Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat voor bijbaan hebben jullie tieners?


LawfulLark45

LawfulLark45

12-11-2021 om 07:49

Mijn tiener bezorgt al twee jaar de ochtendkrant.

Oudste (inmiddels geen tiener meer) was op die leeftijd meer een jobhopper: folderwijk, kassajuf bij de Aldi, boeken inpakken bij Van Dijk, vakantiekracht bij de wasserij, en later weekendkracht (begeleiding) bij een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Dat laatste doet ze nog steeds.

Zoon (16) heeft 1,5 jaar vakken gevuld bij AH. Afgelopen vakantie heeft hij na zijn eindexamen gewerkt bij een logistiek bedrijf en nu werkt hij sinds een paar weken bij de carwash. Veruit de beste baan tot nog toe, aldus zoon. Vrienden van hem werken voornamelijk in supermarkten of bezorgen eten op de scooter.

Onze 16 jarige werkt naast school op de groente afdeling bij de Ah. Behoorlijk aanpoten, maar wel leuk! 

In de bediening! Hij vindt het zo leuk. Hij doet daarnaast een sociale studie, maar ik kan me zomaar indenken dat hij gaat switchen naar horeca.

Suusje. schreef op 12-11-2021 om 07:42:

[..]

Horeca met 13? Dat mag maar onder zeer strikte regels: https://www.khn.nl/veelgestelde-vragen/ondernemen-in-de-horeca/vanaf-welke-leeftijd-mogen-jongeren-werken-in-de-horeca beetje helpen in de kantine vd manege of camping. Zo vaag trouwens die reacties dat kind in de "horeca" werkt. Wat doen ze dan? Receptionist in een hotel? Achter de bar? Kok? Afwasser? Pizzabezorger?

Niet vaag hoor. Mijn kind was runner en later barman. Het andere kind alleen runner. In het koffietentje was het koffie maken, vaatwasser vullen en uitruimen, serveren, schoonmaken, bestellingen opnemen.

Bij de strandtent moesten ook de bedjes neergezet worden en later weer opgeruimd. Eindeloos glazen poleren en na feesten de hele boel strak trekken voor de volgende dag. Gewoon, horeca dus. 

Truusdemier schreef op 12-11-2021 om 09:20:

In de bediening! Hij vindt het zo leuk. Hij doet daarnaast een sociale studie, maar ik kan me zomaar indenken dat hij gaat switchen naar horeca.

Ja dat is hier ook gebeurd. Dochter werkt in bediening

Koken (hulpkok) en bediening, horeca dus.

Kind 1 heeft gewerkt als cassiere (korte carriere, want dat vond ze helemaal niks), bij een bakker, in de broodjes- en biercorner in een voetbalstadion (vond ik iets minder leuk, met name als Feyenoord, Ajax of Vitesse op bezoek kwamen 🙄) en nu in de bediening in verschillende restaurants in een outlet (en dat verdient een heel pak meer dan de andere baantjes).
Kind 2 werkt als vakkenvuller in een supermarkt en werkt als stalruiter.

Fenyw schreef op 12-11-2021 om 09:24:

[..]

Niet vaag hoor. Mijn kind was runner en later barman. Het andere kind alleen runner. In het koffietentje was het koffie maken, vaatwasser vullen en uitruimen, serveren, schoonmaken, bestellingen opnemen.

Bij de strandtent moesten ook de bedjes neergezet worden en later weer opgeruimd. Eindeloos glazen poleren en na feesten de hele boel strak trekken voor de volgende dag. Gewoon, horeca dus.

Ik zie hierboven twee keer staan dat iemands kind in de 'horeca' werkt. Dat vind ik een vaag antwoord. Jij bent stukken duidelijker over de taken. 


Overigens (om daar even op terug te komen) mag je onder de 16 niet in de ruimte werken waar alcohol wordt geschonken. De CA van de HORECA valt dus al heel snel af

Suusje. schreef op 12-11-2021 om 09:52:

[..]

Ik zie hierboven twee keer staan dat iemands kind in de 'horeca' werkt. Dat vind ik een vaag antwoord. Jij bent stukken duidelijker over de taken.


Overigens (om daar even op terug te komen) mag je onder de 16 niet in de ruimte werken waar alcohol wordt geschonken. De CA van de HORECA valt dus al heel snel af

In mijn eerste bericht schreef ik volgens mij horeca, vandaar mijn verduidelijking. Beide kinderen waren al ouder dan 16 toen ze dit gingen doen. Alcohol, 's nachts werken, lange diensten... Niet iets voor jong grut.

Mijn dochter werkt bij de kruidvat, ze vindt het leuk werk.
Meestal zijn de klanten aardig, en ze heeft leuke collega's. Gaat ook buiten het werk met collega's om. 
Komt regelmatig met leuke aanbiedingen thuis, dus wij profiteren ook mee.

Het moet ook wel bij je kind passen natuurlijk.
Eén van onze kinderen werkt bij de Mac, maar dan gelukkig altijd in de keuken (met klanten zou niets voor hem zijn). Eentje werkt bij een kleinere supermarkt waar je alles moet doen, dus zowel vakken vullen overal in de winkel als de kassa draaien. De ander werkt bij een grote supermarkt waar je meer een soort 'functie' krijgt; bij de zelfscan, de kassa, groenteafdeling, broodafdeling of houdbaar bijvoorbeeld. Of helpen bij het uitladen van de vracht op bepaalde tijden. Elk zitten ze op hun plek en al jaren bij dezelfde werkgever.

Maar tieners kunnen eigenlijk overal werken waar je tieners ziet . Ik hoor over bijbaantjes als pizaa's bezorgen (incl het schoonmaken van de keuken midden in de nacht!), broodjes beleggen bij de snackbar, Hema, Action, Karwei, Ijssalon, bediening bij de lokale horeca etc.

Eerst als afwashulp (14 jaar), toen als pizzakoerier (15 jaar) en kort daarna als vakkenvuller. 
Maar hij vond de verdienste erg tegenvallen voor de aantal uren dat hij er in stak. Mede daardoor heeft hij vanaf 16 jaar een eigen onderneming opgestart en dat loopt zo goed dat hij nu, twee jaar later zelfs een boekhouder heeft. Ook voldoet hij, door zijn hoge omzet niet meer aan de KOR regeling.

Het kost hem weinig tijd naast zijn school (examenjaar). Als fijne bijkomstigheid is hij nu ook 100% zeker van zijn studiekeuze bedrijfskunde voor volgend jaar. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

12-11-2021 om 13:23

Oppassen, slager/visboer in weekend, horeca, krant rondbrengen, drogisterijen, supermarkten, bij de boer in het weekend enz. 
Genoeg keuze! 

dan

dan

12-11-2021 om 13:34

Hier geen puber meer maar destijds eerst folders bezorgd van Spotta, was niet echt zijn ding eigenlijk. Ook nog een paar keer ingevallen bij het bezorgen van streekkranten (folders insteken), ook niet zijn ding. Vanaf zijn 15e heeft hij in een bouwmarkt gewerkt, eerst als vakkenvuller en op den duur steeds meer taken erbij gekregen. Twee jaar geleden hiermee gestopt ivm stage buiten de regio waarbij hij niet elk weekend naar huis kwam. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.