Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat vinden jullie van een relatie tussen een 17-jarige jongen en een 22-jarige meid? Hebben anderen ervaring met leeftijdverschillen?


Het leeftijdsverschil vind ik op zich niet zo shocking, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een jonge vrouw van 22 valt op een puber. Maar goed, misschien is ze een heel erge laatbloeier ofzo. 

Ik vind het verschil in jaren niet zo gek, ook de leeftijden an sich niet. Ik denk dat alleen de rolverdeling minder voorkomend is, jij als jongste, zij de oudste van de twee. Ik kan me zelf niet zo voorstellen dat je als 22 jarige universiteitsstudente geïnteresseerd bent in een "jochie" van 17. Maar dat is persoonlijke ervaring en natuurlijk wat generaliserend. Wellicht op individueel niveau past het bij jullie juist prima. 

Volgens mij is het belangrijkste dat je levensfase en -visie niet te ver uit elkaar ligt en dat je gelijkwaardig met elkaar omgaat.
Als een leeftijdsverschil wat groter is, dan gebeurt het ook sneller dat de oudere ook meer in de bepalende/verzorgende rol komt. Maar dat hangt gewoon van de karakters af.

Captainbrown

Captainbrown

21-06-2024 om 21:05 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 21-06-2024 om 20:43:

Het leeftijdsverschil vind ik op zich niet zo shocking, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een jonge vrouw van 22 valt op een puber. Maar goed, misschien is ze een heel erge laatbloeier ofzo.

Dit kan ik wel begrijpen. Het zou misschien enigzins kunnen komen doordat ik ouder lijk dan mijn werkelijke leeftijd. Ik word regelmatig rond de begin twintig geschat en soms zelfs midden twintig. Maar dan is het wellicht meer fysieke aantrekking dan ''echte'' aantrekking. Zij lijkt namelijk (een stuk) jonger dan dat ze is. Maar dat even terzijde , ik ben eigenlijk wel benieuwd, aangezien je me een puber noemde (dat klopt natuurlijk ook), tot welke leeftijd jij en de gemiddelde mens iemand als een ''puber'' ziet. Kan me niet voorstellen dat je op de dag dat je 18 wordt ineens ''man/vrouw'' bent.

18 is ook een rare grens. Iedereen onder de 25 is nog niet volgroeid in de bovenkamer. Daarboven vind ik iemand pas een volwassenen. Iemand van 18 of 22 ik neem ze beide met een korreltje zout. Dus jullie zijn beide nog in de uitrijpingsfase en ik vind wel dus in elkaars categorie. 

Captainbrown schreef op 21-06-2024 om 21:05:

[..]

Dit kan ik wel begrijpen. Het zou misschien enigzins kunnen komen doordat ik ouder lijk dan mijn werkelijke leeftijd. Ik word regelmatig rond de begin twintig geschat en soms zelfs midden twintig. Maar dan is het wellicht meer fysieke aantrekking dan ''echte'' aantrekking. Zij lijkt namelijk (een stuk) jonger dan dat ze is. Maar dat even terzijde , ik ben eigenlijk wel benieuwd, aangezien je me een puber noemde (dat klopt natuurlijk ook), tot welke leeftijd jij en de gemiddelde mens iemand als een ''puber'' ziet. Kan me niet voorstellen dat je op de dag dat je 18 wordt ineens ''man/vrouw'' bent.

Op je 18e ben je nog geen man en het verschilt natuurlijk ook per persoon, maar de meeste jongens gaan dan wel richting "jongvolwassene". Op je 17e ben je imo in elk geval nog echt een puber als jongen (meiden zijn vaak wat eerder).

Captainbrown

Captainbrown

21-06-2024 om 21:43 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 21-06-2024 om 21:39:

[..]

Op je 18e ben je nog geen man en het verschilt natuurlijk ook per persoon, maar de meeste jongens gaan dan wel richting "jongvolwassene". Op je 17e ben je imo in elk geval nog echt een puber als jongen (meiden zijn vaak wat eerder).

Jongvolwassene als in: gedrag (of mentale ontwikkeling), levensfase, fysieke ontwikkeling?

Ik vraag dit omdat ik inderdaad vaak merk dat mensen een groot verschil zien tussen 17 en 18, terwijl 18 gewoon is gekozen als leeftijd omdat ze ergens een grens moesten trekken. Als we het hebben over levensfase, zijn veel jongens met 16-17 van de middelbare af.

PinkFlower schreef op 21-06-2024 om 20:16:

[..]

Dat hoeft niet. Maar het is wel een goed is om idd in de gaten te houden. En dan vooral omdat jullie elkaar alleen van internet kennen. Je weet nooit wie er echt achter het toetsenbord zit.

Ook een goede om rekening mee te houden stel dat jullie elkaar echt willen gaan zien: spreek samen met een vriend of vriendin erbij af. En op een neutrale plek waar meer mensen komen.

Op een neutrale plek prima, maar een vriend of vriendin meenemen? Hoe moet je elkaar dan leren kennen?  Het zou mij niet verbazen als ze dan meteen vertrekt. 

TO, ik vind dat je een lieve OP hebt geschreven. Ik kan je geen raad geven, maar ... wie niet waagt ... blijft maagd! Wat ik wel bizar vind is dat ze al gevoelens voor je zegt te hebben zonder dat er persoonlijk contact is geweest. Heb je haar al zoveel lieve berichtjes gestuurd? En op welke basis zijn jullie 'bijeen gekomen'? Zeker geen dating app, hobby? sport? Want er moet toch iets gemeenschappelijk zijn geweest waardoor jullie met mekaar zijn beginnen appen.

Spreek een keer in real life af, TO en dan wordt er veel duidelijk. Misschien is ze zo lelijk als de nacht en wil je niet met haar gezien worden. Dan is de beslissing makkelijk. Neen, dit laatste stuk is natuurlijk een grapje.

Misschien houd je er een liefje aan over, misschien enkel een goeie vriendin. Wat het ook wordt, hopelijk een positieve ervaring!

Captainbrown schreef op 21-06-2024 om 21:43:

[..]

Jongvolwassene als in: gedrag (of mentale ontwikkeling), levensfase, fysieke ontwikkeling?

Ik vraag dit omdat ik inderdaad vaak merk dat mensen een groot verschil zien tussen 17 en 18, terwijl 18 gewoon is gekozen als leeftijd omdat ze ergens een grens moesten trekken. Als we het hebben over levensfase, zijn veel jongens met 16-17 van de middelbare af.

Op die leeftijd gaat de ontwikkeling gewoon hartstikke snel, dus een jaar maakt nogal veel verschil. 

Captainbrown

Captainbrown

21-06-2024 om 22:27 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 21-06-2024 om 22:12:

[..]

Op die leeftijd gaat de ontwikkeling gewoon hartstikke snel, dus een jaar maakt nogal veel verschil.

Precies, dat klopt, maar ook 18-19 dus. Correct?

En bedoel je in fysieke of mentale ontwikkeling? Of levensfase?

Captainbrown

Captainbrown

21-06-2024 om 22:29 Topicstarter

letterkoekje schreef op 21-06-2024 om 22:10:

TO, ik vind dat je een lieve OP hebt geschreven. Ik kan je geen raad geven, maar ... wie niet waagt ... blijft maagd! Wat ik wel bizar vind is dat ze al gevoelens voor je zegt te hebben zonder dat er persoonlijk contact is geweest. Heb je haar al zoveel lieve berichtjes gestuurd? En op welke basis zijn jullie 'bijeen gekomen'? Zeker geen dating app, hobby? sport? Want er moet toch iets gemeenschappelijk zijn geweest waardoor jullie met mekaar zijn beginnen appen.

Spreek een keer in real life af, TO en dan wordt er veel duidelijk. Misschien is ze zo lelijk als de nacht en wil je niet met haar gezien worden. Dan is de beslissing makkelijk. Neen, dit laatste stuk is natuurlijk een grapje.

Misschien houd je er een liefje aan over, misschien enkel een goeie vriendin. Wat het ook wordt, hopelijk een positieve ervaring!

Klopt. Real-life afspreken vind ik zeker een must. Ze woont c.a. 5 uur van mij vandaan, dus dat is best wat, maar te doen. Kan me niet voorstellen dat ze lelijk is hoor, haha. Maar goeie raad!

Jesse_1 schreef op 21-06-2024 om 21:01:

Volgens mij is het belangrijkste dat je levensfase en -visie niet te ver uit elkaar ligt en dat je gelijkwaardig met elkaar omgaat.
Als een leeftijdsverschil wat groter is, dan gebeurt het ook sneller dat de oudere ook meer in de bepalende/verzorgende rol komt. Maar dat hangt gewoon van de karakters af.

Nou dit dus. Toen ik 22 was woonde ik al 5 jaar op kamers en was ik bezig mijn eerste huis te kopen. Ik ben niet eens zo heel oud, maar ik had echt niet met een scholier die nog bij diens ouders woonde kunnen daten.


maar ik kan me ook voorstellen dat dat er niet zo toe doet. 

Als zij jou ziet en jij ook; doe je ding. Oefen, blijf bij jezelf. En geniet. En blijf opletten. 

Captainbrown schreef op 21-06-2024 om 22:29:

[..]

Klopt. Real-life afspreken vind ik zeker een must. Ze woont c.a. 5 uur van mij vandaan, dus dat is best wat, maar te doen. Kan me niet voorstellen dat ze lelijk is hoor, haha. Maar goeie raad!

Die 5 uur lijkt me meer een issue dan die 5 jaar. En van waar naar waar in Nederland moet je wel niet heen om 5 uur te reizen? Maakt niet uit eigenlijk. Ervaringen van anderen zeggen niks over jouw situatie. Ik zou niet te lang wachten met een ontmoeting want de realiteit kan anders zijn dan alle lacunes die jouw fantasie nu voor je invult. 

"Wie niet waagt, blijft maagd" 
Wat is daar nu weer mis mee dan?
Nare uitspraak.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.