Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wel of niet verhuizen


Ik lees alleen maar dingen over de kinderen. Hoe zit het met de rest? Wat maakt dit huis en de locatie van het huis beter dan jullie huidige huis? Ik zou vooral niet alleen focussen op kleine dingen als hoe de kinderen op de nieuwe school komen en in welk gebouw ze komen. Dat lost zichzelf wel op. Waar zie jij je/jullie leven voor je? Waar wordt je gelukkig en oud?

Dutchgirly schreef op 31-12-2023 om 10:51:

Ik lees alleen maar dingen over de kinderen. Hoe zit het met de rest? Wat maakt dit huis en de locatie van het huis beter dan jullie huidige huis? Ik zou vooral niet alleen focussen op kleine dingen als hoe de kinderen op de nieuwe school komen en in welk gebouw ze komen. Dat lost zichzelf wel op. Waar zie jij je/jullie leven voor je? Waar wordt je gelukkig en oud?

Vooral dit

Hoe graag wil je naar je ouderlijk huis

Is dat je grootste wens . Altijd al gewild. Je kunt niet wachten

Ik mis enthousiasme……

Is er een partner? Wat vind die ervan? Heeft hij/zij een baan; zijn er mogelijkheden in die omgeving? Hoe zit het met jou persoonlijk; heb jij een baan, kun jij daar ook gemakkelijk aan werk komen?

Ik zie geen plussen.

Verwacht je veel mantelzorg te moeten geven aan je ouders, waarbij de reistijd een probleem kan zijn als je niet verhuist?

S.ndra

S.ndra

31-12-2023 om 12:33 Topicstarter

Mijn man wil het graag vanwege de rust en de ruimte en het kan met zijn werk. Ik werk niet vanwege mijn gezondheid, dus voor mij maakt het in dat opzicht niet uit. De kinderen wilden het altijd al omdat ze het huis mooi vinden, de mensen daar aardig vinden en houden van hun opa en oma. Maar ze overzien niet echt wat een verhuizing teweegbrengt.

Het gebrek aan enthousiasme zit vooral bij mijzelf. Niet omdat ik geen voordelen zie of dat het huis niet mooi is, maar ik ben zelf in dat huis opgegroeid en dat was niet alleen maar leuk. Maar mijn kinderen zijn anders dan ik en ons gezin is heel anders, dus ik denk dat het voor hen daar niet zo hoeft te zijn als voor mij. Maar dat gevoel is toch niet maar zo af te schudden.

En ik baal ook wel, omdat ik wel geprobeerd heb om mijn ouders hierheen te verhuizen, maar mijn vader wilde dat niet en het lukte ook niet om hen samen hierheen te verhuizen. Hier in de buurt kon hij alleen in zijn eentje komen wonen in een zorgwoning, mijn moeder mag dan niet mee. Mijn ouders hebben nu al mantelzorg nodig.

Maar de afstand die er nu is, is voor mij vanwege mijn eigen gezondheid moeilijk en ik zit steeds in een spagaat tussen mijn ouders en mijn gezin en mijn eigen gezondheid. En daarbij ben ik niet gehecht aan ons huidige huis en deze stad. Ik wil ook niet oud worden in ons huidige huis (oa veel trappen). En ik zie sowieso op tegen een verhuizing. Ik loop gewoon vast op alle gedachtes en mitsen en maren en ben gewoon bang dat ik het zelf onterecht te somber inzie.

Misschien helpt het om alle voordelen en nadelen van een verhuizing op te schrijven. En dan zowel de voor-/nadelen op korte en lange termijn. En dan gaan kijken wat je het grootste voordeel en het grootste nadeel vindt. Weegt het grootste voordeel op tegen het grootste nadeel of juist niet? 

volgens mij zit het vooral in de herinneringen die je aan het ouderlijk huis hebt die niet fijn zijn. Kan je die "eruit verfen"? Nieuwe vloer erin, binnenshuis alles laten schilderen. Iets aan de tuin veranderen. Zodat het joúw huis wordt. Kinderen willen verhuizen maar overzien volgens jou niet wat de consequenties zijn - dat komt op mij over als pure projectie. Jij verzint van alles waarvoor 't geen goed idee is. Die kinderen zijn jong, die maken er heus wel wat van. 

Het was niet alleen maar leuk . Dat zou voor mij heel belangrijk zijn .
ik weet niet wat er gebeurt is maar ..
En ook nu zorg dragen voor je ouders .
Hebben jouw ouders goed voor jou gezorgd.

ik zou voor mezelf goed onderzoeken wat dat gevoel is .

Ik zou niet per se verhuizen naar de andere kant van het land alleen omdat daar een huis staat. 
Werk, sociaal leven, school voor kinderen is ook belangrijk.

Je schreef in eerdere draadjes dat je oudste dochter best wat hulp nodig heeft voor school qua plannen en organiseren. Kan die nieuwe school dat bieden? Want een verhuizing, nieuwe omgeving, nieuwe school, nieuwe vrienden is heel veel in één keer.
Het kan een frisse start zijn, maar het kan ook dat ze nog meer vastloopt. Dat zou ik heel goed vooraf onderzoeken en bespreken.

Je jongste dochter is elf als ze naar de middelbare school gaat. Dat is een gegeven. Of dat nu in de huidige of een andere woonplaats is. Ik zou niet kijken naar of ze naar hetzelfde gebouw kunnen of samen fietsen/met de bus. Roosters zijn ook niet altijd hetzelfde en het is niet de verantwoordelijkheid van de oudste dat de jongste op school komt. Bij de middelbare school horen bepaalde vaardigheden en verantwoordelijkheden, of je nu elf of dertien bent op het moment dat je begint. Daar zelfstandig kunnen komen is er één van. Niet elk kind heeft broers/zussen en ze gaan ook niet per definitie naar dezelfde school. En ook een oudste kind kan jong beginnen aan de middelbare school. Die overweging zou ik niet meenemen. 

Wel of je man daar aan het werk kan, of je denkt daar gelukkig te worden, of je een sociaal netwerk in de omgeving hebt.
Je ouders hebben niet het eeuwige leven dus ik zou niet voor hun een hele verhuizing gaan optuigen. Als jij dingen niet kan, dan moet dat op een andere manier opgelost worden. Het is geen recht dat je kinderen in de buurt gaan of blijven wonen van hun ouders.

je hoeft daar toch ook niet tot je dood te blijven wonen. Denk aan een jaar of 10. Dan zijn je kinderen van school naar een vervolgopleiding en je ouders waarschijnlijk er niet meer aangezien ze nu al zorg nodig hebben. Ik zou meteen verhuizen zodat ik nog bij mijn ouders in de buurt kan zijn met kinderen in hun laatste jaren. Mijn ouders wonen ook aan de andere kant van het land en dat reizen is energievretend. Misschien krijg je achteraf spijt als je ze niet genoeg bezocht of geholpen hebt als je zou willen door de afstand.
Ik zou liever ook niet in mijn opgroeiwoonplaats in het oude huis willen wonen maar met een flinke make over en een goede reiniging toch wel voor een bepaalde tijd. 

elledoris schreef op 31-12-2023 om 13:06:

volgens mij zit het vooral in de herinneringen die je aan het ouderlijk huis hebt die niet fijn zijn. Kan je die "eruit verfen"? Nieuwe vloer erin, binnenshuis alles laten schilderen. Iets aan de tuin veranderen. Zodat het joúw huis wordt. Kinderen willen verhuizen maar overzien volgens jou niet wat de consequenties zijn - dat komt op mij over als pure projectie. Jij verzint van alles waarvoor 't geen goed idee is. Die kinderen zijn jong, die maken er heus wel wat van.

Nou daar zou ik niet zo makkelijk vanuit gaan. Juist op deze leeftijd al je vrienden en clubs achter moeten laten is heel heftig. En of je dat weer opbouwd elders is ook maar de vraag. Vaak genoeg om mij heen gezien dat stellen gingen verhuizen voor meer ruimte en een mooier huis maar er op andere vlakken niet gelukkiger van werden. Hoeft niet zo te verlopen natuurlijk maar zou het toch goed overwegen allemaal. 


S.dra geeft aan dat ze geprobeerd heeft haar ouders hier heen te krijgen. Naar mijn mening sta je dan niet open voor verhuizing elders. Als haar ouders wel dichterbij waren komen wonen, was S.dra en gezin niet naar dat mooie huis met de ruimte en rust vertrokken.

Ted68 schreef op 31-12-2023 om 10:46:

Opa en Oma hebben niet het eeuwige leven. Als je kinderen nu lekker in hun vel zitten, vriendinnen hebben, zie ik niet in waarom je wilt verhuizen.

Juist omdat opa en oma niet het eeuwige leven hebben. Meer bij ze kunnen zijn, helpen, de kleinkinderen vaker op bezoek. Dat is een hele stevige, goede reden om tijdelijk (10 jaar ofzo) te verhuizen.  Niets zou mij gelukkiger maken dan in mijn laatste jaren mijn kinderen om mij heen te hebben. Ik gun mijn ouders dat ook. 

Moederkareltje schreef op 31-12-2023 om 13:59:

[..]

Juist omdat opa en oma niet het eeuwige leven hebben. Meer bij ze kunnen zijn, helpen, de kleinkinderen vaker op bezoek. Dat is een hele stevige, goede reden om tijdelijk (10 jaar ofzo) te verhuizen. Niets zou mij gelukkiger maken dan in mijn laatste jaren mijn kinderen om mij heen te hebben. Ik gun mijn ouders dat ook.

En sommige mensen worden ongelukkig door bij hun ouders in de buurt te wonen en in de spagaat van mantelzorg terecht te komen. Vooral als het thuis er niet zo liefdevol aan toe ging. Dus wat voor jou geldt, hoeft niet voor een ander te gelden. Ik zeg dit niet om jou te overtuigen, want dat gaat niet gebeuren, maar vooral om anderen een hart onder de riem te steken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.