Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat mee naar school voor lunch

Mijn puberdame houdt niet van brood. Afgebakken broodjes en tosti’s wel. Maar wat moet je dan mee naar school? We hebben een tijdje brood gedaan, maar dat komt over het algemeen niet aangeraakt weer terug. Op de basisschool at ze vaak wraps met kruidenboter, maar dat begint haar ook de keel uit te hangen. Wat nemen jullie pubers mee naar school ipv brood? 


Pinokkio schreef op 07-11-2022 om 21:44:

Die broodjes kan ze toch idd zelf bakken? Zo gedaan. Ook genoeg volkoren varianten tegenwoordig.

Afbakbroodjes zijn na een half uur toch al niet lekker meer? 

Althans wij vinden ze alleen warm lekker. Met boter, suiker en kaneel, mjum.

AH heeft van die kleine salades, zó lekker!!! Alleen ik weet niet of het voldoende is voor een kind in de groei, ik zou denken dat er nog wel wat bij moeten om de middag door te komen. 

je hebt ook groentecrackers? Zou ze dat lusten?
En ontbijtcrackers,die zitten  in kleine pakjes en vullen goed . Dan kleine potjes jam mee gewoon thuis zelf een schep jam in een mini plastic bakje doen. Dat kaneigenlijk met alle crackers? Klein Bamboemesje of zo mee naar school. Zodat ze geen problemen krijgt met echt mes. 

Je hebt crackers, maiswafels of rijstwafels die per portie verpakt zijn. Dit neem ik vaak mee naar werk. Plakjes kaas in folie erbij of wat smeerbaar beleg in hele kleine bakjes met een mes erbij. Of van die mini vega smeerworst of die puntjes smeerkaas. Of een potje notenpasta mee in je tas of kluisje. Aangevuld met fruit, rauwkost en/of yoghurt met fruit.

Ik eet weinig brood maar neem wel graag crackers mee op bovenstaande manier. 

Nog een tip om de yoghurt koud  te houden indien geen thermosbeker: doe er diepvriesfruit bij. Zo blijft het de hele ochtend en begin middag koud. Fruit is dan na het middaguur ontdooid en de yoghurt is nog koud. 

Leene

Leene

07-11-2022 om 22:54

Mischa83 schreef op 07-11-2022 om 21:58:

AH heeft van die kleine salades, zó lekker!!! Alleen ik weet niet of het voldoende is voor een kind in de groei, ik zou denken dat er nog wel wat bij moeten om de middag door te komen.

die zijn inderdaad heel lekker, maar duur!! Dat kost je een vermogen als je dat elke dag mee naar school neemt. Het is ook echt niet genoeg, dus dan moet er ook weer wat bij. 

Iets heel anders: in Nederlands brood wordt jodium toegevoegd ( omdat er in het verleden veel nederlanders een jodium tekort hadden, in bakkerszout zit veel meer jodium dan in gewoon keukenzout) het zit ook in vis kaas melk en eieren maar daar moet je dan wel behoorlijk wat van eten.
Ik las laatst dat er steeds meer mensen komen met een jodium tekort (jodium is een mineraal wat nodig is voor de productie van schildklier hormoon) Dat komt omdat er ook vaker biologisch brood wordt gegeten waar minder jodium inzit en door de koolhydraten hype , nml  de gedachte dat je bijvoorbeeld door brood dik zou worden, daardoor zijn sommigen helemaal gestopt met brood eten. Je kunt het op een andere manier binnen krijgen maar daar moet je dan wel je best voor doen om voldoende jodium binnen te krijgen. Ik zou wel opletten dus als je dochter helemaal geen brood eet. 

Aiden schreef op 07-11-2022 om 17:03:

[..]

3 euro voor een supermarktbrood? Waar doe jij je boodschappen dan?

Bij bijna alle supermarkten in de wijk. 
Ik neem aan dat je dit vraagt omdat er goedkopere broden zijn. Tuurlijk, die van 80 cent die nu een euro zijn. En alles daartussen. 
Ik vind alleen het duurdere brood dus niet te vergelijken bij wat de bakker heeft. Ik koop dus het eurobrood. Dat is ook vaak op. Dan wordt het dus duurder. En dan is de bakker eerder waar ik dan brood ga halen. Ik haal daar dan ook de aanbieding plus voedzamer brood. Wit met verstopte granen vkorn of iets dat lekker varieert. Door het goedkope brood dat er eerder vaker was, heb ik een van de kinderen die in elk zaadje zeurt. Dus daarvoor moet er wit of bruin zijn. 

Brood is wel een basis. Niet lekker vinden betekent dat je toch ergens naar moet zoeken wat je wel wilt. Ik vind die salades ook heerlijk met quinoa. Maar dat zijn geen dagelijkse uitgaven die ipv brood kunnen. Tenminste bij mij. Een paar plakjes brood met een laag beleg is toch een groot verschil met een bakje sla van ongeveer drie euro. Waar? Ah en jumbo. Daar betaalde ik ongeveer dat bedrag. Maar vandaag de dag kan het best 4 euro zijn 

Ik vind persoonlijk meedenken prima maar wat nemen haar klasgenoten mee? Is er dan iets waar ze wel trek naar heeft en wat ook redelijk te regelen valt. 
Overigens ik ken er wel wat (volwassen ook nog) die niet ontbijten, de hele dag niet eten, alles aanbreken en de rest weggooien. Ik heb me er wel suf aan geërgerd. Dat je wensen hebt is prima. Maar je kunt er niet persoonlijk iets instoppen. 
Op de middelbare kregen klasgenoten ook wel cakejes mee (dagelijks) en bolletjes zonder beleg. In mijn tijd.

Dat je dus zwart voor je ogen wordt omdat je eten weigert dan gaat het echt ver. Wat wordt er verder gedronken? En hoe zit het met ontbijt. Een bord pap of een krentenbol. 
Ik snap wel dat je graag tips hebt. Eerlijk gezegd, denk ik dat ik de stap naar de diëtist zou maken. Met kind erbij. 

Ik heb zelf een kind met medicatie die de eetlust remt, die op de lijn van te mager schommelt en ook regelmatig met de volle bak thuis kwam. Geen tiener.
Soms bleek dat er wat gekocht was/uitgedeeld door grote mensen. Lang niet altijd. Ik geef ook aan als hij elders is, dat anderen beetje checken of er iets aangeraakt is. Maar vaak genoeg dat ik het wel alsnog ontdek. Ik zeg heel vaak dat kind er zelf ook op moet letten. Niet eten is geen benzine zoals bij een auto. Die gaat ook stil staan als de tank leeg is.  

Salades zijn niet perse veel duurder als je ze zelf maakt. Pasta, rijst, bulgur en zelfs quinoa zijn als basis niet zo duur, je kan dan voor een hele week koken en zelf ingredienten naar keuze toevoegen (groente, kip, saus.)  
Het hangt er ook vanaf wat voor een brood je normaal koopt. Wij bakken zelf brood en dat is per brood niet zo heel duur maar als je de investeringskosten in een broodbak machine meerekent plus de elektriciteit is het waarschijnlijk niet goedkoper dan zelf brood kopen. Ik vind de kwaliteit van brood belangrijk en we kunnen het betalen dus ik zou sowieso niet het goedkoopste brood kopen van de supermarkt kopen. Wanneer we brood kopen dan haal ik ook de wat duurdere broden van de supermarkt of ga als het enigszins kan naar de bakker.
Ik eet zelf meestal warm op werk (ik neem een restje van thuis mee en warm dat op) of ik koop iets ter plaatse.

Twee van mijn  tieners nemen altijd brood mee, daarnaast vaak een thermos met soep, een thermos met thee en wat fruit/koek. Ze kopen ook vast regelmatig wel een frietje of een zak chips of iets anders. De derde is een ander verhaal. Dat is een moeilijke eter en hij kan rustig de hele dag niet eten. Hij wil ook geen brood. Hij houdt meer van warm eten. Iets kopen doet hij ook niet zo vaak. Hij neemt soms soep mee, soms een pasta salade of iets dergelijks. Hij maakt het zelf of het is een restje van wat we gegeten hebben. Hij vindt falafel lekker dus dat gaat soms mee als we dat hebben gegeten.
Het blijft wat behelpen maar als hij thuis komt uit school eet hij dan vaak wat. Ze maken hier graag quesadillas na school bijvoorbeeld. 

Eppos schreef op 08-11-2022 om 09:36:

[..]

Bij bijna alle supermarkten in de wijk.
Ik neem aan dat je dit vraagt omdat er goedkopere broden zijn. Tuurlijk, die van 80 cent die nu een euro zijn. En alles daartussen.
Ik vind alleen het duurdere brood dus niet te vergelijken bij wat de bakker heeft. Ik koop dus het eurobrood. Dat is ook vaak op. Dan wordt het dus duurder. En dan is de bakker eerder waar ik dan brood ga halen. Ik haal daar dan ook de aanbieding plus voedzamer brood. Wit met verstopte granen vkorn of iets dat lekker varieert. Door het goedkope brood dat er eerder vaker was, heb ik een van de kinderen die in elk zaadje zeurt. Dus daarvoor moet er wit of bruin zijn.

Brood is wel een basis. Niet lekker vinden betekent dat je toch ergens naar moet zoeken wat je wel wilt. Ik vind die salades ook heerlijk met quinoa. Maar dat zijn geen dagelijkse uitgaven die ipv brood kunnen. Tenminste bij mij. Een paar plakjes brood met een laag beleg is toch een groot verschil met een bakje sla van ongeveer drie euro. Waar? Ah en jumbo. Daar betaalde ik ongeveer dat bedrag. Maar vandaag de dag kan het best 4 euro zijn

Kom je wel eens bij de Lidl?

Nee niet vaak meer. Lidl zit net verder weg. Wel een Aldi maar die heeft ook prijzen die echt lager zijn in andere bekende winkels. Ik ken zoveel prijzen redelijk dat ik wel weet waar ik wat haal. 
Meestal als ik de Lidl tegenkom kom ik met een lege maag en dat winkelt heel prijzig. Niet omdat het duur is maar omdat alles mee wil. Ik kan echt heel zuinig leven. 
Heb een tijdje met echt bijna niks moeten rondkomen. Dus toen we gewend waren aan 80cent brood heb ik dat zo gehouden. Af en toe wissel ik wat af, een maïs of andere graantje. Maar die kan ik aan eentje niet kwijt. Bovendien waren meeeters tussen de middag ook geen probleem, het brood kon mij niets schelen. Het waren meer de tosti s en de kaas die er dan snel doorgaat. 
Ik kijk echt goed waar ik iets haal. De Lidl neem ik wel eens mee maar de lokaties waar zijn ook de wijken waar het de hele dag druk is. Ik doe niet meer boodschappen dan ik echt nodig vind. 
Ooit een broodbakmachine gehad, helaas zijn dingen compleet vergaan door vervelende ex. Toen ik ze terug kreeg was er niet veel van over. Ik bak wel brood in de oven. Maar het snijden zoals de snijmachine van de winkel of bakker is veel beter en efficiënter. 

MatureJackal76

MatureJackal76

08-11-2022 om 13:56

Sas-OO schreef op 07-11-2022 om 17:56:

[..]

Welke winkel is dit? Hier ook een 'liever-niet-brood-eter', namelijk ik zelf.
En nieuwe (makkelijke) ideeën voor de lunch zijn altijd welkom.

In Lidl België 

Netherfield

Netherfield

08-11-2022 om 16:06 Topicstarter

Mevrouw gaat morgen met volkorencouscous, een half bouillonblokje en een thermos kokend water naar school. En fruit enzo natuurlijk. We hebben zo’n mueslibeker-met-lepeltje gekocht hiervoor. Ze wil ook wel een keer volle kwark met cruesli mee. Ik vind het allemaal prima. Zolang ze maar eet en volkoren vult ook nog aardig. Dank voor alle tips! 

Bijtje82

Bijtje82

08-11-2022 om 18:59

Netherfield schreef op 08-11-2022 om 16:06:

Mevrouw gaat morgen met volkorencouscous, een half bouillonblokje en een thermos kokend water naar school. En fruit enzo natuurlijk. We hebben zo’n mueslibeker-met-lepeltje gekocht hiervoor. Ze wil ook wel een keer volle kwark met cruesli mee. Ik vind het allemaal prima. Zolang ze maar eet en volkoren vult ook nog aardig. Dank voor alle tips!

Ik vraag me alleen af of de couscous dan nog wel goed welt. Geen idee eigenlijk. 

Kan de couscous niet vooraf gemaakt worden? 

Bijtje82 schreef op 08-11-2022 om 18:59:

[..]

Ik vraag me alleen af of de couscous dan nog wel goed welt. Geen idee eigenlijk.

Kan de couscous niet vooraf gemaakt worden?

Duurt hooguit wat langer en de bouillon list wat minder snel op. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.