Liesbeth11
30-03-2025 om 11:44
Verjaardag in restaurant met vriendinnen
mijn dochter wordt dit jaar 14 en wil voor haar verjaardag graag uit eten in een restaurant met de meiden uit haar klas. Ze zijn dan met negen meiden en gaan zonder volwassen uiteten. Of wij willen betalen. Zijn ze daar niet een beetje jong voor en is zo iets niet erg duur voor die leeftijd? Is gewoon een feestje thuis met pizza en een film niet ook goed?

mana_sutiyuq
30-03-2025 om 13:45
maar het hangt toch van het restaurant en aantal deelnemers af hoe duur het wordt.
10 jaar geleden gingen ze bij ons in groep 8 en masse naar de ski-baan met friet en kroket erbij. Uur ski-les, ski huur en nog even tuben in de schaal.
Het zal met 10 personen toen niet veel goedkoper zijn geweest dan een pizza met een drankje in een restaurant.
De andere variant was bowlen of trampoline park.
Dus nu met 14 jaar iets willen eten vind ik geen gekke vraag. En al helemaal niet een reden voor een lesje waarde van geld.
Dat krijgen ze op andere momenten wel over beleggen, sparen etc.
Maar of het kan hangt volledig van het beschikbare budget af. Met 3x modaal kan er waarschijnlijk meer dan bij 1x minimum loon.

Nick90
30-03-2025 om 13:55
mana_sutiyuq schreef op 30-03-2025 om 13:45:
maar het hangt toch van het restaurant en aantal deelnemers af hoe duur het wordt.
10 jaar geleden gingen ze bij ons in groep 8 en masse naar de ski-baan met friet en kroket erbij. Uur ski-les, ski huur en nog even tuben in de schaal.
Het zal met 10 personen toen niet veel goedkoper zijn geweest dan een pizza met een drankje in een restaurant.
De andere variant was bowlen of trampoline park.
Dus nu met 14 jaar iets willen eten vind ik geen gekke vraag. En al helemaal niet een reden voor een lesje waarde van geld.
Dat krijgen ze op andere momenten wel over beleggen, sparen etc.
Maar of het kan hangt volledig van het beschikbare budget af. Met 3x modaal kan er waarschijnlijk meer dan bij 1x minimum loon.
Ja happy Italy is zo duur niet, en tis ook niet alsof pizza's bestellen heel goedkoop is, voor een medium pizza met niks speciaals ben je ook zo'n 14 euro kwijt.

Kikki39
30-03-2025 om 14:17
het ligt er ook aan wat je te besteden hebt. Hier weleens kinderfeestjes gehad van 300-350 euro. Mad Science keer laten komen en dan nog eten, was gewoon een thuis feestje. Dus ja, alles kan. Als je het te besteden hebt zou ik het doen.

RavIvaR
30-03-2025 om 14:19
Nog naast de kosten vind ik 14 nog wel jong om met z'n allen uit eten te gaan in een restaurant.
De trend lijkt bij sommigen hoe duurder hoe beter. Maar ik weet zeker dat wanneer die meiden thuis worden uitgenodigd voor een etentje en je samen met dochter lekkere dingen koopt in de supermarkt ze ook een leuke avond hebben.

Auran
30-03-2025 om 14:23
Met negen zou ik te veel vinden voor dit idee, zowel qua kosten als om als groep in een restaurant te zitten. Ik zou het prima vinden voor een groepje van vier/vijf. Dus of uit eten en dan wat minder mensen uitnodigen of negen meiden uitnodigen en dan wat anders doen.
En dan denk ik aan iets iets als Happy Italy of zo, niet echt restaurant-restaurant.

Dweedledee
30-03-2025 om 14:24
Ik vind (net) 14 jaar echt veel te jong om te gaan dineren in een restaurant zonder toezicht van volwassenen.

Vrijevlinder
30-03-2025 om 14:26
RavIvaR schreef op 30-03-2025 om 14:19:
Nog naast de kosten vind ik 14 nog wel jong om met z'n allen uit eten te gaan in een restaurant.
De trend lijkt bij sommigen hoe duurder hoe beter. Maar ik weet zeker dat wanneer die meiden thuis worden uitgenodigd voor een etentje en je samen met dochter lekkere dingen koopt in de supermarkt ze ook een leuke avond hebben.
Precies. Het zou juist leuk zijn om te beseffen dat minder juist meer is. Als tegenhanger van groter, groot, grootst.
Dat zou mij weer een leuke uitdaging toe lijken.
Maar je ziet het natuurlijk in de hele maatschappij terug. Kijk maar naar huwelijken, vrijgezellenfeesten, babyshowers en noem het maar. Alles moet groter, duurder. De grap ervan is: qua plezier hoeft dat niet uit te maken. Vaak is simpel juist het leukst. Maar dat moet je kunnen en willen zien. En durven natuurlijk.

Tuinfluiter
30-03-2025 om 14:41
Ik vind 14 jong en 9 meiden best veel. Je bent als ouder van de jarige toch verantwoordelijk hoe ze zich gedragen in een restaurant.
Op die leeftijd gaven mijn kinderen een thuis feestje. Afhankelijk van het aantal gasten waren er afhaal pizza's of met een kleiner groepje gourmetten of bbq-en.
Vanaf een jaar of 16 had ik best een etentje bij de pizzeria willen betalen maar niet voor 9 personen.

Kikki39
30-03-2025 om 14:49
maar een thuis feestje is ook ontzettend duur hoor, en dan moet je zelf ook nog alles in huis halen. Ik heb ook weleens niks geks gedaan en toch ook al snel 200 euro kwijt geweest.

Citroengraag
30-03-2025 om 14:50
Op die leeftijd had mijn dochter juist weer thuisfeestjes. Pizza bestellen, films kijken. Op haar zestiende verjaardag gingen ze mocktails maken, was ook een groot succes. Ik had van alles aan siropen en sapjes, fruit, frisdrank, munt, parapluutjes etc, vonden ze erg leuk. Uit eten is echt veel te duur en 9 veertienjarigen is lachen, gieren, brullen. Je zal er maar naast zitten met een romantisch uitje.

Liesbeth11
30-03-2025 om 14:51
Als ze het thuis doet wil ze wel wat anders doen dan alleen pizza eten en film kijken (want dat hebben ze vorig jaar ook al gedaan) maar ze weet dan ook niet wat en dus wil ze net als wat iedereen doet naar een restaurant. Maar wat zouden we thuis dan kunnen doen?

Friezinnetje
30-03-2025 om 14:55
Liesbeth11 schreef op 30-03-2025 om 14:51:
Als ze het thuis doet wil ze wel wat anders doen dan alleen pizza eten en film kijken (want dat hebben ze vorig jaar ook al gedaan) maar ze weet dan ook niet wat en dus wil ze net als wat iedereen doet naar een restaurant. Maar wat zouden we thuis dan kunnen doen?
en hoe erg is het, als je 2x hetzelfde doet? Echt.
En hier worden helemaal geen feestjes meer gegeven op die leeftijd. Willen pubers niet. Ja, beetje rondhangen en wat chips en cola.

Marianne76
30-03-2025 om 15:00
Liesbeth11 schreef op 30-03-2025 om 14:51:
Pyjama party
Gourmetten
Chocoladefontein met heel veel fruit, koekjes e.d.
Zelf mocktails maken

Marianne76
30-03-2025 om 15:02
Friezinnetje schreef op 30-03-2025 om 14:55:
[..]
en hoe erg is het, als je 2x hetzelfde doet? Echt.
Inderdaad, mijn dochter deed dit (eten en film thuis) heel wat keren met haar vriendinnen tot ze het huis uit ging. Altijd gezellig. Sommigen bleven ook slapen.

thinkso
30-03-2025 om 15:08
Ik heb zelf geen oudere kinderen maar zou toch een paar dingen in overweging nemen:
- Wat is je budget? Kun je het betalen om ongeveer 9x40 euro=360 euro uit te geven? Daar zit je al snel aan bij een restaurant met drankjes erbij.
- Wil je dit zelf ook uitgeven?
- Kun je haar laten nadenken over alternatieven?
- Wat doen andere meiden van haar leeftijd? Ik zeg niet dat je dan hetzelfde moet doen maar probeer je te verplaatsen in haar wereld
- Is minder meiden uitnodigen een optie? Is ze met alle 9 bevriend?
- Het voordeel is thuis geen rommel, dochter gelukkig en de kans is groot dat er volgend jaar geen feestjes meer gevierd worden? Je kunt nu ook afspreken dat je nu uitpakt (als je het kan en wil betalen) maar volgend jaar iets thuis gebeurd of een kleinere variant
Ik denk dat als ik het zelf zou kunnen betalen, ik het zou doen. Maar ik zou niet zomaar instemmen zonder na te laten denken over kosten, alternatieven en dat het niet elk jaar zo groots hoeft/kan.