is aan te laat behandelde zogenaamde woo-verzoeken. Dan heb je je huurtoeslag wel al snel weer 'verdiend'.
Tsjor
Als moeder zijnde bekend maken op sociale media dat je zoon gebruik maakt van de mazen in de wet? Zou jij dat echt doen, of begrijp ik je nu verkeerd?

tsjor
01-04-2025 om 17:08
Dit is een groter probleem dan alleen dit ene kind. Hier is een vriendengroep mee bezig en op andere plekken in het land zijn er notoire indieners. Dus ja, ik zou het doen, niet als persoonlijk probleem maar als maatschappelijk probleem.
Ik zou eerst proberen om de jongeren bij elkaar te roepen, eventueel ouders op de hoogte te brengen, lijst met plekken die zij gebruiken boven tafel krijgen, jongeren zelf een brief laten schrijven met excuses en als dat allemaal niet wil, dan toch openheid. Iedereen betaalt hieraan mee! Mijn ervaring is dat kranten goed om kunnen gaan met dergelijke informatie, dat wil zeggen dat zij niet één persoon aan de schandpaal gaan zetten, maar wel een maatschappelijk probleem kunnen signaleren. Als je de goede krant hebt tenminste.
Tsjor