Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (17) betaalt geen huurtoeslag

Daglichtlamp schreef op 31-03-2025 om 19:34:

Wanneer wordt je zoon 18? Zijn spaargeld telt niet meer mee voor jouw vermogen als hij volwassen is. Dus je moet alleen deze jaren overbruggen.

Zeker wel. Hij is medebewoner voor de huurtoeslag. Zowel inkomen als vermogen telt mee voor de huurtoeslag van zijn moeder. Het maakt niet uit of hij minderjarig is of meerderjarig.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/vermogen/#:~:text=Hebt%20u%20een%20thuiswonend%20kind,van%20uw%20kind%20wel%20mee.

Voor de rest geen tips, behalve een vergoeding vragen aan je zoon voor de misgelopen huurtoeslag. Maar dat zet wel je relatie op het spel. Bedenk ook dat je over een paar maanden geen kinderbijslag en kindgebonden budget meer krijg voor hem aangezien hij 18 jaar wordt. Je benoemt niet dat je kindgebonden budget ontvangt maar aangezien je inkomen laag genoeg is voor huurtoeslag, ga ik daar wel van uit. 

Bloem75 schreef op 31-03-2025 om 21:06:

[..]

Zeker wel. Hij is medebewoner voor de huurtoeslag. Zowel inkomen als vermogen telt mee voor de huurtoeslag van zijn moeder. Het maakt niet uit of hij minderjarig is of meerderjarig.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/vermogen/#:~:text=Hebt%20u%20een%20thuiswonend%20kind,van%20uw%20kind%20wel%20mee.

Voor de rest geen tips, behalve een vergoeding vragen aan je zoon voor de misgelopen huurtoeslag. Maar dat zet wel je relatie op het spel. Bedenk ook dat je over een paar maanden geen kinderbijslag en kindgebonden budget meer krijg voor hem aangezien hij 18 jaar wordt. Je benoemt niet dat je kindgebonden budget ontvangt maar aangezien je inkomen laag genoeg is voor huurtoeslag, ga ik daar wel van uit.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/uw-vermogen-is-niet-te-hoog-voor-de-huurtoeslag/#:~:text=U%20mag%20op%201%20januari,%E2%82%AC%2074.790%20aan%20vermogen%20hebben

Nee, als zoon meerderjarig is, dan telt zijn vermogen niet meer op bij het vermogen van zijn moeder. Hij moet met zijn vermogen dan wel zelf onder de vermogensgrens blijven.

Daglichtlamp schreef op 31-03-2025 om 21:17:

[..]

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/uw-vermogen-is-niet-te-hoog-voor-de-huurtoeslag/#:~:text=U%20mag%20op%201%20januari,%E2%82%AC%2074.790%20aan%20vermogen%20hebben

Nee, als zoon meerderjarig is, dan telt zijn vermogen niet meer op bij het vermogen van zijn moeder. Hij moet met zijn vermogen dan wel zelf onder de vermogensgrens blijven.

Uit de link...

Hebt u een thuiswonend kind van 18 jaar of ouder? Dan telt het vermogen van uw kind mee omdat uw kind medebewoner is.

Maar ik weet niet hoeveel geld zoon heeft? Ik ging ervan uit dat het om veel geld ging.

@ TO, even voor mijn beeldvorming...Om hoeveel vermogen teveel gaat het? De grens voor jou alleen is iets van 37.500.

Heeft zoon iets van 5000 euro waardoor je over de grens komt? Dan zou ik de terugvordering zelf betalen. Zoon gaat studeren schrijf je en het leven van een student is erg duur. Hij zou anders dus niet kunnen sparen voor zn 18de enkel omdat jij afhankelijk bent voor huurtoeslag. Dat is ook niet fair naar hem. 

Heb je zelf maar 15.000 en hij 18.000, even als voorbeeld, dan kan ik me de teleurstelling wel voorstellen dat je de huurtoeslag mis loopt. 

Bloem75 schreef op 31-03-2025 om 21:22:

[..]

Uit de link...

Hebt u een thuiswonend kind van 18 jaar of ouder? Dan telt het vermogen van uw kind mee omdat uw kind medebewoner is.

Maar ik weet niet hoeveel geld zoon heeft? Ik ging ervan uit dat het om veel geld ging.

Niet op dezelfde manier als een kind onder de 18. Boven de 18 moet hij met zijn eigen vermogen onder de grens blijven. Onder de 18 wordt zijn geld bij dat van zijn moeder geteld.

Daglichtlamp schreef op 31-03-2025 om 21:28:

[..]

Niet op dezelfde manier als een kind onder de 18. Boven de 18 moet hij met zijn eigen vermogen onder de grens blijven. Onder de 18 wordt zijn geld bij dat van zijn moeder geteld.

Klopt helemaal. Maar ergens ging ik ervan uit dat het om veel geld ging van kind. Ik heb mijn vraag/uitleg verduidelijkt. 

Het is een vervelende situatie, maar vooral nu financieel voor jou. Ik zou denk ik toch zelf die huurtoeslag terugbetalen en het meebetalen aan de studie in Leuven rustig overdenken. Kijken hoe ver hij dit zelf kan bekostigen. Zijn doel om geld te verdienen was niet om jou te benadelen belastingtechnisch, maar om straks zijn studie zelf te kunnen betalen. De wijze waarop is misschien niet zo fraai maar wettelijk gezien heeft hij niets crimineels gedaan. 
Doet een volwassen inwonend kind dit met pure opzet, wetende dat een ouder hierdoor in de problemen komt, vind ik het een ander verhaal. 
Jij kent je zoon het beste, was dit naïef gedrag en was sparen voor een studie echt het doel of heb je een profiteur in huis?

Eigenlijk vind ik best dat je kan stellen, dat als je door zijn inkomsten de toeslagen misloopt, dat hij jouw dit moet vergoeden.

Ik vind het wel een creatieve manier van geld verdienen. Liever dit dan drugs dealen toch. En gebruik maken van wettelijke rechten is niet strafbaar. Weet wel dat gemeentes en overheden bijhouden wie wanneer en waar WOO't. En dat ze het ook bespreken als het opvalt dat iemand bij meerdere gemeente hetzelfde verzoek neerlegt. Overheden zijn hier beslist niet blij mee, maar strafbaar is het niet. 

sorry hoor, maar ik zou echt vallen over het feit dat het hier gaat om onrechtmatig verkregen overheidsgeld (lees belastinggeld) dat nu door een groep pubers geïnd wordt. Daarnaast zadelen ze ambtenaren met werk op dat tijd kost en totaal geen nut heeft (want niemand zit op de gevraagde info te wachten). Ik zou het gesprek met zoon daarop insteken. Echt duidelijk maken dat dit egoïsme ten top is. En daarnaast maakt hij het jou extra moeilijk. Dit soort zaken maken mij echt kwaad. Makkelijk geld en nog vinden dat je er recht op hebt. Dan is er in mijn ogen ook geen wat mis met je morele besluitvorming. 

Lolalyn schreef op 01-04-2025 om 06:59:

sorry hoor, maar ik zou echt vallen over het feit dat het hier gaat om onrechtmatig verkregen overheidsgeld (lees belastinggeld) dat nu door een groep pubers geïnd wordt. Daarnaast zadelen ze ambtenaren met werk op dat tijd kost en totaal geen nut heeft (want niemand zit op de gevraagde info te wachten). Ik zou het gesprek met zoon daarop insteken. Echt duidelijk maken dat dit egoïsme ten top is. En daarnaast maakt hij het jou extra moeilijk. Dit soort zaken maken mij echt kwaad. Makkelijk geld en nog vinden dat je er recht op hebt. Dan is er in mijn ogen ook geen wat mis met je morele besluitvorming.

Dat vinden we allemaal, dat gesprek zal bij iedereen plaatsvinden, ook bij Jacqueline. Maar nu gaat het om de financiële gevolgen voor haar. Hoe lost ze dat op? Geld vorderen bij haar zoon? 

Er bestaat wel zoiets als misbruik maken van het recht op openbaarheid overheidsinformatie. zie bijvoorbeeld dit: https://open.overheid.nl/documenten/ronl-595ce1e10b68f1a96e22e83d7e6e2535f0b79c5c/pdf
IK heb er niet veel verstand van, maar even googelen helpt al. Het gaat dan wel om een situatie waarin een verzoek op meerdere plekken is ingediend. Alleen: dit moet dus de overheidsinstantie doen. Wat je als ouder eventueel kunt doen is bekend maken dat jouw kind met vrienden hiermee bezig is. Als je weet welke overheidsinstanties ze zo oplichten kun je dat gericht doen, anders kun je het algemener doen, het algemeenste is natuurlijk de krant erbij halen. Ja, dat is naar en levert schaamte op. Maar ik vind het gedrag van je zoon en zijn vrienden ook heel erg naar. Er is overigens een expertisecentrum die eventuele geïnteresseerden hierbij helpt: stichting spoon. Mocht iemand zijn vakantiegeld willen aanvullen. Hoe meer mensen dit gaan doen, des te meer gaat het de overheid kosten en mag je hopen dat er een einde aan komt. Gemeentes kunnen zich een beetje verweren door te weigeren het digitaal aanvragen niet open te stellen, zodat mensen een echte brief moeten schrijven. Maar stichting s;poon komt daar tegen in actie en vindt dat het digitaal indienen opengesteld moet worden. Tsja, anders moeten die jonge mensen nog een echte brief schrijven, een postzegel zoeken en een brievenbus. Het zou wat.....
Ik zou als moeder er echt voor kiezen om dit bekend te maken. Via de VNG, het ministerie (justitie of binnenlandse zaken?), of de media (krant, lezen ze toch niet).
Of zelf een WOO-verzoek indienen en vragen hoeveel geld de betreffende overheidsinstantie kwijt is aan te laat behandelde zogenaamde woo-verzoeken. Dan heb je je huurtoeslag wel al snel weer 'verdiend'.

Tsjor

Wat betreft het geld van je zoon, er kunnen bijzondere omstandigheden zijn dat je toegang krijgt tot de rekening van je minderjarig kind, maar dat moet dan via de kantonrechter blijkbaar.
Je bent nu al geld aan het sparen voor zijn studie, dat geld kun je ook gebruiken voor de misgelopen huurtoeslag.
Ik zou zeker een berekening maken voor je zoon, hoeveel geld het jou kost.

Tsjor

Het is geen onrechtmatig verkregen geld, wettelijk doet hij niks verkeerd. Maar moreel gezien voelt het natuurlijk wel zo. 
De vermogensgrens voor huurtoeslag is veel lager dan de grens vanaf wanneer hij vermogensbelasting moet betalen. Vermogensbelasting betaalt hij vanaf €57.000. Dus als hij daaronder blijft, hoeft hij geen belasting over dit WOO-geld te betalen.
Als hij in Leuven gaat studeren, moet hij zich wel uitschrijven van jouw adres, anders telt hij nog steeds mee voor de huurtoeslag. Als hij zich dan inschrijft in België, weet ik niet of hij nog steeds in Nederland WOO-verzoeken kan indienen.

De WOO is erop gericht dat overheden informatie actief openbaar maken, zelfs als er geen verzoek voor is. Dat WOO-verzoeken nog steeds zoveel tijd kosten komt omdat overheden zich niet aan de wet houden. Zoon gebruikt gewoon de wet.

Bloem75 schreef op 31-03-2025 om 21:22:

[..]

@ TO, even voor mijn beeldvorming...Om hoeveel vermogen teveel gaat het? De grens voor jou alleen is iets van 37.500.

Heeft zoon iets van 5000 euro waardoor je over de grens komt? Dan zou ik de terugvordering zelf betalen. Zoon gaat studeren schrijf je en het leven van een student is erg duur. Hij zou anders dus niet kunnen sparen voor zn 18de enkel omdat jij afhankelijk bent voor huurtoeslag. Dat is ook niet fair naar hem.

Heb je zelf maar 15.000 en hij 18.000, even als voorbeeld, dan kan ik me de teleurstelling wel voorstellen dat je de huurtoeslag mis loopt.

Het hangt voor mij inderdaad van het bedrag af. Als hij  501 en jij 37000 euro hebt ga je ook over de grens heen maar is zijn vermogen maar een klein deel. 

Is het 50/50% verdeeld dan zou je kunnen afspreken dat je de huurtoeslag ook 50/50 betaald. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.