Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verjaardag in restaurant met vriendinnen

mijn dochter wordt dit jaar 14 en wil voor haar verjaardag graag uit eten in een restaurant met de meiden uit haar klas. Ze zijn dan met negen meiden en gaan zonder volwassen uiteten. Of wij willen betalen. Zijn ze daar niet een beetje jong voor en is zo iets niet erg duur voor die leeftijd? Is gewoon een feestje thuis met pizza en een film niet ook goed?

PinkFlower schreef op 01-04-2025 om 11:09:

[..]

Offtopic maar ik wilde gewoon even zeggen: dank je.

Uit ervaring weet ik dat je een kind zijn dag helemaal gemaakt hebt. Mijn broer zat in de schuldsanering en kon niks betalen voor zijn zoon, ja met moeite een klein cadeautje van de action. Via Stichting jarige Job kregen ze een prachtig pakket. Met een passend cadeau, een traktatie voor op school, slingers en ingredienten voor een taart die we samen hebben gebakken. Wij hadden het ook niet heel breed maar wel breder en omdat ik heel creatief ben heb ik een kinderfeestje voor neefje geregeld en deze betaald, uiteraard zonder dat neefje dat wist want ik wilde dat hij zou denken dat zijn vader alles had gedaan en ik er alleen voor de hulp was. Neefje heeft nog nooit zo gestraald en mijn broer was zo dankbaar. Verdrietig omdat hij het hem zelf niet kon geven maar dankbaar dat het kon. Het was een klein kinderfeestje met 5 kinderen maar wat was het mooi ❤️.

Nu gaat het beter met broer, uit de schuldsanering en een baan met minimumloon. Hij doet nu vrijwilligersqerk bij de plaatselijke stichting die net zo werkt als stichting jarige Job. Hier brengt hij de pakketen voor rond.

Wat Stichting Jarige Job heel goed doet, is het heel gemakkelijk maken om cadeaubonnen die ik op mijn werk krijg, aan hen te schenken. Bij alle andere goede doelen was me dat volkomen onduidelijk. En zo gaat mijn jaarlijkse kerstschenking naar deze stichting. Dus als je broer bij een andere stichting werkt, neem dit idee over!

FruitMoeder schreef op 01-04-2025 om 11:25:

Ik geloof niet dat iemand 9 vrienden kan hebben. Weet je zeker dat ze met alle 9 bevriend is? Ik zou het uiteten in een restaurant alleen maar betalen als ze met z'n 4en zouden gaan of iets onder de 100-150 euro konden vinden (en dan zou dat mijn cadeau zijn aan dochter). Maar waarom een restaurant? Dat is zo truttig, zeker op die leeftijd. Huur gewoon een bowlingbaan met patat daarna. Veel leuker en ook makkelijker te doen met 9 mensen.

Nou ik durf te wedden dat een viertienjarige meid een bowlingbaan veel truttiger vind. Tenminste mijn 14 jarige wel.

Caroline80 schreef op 01-04-2025 om 12:24:

[..]

Nou ik durf te wedden dat een viertienjarige meid een bowlingbaan veel truttiger vind. Tenminste mijn 14 jarige wel.

Ik zou dat geweldig vinden op die leeftijd

Ik weet niet wat je dochter voor restaurant in gedachten heeft?
Ik zou namelijk mss nog best na willen denken over een gerecht en een drankje bij een Happy Italy ofzo. 
Een duurder restaurant wordt me wel een beetje te gek met 9 a 10 kinderen. 

Ik geloof niet dat iemand 9 vrienden kan hebben. Weet je zeker dat ze met alle 9 bevriend is? Ik zou het uiteten in een restaurant alleen maar betalen als ze met z'n 4en zouden gaan of iets onder de 100-150 euro konden vinden (en dan zou dat mijn cadeau zijn aan dochter). Maar waarom een restaurant? Dat is zo truttig, zeker op die leeftijd. Huur gewoon een bowlingbaan met patat daarna. Veel leuker en ook makkelijker te doen met 9 mensen.

Wat is dit nou weer voor iets geks? Hoezo kan iemand geen 9 vrienden hebben? Ik vind dat juist een heel normaal aantal voor iemand in de pubertijd.  Mijn dochter heeft een vriendengroep met 8 meiden,  daarnaast nog vrienden van de middelbare school, haar basisschool, haar sporten en haar werk. Mijn lijkt dat heel normaal. 

Toen ik op de Mavo zat had ik tot mijn 15e ook iets van 10 vriendinnen op mijn verjaardag. 
Dat waren ook gewoon klasgenoten met wie je het leuk had tijdens school.

Broadway schreef op 01-04-2025 om 08:09:

[..]

jij legt die koppeling. ik niet. dit is net als het sexualiseren van knuffels binnen familie. doe normaal

Je kunt het ook prima limonade noemen. Door het mocktails te noemen, leg je de link met alcohol. Mocktails zijn namelijk alcoholvrije cocktails. Je geeft een kind van 14 toch ook geen alcoholvrij bier? 

Je vergelijking slaat ook nergens op. De knuffel is in dit geval een cola. En dry-humping is dan gelijk aan de mocktail. Zou je met kinderen gaan dry-humpen? 

Happyapple schreef op 01-04-2025 om 13:28:

Ik weet niet wat je dochter voor restaurant in gedachten heeft?
Ik zou namelijk mss nog best na willen denken over een gerecht en een drankje bij een Happy Italy ofzo.
Een duurder restaurant wordt me wel een beetje te gek met 9 a 10 kinderen.

Veel mensen noemen hier Happy Italy. Maar die prijzen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Je betaalt daar ook makkelijk 14-17 euro voor een pizza tegenwoordig. Echt niet meer de budget-deal die het ooit was. Zes jaar geleden kocht ik daar nog wel eens de vis-salade voor 6 euro, met een mega berg gerookte zalm erop. Die staat nu helemaal niet meer op de kaart en alle salades zijn ook 12-14 euro nu. 

Heb jij al pubers? Interesses kunnen toch verschillen ook tussen generaties denk ik.  Bowlen met daarna een frietje eten is hier weer veel gebruikelijker in de basisschool leeftijd met een kinderfeestje, jaar of 8, 9. De gemiddelde 14 jarige anno nu vindt dat veel te kinderachtig. Waarom is uit eten in een restaurant truttig? Met 14 jaar is dat helemaal in hoor anders zouden al die vriendinnen het toch ook niet doen lijkt mij als ze er allemaal niks aan zouden vinden. 

Tuurlijk kun je wel 9 vrienden hebben, zelfs wel meer dan dat hoor. 

MarvelousM schreef op 01-04-2025 om 14:25:

[..]

Veel mensen noemen hier Happy Italy. Maar die prijzen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Je betaalt daar ook makkelijk 14-17 euro voor een pizza tegenwoordig. Echt niet meer de budget-deal die het ooit was. Zes jaar geleden kocht ik daar nog wel eens de vis-salade voor 6 euro, met een mega berg gerookte zalm erop. Die staat nu helemaal niet meer op de kaart en alle salades zijn ook 12-14 euro nu.

Oh wauw, ik heb even de kaart gecheckt en ik ben dan inderdaad 'verwend' met kinderen die nu nog voor de relatief simpele pasta of pizza gaan en die is inderdaad tegenwoordig ook al 11 euro pp. Ik had inderdaad nog wel een beetje een pasta pf pizza voor max 10 euro in mijn hoofd. 

Maar met 9x 11 euro plus 9x een drankje en een simpel ijsje, heb je idd al best een duur feestje te pakken. Een 'ander' kinderfeestje op locatie kost sowieso ook al snel 15 tot 20 euro pp tegenwoordig denk ik? 

Happyapple schreef op 01-04-2025 om 20:12:

[..]

Maar met 9x 11 euro plus 9x een drankje en een simpel ijsje, heb je idd al best een duur feestje te pakken. Een 'ander' kinderfeestje op locatie kost sowieso ook al snel 15 tot 20 euro pp tegenwoordig denk ik?

Ik dacht dat ik maar t/m groep 8 kinderfeestjes zou hoeven houden. 🙈 Zo ging dat in 'mijn tijd'. Daarna vierden we gewoon onze verjaardag. Meestal thuis, gewoon drankje, chips, afhankelijk van de hoeveelheid mensen een film/spel of echte statafels in de woonkamer. Veel gekker werd het niet. Toch dat 2e kind maar eens heroverwegen want wordt wel duurder dan gedacht zo 😉

Grindelwald schreef op 01-04-2025 om 13:40:

Toen ik op de Mavo zat had ik tot mijn 15e ook iets van 10 vriendinnen op mijn verjaardag.
Dat waren ook gewoon klasgenoten met wie je het leuk had tijdens school.

10 vrienden waar je op school plezier mee hebt is wel iets heel anders dan 10 vrienden die je uitnodigd voor een (te) duur diner. 

FruitMoeder schreef op 02-04-2025 om 11:12:

[..]

10 vrienden waar je op school plezier mee hebt is wel iets heel anders dan 10 vrienden die je uitnodigd voor een (te) duur diner.

Ik denk dat de dochter van to zelf prima kan inschatten wie er op zo'n feest aanwezig moeten zijn.  Als je bijvoorbeeld een vaste vriendengroep hebt kun je het niet maken de ene helft wel en de andere niet uit te nodigen. Aan je reacties te zien heb jij iig geen pubers dus dan is het idd lastig inschatten hoe zo iets gaat.  

MarvelousM schreef op 01-04-2025 om 14:22:

[..]

Je kunt het ook prima limonade noemen. Door het mocktails te noemen, leg je de link met alcohol. Mocktails zijn namelijk alcoholvrije cocktails. Je geeft een kind van 14 toch ook geen alcoholvrij bier?

Je vergelijking slaat ook nergens op. De knuffel is in dit geval een cola. En dry-humping is dan gelijk aan de mocktail. Zou je met kinderen gaan dry-humpen?

jij geeft een waarde aan die naam. bij ons heten ze gewoon cocktail trouwens en daar kan wel of geen alcohol in zitten. het is gewoon de naam van een fancy drankje met leuke glazen, rietjes en decoraties

Broadway schreef op 02-04-2025 om 13:42:

[..]

jij geeft een waarde aan die naam. bij ons heten ze gewoon cocktail trouwens en daar kan wel of geen alcohol in zitten. het is gewoon de naam van een fancy drankje met leuke glazen, rietjes en decoraties

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cocktail

En google maar eens op cocktail. Dan kom je niet de gezellige fruitdrankjes tegen die jij bedoelt. 

Dus ik geef geen waarde aan die naam. Die naam heeft een waarde. En dat is dat er alcohol in zit. En een mocktail is dan een variant van een alcoholisch drankje, zonder alcohol. En dat vind ik vergelijkbaar met alcoholvrij bier. 

Jij probeer het onschuldig te laten klinken, wat het niet is voor een 14-jarige. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.