Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

vriendje op bezoek?


moederkloek schreef op 21-02-2022 om 09:41:

[..]

geen optie, als je de narcist in hem niet wilt wakker maken 😒

Nou, jij en je dochter hebben zo te lezen een veel groter probleem. Als je dochter zich thuis niet veilig voelt, hoop ik dat ze op zichzelf gaat wonen en niet bij het eerste de beste vriendje intrekt. Jullie zitten kennelijk samen in een moeilijke thuissituatie waar jij voor gekozen hebt en waar je dochter het maar mee moet doen. Zo te lezen weet jij heel goed wat je moet doen om met je man’s moeilijke karakter om te gaan dus waarom je hier nog tips komt vragen ontgaat mij. Dan deze tip: ga vierkant achter je dochter staan, zelfs als het ruzie oplevert. Dan is je man maar een tijdje boos. Wat gaat hij doen dan? Jij bent er toch hopelijk ook nog om je dochter te beschermen?

moederkloek

moederkloek

21-02-2022 om 10:15 Topicstarter

zijn wereld stortte al in verleden week (op hare verjaardag dan nog) toen hij ontdekte dat zij een zuigzoen had   amaai wat een oorlog een gans weekend lang.  Ze is niet gespaard geweest van uitspraken en ik ook niet... 

Imi

Imi

21-02-2022 om 10:17

Tijd om je conclusies te trekken. Run baby, run!

Dit lijkt mij hét moment om voor/achter/naast je dochter te gaan staan. De relatie met een puber is kwetsbaar. En als een puber moet kiezen tussen ouders en vriendje/vriendinnetje, dan verliezen bijna per definitie de ouders.
Ik proef uit je berichtjes dat je bang bent voor je man. Meestal is opkomen voor jezelf heel ingewikkeld, maar voor een ander lukt het vaak wel. Dus misschien kun je opkomen voor je dochter (en jouw relatie met haar) gebruiken als een soort breekijzer om de relatie met je man te veranderen. Laat maar zien dat je een eigen mening hebt, dat je niet bang voor hem bent, dat je altijd de kant van je dochter (en andere kinderen?) zult kiezen. Tegen hem als het nodig is.

Fijn dat je dochter bij jullie wil zijn. Dat geeft inderdaad aan dat ze zich prettig voelt. Wat ik persoonlijk wel verbazingwekkend vindt als je man narcist is en nu al bang is dat ze zwanger zal worden trouwens. En als hij daar zo bang voor is, dan heeft hij zijn taak verzaakt en flinke steken laten vallen in de voorlichting. Dus dan wordt het hoog tijd dat hij daarover een goed gesprek heeft met haar. Rijkelijk laat wel, vind ik...

Ik zou het inderdaad gewoon meedelen aan je man. "Lieverd, woensdag komt vriendje van dochter, gezellig he? Wat zal ik eens halen voor de lunch?"

moederkloek schreef op 21-02-2022 om 10:15:

zijn wereld stortte al in verleden week (op hare verjaardag dan nog) toen hij ontdekte dat zij een zuigzoen had amaai wat een oorlog een gans weekend lang. Ze is niet gespaard geweest van uitspraken en ik ook niet...

Oh, dat is wel heel triest zeg. Hoe oud was hij zelf toen hij zijn eerste vriendinnetje had? En hoe oud was zij?

Niet dat dat er echt wat toe doet hoor, want iedereen is anders. Maar dit gaat echt veel te ver. Een weekend ruzie om een zuigzoen... Geen enkele aanleiding is rechtvaardiging voor een weekend ruzie, wat mij betreft. Maar een gewone normale ontwikkeling, namelijk volwassen worden van je puberdochter al helemaal niet. Heb jij mensen om je heen waar je terecht kunt? Want in zo'n geval zou ik mijn spullen pakken en ergens anders heen gaan. Mijn broer of zus, vriendinnen, maakt niet uit. Maar ik zou geen heel weekend in zo'n sfeer willen zitten. En dat om zo'n futiliteit...

Ik weet dat vijftien jong is (hoewel, ik was ook vijftien bij mijn eerste zoen). Maar ik vind er iets engs van uit gaan dat een vader de seksualiteit van zijn dochter wil beteugelen. Niet in de zin van dat hij zelf over grenzen gaat hoor, meer iets heel patriarchaals. Een bepaald soort macht willen behouden dus. (wat meestal door de patriarch zelf gebracht zal worden als ´maar ik wil haar beschermen´)

De seksualiteit van (jonge) vrouwen is van henzelf. Het enige wat je ze als ouders moet meegeven is ´nee´ te leren zeggen als ze niet willen, hun eigen grenzen te bewaken en alleen te gaan vrijen uit lust of liefde en dat de combi van die twee goddelijk is. Verder gaat het een ouder niks aan. 

Lexus schreef op 21-02-2022 om 10:36:

Ik weet dat vijftien jong is (hoewel, ik was ook vijftien bij mijn eerste zoen). Maar ik vind er iets engs van uit gaan dat een vader de seksualiteit van zijn dochter wil beteugelen. Niet in de zin van dat hij zelf over grenzen gaat hoor, meer iets heel patriarchaals. Een bepaald soort macht willen behouden dus. (wat meestal door de patriarch zelf gebracht zal worden als ´maar ik wil haar beschermen´)

De seksualiteit van (jonge) vrouwen is van henzelf. Het enige wat je ze als ouders moet meegeven is ´nee´ te leren zeggen als ze niet willen, hun eigen grenzen te bewaken en alleen te gaan vrijen uit lust of liefde en dat de combi van die twee goddelijk is. Verder gaat het een ouder niks aan.

oh en goede anticonceptie aanbieden natuurlijk

op je 15de vragen of je vriendje langs mag komen..

Je man moet blijkbaar erg wennen aan het idee dat zijn dochter opgroeit.
In plaats van verbieden kun je beter investeren in voorlichting.
Koop een doos condooms voor haar, ga een gesprek aan over anticonceptie en grenzen.

Het gebeurt namelijk toch wel; dan maar liever veilig.

moederkloek schreef op 21-02-2022 om 10:15:

zijn wereld stortte al in verleden week (op hare verjaardag dan nog) toen hij ontdekte dat zij een zuigzoen had amaai wat een oorlog een gans weekend lang. Ze is niet gespaard geweest van uitspraken en ik ook niet...

Wow. Toen mijn kind met een zuigzoen thuis kwam, hebben we er smakelijk om gelachen  zeker toen hij mijn make-updoos plunderde omdat hij hem wilde verbergen op zijn werk 

Bellejolie schreef op 21-02-2022 om 10:45:

[..]

Wow. Toen mijn kind met een zuigzoen thuis kwam, hebben we er smakelijk om gelachen zeker toen hij mijn make-updoos plunderde omdat hij hem wilde verbergen op zijn werk

dat moest die van mij bij zijn schoonmoeder omdat ik geen make-up gebruik.

Ysenda schreef op 21-02-2022 om 11:25:

[..]

dat moest die van mij bij zijn schoonmoeder omdat ik geen make-up gebruik.

Of aan zijn vriendin vragen.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

21-02-2022 om 12:16

moederkloek schreef op 21-02-2022 om 10:15:

zijn wereld stortte al in verleden week (op hare verjaardag dan nog) toen hij ontdekte dat zij een zuigzoen had amaai wat een oorlog een gans weekend lang. Ze is niet gespaard geweest van uitspraken en ik ook niet...

Dit is niet normaal. Jij denkt nu wellicht: ja maar, hier in huis is dit heel normaal. Dus nogmaals: dit is niet normaal.

Wees een moeder, bescherm je kind hiervoor en als je deze narcist daarvoor op straat moet zetten, dan moet dat maar. Recht je rug en sta op voor je kind en jezelf. Wees het goede voorbeeld. Je laat je kind nu beschadigen door je man. Dat is niet normaal.

maar hoe reageer jij dan als vader zo reageert op eenzuigzoen? Neem jij het voor haar op of laat je hem tieren en heen doen. Durf je tegengas te geven? Dit klinkt niet als een gezonde relatie en geen veilig basis voor jouw kind en voor jou. Bovendien krijgt je kind dan wel echt een fout voorbeeld mee hoor. 

Lexus schreef op 21-02-2022 om 10:36:

Ik weet dat vijftien jong is (hoewel, ik was ook vijftien bij mijn eerste zoen). Maar ik vind er iets engs van uit gaan dat een vader de seksualiteit van zijn dochter wil beteugelen. Niet in de zin van dat hij zelf over grenzen gaat hoor, meer iets heel patriarchaals. Een bepaald soort macht willen behouden dus. (wat meestal door de patriarch zelf gebracht zal worden als ´maar ik wil haar beschermen´)

De seksualiteit van (jonge) vrouwen is van henzelf. Het enige wat je ze als ouders moet meegeven is ´nee´ te leren zeggen als ze niet willen, hun eigen grenzen te bewaken en alleen te gaan vrijen uit lust of liefde en dat de combi van die twee goddelijk is. Verder gaat het een ouder niks aan.

Lexus, bedankt voor deze toevoeging. Jij zegt echt alles wat ik hierover denk.

Zoals je leest gaan er bij veel mensen alarmbellen rinkelen bij deze vraag.
Hoe sta jij er in? Je bent er inmiddels blijkbaar achter dat er een narcist in je man huist. 
Is er mee om te gaan? Heb je ruimte / tijd / geld voor jezelf?
Als dat amper is en e loopt op eieren is het tijd om na te gaan denken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.