Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ziekmelden bij supermarkt bijbaan: verhaal plus poll

Peiling

Heeft jouw kind wel eens problemen ondervonden bij ziekmelden op het werk?
37 stemmen
46%
11%
43%

Biscuitje schreef op 02-12-2021 om 19:52:

 Ik stel me voor dat ik bijvoorbeeld kanker heb maar dat niet tegen mijn werkgever wil zeggen maar wel heel lang of zeer regelmatig afwezig ben. Dat werkt toch niet. Je wil toch juist vanuit relatie en vertrouwen met elkaar kijken naar de mogelijkheden. En ook voor collega's vind ik het behoorlijk raar als collega's afwezig zijn zonder reden. Dan krijg je al snel zo'n geheimzinnige sfeer, gaan mensen zelf invullen waarom iemand afwezig is en wordt jouw afwezigheid misschien wel groter gemaakt dan dat het is. 

je kunt tegen je manager zeggen dat het kort of lang zal duren (zie voorbeeld van gebroken been en buikgriep), maar meer hoeft hij niet te weten. En je collega's hoeven al helemaal niets te weten. Dat ze dan gaan raden en je ziekte groter maken dan het is, is dan toch echt hun eigen probleem. En AH overtreedt wel meer regels omdat de kinderen hun mond niet open durven doen. Wat dacht je van iedereen onbetaald binnenhouden na 22 uur tot de laatste zijn kar heeft leeggeruimd? 
Als kinderen besluiten een bepaalde dag met z'n allen te gaan staken, kunnen in heel Nederland de supermarkten dicht. 

Wij hadden vroeger een slimme hoofdcassiere, zij had bedacht dat er altijd iemand oproepbaar moest staan.. onbetaald! Dan wilde ik op vrijdag bij een vriendin in 100km verderop blijven slapen, mocht dat niet want wie weet hadden ze me nodig. 
Of je werd opgeroepen, omdat iemand ziek was en als na 10 min. bleek dat het een rustige ochtend was, werd je weer naar huis gestuurd.

Ik had besloten na mijn ontslag er een rel van te maken, maar ik was toen zo blij dat ik weg was, dat ik er geen zin meer in had.

Nu ik dit zo lees, heb ik spijt dat ik niet ben gaan rellen; er is nog niks veranderd. 

Biscuitje schreef op 02-12-2021 om 19:52:

Maar vinden jullie het dan niet raar om je zonder enige verklaring of toelichting ziek te melden? Het is toch wel logisch dat je een reden voor jouw afwezigheid geeft? Je bent niet verplicht te antwoorden als een werkgever er naar vraagt en je kan als je er redenen voor hebt dat niet te doen aangegeven dat je de reden van ziekte liever met de bedrijfsarts bespreekt maar mensen die uit principe niet zeggen waarom ze ziek zijn vind ik behoorlijk vreemd eerlijk gezegd. Ook draagt dat niet bepaald bij aan de relatie tussen werkgever en werknemer lijkt me. Ik stel me voor dat ik bijvoorbeeld kanker heb maar dat niet tegen mijn werkgever wil zeggen maar wel heel lang of zeer regelmatig afwezig ben. Dat werkt toch niet. Je wil toch juist vanuit relatie en vertrouwen met elkaar kijken naar de mogelijkheden. En ook voor collega's vind ik het behoorlijk raar als collega's afwezig zijn zonder reden. Dan krijg je al snel zo'n geheimzinnige sfeer, gaan mensen zelf invullen waarom iemand afwezig is en wordt jouw afwezigheid misschien wel groter gemaakt dan dat het is. Sorry maar ik vind het echt heel raar om je zonder toelichting ziek te melden. Je hoeft heus geen details te geven en bij echt persoonlijke, psychische of lichamelijke klachten kan je het wellicht neutraal houden maar enkel zeggen ik ben ziek en je hoort wel weer wanneer ik weer kan werken gaat er bij mij niet in.

Ze mogen het NIET vragen, jij mag het uit jezelf natuurlijk wel gewoon zeggen en het is verder heel simpel: als de werkgever het niet vertrouwt regelt hij een spoedafspraak bij de bedrijfsarts. Je weet blijkbaar echt te weinig van de regels en wetten in Nederland. Dat is prima maar draai het niet om en bedenk dat er, zeker bij de laagstbetaalde functies een enorme druk is op de werknemers en deze regels zijn er dus juist om de werknemer te beschermen. 

EffeAnoniemGraag

EffeAnoniemGraag

03-12-2021 om 07:30 Topicstarter

Biscuitje, die regels zijn er niet voor niets. En werkgevers zijn echt wel op de hoogte van die regels hoor, zeker werkgevers als de AH.
Als het gaat om hun eigen regels dan staan ze er op dat die tot op de letter worden gevolgd, zo werd ik er er een keer in de winkel aan herinnerd dat ik niet bij mijn eigen (andere) dochter mocht afrekenen aan de kassa. Dus als ze dan zo goed in staat zijn regels te onthouden en op te volgen, kunnen ze de WET ook echt wel volgen en dus NIET vragen naar de ziekte van een zich afmeldende werknemer.
Als een puber-bijbaan-werknemer zich (te) vaak of (te) lang ziekmeldt, biedt de bedrijfarts uitkomst of kan zo'n werknemer vrij makkelijk ontslagen worden.

Je schreef: "Je wil toch juist vanuit relatie en vertrouwen met elkaar kijken naar de mogelijkheden." Dat is heel leuk wanneer er een (goede) relatie en vertrouwen IS. Maar voor vakkenvullers is die er blijkbaar niet: mijn dochter als brave, goede en betrouwbare medewerker, die zich voor de 1e keer ziekmeldde in meer dan een jaar, werd onder druk gezet om ziek te komen werken, met paracetamol even 'proberen'. 
Arboned zegt hierover "Ook mag u geen diagnose stellen, behandeling voorstellen of waardeoordeel uitspreken over de klachten die uw werknemer ervaart. Dat is verboden én het is niet goed voor de vertrouwensband met uw zieke werknemer"
Nou, zeg dat wel! (Niet dat het ons verbaasde hoor, want we hadden dit al eerder meegemaakt met haar oudere zus).

Ikzelf heb lang geleden een abortus ondergaan (vrij voor gevraagd op het werk met een smoes), en daar kwamen wat complicaties bij waardoor ik terug moest naar het ziekenhuis (toen moest ik me dus ziekmelden). 
Vind je het dan heel gek dat ik toen de details van mijn 'ziek zijn' niet wilde doorgeven aan mijn werkgever (ik werkte trouwens in dat bedrijf als enige vrouw)? 
Ziek zijn is niet altijd een gebroken been of griep. Soms is het gewoon privé. Maar als jij jouw werkgever vertrouwt dan mag jij zelf natuurlijk wél vertellen wat er aan de hand is, in zoveel detail als je maar wilt, dát houdt de wet niet tegen.

EffeAnoniemGraag schreef op 03-12-2021 om 07:30:


Ziek zijn is niet altijd een gebroken been of griep. Soms is het gewoon privé. Maar als jij jouw werkgever vertrouwt dan mag jij zelf natuurlijk wél vertellen wat er aan de hand is, in zoveel detail als je maar wilt, dát houdt de wet niet tegen.

Precies. Dat laatste zei ik ook al. Biscuitje draait het zo dat wij allemaal beweren dat je alles geheim moét houden en dat je collega's dan gaan roddelen en het de werkrelatie verstoord. Er zullen weinig werknemers zijn die een gebroken been geheim willen houden. 

Bij ons wordt niet gevraagd naar de reden van de ziekmelding en als je het uit jezelf vertelt vraagt de manager of/hoe je zou willen dat het team wordt ingelicht. Helemaal hoe het hoort dus.

Ik weet echt niet wat ik hoor op dit topic over de behandeling die sommige pubers krijgen. Van neem maar een paracetamolletje tot je eigen vervanging regelen... wauw, echt absurd.

Ja zo worden "helden in essentiële beroepen" behandeld. We moeten in Nederland echt eens goed nadenken welke arbeid we moeten belonen en welke bullshit jobs we kunnen laten vallen. 

Mijn partner is supermarktmanager, en ik heb dit werk zelf ook jaren mogen doen. Super leuk overigens maar das off topic.

Het is echt niet zo dat elke winkel zo omgaat met het personeel. Echter is wel zo dat de raarste, gekste, vaagste meldingen binnen komen om maar niet te hoeven werken. Juist bij de jeugd is dit veel aan de orde. En in de grote steden nog meer. 

Leuk aantal bijzondere afmeldingen:
- ik kan morgen niet werken want ik moet vanavond bij baantje 2 werken en ik ben moe
- ik ben verkouden, maar ga mij niet laten testen want daar ben ik op tegen
- ik ben jarig vandaag dus ik kan niet komen werken. Gebeurt ook als pa of ma jarig is. 
- ja ik heb een feestje in the middle of nowhere dus ja, reistijd, ik kan niet werken.

Ik zou zo nog wel ff door kunnen gaan.

Of gewoon niet komen opdagen waardoor de winkel jouw noodcontactpersoon moet gaan bellen.
Dit soort dingen zijn orde van de dag.

Bezetting is al krap, en denk ook maar niet dat er last minute nog zomaar vervanging kan worden gevonden.

Stinkie schreef op 03-12-2021 om 13:53:

Mijn partner is supermarktmanager, en ik heb dit werk zelf ook jaren mogen doen. Super leuk overigens maar das off topic.

Het is echt niet zo dat elke winkel zo omgaat met het personeel. Echter is wel zo dat de raarste, gekste, vaagste meldingen binnen komen om maar niet te hoeven werken. Juist bij de jeugd is dit veel aan de orde. En in de grote steden nog meer.

Leuk aantal bijzondere afmeldingen:
- ik kan morgen niet werken want ik moet vanavond bij baantje 2 werken en ik ben moe
- ik ben verkouden, maar ga mij niet laten testen want daar ben ik op tegen
- ik ben jarig vandaag dus ik kan niet komen werken. Gebeurt ook als pa of ma jarig is.
- ja ik heb een feestje in the middle of nowhere dus ja, reistijd, ik kan niet werken.

Ik zou zo nog wel ff door kunnen gaan.

Of gewoon niet komen opdagen waardoor de winkel jouw noodcontactpersoon moet gaan bellen.
Dit soort dingen zijn orde van de dag.

Bezetting is al krap, en denk ook maar niet dat er last minute nog zomaar vervanging kan worden gevonden.

Dat zijn natuurlijk vervelende situaties als werknemers met zulke redenen niet komen werken. Maar het kind van TO meldde zich ziek, dat lijkt me toch een andere situatie dan wat je hierboven beschrijft?

Klopt maar er wordt wel geroepen ah is een kutwerkgever etc. Ik probeer alleen maar een nuance te scheppen. Ze vragen dus door omdat merendeel de boel bedonderd.

Stinkie schreef op 03-12-2021 om 14:19:

Klopt maar er wordt wel geroepen ah is een kutwerkgever etc. Ik probeer alleen maar een nuance te scheppen. Ze vragen dus door omdat merendeel de boel bedonderd.

AH maakt er soms echt een potje van hoor (gijzelingen tot 11 uur)  en juist vanwege deze smoezen betaalt AH die pubers maar weinig en kunnen ze zo het contract niet verlengen. Deze groep uit jouw voorbeeld pik je er vaak in de proeftijd al uit. En ja dan maar meer salaris betalen voor de goede pubers en ze snel een ot contract geven. 

> Ze vragen dus door omdat merendeel de boel bedonderd.

En dat is dus hartstikke fout. Als je zo nodig detective wilt spelen om ziekmeldingen te beoordelen, besteed dat dan uit aan een extern arbo-bureau. Laat niet de mensen die verantwoordelijk zijn voor het rooster detectiveje gaan spelen. Die mensen hebben te veel "last" van de ziekte en daardoor overschrijden ze juridische en morele grenzen.

Mijn zwager is een half jaar arbeidsongeschikt geraakt omdat zijn werkgever weigerde om kort verlof te geven voor huisartsbezoek (hij werkte voltijd) en hem dwong te blijven werken. Met tijdig inwinnen en opvolgen van doktersadvies was dat 2 weken geweest. Gelukkig kreeg hij een schat van een UWV-medewerker die hem door het bureaucratische/juridische gedoe heen heeft gesleept zodat hij eindelijk lichamelijk kon herstellen.

Stinkie schreef op 03-12-2021 om 13:53:

Mijn partner is supermarktmanager, en ik heb dit werk zelf ook jaren mogen doen. Super leuk overigens maar das off topic.

Het is echt niet zo dat elke winkel zo omgaat met het personeel. Echter is wel zo dat de raarste, gekste, vaagste meldingen binnen komen om maar niet te hoeven werken. Juist bij de jeugd is dit veel aan de orde. En in de grote steden nog meer.

Leuk aantal bijzondere afmeldingen:
- ik kan morgen niet werken want ik moet vanavond bij baantje 2 werken en ik ben moe
- ik ben verkouden, maar ga mij niet laten testen want daar ben ik op tegen
- ik ben jarig vandaag dus ik kan niet komen werken. Gebeurt ook als pa of ma jarig is.
- ja ik heb een feestje in the middle of nowhere dus ja, reistijd, ik kan niet werken.

Ik zou zo nog wel ff door kunnen gaan.

Of gewoon niet komen opdagen waardoor de winkel jouw noodcontactpersoon moet gaan bellen.
Dit soort dingen zijn orde van de dag.

Bezetting is al krap, en denk ook maar niet dat er last minute nog zomaar vervanging kan worden gevonden.

Ik snap dat de jeugd er soms een potje van maakt en zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Maar het probleem dat hier geschetst is en wat mij dus ook overkomen is, dat ook een ziekmelding van een superbetrouwbaar meisje (van degene die hier het eerste bericht postte) en mij (een ouder) niet op de goede manier behandeld wordt door Albert Heijn. "Onze" AH heeft wel een manager maar die is altijd onzichtbaar en heeft allemaal 19- a 20-jarigen die verantwoordelijk zijn voor een afdeling. Die nemen hun taak superseries endoen soms dingen die niet mogen. Gelukkig is mijn dochter erg assertief en laat niet het kaas van haar brood of dat van haar vrienden eten. 

De supermarkten hebben het aan zichzelf te danken. Run je je winkel op 15-jarigen en niet op betrouwbare volwassenen dan gebeuren deze dingen. En een krappe bezetting heb je ook zelf in de hand. 

Stinkie schreef op 03-12-2021 om 13:53:

[...]

Leuk aantal bijzondere afmeldingen:
- ik kan morgen niet werken want ik moet vanavond bij baantje 2 werken en ik ben moe
- ik ben verkouden, maar ga mij niet laten testen want daar ben ik op tegen
- ik ben jarig vandaag dus ik kan niet komen werken. Gebeurt ook als pa of ma jarig is.
- ja ik heb een feestje in the middle of nowhere dus ja, reistijd, ik kan niet werken.

[...]

Hoe lullig ook, dit mag gewoon momenteel. Niet testen = quarantaine. Testen is niet verplicht.

Ach, dan moeten ze wat volwassenen aannemen als "de jeugd zich telkens ziek meldt" . Maar oh nee wacht, die volwassen zijn te duur met 9 euro per uur. Ze buiten liever kinderen uit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.